Problem med corsair ax860i

Permalänk
Medlem

Problem med corsair ax860i

Hej Allihopa!

Som rubriken lyder har jag stora problem med ett nyinköpt corsair ax860i. Har beställt den nyligen i sammanband med ett helt nytt datorbygge med följande specifikationer.

HDD: WD Desktop Black 4TB
SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 128MB Cache, 7200RPM, 3.5", Dual processor

SSD:Samsung 850 PRO 512GB 2.5" SSD
SATA 3.0, 2.5", up to 550/520MB/s read/write, 6.86mm, 10 year warranty

Kylare:
Noctua NH-D15 SE-AM4 CPU Kylare

Chassi:
Fractal Design Define R5 Titanium

Processor:
AMD Ryzen 5 1600X Processor

Minne:
Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB

Moderkort: MSI B350 Tomahawk Arctic, Socket-AM4

PSU: Corsair AX 860i, 860W PSU

GFX:
Sapphire Radeon RX 580 8GB Nitro+ Li. Ed

Nu till mitt huvudbry. Satte ihop datorn den 5 maj, allt var frid och fröjd och hade absolut inget att klaga på.
Men nu efter lite mindre än en månad har jag stött på problem. Datorn kan utan någon som helst förvarning abrupt stänga av sig själv.
Jag har kontrollerat temperaturer på både moderkort, cpu samt grafikkort men kan inte se någon anledning till att datorn skulle stänga av sig p.g.a överhettning. Corsair psu:n däremot är en helt annan historia. När den abrupta avstängningen sker så börjar den lilla ljusindikatorn på nätagget att lysa rött.

För att få ingång datorn igen måste jag antingen vänta i runt 5 min samt stänga av och sätta på den igen på den lilla knappen på utsidan, alternativ dra ut allt kablage och trycka på den lilla self test knappen på insidan av psu:n.

Jag trodde först att det kunde bero på någon slags kortslutning mellan mina olika komponenter så har ikväll tagit ur allt förutom de 5 fläktar jag har i processorkylaren samt chassit, trots detta händer exakt samma sak. Får även ingen respons ifrån psu:ns self test knapp den visar ingen röd eller grön indikation. Men väntar jag drygt 10 min och kontinuerligt stänger av och på självaste nättagget får jag tillslut igång den igen.
Har gjort lite detektivarbete online och har märkt att jag är inte ensam om att just denna typen av nätagg från corsair stänger av sig såhär abrupt.
Har någon här inne något bra råd för mig angående detta ganska jobbiga problem ?
Jag tror tror såhär initialt att det rör sig om ett felaktigt nätaggregat då jag under lite under en månad kunde använda den helt normalt.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Kontakta inköpsstället och beskriv ditt problem, skulle tippa på att du får ett nytt aggregat direkt.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

För övrigt känns ditt nätaggregat något overkill i jämförelse med resterande komponenter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Tja!

Gjorde som du sa krokarn och prövade en RMA där jag köpte nätagget och de accepterade den direkt. Behövde inte ens skicka tillbaka något utan kunde direkt kassera den när den nya anländer.
Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

För övrigt känns ditt nätaggregat något overkill i jämförelse med resterande komponenter.

Ja det må vara hänt, men vill ha ordentligt med utrymme i framtiden om jag får för mig att uppgradera och testa på lite mer aggressiv överklockning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indianen:

Tja!

Gjorde som du sa krokarn och prövade en RMA där jag köpte nätagget och de accepterade den direkt. Behövde inte ens skicka tillbaka något utan kunde direkt kassera den när den nya anländer.
Tack för hjälpen

AX-serien har generösa garantier så vore ju konstigt om de inte skulle ta tillbaka den. Gott det löste sig!

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Indianen:

Tja!

Gjorde som du sa krokarn och prövade en RMA där jag köpte nätagget och de accepterade den direkt. Behövde inte ens skicka tillbaka något utan kunde direkt kassera den när den nya anländer.
Tack för hjälpen

Löste allt sig med nya nätaggregatet?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan