Har jag rätt till att använda hemresan

Permalänk
Medlem

Har jag rätt till att använda hemresan

Hejsan, idag så skulle vi åka till antalya från köpenhamn via finnair så skulle vi checka in så sa personalen att våra pass går ut om mindre än 6 månader och där efter kunde vi inte åka. Vi har tänkt oss att använda ett som kallat nödpass(vet ej riktiga namnet) från polisen o de kostar typ 1000kr. Jag kan tänka mig att betala för att åka dit som enkel biljett och frågan är om jag kan använda returresan som jag har bokat tidigare med finnair eller om det finns någon form av ersättning elr något. Jag vill verkligen behöva hjälp o era åsikter?

Permalänk
Medlem

Ta det säkra före det osäkra å skaffa tillfälligt pass. Man kan åka gratis buss från Arlanda har jag för mig till polisen och fixa detta. Det ligger väldigt nära.

Permalänk
Medlem

Åkar man inte på utresan, så avbokas hemresan som grundregel. Ring Finnair och förklara läget snällt och vänligt och fråga om de kan göra något istället för att posta på sweclockers...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Hade en kompis förra året som inte kom hem från turkiet pga av provosorikt pass. Något med Danmark som inte tillät det eller vad de var. Så han var tvungen å boka ny hembiljett till Landvetter istället och hålla på. Så kolla upp allt innan ni åker.

Sen är de la ganska klantigt och inte ha giltliga pass? )

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Ta det säkra före det osäkra å skaffa tillfälligt pass. Man kan åka gratis buss från Arlanda har jag för mig till polisen och fixa detta. Det ligger väldigt nära.

Skrivet av Mindfighter:

Åkar man inte på utresan, så avbokas hemresan som grundregel. Ring Finnair och förklara läget snällt och vänligt och fråga om de kan göra något istället för att posta på sweclockers...

Skrivet av nakphud:

Hade en kompis förra året som inte kom hem från turkiet pga av provosorikt pass. Något med Danmark som inte tillät det eller vad de var. Så han var tvungen å boka ny hembiljett till Landvetter istället och hålla på. Så kolla upp allt innan ni åker.

Sen är de la ganska klantigt och inte ha giltliga pass? )

har jag inte rätt att få någon sorts av ersättning från kanske hem försäkring elr finns de något åtminstånde man kan få tbx?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

har jag inte rätt att få någon sorts av ersättning från kanske hem försäkring elr finns de något åtminstånde man kan få tbx?

Beror väl på, men oftast får man inte ersättning för sina egna misstag. Lite som att, vilken ersättning skulle du få om du ramla in på Arlanda och hade glömt passet i byxorna hemma?

Hur som, fråga. Kan inte mer än att få ett "nej" och då vet du.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa: fast om man säger att det är att bolagets fel att de inte informerade oss att man måste ha ett minst 6 månaders giltighet på sitt pass så att man kan åka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

@Elghinnarisa: fast om man säger att det är att bolagets fel att de inte informerade oss att man måste ha ett minst 6 månaders giltighet på sitt pass så att man kan åka?

Nu vet jag inte exakt hur Finnair är, men oftast står det att man ska kolla upp att man har giltiga handlingar för att få komma in i landet etc. Har du läst igenom allt du godkänt vid bokandet?

Sedan, du vet att felet ligger på dig, men du vill ha ersättning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

@Elghinnarisa: fast om man säger att det är att bolagets fel att de inte informerade oss att man måste ha ett minst 6 månaders giltighet på sitt pass så att man kan åka?

Hahahaha , ja jösses. Har du hört talas om eget ansvar?
Sen är det ju alltid bra att boka med avbokningsskydd , man vet ju inte vad som händer innan man ska resa.
Fast om detta hade hjälpt dig med ditt problem vet jag inte.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Sötast
Skrivet av Anomi151:

Hejsan, idag så skulle vi åka till antalya från köpenhamn via finnair så skulle vi checka in så sa personalen att våra pass går ut om mindre än 6 månader och där efter kunde vi inte åka. Vi har tänkt oss att använda ett som kallat nödpass(vet ej riktiga namnet) från polisen o de kostar typ 1000kr. Jag kan tänka mig att betala för att åka dit som enkel biljett och frågan är om jag kan använda returresan som jag har bokat tidigare med finnair eller om det finns någon form av ersättning elr något. Jag vill verkligen behöva hjälp o era åsikter?

Ska ni vara iväg i 6 månader+ då eller?

Annars så är det inget problem? ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

@Elghinnarisa: fast om man säger att det är att bolagets fel att de inte informerade oss att man måste ha ett minst 6 månaders giltighet på sitt pass så att man kan åka?

Dock är det väl din uppgift att se till passgiltigheten och visum om så skulle behövas? Satsa på provisoriskt pass. Borde väl gå att fixa i de flesta(?) polisstationer som utfärdar pass?

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ska ni vara iväg i 6 månader+ då eller?

Annars så är det inget problem? ^^

Alla som reser till länder utanför EU måste ha ett pass, som oftast ska vara giltigt sex månader efter hemkomst.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ska ni vara iväg i 6 månader+ då eller?

Annars så är det inget problem? ^^

Turkiet är inte med i EU. Annars hade det nog varit okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ska ni vara iväg i 6 månader+ då eller?

Annars så är det inget problem? ^^

Du vet om att många länder kräver att passet ska vara giltigt i minst 6 månader efter att man rest oavsett längden på resan?

Skrivet av Anomi151:

@Elghinnarisa: fast om man säger att det är att bolagets fel att de inte informerade oss att man måste ha ett minst 6 månaders giltighet på sitt pass så att man kan åka?

Är inte Finnairs fel. Du som resenär är skyldig o kolla upp sånt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ska ni vara iväg i 6 månader+ då eller?

Annars så är det inget problem? ^^

nejdå vi kommer va där cirka 3 veckor o pass går ut i november o vår hem resa är runt mitten på aug

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Nu vet jag inte exakt hur Finnair är, men oftast står det att man ska kolla upp att man har giltiga handlingar för att få komma in i landet etc. Har du läst igenom allt du godkänt vid bokandet?

Sedan, du vet att felet ligger på dig, men du vill ha ersättning?

Skrivet av Mangee75:

Hahahaha , ja jösses. Har du hört talas om eget ansvar?
Sen är det ju alltid bra att boka med avbokningsskydd , man vet ju inte vad som händer innan man ska resa.
Fast om detta hade hjälpt dig med ditt problem vet jag inte.

hur skulle ens man veta de typ du har ett pass som giltighets tiden är 5 år o sen från ingenstans ne det är bara 4,5 år för den giltigt för att kunna resa med den vrf står det 5 år då

Permalänk
Medlem

@TheBodyLotion: har hört att de inte så bra med Ppass o jag befann mig i Danmark och han inte åka till malmö o komma tbx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

hur skulle ens man veta de typ du har ett pass som giltighets tiden är 5 år o sen från ingenstans ne det är bara 4,5 år för den giltigt för att kunna resa med den vrf står det 5 år då

Beror som sagt på vilket land du besöker. Vissa kräver att passet ska vara giltigt 6 månader efter resans slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

hur skulle ens man veta de typ du har ett pass som giltighets tiden är 5 år o sen från ingenstans ne det är bara 4,5 år för den giltigt för att kunna resa med den vrf står det 5 år då

Passet är giltigt i fem år. Att vissa länder sedan har regler som säger att det måste finnas minst sex månader kvar innan det går ut vid utresan förändrar inte det. Och ni har givetvis eget ansvar att kolla upp vad som gäller.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

hur skulle ens man veta de typ du har ett pass som giltighets tiden är 5 år o sen från ingenstans ne det är bara 4,5 år för den giltigt för att kunna resa med den vrf står det 5 år då

Man kollar upp vilka lagar som gäller för landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

hur skulle ens man veta de typ du har ett pass som giltighets tiden är 5 år o sen från ingenstans ne det är bara 4,5 år för den giltigt för att kunna resa med den vrf står det 5 år då

För att man kollar upp vad som gäller innan man försöker resa någonstans.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Man kollar upp vilka lagar som gäller för landet.

Skrivet av Json_81:

För att man kollar upp vad som gäller innan man försöker resa någonstans.

så de ni menar att man ska läsa alltid ländernas regler, de som e segt vi har rest innan och inga problem uppstod de e typ konstigt att man har vana att resa till de landet men från ingenstans ett regel som man har totalt missat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

så de ni menar att man ska läsa alltid ländernas regler, de som e segt vi har rest innan och inga problem uppstod de e typ konstigt att man har vana att resa till de landet men från ingenstans ett regel som man har totalt missat

Regler förändras.
Man får kolla innan vad som gäller aktuellt resmål.

Permalänk
Skrivet av Mangee75:

Alla som reser till länder utanför EU måste ha ett pass, som oftast ska vara giltigt sex månader efter hemkomst.

Ett vettigt och riktigt svar: Alla som reser till länder utanför EU måste ha ett pass, som oftast ska vara giltigt sex månader efter hemkomst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

hur skulle ens man veta de typ du har ett pass som giltighets tiden är 5 år o sen från ingenstans ne det är bara 4,5 år för den giltigt för att kunna resa med den vrf står det 5 år då

Det är mer ett problem med Sverige, som är ett av få västländer där gilitighetstiden för pass bara är fem år.

Men hur som helst, det är upp till dig att ha reda på reglerna.

Permalänk
Skrivet av Anomi151:

så de ni menar att man ska läsa alltid ländernas regler, de som e segt vi har rest innan och inga problem uppstod de e typ konstigt att man har vana att resa till de landet men från ingenstans ett regel som man har totalt missat

När Jag bokar en resa så kollar jag ALLTID Visumregler och allt annat som har med resan
att göra, 6 månaders giltighet på Passet efter hemkomst är ganska standard.
Här har du: Mexico 4 gånger, Venezuela 1, Cuba 1 , Hawaii 1, Turkiet 1,
Dominikanska Republiken 1 , Thailand 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

så de ni menar att man ska läsa alltid ländernas regler, de som e segt vi har rest innan och inga problem uppstod de e typ konstigt att man har vana att resa till de landet men från ingenstans ett regel som man har totalt missat

Ja, det är en skyldighet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Brukar stå tydligt när man beställer resor att man ska kolla att passet har giltighetstid på 6+ månader vid utresa, brukar även stå på bokningsbekräftelse mm. Om ni missar utresan så kommer högts troligen hemresan också att bli ogiltig, de brukar hänga ihop.

Förslagsvis så satsar ni på tillfälliga pass, alternativt så kanske ni med lite tur hinner skaffa vanliga pass innan resan börjar? Kolla med polisen vilka väntetider det är på nya pass.

Permalänk
Moderator
Moderator

6 månader är inte oerhört vanligt som vissa vill framhäva men det förekommer, även olika från land till land om det är från ankomst eller planerad hemresa.
Turkiet har dock inte krav på 6 månader utan 150 dagar efter ankomst.
Vissa resebyråer har vanan att ange 6 mån bara för att vara på "säkra sidan" även om destinationen man ska till inte alls kräver det.

Hur som helst är dina dokument endast eget ansvar och precis som några tipsat om så måste du prata med flygbolaget och se om de kan låta dig använda endast returbiljetten, som standard måste man använda hela biljetten i rätt ordning. Det brukar oftast gå att ordna så länge man gör det i tid men beror helt klart en hel del på bolag och deras egna villkor. Kontakta Finnair bums.

Bra verktyg om man är nyfiken och vill undvika gamla felaktiga google-resultat eller dylikt:
https://www.qatarairways.com/en/visa-and-passport-requirement...

Edit: Är man osäker på om ett land tillåter nödpass så kan man även se det, Emergency passport under document type.
Vissa länder är väldigt speciella kring det, exempelvis normalt pass inga problem och tillåter nödpass men endast i kombination med visum.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

så de ni menar att man ska läsa alltid ländernas regler, de som e segt vi har rest innan och inga problem uppstod de e typ konstigt att man har vana att resa till de landet men från ingenstans ett regel som man har totalt missat

Ja, ska de varna dig om vilka andra lagar som finns i landet också?

Det kan ju gälla olika regler/lagar för olika länder du kommer/reser ifrån, och vilket pass etc du har, och som sagt av andra, detta kan ändras så istället för att lista alla lagar och regler för alla länder så får man ta reda på det själv. Kolla gärna igenom allt du godkänt vid bokningen och återkom om det inte står att du får kolla upp vad som gäller för att bli påsläppt på planet och insläppt i landet.