Köpa första robotgräsklippare, budget 10k och en slänt på gräsmattan.

Permalänk
Medlem

Köpa första robotgräsklippare, budget 10k och en slänt på gräsmattan.

Bensinaren är mer eller mindre slut, så jag tittar på robot.
Kollade Husqvarna Automower 105 som verkar vara bra och lagom på alla sätt förutom hurvida den kommer att klara en liten backe på gräsmattan.
Enligt min smartphone är det ca. 22 graders lutning på värsta ställena.
105an verkar bara klara ca. 14.

Blir det för mycket och vad kan man annars ha?
Se bilder längre ner.

Den ska kunna navigera baksida som inte är så problematisk, sedan finns det en passage på 1-1.5m bred till en framsida utan några konstigheter, sånär som på en "ö" med ett träd, inringat med kantsten.

http://imgur.com/a/zDDcN

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Finns bara en som funkar Husqvarna och Gardena (samma maskin bara olika kåpor)

På vårat kvarter så är vi 16hus idag efter 12 år kör 15 med Husqvarna (en klipper för hand ) filmen visar endel om varför man bytt men inte allt.

Har ägt min sedan 2004 bytt batteri/3 år omöjligt att få dom att hålla längre (stor tomt 1482M2) en kniv disk 110kr 2st framhjul knivarna skadar dessa om du har som jag plator som hjulen krockar med vilket i början gjorde att de vek in sig lite och då träffades av knivbladen. kniv blad minst 6/år inga stora kostnader.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SirMacke:

Bensinaren är mer eller mindre slut, så jag tittar på robot.
Kollade Husqvarna Automower 105 som verkar vara bra och lagom på alla sätt förutom hurvida den kommer att klara en liten backe på gräsmattan.
Enligt min smartphone är det ca. 22 graders lutning på värsta ställena.
105an verkar bara klara ca. 14.

Blir det för mycket och vad kan man annars ha?
Se bilder längre ner.

Den ska kunna navigera baksida som inte är så problematisk, sedan finns det en passage på 1-1.5m bred till en framsida utan några konstigheter, sånär som på en "ö" med ett träd, inringat med kantsten.

http://imgur.com/a/zDDcN

Vi har lite samma problem, vi har en backe i vår trädgård som verkar ha en lutning på 27-28 grader enligt mitt högst vetenskapliga test med min mobil. Vet inte om det finns någon automower som klarar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Vi har lite samma problem, vi har en backe i vår trädgård som verkar ha en lutning på 27-28 grader enligt mitt högst vetenskapliga test med min mobil. Vet inte om det finns någon automower som klarar det.

inga problem då vi endast är 4st enplans hus resterande är suterränghus. Kan du gå i backen så funkar det. vi har alla modellen med 2 fram hjul. (väljer du den snabbare modellen så går tyvärr chassit sönder om du har för mycket saker ute som den kan krocka med. Grannen har 1800m2 och han har haft detta problemet. kan har kommit ny mjukvara för nu var det ett tag sedan som det hände.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3631837

Kan rekommendera denna klippare

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av SirMacke:

Bensinaren är mer eller mindre slut, så jag tittar på robot.
Kollade Husqvarna Automower 105 som verkar vara bra och lagom på alla sätt förutom hurvida den kommer att klara en liten backe på gräsmattan.
Enligt min smartphone är det ca. 22 graders lutning på värsta ställena.
105an verkar bara klara ca. 14.

Blir det för mycket och vad kan man annars ha?
Se bilder längre ner.

Den ska kunna navigera baksida som inte är så problematisk, sedan finns det en passage på 1-1.5m bred till en framsida utan några konstigheter, sånär som på en "ö" med ett träd, inringat med kantsten.

http://imgur.com/a/zDDcN

Köp en 315. Den har vädertimer vilket är fiffigt samt att den kommer fixa lutningen utan problem. När det gäller robot så är det bra att ha en överdimensionerad. Detta innebär att den inte kommer behöva klippa lika ofta som en som är på gränsen eller i värsta fall under dimensionerad.

Jag äger själv en 315 och är mycket nöjd. Krånglar aldrig i princip. Har fastnat sammanlagt två gånger på en och halv sommar nu. Ena gången fastnaden i en kabel som inte var nergrävd ordentligt och andra gången fastnade den på en slippers som vi har nergrävd runt huset. Aldrig hänt igen så det var väl en på tusen att det kan hända.

Glömde trädgårdsslangen på gräsmattan en natt och klipparen körde såklart över den och gjorde små hål i slangen men det blev ingen slakt eller plastfest på gräsmattan, inte heller någon skada på klipparen. Lite hundleksaker har fått stryka med också men klipparen bara stannar till, backar och kör någon annan stans. Som sagt att den fäller in bladen är riktigt bra. Skulle en fot hamna där under så får man ett snitt men det blir inte köttfärs av hela foten. Detta är extremt osannolikt men utifall att.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Köp en 315. Den har vädertimer vilket är fiffigt samt att den kommer fixa lutningen utan problem. När det gäller robot så är det bra att ha en överdimensionerad. Detta innebär att den inte kommer behöva klippa lika ofta som en som är på gränsen eller i värsta fall under dimensionerad.

Jag äger själv en 315 och är mycket nöjd. Krånglar aldrig i princip. Har fastnat sammanlagt två gånger på en och halv sommar nu. Ena gången fastnaden i en kabel som inte var nergrävd ordentligt och andra gången fastnade den på en slippers som vi har nergrävd runt huset. Aldrig hänt igen så det var väl en på tusen att det kan hända.

Glömde trädgårdsslangen på gräsmattan en natt och klipparen körde såklart över den och gjorde små hål i slangen men det blev ingen slakt eller plastfest på gräsmattan, inte heller någon skada på klipparen. Lite hundleksaker har fått stryka med också men klipparen bara stannar till, backar och kör någon annan stans. Som sagt att den fäller in bladen är riktigt bra. Skulle en fot hamna där under så får man ett snitt men det blir inte köttfärs av hela foten. Detta är extremt osannolikt men utifall att.

Har man hund så är det viktigt då hunden tillslut inte flyttar sig för klipparen. Har du igelkottar så är det förbjudet att köra på natten då dom blir svårt skadade av många klippare. (i Växjö slår grannarna sönder klippare om de ser att den går på natten har hänt fler gånger)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Klart en 315 skulle vara trevligt, men 16k är mycket pengar. Men det är väl det man får betalat..
Eller en 310, verkar klara lite mer lutning, men 13.2k + kabel.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Har man hund så är det viktigt då hunden tillslut inte flyttar sig för klipparen. Har du igelkottar så är det förbjudet att köra på natten då dom blir svårt skadade av många klippare. (i Växjö slår grannarna sönder klippare om de ser att den går på natten har hänt fler gånger)https://www.youtube.com/watch?v=sweZ0w0MCf0

Folk har det fan för bra om detta är vad som engagerar dom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Klart en 315 skulle vara trevligt, men 16k är mycket pengar. Men det är väl det man får betalat..
Eller en 310, verkar klara lite mer lutning, men 13.2k + kabel.

Mina föräldrar har en 315, och den har aldrig krånglat på 5 säsonger nu. Utöver knivbyten och rengöring så har den varit självgående (pun intended).

Min far är av den snåla typen, men han ångrar inte han köpte den klipparen.

Kan också rekommendera den varmt.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite: Hur är det om man har delade gräsmattor? Alltså jag har tre gräsmattor som är åtskillda med asfalt och singel. Jag antar att en robot inte kan köra över detta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Lånar tråden lite: Hur är det om man har delade gräsmattor? Alltså jag har tre gräsmattor som är åtskillda med asfalt och singel. Jag antar att en robot inte kan köra över detta?

i asfalten kan du fräsa ner tråd så går den över där också men singelbiten kommer ställa till det. Har du möjlighet så lägg plattor och den kan gå över det också. Satsa på en Husqvarna som klarar tre områden.
Själv har jag en 320 som gör sitt jobb perfekt. Har strulat ett par gånger men alla gånger har det varit pga eget fel då vi planterat lite gräs på olika ställen och den fastnat i det nya då mina begränsningar varit för dåliga.

Se till att överdimensionera maskinen så den inte måste jobba max hela tiden. Jag har ca 900m2 för min 320.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Gardena, så slipper du betala extra för att det står Husqvarna på den. Lite samma deal som att betala extra för Audi-loggan på bilen, när en VW med största säkerhet hade gjort jobbet exakt lika bra. Har själv Gardena och inte ångrat det en sekund. Hela resten av gatan (japp, alla 11 husen) har Husqvarna så visst, man är ju lite utstött och kvarterets rebell men det tar jag ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Har man hund så är det viktigt då hunden tillslut inte flyttar sig för klipparen. Har du igelkottar så är det förbjudet att köra på natten då dom blir svårt skadade av många klippare. (i Växjö slår grannarna sönder klippare om de ser att den går på natten har hänt fler gånger)https://www.youtube.com/watch?v=sweZ0w0MCf0

Finns inget förbud för att köra på natten.
Och om min granne hade slagit sönder min klippare så hade han haft lite mer att oroa sig över än några igelkottar...

Permalänk
Medlem

@Aldric T: Tycker det är minst samma pris på Gardena och Husqvarna.
Särskilt om man ser till 310:ans förmåga till 40% lutning.

Får diskutera en 310a med frugan.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SirMacke:

@Aldric T: Tycker det är minst samma pris på Gardena och Husqvarna.
Särskilt om man ser till 310:ans förmåga till 40% lutning.

Får diskutera en 310a med frugan.

Säg åt henne att hon kan få döpa den, då går hon säkert med på det.
En robotgräsklippare måste ha ett namn, så är det bara. Vår heter Hubert eller i dagligt tal Hubbe.

En kille som var hemma hos mig och monterade diskmaskin hade två stycken och då frugan hans var lite anti mot detta med robot men köpte väldigt mycket väskor och la säkert ut mer på dessa än vad han betalat för robotklipparna så hette de Calvin och Klein.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BalleR:

Finns inget förbud för att köra på natten.
Och om min granne hade slagit sönder min klippare så hade han haft lite mer att oroa sig över än några igelkottar...

Fel ordval det är inte förbjudet men hur kul är det att få in en lemlästad igelkott på din tomt som barnen hittar.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Gardena, så slipper du betala extra för att det står Husqvarna på den. Lite samma deal som att betala extra för Audi-loggan på bilen, när en VW med största säkerhet hade gjort jobbet exakt lika bra. Har själv Gardena och inte ångrat det en sekund. Hela resten av gatan (japp, alla 11 husen) har Husqvarna så visst, man är ju lite utstött och kvarterets rebell men det tar jag ;).

Husqvarna och gardena=samma maskin bara olika utseende. (jag hade också köpt en Gardena om jag skulle köpa idag)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

@Aldric T: Tycker det är minst samma pris på Gardena och Husqvarna.
Särskilt om man ser till 310:ans förmåga till 40% lutning.

Får diskutera en 310a med frugan.

Läste någonstans att Husqvarnas 310 och 315 är identiska förutom deras mjukvara/programmering. Frågan är om det är sant?

Hur som så funderar vi iallafall på att beställa en 310:a till mina föräldrar då det börjar bli mer besvärligt för dem att gå med en vanlig gräsklippare.

Permalänk
Medlem

Det man skall ha i åtanke även om Gardena och Husqvarna är samma maskin....
Jag betalar extra utan att klaga, bara det står Husqvarna på den.

Varför?
Jo för den oslagbara återförsäljaren, outstanding servicevänlighet och tillmötesgående. Som ex. Känner ett äldre par som var och diskuterade med dem om att köpa en robotklippare. När det kom på tal om hur djupt tråden skall vara, så blev svaret från återförsäljaren inga problem, vi kommer och drar tråden åt er och "installerar" klipparen åt er, utan någon extra kostnad.

Edit: Säger inte nu att Gardena eller andra märken har sämre återförsäljare, men kan betala extra bara man får service, när något krånglar.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Moderator
Testpilot

För att klargöra. Husqvarna äger varumärket Gardena. Mjukvaran är snarlik men hårdvaran skiljer sig. Med det sagt så är det mycket samma sak.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

För att klargöra. Husqvarna äger varumärket Gardena. Mjukvaran är snarlik men hårdvaran skiljer sig. Med det sagt så är det mycket samma sak.

Du ska inte ta och klargöra vad skillnaderna är då?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Har man hund så är det viktigt då hunden tillslut inte flyttar sig för klipparen. Har du igelkottar så är det förbjudet att köra på natten då dom blir svårt skadade av många klippare. (i Växjö slår grannarna sönder klippare om de ser att den går på natten har hänt fler gånger)https://www.youtube.com/watch?v=sweZ0w0MCf0

Bra initiativ, jag ska börja att gå fram och kikka in dörrarna på alla bilar som inte kör 30 km/h på 30-vägen utanför kåken, sedan ska jag krossa rutorna på de hundägares kåkar som rastar sina älsklingar lösa på naturreservaten.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du ska inte ta och klargöra vad skillnaderna är då?

Haha. Det är allt klargörande jag kan göra eftersom det är exakt vad min bror har sagt till mig, han jobbar på Husqvarna. Jag har inte frågat mer ingående.

Äger själv Husqvarna som sagt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

har inte läst tråden riktigt läste nåt om en 315... jag jobbar som HQ återförsäljare och 105 är en trevlig maskin men det är en instegs modell och är lite "budget" satsa på en 310 (finns absolut ingen mening i din trädgård med 315) och väldigt sällan jag säljer en 315 säljer hellre en 420 då.. och en 105 hade klarat sluttningen men hade blivit slitage på gräsmattan som du hade kunnat lösa med plastnät som sjunker ner i gräset. skillnaden på en HQ och gardena är i stortsett låst mjukvara på gardenan

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Bra initiativ, jag ska börja att gå fram och kikka in dörrarna på alla bilar som inte kör 30 km/h på 30-vägen utanför kåken, sedan ska jag krossa rutorna på de hundägares kåkar som rastar sina älsklingar lösa på naturreservaten.

Om du är seriös med att vela lösa dessa problem så finns ett väldigt effektivt sätt en av mina grannar har. Han har en hög buske precis efter en lång nerförsbacke (så lätt hänt att man kör snabbare än tillåtet) och precis bakom busken tittar en barnvagn fram. Första-gången fartdårar panikbromsar, blir lättade och inser att de ska hålla lägre fart utifall att, medan de som pendlar förstår vitsen med hastighetsbegränsningen.

Gällande vårdslösa djurägare, det är bara krossa rutorna. Lämna en lapp så det förstår varför, gärna med saxade bokstäver från tidningar klistrade på ett papper. Men är du inte ett våldsmonster rekommenderar jag att du pratar med dem först, vänligt och oprovocerande, med öppna formuleringar, precis som du kan göra med grannen som kör med robotgräsklipparen under skymning/soluppgång. Funkar inte det är det bara pajja deras saker, ingen annan förutom de kommer klaga. Glöm inte lämna den ihop-saxade lappen, att straffa någon utan att de förstår varför är poänglöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinjaMartin:

har inte läst tråden riktigt läste nåt om en 315... jag jobbar som HQ återförsäljare och 105 är en trevlig maskin men det är en instegs modell och är lite "budget" satsa på en 310 (finns absolut ingen mening i din trädgård med 315) och väldigt sällan jag säljer en 315 säljer hellre en 420 då..

Köpte själv en 310 för några månader sen efter lite undersökning. Hade en 220 tidigare. Klarar min trädgård på 800-900 kvm med lätthet. Nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

För att klargöra. Husqvarna äger varumärket Gardena. Mjukvaran är snarlik men hårdvaran skiljer sig. Med det sagt så är det mycket samma sak.

Följande delar till min Gardena beställer jag från Husqvarnas reservdelskatalog:

Batteri
Knivar
Knivtallrik
Motorer, alla tre

Från Gardena blir det:
Styrsystem/dator
Display
Knappsats
Skal/kropp
Chassi/hjul - dvs allt det kosmetiska. Billigare saker kan ju inte se likadana ut som de dyra.

Kan köpas från vilken som:
Laddare
Laddstation
Avgränsningskabel

Sedan kan man roa sig med att gräva lite mer. Jag har en Gardena Silenio 1000. Det finns även Silenio 1300 och 1600. Skillnaden är mjukvaran. Det är exakt samma artikelnummer på t.ex batteri och motorer, enda skillnaden verkar vara att datorn i klipparen håller den ute på gräsmattan längre tid innan laddning, så för att återigen ta till en liknelse från bilindustrin, man får betala extra för fler hästkrafter. Det är samma 2-liters diesel under huven, bara annat program. Blyff, kan man tycka ;).

Med det här sagt, vill TS betala extra för en HQ så är det väl bara att köra på. I just hans fall kanske det funkar bättre, men IMHO, för den stora majoriteten är det bara egot som mår bättre av att köpa en dyrare HQ snarare än en Gardena.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Nu är en 310 beställd + kabel + terrängkit. 15k totalt.
Så förhoppningsvis problemfri klippning, slippa hitta dag/kväll för att klippa och irriterade grannar.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Nu är en 310 beställd + kabel + terrängkit. 15k totalt.
Så förhoppningsvis problemfri klippning, slippa hitta dag/kväll för att klippa och irriterade grannar.

du glömde connecten?

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |