Permalänk
Medlem

Skicka dator till Storbritannien

Hej!

Till hösten annalkas studier utomlands för mig och jag är i full gång med förberedelserna.
Ett dilemma som dykt upp längs vägen är hur jag ska få med mig min stationära maskin över nordhavet till Edinburgh dit jag flyttar.

Har dividerat det hela fram och tillbaka med kollegorna på jobbet och de mest populära förslagen som kommer upp är att ta med den på flyget, skicka den med en fraktfirma (t.ex. UPS eller Schenker) eller be vänner komma över med den vid senare tillfälle.

Att ta med den på flyget är jag mest skeptisk till då jag reser själv och redan kommer ha en del bagage utan datorn.
Att skicka den med fraktbolag känns som det mest rimliga, men även det jag kan minst om.

Vad som ska fraktas över är:
*1st Stationär maskin i ett Fractal define C. (14KG)
*24" Samsung skärm
*Tgb, mus och övrigt mindre krigsutrustning.

Hur hade ni gjort? Har någon tips från tidigare erfarenhet eller på någorlunda billigt sätt att skicka prylarna?

Permalänk
Avstängd

Hade sålt den och köpt bärbar.

Permalänk
Medlem

Vad är det för maskin? Kan du inte annars plocka isär datorn och ta med de viktigaste delarna och bygga på nytt därborta? Sälj chassit, nätagget och skärmen här och ta med allt annat.

Gör annars som Rick69 säger, köp en bärbar. Mycket smidigare att transportera och ta den med sig.

Permalänk
Medlem

Ring Inet och fråga om du kan få köpa en av de förpackningar de använder till sina Taurusdatorer. Riktigt bra emballage, skicka sedan med den fraktfirma som är billigast. Skärmen är lite jobbig om du inte har kvar kartongen den levererades med.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Skrivet av Bille:

Hej!

Till hösten annalkas studier utomlands för mig och jag är i full gång med förberedelserna.
Ett dilemma som dykt upp längs vägen är hur jag ska få med mig min stationära maskin över nordhavet till Edinburgh dit jag flyttar.

Har dividerat det hela fram och tillbaka med kollegorna på jobbet och de mest populära förslagen som kommer upp är att ta med den på flyget, skicka den med en fraktfirma (t.ex. UPS eller Schenker) eller be vänner komma över med den vid senare tillfälle.

Att ta med den på flyget är jag mest skeptisk till då jag reser själv och redan kommer ha en del bagage utan datorn.
Att skicka den med fraktbolag känns som det mest rimliga, men även det jag kan minst om.

Vad som ska fraktas över är:
*1st Stationär maskin i ett Fractal define C. (14KG)
*24" Samsung skärm
*Tgb, mus och övrigt mindre krigsutrustning.

Hur hade ni gjort? Har någon tips från tidigare erfarenhet eller på någorlunda billigt sätt att skicka prylarna?

gjorde inte nån snubbe på dreamhack en låda i plywood för datorn som gick att fälla upp för att se skärmen..
ta allt i nån barnvagn, äldre varianter kan du ju få gratis. släng/spara vagnen när du kommer fram.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Sälja datorn är ju klart ett sätt att lösa det på, men är verkligen inte sugen på att gå "ner" till en bärbar maskin.

Ska spana in vad inet har för paketering för när de skickar sina maskiner.
Sägas ska att jag har lådorna kvar till exakt allt som sitter i burken, så att packa ner GPUn i sin låda och skicka tillsammans med övriga prylar bör inte vara något problem.

Har hittat siten https://billigtpaket.se/ som verkar ha fått ok recensioner på truspilot. Någon som har erfarenhet av dem?

Permalänk
Medlem

Det lättaste är ju att köpa ett mITX moderkort och bygga i ett mindre chassi, t.ex. SilverStone RVZ02 eller liknande. På så sätt kan du bära med dig datorn i din kabinväska. Skärmen kan du packa ner i originalkartongen (om du har den kvar) och därefter i den incheckade väskan tillsammans med alla tillbehören.

Ett annat alternativ är att montera bort alla delar, packa ner dem i originalkartongerna (om du har dessa kvar) och därefter kanske köpa ett likadant chassi där borta eller frakta ditt nuvarande om det är billigare.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Bille:

Sälja datorn är ju klart ett sätt att lösa det på, men är verkligen inte sugen på att gå "ner" till en bärbar maskin.

Ska spana in vad inet har för paketering för när de skickar sina maskiner.
Sägas ska att jag har lådorna kvar till exakt allt som sitter i burken, så att packa ner GPUn i sin låda och skicka tillsammans med övriga prylar bör inte vara något problem.

Har hittat siten https://billigtpaket.se/ som verkar ha fått ok recensioner på truspilot. Någon som har erfarenhet av dem?

själv skulle jag aldrig skicka en Stationär dator med posten/DHL/UPS om den bara ligger i originalkartongen. med tanke på hur vissa paket ser ut när dom kommer fram så är ju frågan om den slängts eller fastnat i sorteringsmaskinen.

truspilot skulle jag nog inte förlita mig på, det känns som alldeles för lätt att skapa en användare och betygsätta sitt eget ställe (många av omdömena är ju också första gången)

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bille:

Hej!

Till hösten annalkas studier utomlands för mig och jag är i full gång med förberedelserna.
Ett dilemma som dykt upp längs vägen är hur jag ska få med mig min stationära maskin över nordhavet till Edinburgh dit jag flyttar.

Har dividerat det hela fram och tillbaka med kollegorna på jobbet och de mest populära förslagen som kommer upp är att ta med den på flyget, skicka den med en fraktfirma (t.ex. UPS eller Schenker) eller be vänner komma över med den vid senare tillfälle.

Att ta med den på flyget är jag mest skeptisk till då jag reser själv och redan kommer ha en del bagage utan datorn.
Att skicka den med fraktbolag känns som det mest rimliga, men även det jag kan minst om.

Vad som ska fraktas över är:
*1st Stationär maskin i ett Fractal define C. (14KG)
*24" Samsung skärm
*Tgb, mus och övrigt mindre krigsutrustning.

Hur hade ni gjort? Har någon tips från tidigare erfarenhet eller på någorlunda billigt sätt att skicka prylarna?

Om det inte är ett alternativ att sälja datorn innan hade jag ställt chassit hemma plockat ut alla delar som man tar med i handbagage sedan beställt ett nytt chassi i England.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Skulle inte frakta datorn! Har skeppat grejer utomlands innan och jäklar vad misshandlat kollit är när man får det. En gaffeltruck hade kört in med "gaffeln" rätt in i en av lådorna och gjort ett stort hål. Sen var lagerhanteraren millimeternära på att välta hela kollit när han skulle köra den till min lastbil.. fy fan!
Och försäkring (från fraktbolagen) kan man tydligen glömma eftersom de inblandade parterna kommer skylla på varandra ad infinitum, enligt erfarenhet från de som hanterade min försändelse på fastlandet.

Ta med de dyraste/viktigaste/minsta komponenterna på planet (typ disk, RAM, CPU och GPU) och köp nytt när du kommer dit. Det blir nog billigare än att frakta ändå.