Permalänk
Medlem

Fractal Designs olika chassin

Kollar på chassi inför ett nytt tyst bygge och gillar Fractal Design och att dom dessutom är svenska gör det inte sämre. Bygget är tänkt att vara en kraftfull gamingdator/HTPC med initialt ett GTX 1080 Ti men som redan från början ska vara dimensionerat för att ev. slänga i ett till GPU för att få SLI. Iom att det är HTPC så är det viktigt att den är så tyst som möjligt.

Men när jag jämför olika chassin som R5, Define C, Defince C mini osv så slås jag av att dom verkar vara väldigt lika varandra både till utseende och till storlek. Alltså, skillnaderna finns så klart men typ 5 cm på höjden och i övrigt allt lika gör ingen jätteskillnad så länge man inte ska pressa in den i något trångt utrymme eller så. Vilket gör att jag funderar på om det inte är lika bra att satsa på ett R5 ändå även fast det eg är lite för stort och sen bara slänga ut HD kabinetten (kommer köra enbart M2 NVMe med den bakomliggane tanken att mer volym == tystare dator och mest flexibilitet.

Men, teori och praktik är så klart inte alltid samma sak, så lite nyfiken på vad ni med faktisk erfarenhet av chassina tycker om dom, främst då i förhållande till varandra? Är det några större tekniska innovationer som gör det ena mer lämpat än det andra?

(Finns så klart Fractal Design chassin som är väldigt olika dessa också, men här syftar jag främst på dessa som vid en första anblick ser väldigt lika ut)

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag håller på att ta mig igenom SweClockers olika videos på dessa chassin nu men vill gärna höra vad ni andra tycker också.

Permalänk

@improwise: Det finns egentligen 3 skillnader på Define C och R5:

Storlek (vilket påverkar antalet diskar som får plats, vattenkylning etc.)
R5 har plats för optisk enhet
Define C har PSU shroud

Är det trångt i datorhörnan? Kör på Define C. Har du gott om plats? Kör R5. Om du kommer ha två 1080ti skadar det inte med lite extra volym.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myriad973:

@improwise: Det finns egentligen 3 skillnader på Define C och R5:

Storlek (vilket påverkar antalet diskar som får plats, vattenkylning etc.)
R5 har plats för optisk enhet
Define C har PSU shroud

Är det trångt i datorhörnan? Kör på Define C. Har du gott om plats? Kör R5. Om du kommer ha två 1080ti skadar det inte med lite extra volym.

Tack.

Och mellan S och R5? Får intrycket att dom är rätt lika men att S redan från början är strippad och kanske främst är tänkt för dom som vill ha vattenkylning, vilket jag tänkte skippa. R5 har väl inbyggd fläktkontroller, men på vilket sätt är det bättre än den fläktkontroller som jag förmodar finns på de flesta moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tack.

Och mellan S och R5? Får intrycket att dom är rätt lika men att S redan från början är strippad och kanske främst är tänkt för dom som vill ha vattenkylning, vilket jag tänkte skippa. R5 har väl inbyggd fläktkontroller, men på vilket sätt är det bättre än den fläktkontroller som jag förmodar finns på de flesta moderkort?

Att fläktarna som följer med chassit är inte pwm styrda och kan därför inte styras av moderkortet.
Jag skulle dock rekommendera att köpa en PWM fläkt till den bakre fläkten för att ha en tyst dator och slippa dra upp fläkthastigheten själv och låta moderkortet göra jobbet.

Permalänk
Medlem

@improwise: Inbyggd fläktkontroller gör ju att du kan ställa om hastigheten utan att behöva gå in i BIOS eller ändra i applikation i Windows (t.ex. Speedfan), fast å andra sidan tappar du ju lite flexibilitet om du vill att fläktarna ska ställa om sig själva efter kurva, beroende på tempsensor. Personligen tycker jag att extern volt-baserad fläktkontroller känns omodernt, men det beror naturligtvis på hur man bygger sin dator (kör vatten och låg RPM på radiator själv, så jag har inget behov av att ställa upp/ner hastigheten).

Har själv haft ett Define S, som jag tyckte bra om (iofs. med vatten, då). Jag tycker att det borde fungera bra utan vatten också, om du vill ha HDD/SSD bakom väggen och inte inne i huvudkammaren. S har ju inte heller 5 1/4-platser, vilket jag tyckte var skönt, men hade man tänkt använda dom är det ju inte bra. Utan någonting som hindrar luftflödet från fronten och med 3st. 140mm borde man kunna hålla låg RPM och få in tillräckligt med luft även med tornkylare i ett S, det kan ju vara bra speciellt med SLI så det finns sval luft att ta av. Antar att du tänkte köra radialfläktar på grafikkorten p.g.a. SLI, det kanske t.o.m. är viktigare med ordentligt luftflöde med axialfläktar iofs. eftersom de korten har en tendens att mest röra runt den alstrade varmluften utan att blåsa ut den. Hur som helst skulle jag rekommendera S om du inte nödvändigtvis vill ha HDD/SSD i huvudkammaren, eller ha en CD/DVD/BR (eller 5 1/4 reservoar, men det tänkte du nog inte).

Permalänk
Medlem

Jag vet inte i vilken mån jag någonsin kommer köra SLI, mer att jag vill att möjligheten ska finnas. Jag vet inte riktigt hur SLI står sig idag i "low power mode", dvs om SLI bara kickas in (i praktiken) när det behövs eller om det i praktiken gör att det alltid blir ett strykjärn även om man typ bara surfar. Iom att detta är en HTPC och kommer stå på 24 x 7 så är det bra om det inte blir ett strykjärn hela tiden

Visst är det så att även med ett R5 så kan man koppla in fläktarna direkt på moderkortet ändå och på så sätt inte använda inbyggda fläktkontrollern?

Permalänk
Avstängd

Har du kollat in Fractal Designs Node-chassin även?
Då jag tänkte att du nämnde HTPC, så är dessa mer HTPC-inriktade chassin, dock så är endast Node 605 något som kan husera två grafikkort.

Och är i princip ett midi-towers innanmäte som de bara konstruerat för att ligga på tvären, men att, om inte SLI är så högt prioriterat så finns det mindre chassin även att välja bland.

Som exempelvis Fractal Designs Node 202, men kräver då att du har moderkort som är ett mini-ITX, samt ett nätaggregat i SFX-format.

Och jag vet inte vilka komponenter du själv sitter på, men tänkte att jag kunde nämna den serien ifall det kan vara ett alternativ, om du vill ha såväl kvalité som ett så kompakt bygge som möjligt, då Node 202 endast mäter 37,7 x 33 x 8,2cm (Bredd, Djup, Höjd), och trots det kan husera en riktigt kompetent speldator i sitt innanmäte, dock så är prislappen för detta diskuterbar i mitt tycke.

Trots det faktum att det är en väldigt nischad produkt, då man inte ser alltför mycket nyare modeller av HTPC-inriktade chassin på marknaden idag, vilket jag kan tycka är synd f ö.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

Har du kollat in Fractal Designs Node-chassin även?
Då jag tänkte att du nämnde HTPC, så är dessa mer HTPC-inriktade chassin, dock så är endast Node 605 något som kan husera två grafikkort.

Och är i princip ett midi-towers innanmäte som de bara konstruerat för att ligga på tvären, men att, om inte SLI är så högt prioriterat så finns det mindre chassin även att välja bland.

Som exempelvis Fractal Designs Node 202, men kräver då att du har moderkort som är ett mini-ITX, samt ett nätaggregat i SFX-format.

Och jag vet inte vilka komponenter du själv sitter på, men tänkte att jag kunde nämna den serien ifall det kan vara ett alternativ, om du vill ha såväl kvalité som ett så kompakt bygge som möjligt, då Node 202 endast mäter 37,7 x 33 x 8,2cm (Bredd, Djup, Höjd), och trots det kan husera en riktigt kompetent speldator i sitt innanmäte, dock så är prislappen för detta diskuterbar i mitt tycke.

Trots det faktum att det är en väldigt nischad produkt, då man inte ser alltför mycket nyare modeller av HTPC-inriktade chassin på marknaden idag, vilket jag kan tycka är synd f ö.

Skickades från m.sweclockers.com

605an har jag kollat lite på men fått för mig att problemet där är att man inte kan få in så hög kylare som man skulle vilja för att få CPUn riktigt tyst samt att det var rätt snävt med längden på GPUer. Annars tänkte jag väl ändå skippa optiska läsaren och så, inte använt den jag har på många år. Annars kan man väl lägga Define chassina på sida och snudd på få ett 605 om man nu vill ha det så.

Jag har någon minnesbild av att det inte finns moderkort i mini-ITX storlek som har stöd för SLI men kanske minns fel här?

Permalänk
Medlem

@improwise:

Mini itx har alltid enbart en pci plats, så aldrig mer än ett grafikkort

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

605an har jag kollat lite på men fått för mig att problemet där är att man inte kan få in så hög kylare som man skulle vilja för att få CPUn riktigt tyst samt att det var rätt snävt med längden på GPUer. Annars tänkte jag väl ändå skippa optiska läsaren och så, inte använt den jag har på många år. Annars kan man väl lägga Define chassina på sida och snudd på få ett 605 om man nu vill ha det så.

jag har ett node 605. maxlängd på grafikkort (med borttagna hårdiskburar) är 288mm. sen slår det i framtill.
men man måste ha koll på höjden också. kommer inte ihåg maxhöjd, men strix och msi gaming x kan du glömma.
jag själv kör med ett evga 1070.
noctuas nh-u9b se fungerar utmärkt som processorkylare

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Medlem
Skrivet av jurassic park:

jag har ett node 605. maxlängd på grafikkort (med borttagna hårdiskburar) är 288mm. sen slår det i framtill.
men man måste ha koll på höjden också. kommer inte ihåg maxhöjd, men strix och msi gaming x kan du glömma.
jag själv kör med ett evga 1070.
noctuas nh-u9b se fungerar utmärkt som processorkylare

Jo, till stor del därför det fallit bort ur mina tankar även om det fanns där i början.

Permalänk
Medlem

Jag kör med 804 och är jätte nöjd, har köpt till 3 fläktar, 1 för att köra push-pull och 2 Noctua F12 för att köra in luft och resten kör ut typ. Funkar jätte bra hittills.

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk

@improwise:

Skrivet av improwise:

Kollar på chassi inför ett nytt tyst bygge och gillar Fractal Design och att dom dessutom är svenska gör det inte sämre. Bygget är tänkt att vara en kraftfull gamingdator/HTPC med initialt ett GTX 1080 Ti men som redan från början ska vara dimensionerat för att ev. slänga i ett till GPU för att få SLI. Iom att det är HTPC så är det viktigt att den är så tyst som möjligt.

Men när jag jämför olika chassin som R5, Define C, Defince C mini osv så slås jag av att dom verkar vara väldigt lika varandra både till utseende och till storlek. Alltså, skillnaderna finns så klart men typ 5 cm på höjden och i övrigt allt lika gör ingen jätteskillnad så länge man inte ska pressa in den i något trångt utrymme eller så. Vilket gör att jag funderar på om det inte är lika bra att satsa på ett R5 ändå även fast det eg är lite för stort och sen bara slänga ut HD kabinetten (kommer köra enbart M2 NVMe med den bakomliggane tanken att mer volym == tystare dator och mest flexibilitet.

Men, teori och praktik är så klart inte alltid samma sak, så lite nyfiken på vad ni med faktisk erfarenhet av chassina tycker om dom, främst då i förhållande till varandra? Är det några större tekniska innovationer som gör det ena mer lämpat än det andra?

(Finns så klart Fractal Design chassin som är väldigt olika dessa också, men här syftar jag främst på dessa som vid en första anblick ser väldigt lika ut)

Kul. Jag är ett stort fan utav Fractal Designs olika chassi. Tycker faktiskt dem är bäst med tanke på sin anpassningsbarhet. Du har redan fått många bra svar i tråden.

Skrivet av Myriad973:

@improwise: Det finns egentligen 3 skillnader på Define C och R5:

Storlek (vilket påverkar antalet diskar som får plats, vattenkylning etc.)
R5 har plats för optisk enhet
Define C har PSU shroud

Är det trångt i datorhörnan? Kör på Define C. Har du gott om plats? Kör R5. Om du kommer ha två 1080ti skadar det inte med lite extra volym.

Mycket bra svar. Tilläggas kan att i Define R5 går det att använda 140 mm fläktar överallt. I Define C blir man tvungen att använda 120 mm bak ut. Men det finns tysta sådana fläktar ocskå, t ex NF-S12A eller NF-F12 som är kraftigare.

För tystast drift använd dig utav 4 pins chassifläktar och kör dem PWM. Undvik alltså 3 pins fläktar. Går iofs att styras relativt tyst med en fläktkontroller eller fläktmotstånd. Men blir lite kluddigare.

Du har heller ingen dörr att öppna i Define C och inte heller någon inbyggd fläktkontroll. Inte heller har du plats för någon fläktkontroll iom att det inte finns plats för optisk enhet. Vilket du har i R5.

I alla fall.. En generell tanke du kan ha är att ju mindre chassi desto mindre bra luftgenomströmning. Nu har FD i alla fall lyckats lösa detta på ett mycket bra sätt med Define C.

Använder både FD Define R5 och C. Samt ett Define R4 tillsamman med en fläktkontroller för ett äldre 1156 system.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Så, om man nu ska ha SLI ett av chassina som diskuteras här, vad krävs då? Har sett vissa som hävdar att inte ens ett R5 mäktar med 1080Ti i SLI, även med extrafläktar, utan throttling etc, stämmer det verkligen? Givetvis förutsatt att det är byggt på rätt sätt då

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Så, om man nu ska ha SLI ett av chassina som diskuteras här, vad krävs då? Har sett vissa som hävdar att inte ens ett R5 mäktar med 1080Ti i SLI, även med extrafläktar, utan throttling etc, stämmer det verkligen? Givetvis förutsatt att det är byggt på rätt sätt då

eh..va? chassit har inte så stor betydelse så länge det får fysisk plats i chassit och det får någorlunda bra luft igenom chassit och r5 har riktigt bra möjligheter till luftflöde åt vilket håll du än vill ha det.

2 140mm fläktar fram och 1 bak duger fint.

och ska du ha ett litet chassi som ska ha sli support också då hade jag kört referens kylare (blower kylare) på grafikkorten pga bristen på luft.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

eh..va? chassit har inte så stor betydelse så länge det får fysisk plats i chassit och det får någorlunda bra luft igenom chassit och r5 har riktigt bra möjligheter till luftflöde åt vilket håll du än vill ha det.

2 140mm fläktar fram och 1 bak duger fint.

och ska du ha ett litet chassi som ska ha sli support också då hade jag kört referens kylare (blower kylare) på grafikkorten pga bristen på luft.

Det som invändes mot R5, och andra liknande "silent" chassis var att pga dämpningen, filtren osv så skulle luftgenomströmningen bli för dålig för att kunna hantera SLI med kraftfulla kort. Vet inte riktigt om jag tror på detta själv dock.

Men ärligt talat så börjar jag fundera mer och mer på om SLI verkligen är värt det ,verkar som det även 2017 är rätt mkt besvär och pitfalls. Och med bara ett GTX1080Ti och luftkylning så känns Define C rätt lockande...

Permalänk
Medlem

@improwise: Har fractal desing R4 och antec p180. Men tycker själv att Antecs gamla är snyggare .
Sen har väl fractal kopierat av Antecs p180/182 rakt av ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det som invändes mot R5, och andra liknande "silent" chassis var att pga dämpningen, filtren osv så skulle luftgenomströmningen bli för dålig för att kunna hantera SLI med kraftfulla kort. Vet inte riktigt om jag tror på detta själv dock.

Men ärligt talat så börjar jag fundera mer och mer på om SLI verkligen är värt det ,verkar som det även 2017 är rätt mkt besvär och pitfalls. Och med bara ett GTX1080Ti och luftkylning så känns Define C rätt lockande...

ne det ska inte vara något problem de flesta fläktar tar sig igenom filterna utan problem.

och om du bara ska ha det till spel så är sli inte värt det för fem öre jag hade inte rekommenderat det.

1 kort med en bra kylare på kort och cpu och några bra tysta pwm chassi fläktar så har du en väldigt tyst dator

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Funderar lite på om INET fått solsting som sa att man kan få in PSU på 180 mm i ett Define C om man har bort HD-buren, men har ett Define C ens en HD bur, sitter inte diskplatserna på baksidan av moderkortsplåten?

Edit:
Ser nu att det verkar sitta HD platser inne i PSU området, my bad

Permalänk
Medlem

Sett till att Define C inte har någon fläktkontroller, är det rimligt att anta att dessa fläktar då är PWM medan de medföljande till R5 inte är det? Finns det någon fördel i att alla fläktar styrs på samma sätt?

Permalänk
Medlem

@improwise: Define C kommer med X2 GP-12-fläktar som inte är PWM. Notera att du kan sätta en 3-pins-fläktkontakt på en 4-pins PWM-header på moderkortet utan problem, du kan bara inte styra fläkten via BIOS/Windows fläktkurva (man kan på 99% av alla moderkort ställa en PWM-header på konstant volt i BIOS). Det kanske du redan visste

Om det finns någon fördel med att styra alla fläktar på samma sätt kan egentligen bara du själv avgöra, det finns ingen intrinsisk fördel, men det kan ju kännas skönt att inte behöva trixa med fysisk fläkthubb, BIOS/Windows-applikation (t.ex. Speedfan) och eventuella ytterligare applikationer (fläktkurva i Afterburner/PrecisionX). PWM på CPU-headern till den fläkt som sitter på kylaren kan vara praktiskt om du inte vill att den ska gå fort när processorn inte jobbar och är sval, men spinna upp när processorn blir varm. Det kan vara skönt att ställa in det i BIOS så du slipper ha ett program igång hela tiden för att sköta det, då t.ex. om det kraschar eller stänger av sig självt kan ju processorn bli alldeles för varm utan att du märker av det. Motargumentet är att det kan vara störande att ha en kylarfläkt som spinner upp och ner hela tiden om processorn spikar, det är ovanligare med hysteresis-kontroll för CPU-headern än på grafikkort (i drivrutinen, Afterburner/PX).

Själv kan jag tycka att det verkar onödigt att lägga ner alltför stor möda på vad chassit kommer med, du kommer väl ändå att byta ut alla fläktar mot bättre eftersom det verkar som du tänkt lägga ner en slant på bygget? De flesta moderkort har tillräckligt många headers av båda varianter för att det inte ska vara något som helst problem. Enda gången man får se upp är om man ska ha en vattenlösning som är mer komplicerad än att bara stoppa in en AIO, så man inte kopplar pumpen fel t.ex., men du nämnde att du inte skulle göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Sett till att Define C inte har någon fläktkontroller, är det rimligt att anta att dessa fläktar då är PWM medan de medföljande till R5 inte är det? Finns det någon fördel i att alla fläktar styrs på samma sätt?

Inga av de medskickade fläktarna i Define C och Define S är PWM-fläktar. Jag har byggt med båda lådorna och köpte till PWM-fläktar. Tystast är Define S med 140mm PWM bak i lådan. Define C har bara plats för 120mm bak. I alla mina byggen med de lådorna har det blivit 2 st 140mm be quiet! silent wings PWM framtill och en likadan bak på S-lådorna men med en 120mm bak på C-lådorna.
Till processorerna har det blivit be quite! Pure Rock då det inte varit så höga krav på kylning (Intel i5), Dark Rock 3 för lite bättre kylning och Dark Rock Pro 3 för de högsta kraven på kylning (med luft). Alla datorerna är i stort sett ljudlösa om man dammsuger filtren en gång per halvår. En dator står i lite dammigare miljö och ägaren dammsuger filtren en gång i månaden och datorn är så gott som helt tyst. Har byggt med R4 och R5 också, skulle nog ta R5 om det ska vara mycket hårddiskar.
Fördelen med att styra alla fläktar likadant är en bättre kontroll. Jag använder moderkortens fläktkontroll och PWM-fläktar överallt numera och tycker (kanske subjektivt) att det blir tystast och bäst kylt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edge1:

Själv kan jag tycka att det verkar onödigt att lägga ner alltför stor möda på vad chassit kommer med, du kommer väl ändå att byta ut alla fläktar mot bättre eftersom det verkar som du tänkt lägga ner en slant på bygget? De flesta moderkort har tillräckligt många headers av båda varianter för att det inte ska vara något som helst problem. Enda gången man får se upp är om man ska ha en vattenlösning som är mer komplicerad än att bara stoppa in en AIO, så man inte kopplar pumpen fel t.ex., men du nämnde att du inte skulle göra det.

Tack för svar!

Det var väl just detta jag funderade på, om det var så att det bara var aktuellt att köpa till fläktar eller om det är så att man bör byta ut alla. Om ni Define C inte har fläktkontroller, är det inte då lite dumt att det leveras med fläktar som inte går att PWM styra? Hade tänkt köra med ett Asus moderkort och har för mig att jag läst att dom kan vara lite griniga med icke PWM fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Fördelen med att styra alla fläktar likadant är en bättre kontroll. Jag använder moderkortens fläktkontroll och PWM-fläktar överallt numera och tycker (kanske subjektivt) att det blir tystast och bäst kylt.

Det är just så jag resonerar också, att det måste bli enklare om man styr allt på ett ställe.

Hur är Fractal Designs egna fläktar? Be Quite verkar bra, likaså Noctuas. Tänkte köra med ett Noctua D15 som rimligtvis kommer med deras egna fläktar, och av någon anledning brukar jag sträva efter att hålla ner antalet olika tillverkare, även om jag inte riktigt kan säga varför Är nog eg mest för att minimera risken att i den mån dom har egna mjukvaror att dom kolliderar med varandra, sen verkar det finnas vissa uppsidor, som att Asus moderkort som jag förstått det kan fläktstyra ihop med GPUer från Asus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det är just så jag resonerar också, att det måste bli enklare om man styr allt på ett ställe.

Hur är Fractal Designs egna fläktar? Be Quite verkar bra, likaså Noctuas. Tänkte köra med ett Noctua D15 som rimligtvis kommer med deras egna fläktar, och av någon anledning brukar jag sträva efter att hålla ner antalet olika tillverkare, även om jag inte riktigt kan säga varför Är nog eg mest för att minimera risken att i den mån dom har egna mjukvaror att dom kolliderar med varandra, sen verkar det finnas vissa uppsidor, som att Asus moderkort som jag förstått det kan fläktstyra ihop med GPUer från Asus.

jag kör såna här som chassi fläktar https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2009308

och en noctua nh-d15s, du får fläktar till kylaren med och kylpasta men extra fläktar till chassit som jag länkade köper du separat.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk

Ska du använda Define C så är min rekommendation 2 st NF-A14 i fronten och en NF-A12 i baken. Alternativet en NF-S12A. Ska du använda Define R5 så rekommenderar jag NF-A14 på valfria fläktanslutníngsplatser. Det räcker gott och väl med 2 front + 1 bak.

Fractal Designs egna fläktar är okej. De är dock 3 pins och går inte att användas PWM. Be Quiet är bra, men Noctuas är bäst.

Asus moderkort har mycket bra medföljande fläktstyrningsprogramvara.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

jag kör såna här som chassi fläktar https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2009308

och en noctua nh-d15s, du får fläktar till kylaren med och kylpasta men extra fläktar till chassit som jag länkade köper du separat.

Ja, absolut, menade att jag av den anledningen nog skulle föredra Noctua även för chassifläktarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Ska du använda Define C så är min rekommendation 2 st NF-A14 i fronten och en NF-A12 i baken. Alternativet en NF-S12A. Ska du använda Define R5 så rekommenderar jag NF-A14 på valfria fläktanslutníngsplatser. Det räcker gott och väl med 2 front + 1 bak.

Fractal Designs egna fläktar är okej. De är dock 3 pins och går inte att användas PWM. Be Quiet är bra, men Noctuas är bäst.

Asus moderkort har mycket bra medföljande fläktstyrningsprogramvara.

Har svårt att bestämma mig för Define C eller R5, är inne på att iaf ha möjligheten att gå upp till SLI i framtiden, och då gissar jag att Define C kanske är lite för liten volym. Samtidigt är det väl så att luftflöde och stor låda inte direkt hänger ihop så länge man får in grejerna utan att använda skohorn. Och R5 är ju rätt stor...i synnerhet med bara en M2 disk för lagringen

Har något vagt minne av att det i SweClockers recenssion av Define C sades något om att en av fläktarna inte gick att byta, minns jag fel helt enkelt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Fractal Designs egna fläktar är okej. De är dock 3 pins och går inte att användas PWM. Be Quiet är bra, men Noctuas är bäst.

Nåja, "Fractal Design Venturi HP"-serien är PWM (4-pin). Däremot har jag inte upplevt dem som lika tysta som be quite! eller Noctua. I ett bygge använde jag NZXT-fläktar med mycket tyst dator som resultat.

Skrivet av septembro:

Asus moderkort har mycket bra medföljande fläktstyrningsprogramvara.

Håller med. I nästan alla senare byggen har jag använt ASUS moderkort och fått mycket bra fläktstyrning. I senaste bygget fanns dessutom speciell vattenpumpshastighetsstyrning (byggde luftkylt system men jag lade märke till det speciella uttaget för vattenpumpen)