Permalänk

Hjälp i laptopdjungeln

Hej. Det är dags att pensionera min stationära dator och tänkte för första gången ha en laptop som enda dator hemma. Vad som sökes är en hållbar laptop som är stilren men även kan användas till spel. 9 gånger av 10 spelar jag Football manager, men The Witcher 3 och Fallout 4 spelas också när tid finns. Huvuduppgift för datorn kommer dock vara för skolan där jag kommer plugga till ingenjör i datateknik.
Två datorer har fångat mitt intresse, Asus Zenbook Pro UX550VE och Dell XPS 15 . Efter att ha läst lite om Dell XPS 15 och dess problem så är jag inte lika sugen på den längre men buggarna den hade är kanske fixade nu? Vilken laptop i prisklassen 15k-25k är bäst för mina ändamål? Macbooks är uteslutna.
Då jag ska ha dubbelskärm hemma måste även en docka införskaffas. Vilken docka rekommenderas till datorerna i länkarna?

Visa signatur

Dator: Antec threehundred, Asus P8Z68-V Pro, Intel Core i5 2500K 3,3GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE, Intel SSD 320 120GB OEM, 2TB Western Digital Caviar Green, KFA2 GeForce GTX 570 1280MB, Corsair TX 650W V2 80+ Bronze.

Permalänk
Medlem

@calibramicke:
är det inte alltid strul med Dell?Jag har aldrig hört om någon som har haft en fungerande Dell, samt att de inte knappt säljs längre av andra butiker än via deras egna hemsida. jag hade kört på asus ,alternativ denna,http://www3.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/x-series/X1-Carbon-5th-Generation/p/22TP2TXX15G har verkligen allt förutom den vassaste grafiken.

Permalänk
Medlem

Du vill ha något bättre än 1050 ti som Asus datorn har om du ska spela spel likt Fallout 4 och Witcher 3 med mer än medium graphics.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Du vill ha något bättre än 1050 ti som Asus datorn har om du ska spela spel likt Fallout 4 och Witcher 3 med mer än medium graphics.

Mitt 970m är ungefär lika starkt som 1050ti, och det går att spela F4 i high med bra flyt i alla fall.
Har ej hunnit testa W3 än.

Av de två länkade datorerna skulle jag luta åt Asus datorn eftersom det har starkare grafikkort och är lite billigare.

Men för 25k får du ju nästan en lätt plugg-dator och en stationär speldator

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@ kevinthell Är Dell verkligen så opålitliga som man läser eller är det mer ett gammalt bagage dem har (som opel har gällande rost). Jag läste igenom tråden om XPS 15 här och det var många som var tvungna att fixa i ordning sina datorer med ny kylpasta och nytt nätverkskort. Att det ska vara så på en dator för 25k är ju skandallöst, men är kvaliten verkligen så dålig? Det lutar mer åt Asusen men har inte läst så många användarrecentioner om den. Tack för tipset om den länkade datorn, men som du säger var grafikkortet för dåligt.

@Treant Det tråkiga är att dem flesta datorerna med bättre grafikkort ser ut som ett kärleksbarn mellan valfri transformer och shrek. Dvs sjukt fula och onödigt skrikiga i designen. Står det mellan en sjukt vass gamingdator med 8Gb grafik och en stilren dator med bra specs men endast 4 Gb grafik så väljer jag den senare alla dagar i veckan. Synd att dem inte kan göra diskreta gamingdatorer...

@henkiii Som sagt lutar det åt asus datorn och det pga den bristfälliga kvalitén Dell verkar ha. Då jag flyttar från min trea i Huddinge och inte hittade en bra trea att köpa i Linköping så blev det en tvåa i Linköping och jag vill inte ha en stationär dator i vardagsrummet eller sovrummet, kompromissen blir skrivbord i vardagsrummet och en vass laptop istället.

Har ni förresten nått bra tips på affär i Stockholmsområdet med bra laptop utbud? Elgiganten och Mediamarkt har ju nästan bara billiga plastiga laptops så har inte kunnat känna på varken Asus-datorn eller Dell-dator eller någon annan i 20k kr klassen.

Visa signatur

Dator: Antec threehundred, Asus P8Z68-V Pro, Intel Core i5 2500K 3,3GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE, Intel SSD 320 120GB OEM, 2TB Western Digital Caviar Green, KFA2 GeForce GTX 570 1280MB, Corsair TX 650W V2 80+ Bronze.

Permalänk

Jag tror inte att den har släppts riktigt än men ta en titt på Acer Predator Helios 300. Priset i USA är ca 1100 dollar.

7th Generation Intel Core i7-7700HQ Processor (Up to 3.8GHz)
NVIDIA GeForce GTX 1060 with 6 GB of dedicated GDDR5 VRAM
15.6" Full HD (1920 x 1080) widescreen IPS display
16GB DDR4 Memory & 256GB SSD
Up to 7-hours of battery life

https://www.youtube.com/watch?v=KvID5D_Bkl4

Permalänk

@droopy_dawg: Tack för tipset, men återigen, en diskret dator eftersökes. Utseende likt Asus-datorn och Dell-datorn är ett krav, dvs en laptop som ser ut som en laptop och inte som en laptop på steroider.

Visa signatur

Dator: Antec threehundred, Asus P8Z68-V Pro, Intel Core i5 2500K 3,3GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE, Intel SSD 320 120GB OEM, 2TB Western Digital Caviar Green, KFA2 GeForce GTX 570 1280MB, Corsair TX 650W V2 80+ Bronze.

Permalänk

Om nån undrar så blev det en ASUS UX550 som köptes, dels på grund av att den var billigare men främst på grund av allt negativt man läst om Dell XPS15.

Visa signatur

Dator: Antec threehundred, Asus P8Z68-V Pro, Intel Core i5 2500K 3,3GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE, Intel SSD 320 120GB OEM, 2TB Western Digital Caviar Green, KFA2 GeForce GTX 570 1280MB, Corsair TX 650W V2 80+ Bronze.

Permalänk
Medlem

Hmm jag har dock läst mer negativt om Asusen, framförallt att byggkvalitén inte lever upp till priset. Återkom gärna men vad du tycker om den för jag funderar på en xps 15 men ångrade mig lite efter denna tråd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dells stora problem är att dom har en bedrövlig QC och skeppar därför många datorer som inte borde skeppas. Å andra sidan så har dom väldigt bra kundtjänst och support och XPS har på platsen garanti.

Asus är mer okänt för mig, det är nog lite hit and miss som gäller där men överlag verkar dom rätt ok.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@klisk: Efter att ha använt Asusen i två veckor kan jag göra en liten recension.

Bra byggd och tyst. Riktigt bra skärm och riktigt skönt att kunna logga in med fingeravtryck. Har inte hunnit spela något spel i mer än 10 min pga flytt och plugg men det lilla jag spelat ser bra ut, men fläkten går igång på högvarv när man spelar vilket kan vara lite irriterande. Snabb är den också.

Det negativa är batteritiden. Ska vara upp till 14 timmar enligt Asus och det spelar ingen roll vilken inställning jag använder och att jag har lägst ljusstyrka, jag får den att vara vid liv i max 8 timmar. Bra tid, men 6 timmar mindre än angiven tid är inte ok enligt mig. Datorn används än så länge bara till surfande och nån timmes tv-serie om dagen.
Den andra irriterande grejen går nog att fixa på nått höger och det är att fn knappen måste hållas ned för att kunna skriva 0,p och ö. Jag har "svenskt tangentbord" och läst en del online men inte lyckats fixa problemet.

Visa signatur

Dator: Antec threehundred, Asus P8Z68-V Pro, Intel Core i5 2500K 3,3GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE, Intel SSD 320 120GB OEM, 2TB Western Digital Caviar Green, KFA2 GeForce GTX 570 1280MB, Corsair TX 650W V2 80+ Bronze.

Permalänk
Medlem

@calibramicke: hej igen!
Jag slog också till på den, har haft den i ca. 1,5 vecka

Jag är också nöjd med min. Men att den är tyst håller jag inte med om. När den startas så "knastrar" den till och med lite, gör din det också? När man spelar något krävande (har bara spelat wow) så vill datorn flyga iväg låter det som, jag sänkte dock inställningarna något så jag fick ner temperaturerna och ljudet till behaglig nivå.
Jag har inte använt min en hel battericykel utan att ladda än men det står 10 timmar när jag har skärmen på 40% och bara har edge igång och slösurfar lite. Vad gör du på datorn när den bara håller 8? Skulle tro att den drar lite mer kräm när du kollar på serier.
Att du måste hålla in fn knappen för att skriva 0 p och ö verkar ju helskumt! Så är det då inte för mig haha

Permalänk

@klisk: Kul att du är nöjd. Min är faktiskt tyst vid normalt användande och låter minimalt ( = tyst enligt mig, är van vid betydligt mer högljudande dator), om jag dockar den och sätter mig en meter ifrån hörs den inte alls, men som du säger, när man ska spela nått med högsta inställningen så låter det som att man står bredvid ett jetplan.
Jag använder chrome och det drar väl lite mer ström, annars bara slösurfande och nått avsnitt av Top Gear (ca en timme per battericykel). Jag har 25% ljusstyrka och batterisparfunktionen aktiv. Med dessa specs håller datorn igång mellan 7-8 timmar (odockad).
Haha vad har dom gjort med min dator då, trycker jag på p blir den en *, trycker jag på 0 får jag / och trycker jag på ö får jag -. Håller jag ner FN knappen fungerar det som det skall. Får nog mejla Asus och få reda på vad som hänt :P.

Visa signatur

Dator: Antec threehundred, Asus P8Z68-V Pro, Intel Core i5 2500K 3,3GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE, Intel SSD 320 120GB OEM, 2TB Western Digital Caviar Green, KFA2 GeForce GTX 570 1280MB, Corsair TX 650W V2 80+ Bronze.

Permalänk
Medlem

@calibramicke: låter ju som att det är någon sån där numpad-funktion som finns där fastän den inte borde!

Permalänk

@klisk: Du hade väldigt rätt i numpad funktionen. Mejlade Asus och fick som svar att jag skulle ominstallera windows, det gjorde jag och det fungerade bra igen, kopplade ihop skärm, tangentbord och mus och började installera program och köra uteslutningsmetoden för att se vilken programvara som ändrade tangentbordslayouten. Det fungerade som det skulle efter att jag installerat dem programmen jag hade innan. Men sen slutade det fungera igen och jag blev något frustrerad. Försökte fundera på vad jag gjort sen det funkade och kom på att jag tryck in NumLock på tangentbordet, tryckte ner den knappen igen och vips så fungerade laptopens tangentbord som det skulle igen. Det luriga i det hela är att om jag har numlock aktiverat och kopplar från tangentbordet så fungerar inte laptopens tangentbord trots att mitt vanliga tangentbord är frånkopplat. Kopplar jag in mitt tangentbord igen och avaktiverar numlock och sedan kopplar bort tangentbordet så fungerar laptopens tangentbord som det skall igen.

Visa signatur

Dator: Antec threehundred, Asus P8Z68-V Pro, Intel Core i5 2500K 3,3GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE, Intel SSD 320 120GB OEM, 2TB Western Digital Caviar Green, KFA2 GeForce GTX 570 1280MB, Corsair TX 650W V2 80+ Bronze.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prada1:

@calibramicke:
är det inte alltid strul med Dell?Jag har aldrig hört om någon som har haft en fungerande Dell, samt att de inte knappt säljs längre av andra butiker än via deras egna hemsida. jag hade kört på asus ,alternativ denna,http://www3.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/x-series/X1-Carbon-5th-Generation/p/22TP2TXX15G har verkligen allt förutom den vassaste grafiken.

Dell har produkter av hög kvalité och support som är toppen. Har aldrig haft problem med någon dell maskin jag haft (M4500, M6600 samt en Alienware M15x).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090