Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Jonas gaminglapboard för vardagsrummet

Sommaren är här och semestern likaså, och därför är det dags för ett nytt litet projekt. Förra sommaren färdigställde jag min vardagsrumsdator, vilken har skänkt mycket nöje under året som gått och utan tvekan blivit den primära spelstationen i hemmet. Det här projektet är direkt kopplat till vardagsrumsdatorn, men denna gång handlar det istället om kringutrustning!

I princip allt spelande i vardagsrummet har fram tills nu skett med hjälp av en Xbox One Elite-handkontroll, vilket visserligen fungerar väldigt bra i många speltitlar. Det finns dock vissa spelkategorier där en handkontroll helt enkelt inte håller måttet när den ställs mot tangentbord/mus-kombon. Det handlar främst om snabba FPS (typ senaste Doom-rebooten) samt multiplayerinriktade spel, där ens motspelare gör slarvsylta av handkontrollsplebs som mig.

Lösningen på detta är en så kallad lapboard, det vill säga en slags hållare som kombinerar tangentbordet med en musmatta och samtidigt kan vila i knät när man sitter i soffan. Här finns det faktiskt redan ett antal färdiga produkter från diverse tillverkare, däribland Corsair Lapdog och Roccat Sova, där den förstnämnda sågades längs med fotknölarna när jag recenserade den under förra året. Den sistnämnda är en klart bättre produkt, men lider fortfarande av att vara plastig, gigantisk och framförallt att den måste anslutas med kabel.

Då inga av de kommersiella lapboard-produkterna på marknaden lever upp till mina två enkla krav: inte se ut som en överväxt transformer och vara helt trådlös, så får jag helt enkelt bygga en själv.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Snyggt men hur känns det i ryggen efter några timmar?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av crew seven:

Snyggt men hur känns det i ryggen efter några timmar?

Bra faktiskt! Skulle säga att det är starkt beroende på vilken typ av soffa man har. Vår är en sån där hembiovariant med väldigt högt ryggstöd och reclinerfunktion, så det finns en del justeringsmöjligheter om man vill byta sittposition.

Permalänk
Proffsmoddare
Permalänk
Medlem

Det blir inte obekvämt efter en stund utan vaddering på undersidan?

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat!

Blir helt klart lite sugen på att kopiera lösningen och bygga något liknande för min egna speldator i vårt biorum.

Är dock undrande om du inte tycker att ytan för musen blir i minsta laget? Vilken DPI eller upplösning kör du normalt med på musen? Kör du klogreppet eller hela handen? Behöver du "lyfta och flytta" mycket?

Ser hur som helst både mycket trevligare och mer prisvärt ut än de få färdiga kommersiella lösningarna. Bra inspiration!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Enkelt (och snyggt) bygge som följer KISS-principen fint. Tackar för tipset!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

En sån här byggde jag fast lite mer avancerad då man fäste den på bordet så man kunde justera den bättre om man inte ville ha den i knät.
Men den här va fin i sin enkelhet och man slapp skruva borra och slipa i plåt och tvingar som man fäste den i bordet med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Enkelt och bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

DIY när det är som bäst - slår kommersiella alternativ på fingrarna. Snyggt, Jonas!

Permalänk
Medlem

riktigt trevligt litet bygge Jonas! Kan personligen rekommendera att köpa ikeas BYLLAN Laptopstöd: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90278244/

montera skivan i BYLLANs plastbricka. Då får du ett väldigt behagligt och vaderat material mot dina ben som dessutom balanserar upp skivan och gör konstruktionen ännu stabilare... Visst. Det adderar 129kr på kostnaden, men det kan det vara värt. Jag använder detta själv när jag av någon anledning måste använda min bil som ett distanskontor. (är iväg och reser en del) jag har monterat en aningen större skiva ovanpå och då får man plats med både laptop och ordentlig liten en mus-avsatts.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Snyggt! Kommer definitivt bli ett sånt här när jag bygger min HTPC!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poptart:

Det blir inte obekvämt efter en stund utan vaddering på undersidan?

Precis, limma fast en billig stor våtdräktsmusmatta på undersidan vore nått

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Geeks Gaming

Snyggt men jag saknar lite julgransbelysning! du kunde iaf haft en liten list längst fram
Gillar faktiskt tangentbordet, även om det har amerikansk layout. Men gissar att det blir svårt att se om man ska hitta en obskyr tangent i mörkret? gillar kardborrbanden så man enkelt kan ta loss tangentbordet!

Permalänk
Medlem

Om man nu ändå skulle vilja balansera något som motvikt till tangentbordet, så kan man med fördel fästa en skål längst ut på höger sida med plats för chips, lösgodis, eller fiskpinnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Om man nu ändå skulle vilja balansera något som motvikt till tangentbordet, så kan man med fördel fästa en skål längst ut på höger sida med plats för chips, lösgodis, eller fiskpinnar.

Haha.. Fiskpinnar!

Permalänk

Bra jobbat! Jag och min sambo kollade på någon sån här lösning när vi skaffade oss vår Steam Link, men valet föll till slut på Roccat Sova ändå, och vi är helnöjda med allt förutom kanske Roccat Swarm (som vi dock som tur är bara behöver använda oss av när tangentbordet strular på något sätt).

Förutom avsaknaden av vaddering är enligt mig det enda frågetecknet hur väl musen stannar. Roccat Sova har ju en musbungee, och den trådlösa Razer Turret använder magneter för att hålla den trådlösa musen på plats när man släpper den ur handen. Men här ser det ut som att musen skulle glida av om man skulle släppa den och inte ha brädan helt rakt. Har du haft några problem med detta?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Asus TUF RTX 3080 OC, Cooler Master NR200P, LG OLED55C1
i7-9700K, 32GB RAM, MSI RTX 2080 Gaming X Trio, Fractal Design Meshify 2 Compact, Xiaomi Curved Gaming Monitor 34

Permalänk
Medlem

Riktigt nice. Trodde aldrig en DIY lösning som den här skulle se så clean ut. Masstillverka den och sälj den då!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jberntsson:

Förutom avsaknaden av vaddering är enligt mig det enda frågetecknet hur väl musen stannar. Roccat Sova har ju en musbungee, och den trådlösa Razer Turret använder magneter för att hålla den trådlösa musen på plats när man släpper den ur handen. Men här ser det ut som att musen skulle glida av om man skulle släppa den och inte ha brädan helt rakt. Har du haft några problem med detta?

Bra poäng. Skulle också vilja veta detta. Jobbigt om musen glider av varje gång man tar av handen för att skriva något.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Såg så nice ut att jag blev sugen på att bygga en speldator till vardagsrummet!

Permalänk

kul projekt! Enkelt, billigt & stilrent. Det här inspirerar fler än mig kan jag garantera.
Du ska inte försöka dig på att snickra & löda ihop någon dockningsstation för laddning av enheterna på brädan?
Hur blir den om man ska sitta upp i soffan och lira? vill man inte ha några ben i kortare modell? som ett frukost-på-sängen bord?

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Snyggt, har du köpt hyllan också så du kan montera hyllplanet när du inte använder det?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Relik 📜

En fråga @JonasT! Är det Bananerna i fatet där?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Livsnjutare 😎

Detta gillade jag!
Enkelt men samtidigt väldigt snyggt och funktionellt

Plus i kanten för att den lilla extrabiten du limmade dit mellan handlovsstöd och musmatta inte syns att den är ditsatt efteråt, utan mer ser ut att tillhöra musmattan från första början. Nice.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Detta gillade jag!
Enkelt men samtidigt väldigt snyggt och funktionellt

Plus i kanten för att den lilla extrabiten du limmade dit mellan handlovsstöd och musmatta inte syns att den är ditsatt efteråt, utan mer ser ut att tillhöra musmattan från första början. Nice.

Kolla igen! Den tillhör musmattan, han klippte bort en bit i den övre halvan av musmattan för att komma närmare handlovsstödet. Den lösningen lugnade den lille autisten i mig.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av KurtEgon:

Kolla igen! Den tillhör musmattan, han klippte bort en bit i den övre halvan av musmattan för att komma närmare handlovsstödet. Den lösningen lugnade den lille autisten i mig.

Ahh!, helt korrekt
Du har ett skarpt öga du... (eller bara jag som läste snabbt.. haha)
Tyckte nästan det såg lite för bra ut för att vara sant...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Hösta betyg!

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Medlem

spelar i soffan. köpte ett SVARTÅSEN Laptopställ och ett kort tangentbord