Permalänk

HP notebook ethernet "glappar"

Hej,

Mina pappa har en HP dator modell 15-ay102no. När han kopplar in internet kabeln så ansluter den som vanligt och det funkar bra. Men sen ca var tionde sekund so tappar den uppkopplingen i en sekund, ansluter igen och så fortsätter det. Kör man på wifi funkar det felfritt och vi har provat andra bärbara datorer i hans sladd och de funkar utan problem. Jag provade även att koppla in hans dator i sladden jag använder och hans dator tappade fortfarande anslutningen då och då.

Vi lämnade in datorn till Media Markt där han köpte den och de tog in den och skickade iväg den för reparation. Dock när han fick tillbaka den tre veckor senare så sa de att de inte hittat något fel på varken hård- eller mjukvaran och inte gjort någonting.

Jag har provat att ominstallera alla drivrutiner för nätverkskortet utan framgång.

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Har ni testat en annan kabel?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Som sagt, jag har provat min laptop i kabeln vi använder till hans dator, och den funkar utan problem.

Vi hade även provat att koppla in hans dator i kabeln jag använder, som jag vet funkar, och hans dator tappar fortfarande uppkopplingen. Därför betvivlar ´jag starkt att det är kabelns fel.

Permalänk
Medlem

Kontrollera så att kabeln verkligen sitter i ordentligt.
På min bärbara "knäpper" nätverks-kabeln inte fast, och minsta lilla jag petar på kabeln så tappar den anslutningen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swisswass:

Som sagt, jag har provat min laptop i kabeln vi använder till hans dator, och den funkar utan problem.

Vi hade även provat att koppla in hans dator i kabeln jag använder, som jag vet funkar, och hans dator tappar fortfarande uppkopplingen. Därför betvivlar ´jag starkt att det är kabelns fel.

Jag tror det är kontakten på datorn.
Testa med en annan kabel och se om det kontakterar bättre.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Det var lite det jag hade hoppats på, men då vi har lämnat in den till Media Markt, (där vi köpte den) och säger att de inte kan hitta något fel på varken hård- eller mjukvara blir man lite uppgiven

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swisswass:

Det var lite det jag hade hoppats på, men då vi har lämnat in den till Media Markt, (där vi köpte den) och säger att de inte kan hitta något fel på varken hård- eller mjukvara blir man lite uppgiven

vad har din dator för serienummer?

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Avinstallera "ethernet" drivrutinerna och installera nyaste ifrån tillverkarens hemsida.
(hämta nya innan du avinstallerar).

Jag gissar på att ditt nätverkskort är satt på en hastighet det inte klarar eller stödjer, vilket leder till att det försöker koppla om men inte lyckas.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swisswass:

Det var lite det jag hade hoppats på, men då vi har lämnat in den till Media Markt, (där vi köpte den) och säger att de inte kan hitta något fel på varken hård- eller mjukvara blir man lite uppgiven

Ja, lite det jag tänkte när jag svarade. Det du skriver betyder att dom (om dom är ordentliga) har felsökt drivrutiner, loggboken, funktionstestat hårdvaran osv och kommit till konklusion att det inte finns några som helst fel på burken enligt hur dom testar.

Här är en "teknikerkabel*" värt att testa.

(Det är en trasig kabel, en där plastflärpen gått av... man får trycka in kabeln och hålla den inne för att det ska fungera, men den är välanvänd och har inte oxiderat eller har erfarenhetsmässigt fungerat överallt)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Swisswass:

Media Markt, de kan inte hitta något fel på varken hård- eller mjukvara.

Suck, den andra MM tråden jag läst idag där de inte kan hitta nåt fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Da mighty ajfån:

Suck, den andra MM tråden jag läst idag där de inte kan hitta nåt fel.

Det kanske är relevant att fråga (för jag vet inte), hur felsöker dom? Gör dom en bra sådan eller inte?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Det kanske är relevant att fråga (för jag vet inte), hur felsöker dom? Gör dom en bra sådan eller inte?

Från vad jag läst så är deras "felsökning/reparation" helt åt helvete, finns t.o.m ett avsnitt om det i Plus.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av hakd:

Avinstallera "ethernet" drivrutinerna och installera nyaste ifrån tillverkarens hemsida.
(hämta nya innan du avinstallerar).

Jag gissar på att ditt nätverkskort är satt på en hastighet det inte klarar eller stödjer, vilket leder till att det försöker koppla om men inte lyckas.

Avinstallera drivrutinerna har jag provat utan framgång.

Däremot visste jag inte att nätverkskort kunde vara satta till olika hastigheter. Googlade lite och ändrade "Hastighet och duplex" från automatiskt förhandling till 100Mbps & Halv duplex och nu vekar det funka!

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swisswass:

Avinstallera drivrutinerna har jag provat utan framgång.

Däremot visste jag inte att nätverkskort kunde vara satta till olika hastigheter. Googlade lite och ändrade "Hastighet och duplex" från automatiskt förhandling till 100Mbps & Halv duplex och nu vekar det funka!

Tack för hjälpen!

Brukar vara det, korten försöker köra 1Gbit men sladdar eller router klarar det inte vilket leder till en dissconnect och oändligt med försök.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället