Permalänk
Medlem

Helt jävla stört alltså. Ska bli kul o se mer från verkstan!

Visa signatur
Permalänk
Testpilot

Riktigt snyggt, grymt jobbat!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Klaraste 5-poängaren EVER! Imponerad är bara förnamnet. (y) EDIT: Jag vet att järnvägsräls ändrar längd med 0.0115 mm per meter och grad så jag antar att arbetsbordet du har här rör sig minst lika mycket så om du ska behålla en precision på ca. 0.02 mm vill det väl till att du låter maskinens temperatur variera med max +-2 grad Celsius antar jag?

Permalänk
Medlem

Jag är imponerad!
Snacka om att bygga från scratch

Har du frågat vad Jonas på Swec har att säga om kabeldragningen....

Permalänk
Medlem

Asså det var det grymmaste jag hittils läst om här på Sweclockers.
Jag är själva inom CNC-branschen och driver ett eget företag med 27 anställda.

Jag kan inte annat än att säga KUDOS!!!!
Det här är ju verkstadpr0n på högsta level

Jag har ett tips om hur du kan trappa upp precisionen ytterliggare ett snäpp. Med konststenplattor av samma typ som Mitutoyo använder i sina mätmaskiner
https://shop.mitutoyo.de/web/mitutoyo/de_DE/mitutoyo/CRYSTA-A...

Sådana plattor finns att köpa med gängade insatser av härdat stål, där du kann montera en offerplatta.
Fördelen med en sådan platta är att den inte är lika temperaturkänslig som tex aluminium eller stål och den viker/flexar inte heller. Doch är dom ganska dyra.

En kompis till mig håller på att bygga en liknande CNC-maskin fast mindre som du har här. Han använder en konststenplatta.
Stenplattan är fastskuven på ett justerbart unterlag som han med hjälp av fingängade bultar kan justera/kalibrea till absolut plan nivå. Maskinen är som sagt inte klar, men han mätte en tolerans på mindre än 0.001.
Plattan är 650 X 850 och är 100 tjock.
Motorer köpte han av denna serie här:
https://www.teknic.com/products/clearpath-brushless-dc-servo-...

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

under mina år här måste det utan tvekan vara det mest intressanta projektet, hatten av! inga planer på en växlare?

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge!

1. Får man fråga vad projektet har kostat?

2. Går det att köpa en ritning?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Helvete vad fräsigt!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Klaraste 5-poängaren EVER! Imponerad är bara förnamnet. (y) EDIT: Jag vet att järnvägsräls ändrar längd med 0.0115 mm per meter och grad så jag antar att arbetsbordet du har här rör sig minst lika mycket så om du ska behålla en precision på ca. 0.02 mm vill det väl till att du låter maskinens temperatur variera med max +-2 grad Celsius antar jag?

Räls är vanligtvis stål, detta är alu. Sedan utvidgar sig metall i alla riktningar likvärdigt. Man kör mot nolla ju vid varje arbetsbit/verktygsbyte.
Och du kör ju i rumstemperatur, du ställer ju inte ut maskinen i minus 20.
http://www.teknikhandboken.se/handboken/rorelser-och-rorelsef...

Mycket imponerande bygge för övrigt, jag är alltid fascinerad över hur mycket fritid folk har...

Permalänk
Inaktiv

Uppenbar femma (var är 5+?)!

Frågan är: de (få) som röstat (eftersom folk är motvilliga till att rösta) och inte tycker det är en femma: vad är det de saknar? Eller är det så enkelt att de inte begriper hur coolt detta är? Avundsjuka?

Permalänk
Medlem

Finns det någon ungefärlig vikt på monstret?
För övrigt är detta -det- ballaste jag sett på Sweclockers

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Imponerande att bygga ihop den själv. Tack för bild spelet, intressant.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Sjukt imponerande!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Grymt snyggt, har byggt en egen CNC router för trä/alu hemma (dock efter ritningar jag hittat på nätet). Fungerar men mycket mera "budget" än den du byggt tror min kostade 10.000:- drygt, måste bara fråga hur mycket du lagt ut för att få detta monster komplett? Kanske får lägga upp ett galleri på den också. (dock ser den ut som en 0/5 jämfört med denna)
Otroligt snyggt jobbat.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk

Självklart 5 av 5. Jag har själv aldrig jobbat med eller kan så mycket om CNC. Men har sett motormodeller fräsas till volvo lastbilsmotorer. Älskar den där New York-snubben på nätet som bygger egna CNC (minns inte namnet). Jäklar vad jag önskade jag hade ditt kunnande. Att gå från idé till 2d och sen till 3d och till sist fräsa ut den i verkligheten, och att kunna alla stegen, priceless.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Jag är så sjukt imponerad. Jag önskar jag inte hade tummen mitt i handen

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Proffsmoddare

Ursäktar för alla de sena svaren! Tänkte att jag svarar på några nu i alla fall!

Skrivet av Toivo83:

Grymt bygge!

Får man fråga, hur mycket du lagt ner i pengar på detta?
Lär ju inte vara gratis, men onödig fakta och veta

Har gjort väldigt mycket inhouse och sådant. Skulle gissa på att om man inte räknar arbetstimmar etc och bara komponenter är det nog närmare 25-30k i linjärlager etc. Elektronik och motorer etc ca 35k. Sen är det ju en hel del målning, material i ramen etc. Har ärligt talat inte räknat ut exakt. Tog ca 2.5 år att bygga om jag inte kommer ihåg fel.

Skrivet av Ptah:

Imponerande! Gissar på att du jobbar som montör inom industrin till vardags?

Skickades från m.sweclockers.com

Jobbar som maskinkonstruktör och utbildar mig till maskiningenjör samtidigt.

Skrivet av aniron:

Mycket imponerande.
Jag undrade dock vad det var för halvsexistisk cnc-jargong jag hade missat innan det andra m:et i "dammsko" dök upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, sorry för stavningen inte min starka sida ^^

Skrivet av Severin87:

Bra jobbat !
Är arbetsbordet gjort i aluminium ?

Yes, själva bordet är aluminium. Det andra är stål.

Skrivet av Traumklang:

Asså det var det grymmaste jag hittils läst om här på Sweclockers.
Jag är själva inom CNC-branschen och driver ett eget företag med 27 anställda.

Jag kan inte annat än att säga KUDOS!!!!
Det här är ju verkstadpr0n på högsta level

Jag har ett tips om hur du kan trappa upp precisionen ytterliggare ett snäpp. Med konststenplattor av samma typ som Mitutoyo använder i sina mätmaskiner
https://shop.mitutoyo.de/web/mitutoyo/de_DE/mitutoyo/CRYSTA-A...

Sådana plattor finns att köpa med gängade insatser av härdat stål, där du kann montera en offerplatta.
Fördelen med en sådan platta är att den inte är lika temperaturkänslig som tex aluminium eller stål och den viker/flexar inte heller. Doch är dom ganska dyra.

En kompis till mig håller på att bygga en liknande CNC-maskin fast mindre som du har här. Han använder en konststenplatta.
Stenplattan är fastskuven på ett justerbart unterlag som han med hjälp av fingängade bultar kan justera/kalibrea till absolut plan nivå. Maskinen är som sagt inte klar, men han mätte en tolerans på mindre än 0.001.
Plattan är 650 X 850 och är 100 tjock.
Motorer köpte han av denna serie här:
https://www.teknic.com/products/clearpath-brushless-dc-servo-...

Kan tänka mig att en sådan platta kostar lite ja! Hade ju varit guld värt men denna är lite mer prototyp och gör lite småarbete där precisionen inte är "superviktig". Det hade dock varit riktigt nice. Misstänker dock att det är lite som att sätta keramiska bromsar på sin fiat fiesta? Eller det kanske är värt pengarna jag vet inte. Vad är relativt dyrt?

Skrivet av Englund!:

under mina år här måste det utan tvekan vara det mest intressanta projektet, hatten av! inga planer på en växlare?

Vill ha en spindel med sådan funktion. Om det blir att uppgradera så blir det en starkare Y-motor samt en spindel med penuematisk växlare.

Skrivet av stoffe_83:

Snyggt bygge!

1. Får man fråga vad projektet har kostat?

2. Går det att köpa en ritning?

Kostnad vet jag inte exakt. Ritningen är allt för "personlig" och slarvig för att jag skulle känna mig bekväm att lämna ut den.

Skrivet av anon257891:

Uppenbar femma (var är 5+?)!

Frågan är: de (få) som röstat (eftersom folk är motvilliga till att rösta) och inte tycker det är en femma: vad är det de saknar? Eller är det så enkelt att de inte begriper hur coolt detta är? Avundsjuka?

Många kanske inte känner att de har koll på ämnet och avstår att rösta då de helt enkelt inte har koll på vad det är värt betygsmässigt. Tänkte mest lägga upp galleriet för att det var kul och några var intresserade. Anade inte att så många skulle uppskatta det! Superkul i alla fall!

Skrivet av warh0g:

Finns det någon ungefärlig vikt på monstret?
För övrigt är detta -det- ballaste jag sett på Sweclockers

Oklart, skulle gissa på allt mellan 500-800kg. Jag orkar inte lyfta den i ena änden om inte bommen är på andra sidan av bordet.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Asså det var det grymmaste jag hittils läst om här på Sweclockers.
Jag är själva inom CNC-branschen och driver ett eget företag med 27 anställda.

Jag kan inte annat än att säga KUDOS!!!!
Det här är ju verkstadpr0n på högsta level

Jag har ett tips om hur du kan trappa upp precisionen ytterliggare ett snäpp. Med konststenplattor av samma typ som Mitutoyo använder i sina mätmaskiner
https://shop.mitutoyo.de/web/mitutoyo/de_DE/mitutoyo/CRYSTA-A...

Sådana plattor finns att köpa med gängade insatser av härdat stål, där du kann montera en offerplatta.
Fördelen med en sådan platta är att den inte är lika temperaturkänslig som tex aluminium eller stål och den viker/flexar inte heller. Doch är dom ganska dyra.

En kompis till mig håller på att bygga en liknande CNC-maskin fast mindre som du har här. Han använder en konststenplatta.
Stenplattan är fastskuven på ett justerbart unterlag som han med hjälp av fingängade bultar kan justera/kalibrea till absolut plan nivå. Maskinen är som sagt inte klar, men han mätte en tolerans på mindre än 0.001.
Plattan är 650 X 850 och är 100 tjock.
Motorer köpte han av denna serie här:
https://www.teknic.com/products/clearpath-brushless-dc-servo-...

Vart får man tag på såna konststensplattor? Är det epoxygranit plattor?

Visa signatur

flippy @ Quakenet