Permalänk
Medlem

Såg detta nu och det är ju fantastiskt, slipper jag ha pengarna på 50 banker. Men frågan är, ska man ha collector eller Nordax?Båda verkar ge samma sak enl. Avanza såvida du inte sparar över miljonen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Gamla fonder är oftast dyra och du skulle tjäna på att flytta allt till en vettigare fondportfölj med billiga indexfonder. SEB har indexfonder. Prisskillnaden mellan dolda indexfonder (sägs vara aktivt förvaltade men följer princip index) och indexfonder brukar vara någon procent. Men i det långa loppet kan det handla om oerhört mycket pengar, flera hundra tusen kr i kostnader som istället kunnat blivit din avkastning. Ränta på ränta effekten är mycket kraftfull.

Tack för svaret.
Det där låter ju riktigt intressant!
Så i praktiken sälja av allt jag har, öppna fonddepå på SEB och köpa olika indexfonder?
Riktig djungel det här för mig haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Såg detta nu och det är ju fantastiskt, slipper jag ha pengarna på 50 banker. Men frågan är, ska man ha collector eller Nordax?Båda verkar ge samma sak enl. Avanza såvida du inte sparar över miljonen.

***Från och med 170717 kommer Nordax att sänka sin ränta till 0,65 %.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Min erfarenhet av Avanza är att de numer är en bluff. De lever helt på gamla meriter som före detta prispressare. Hos Avanza får jag betala 99:- för att handla aktier hos dem, det får jag betala vare sig jag köper en aktie för 50:- eller flera aktier för 100000:-. Mycket ofördelaktigt upplägg för deras kunder.

Om vi ska ta Nordea som exempel så får jag betala 1:- om jag köper en aktie för 50:- och 99:- om jag köper aktier för 100000:-.

Avanza borde verkligen se över sina courtager. Men det verkar de inte vilja göra så för mig är de numera ett blufföretag.

Du har missat vad som hänt här om året?

https://www.avanza.se/konton-lan-prislista/prislista/courtage...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av Mixe:

Tack för svaret.
Det där låter ju riktigt intressant!
Så i praktiken sälja av allt jag har, öppna fonddepå på SEB och köpa olika indexfonder?
Riktig djungel det här för mig haha.

Skickades från m.sweclockers.com

För närvarande är InvesteringSparKonto / ISK bäst. Fonddepå skatten är ju på 30%.

Permalänk
Skrivet av iller:

Du får nog läsa vad jag skrivit en gång till för jag beskriver nuvarande prislista hos Nordea respektive Avanza.

Verkligen inte bara jag som tycker att Avanzas courtage är uppåt väggarna

Någon i den där länken har gjort en jämförelse på courtage:

"Hej!

Blev nyfiken på courtageskillnader och gjorde lite konsumentupplysning.
Så här blev resultatet:

Har räknat på 5 köp och 5 sälj per dag(dvs. 10 transaktioner/dag) för affärer på 10 000, 25 000 och 50 000 kr. Antal affärsdagar på ett år sattes till 250 st. Storleken på depå sattes till en miljon kr.

Toppmäklare 10 000 kr
Totalt courtage:

1. Nordea: 12 000 kr
2. Nordnet mini: 50 000 kr
3. Avanza mini: 50 000 kr
4. Skandiabanken mini 50 000 kr

Toppmäklare 25 000 kr
Totalt courtage:

1. Nordea: 37 500 kr
2. Nordnet liten: 97 500 kr
3. Avanza small: 97 500 kr
4. Aktieinvest mini: 97 500 kr

Toppmäklare 50 000 kr
Totalt courtage:

1. Nordea: 75 000 kr
2. Mangold Online: 122 500 kr
3. Nordnet PRO: 122 500 kr
4. Avanza PRO 122 500 kr"

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Skrivet av newtoninja:

För närvarande är InvesteringSparKonto / ISK bäst. Fonddepå skatten är ju på 30%.

Blir ingen skatt om du har förluster att kvitta med. På ett ISK konto får du betala skatt även om kontot går med förlust.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Skrivet av Anonymous FTW:

Blir ingen skatt om du har förluster att kvitta med. På ett ISK konto får du betala skatt även om kontot går med förlust.

Det är sant. Men så länge statslåneräntan är såpass låg så är det fördelaktigt med ISK. Man slipper ju deklarera också. Som jag har förstått det kan det ta ganska mycket tid i anspråk att deklarera vinst/förlust om man har en vanlig depå.

Permalänk
Medlem

Åsikter om Avanzas Portföljgenerator?
Är nyfiken på att flytta mitt kapital från Sparkonto (0%) & Fonddepå till ett ISK och det verkar ju smidigt att tex välja "Avkastningsportföljen" Då jag har planerat att köpa bostad om ca 5 år. Enligt den generatorn så har den fördelat följande:
Global 30%
Tillväxt 15%
Europa 10%
Sverige 25%
Långa Räntor 20%
Vilket skulle ge en utveckling på 102% på 5 år. (Stor nypa salt antar jag?)
Tack på förhand!

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

***Från och med 170717 kommer Nordax att sänka sin ränta till 0,65 %.

Tack så mycket!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av newtoninja:

Det är sant. Men så länge statslåneräntan är såpass låg så är det fördelaktigt med ISK. Man slipper ju deklarera också. Som jag har förstått det kan det ta ganska mycket tid i anspråk att deklarera vinst/förlust om man har en vanlig depå.

Det är nog som så att så länge aktierna går bra är ISK fördelaktigt. Går aktierna dåligt så mistar du din möjlighet att dra av förlusten, samt att du får betala skatt för ISK ändå. De enda som tjänar pengar på det är staten.

Man brukar kunna ta ut en årssammanställning hos sin mäklare så det är betydligt smidigare att deklarera än tidigare år. Men egentligen ska man ju granska den sammanställningen, vill man göra det kan det bli mycket jobb.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Har nu läst lite och försökt sätta mig in i denna bransch, haft lite kontakt med en person som hjälpt mig. Jag respekterar och är tacksam för hans information, men är nyfiken på vad ni tycker

Global 40%:
SPP Aktiefond Global 20%
Länsförsäkringar Global Indexnära 20%
Sverige 60%:
Spiltan 40%
SPP Aktiefond Sverige 10%
Länsförsäkringar Sverige Indexnära 10%

Tanken är att jag köper för 300000kr och ska ha pengarna om 3-5 år för kontantinsats till bostad.
Tips? Åsikter? Risknivå på detta?

Tack på förhand
Mvh

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

om jag nu skulle vilja investera 5k på NVIDIA hos avanza, när ska man slå till?

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Skrivet av Mixe:

Tjenare!

Har nu läst lite och försökt sätta mig in i denna bransch, haft lite kontakt med en person som hjälpt mig. Jag respekterar och är tacksam för hans information, men är nyfiken på vad ni tycker

Global 40%:
SPP Aktiefond Global 20%
Länsförsäkringar Global Indexnära 20%
Sverige 60%:
Spiltan 40%
SPP Aktiefond Sverige 10%
Länsförsäkringar Sverige Indexnära 10%

Tanken är att jag köper för 300000kr och ska ha pengarna om 3-5 år för kontantinsats till bostad.
Tips? Åsikter? Risknivå på detta?

Tack på förhand
Mvh

Själva fonderna är det inga fel på. Men spartiden är ganska kort 3-5 år och en hel del kan ju hända på börsen under den tiden, inte bara positiva händelser! En stor krasch /finanskris kan t ex komma säg några månader innan du tänkte ta ut pengarna/avkastningen och då har du kanske förlorat stora delar av kapitalet. Eller en krasch 1 år innan och det tar lång tid för marknaden att återhämta sig.
Men om du fördelar portföljinnehållet så att räntefonder utgör 40% och resten aktiefonder så dämpar detta en krasch. Och dämpar även börsuppgångar. Men risk vs avkastning är ju något som man alltid måste beakta innan man börjar investera.
Många är eniga om att börsen är övervärderad idag, och att man inte bör förvänta sig 8-9% i avkastning som det har gjorts de senaste åren. Snarare gäller en siffra på drygt 5% och minus inflationsmålet så kanske man får runt 3% i reell avkastning.

Minst 5 år ska du tänka dig att investera på börsen. Är det mindre än så, bör du istället spara pengarna hos en nischbank som ger högre ränta och har insättningsgaranti.

Fördelningen du har valt är även den riskfylld ; hela 60% svenska fonder. Spiltans fond är dessutom högrisk i sig då de delvis använder sig av hävstång (lånade pengar för att investera).

Jag hade nog satsat på 10% svenska fonder, 50% globala fonder och resten räntefonder om jag ska spara i 5 år. Om sparhorisonten är mycket lång, 20 år, då hade man kunnat ta en avsevärt högre risk.

Permalänk
Skrivet av Anonymous FTW:

Det är nog som så att så länge aktierna går bra är ISK fördelaktigt. Går aktierna dåligt så mistar du din möjlighet att dra av förlusten, samt att du får betala skatt för ISK ändå. De enda som tjänar pengar på det är staten.

Man brukar kunna ta ut en årssammanställning hos sin mäklare så det är betydligt smidigare att deklarera än tidigare år. Men egentligen ska man ju granska den sammanställningen, vill man göra det kan det bli mycket jobb.

Ok. Så det kan vara bättre att spara i fonder i en depå om man orkar kvitta vinster mot förluster.
Men hur är det om du vill byta fonder och dylikt? Du måste då betala reavinstskatt?

Permalänk

Jag investerar i skog. Har varit bra investeringar historiskt sett, men just nu är framtiden lite osäker för konkurrensen är stor från utlandet och tekniken ändrar sig fort och svensk skog består mest av snabbt uppdriven granskog och lite kvalitets-tänk.
Däremot så har man ju möjlighet att investera i energi-skog som äter fenomenalt med co2 och på så sätt göra en del gott för världen.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Ok. Så det kan vara bättre att spara i fonder i en depå om man orkar kvitta vinster mot förluster.
Men hur är det om du vill byta fonder och dylikt? Du måste då betala reavinstskatt?

Kvittning sköter sig självt för det mesta. Om det totalt sätt har blivit en realiserad vinst under året så betalar du skatt.

För nytt sparande så tycker jag ISK är en väldigt lämplig form, framförallt om man är lite mer aktiv i sitt sparande och gärna köper och säljer frekvent. För riktigt långsiktigt sparande där man inte säljer innehavet så kan en vanlig depå vara bättre. PÅ en ISK betalar man en årlig skatt på innehavet oavsett om det har minskat eller ökat i värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Kvittning sköter sig självt för det mesta. Om det totalt sätt har blivit en realiserad vinst under året så betalar du skatt.

För nytt sparande så tycker jag ISK är en väldigt lämplig form, framförallt om man är lite mer aktiv i sitt sparande och gärna köper och säljer frekvent. För riktigt långsiktigt sparande där man inte säljer innehavet så kan en vanlig depå vara bättre. PÅ en ISK betalar man en årlig skatt på innehavet oavsett om det har minskat eller ökat i värde.

Det är klart att han ska ha ISK, om avkastningen överstiger typ 1,25% tjänar man på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Det är klart att han ska ha ISK, om avkastningen överstiger typ 1,25% tjänar man på det.

Skickades från m.sweclockers.com

I normalfallet håller jag med dig, med som sagt reservation för väldigt långsiktigt passivt ägande. Statslåneräntan är relativ låg idag vilket gynnar skatten på ISK. Kombinationen högre statslåneränta och inte så hög årlig avkastning kan göra att en depå är mer gynnsam.

I 99 fall av 100 är dock en ISK att föredra.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

I normalfallet håller jag med dig, med som sagt reservation för väldigt långsiktigt passivt ägande. Statslåneräntan är relativ låg idag vilket gynnar skatten på ISK. Kombinationen högre statslåneränta och inte så hög årlig avkastning kan göra att en depå är mer gynnsam.

I 99 fall av 100 är dock en ISK att föredra.

Enligt Morningstars analys kan ISK faktiskt vara sämre än en vanlig depå. Man betalar i längden mer skatt i en ISK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Enligt Morningstars analys kan ISK faktiskt vara sämre än en vanlig depå. Man betalar i längden mer skatt i en ISK.

Så kan det vara i en del fall.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Så kan det vara i en del fall.

Man får ha en plan B när statslåneräntan höjs för mycket.

Permalänk
Medlem

om jag nu vill börja fondspara hos avanza istället för Nordea som jag gör nu, hur skulle jag kunna skicka över pengarna till avanza? Behöver jag sälja fonderna eller?

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Skrivet av korbevel:

om jag nu vill börja fondspara hos avanza istället för Nordea som jag gör nu, hur skulle jag kunna skicka över pengarna till avanza? Behöver jag sälja fonderna eller?

Ja, du får sälja innehavet av alla dina nordeafonder.
Sen får du flytta pengarna till ditt vanliga konto och därifrån skicka pengarna till kontot du öppnat hos Avanza. Brukar ta någon bankdag innan det syns.

Sen är det bara att köpa loss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Ja, du får sälja innehavet av alla dina nordeafonder.
Sen får du flytta pengarna till ditt vanliga konto och därifrån skicka pengarna till kontot du öppnat hos Avanza. Brukar ta någon bankdag innan det syns.

Sen är det bara att köpa loss.

är det 30% av vinsten på isk?

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Skrivet av korbevel:

är det 30% av vinsten på isk?

Nej. Det är en schablonbeskattning baserad på statslåneräntan :

https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/skatt-dekla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Ja, du får sälja innehavet av alla dina nordeafonder.
Sen får du flytta pengarna till ditt vanliga konto och därifrån skicka pengarna till kontot du öppnat hos Avanza. Brukar ta någon bankdag innan det syns.

Sen är det bara att köpa loss.

Det går även att begär en flytt av sin befintliga depå hos annan bank till avanza. Då slipper man sälja av sina innehav först. https://www.avanza.se/mina-sidor/flytta-vardepapper.html

Men ska man byta från vanlig aktie/fond-depå till ISK så kommer man inte ifrån att skatta på vinsten hur man än gör. Man kan dock begära att banken sköter det till en ifall man slippa hålla på med det själv.

Du vet säkert om det här men tänkte bara upplysa andra som kanske läser tråden att man behöver inte sälja av sitt innehav bara för att man vill byta bank. Det är bytet till ISK som tvingar fram en försäljning/beskattning (oavsett om man sköter det själv eller inte).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Skrivet av Born_HardCORE:

Det går även att begär en flytt av sin befintliga depå hos annan bank till avanza. Då slipper man sälja av sina innehav först. https://www.avanza.se/mina-sidor/flytta-vardepapper.html

Men ska man byta från vanlig aktie/fond-depå till ISK så kommer man inte ifrån att skatta på vinsten hur man än gör. Man kan dock begära att banken sköter det till en ifall man slippa hålla på med det själv.

Du vet säkert om det här men tänkte bara upplysa andra som kanske läser tråden att man behöver inte sälja av sitt innehav bara för att man vill byta bank. Det är bytet till ISK som tvingar fram en försäljning/beskattning (oavsett om man sköter det själv eller inte).

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, men den största anledningen till en flytt är ju för att komma åt en vetting plattform som erbjuder många fonder. Finns ju ingen anledning att flytta nordeafonder till Avanza liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Jo, men den största anledningen till en flytt är ju för att komma åt en vetting plattform som erbjuder många fonder. Finns ju ingen anledning att flytta nordeafonder till Avanza liksom.

Nä det håller jag med om. Jag menade mest i det allmänna fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem

funderar på att börja redan nu börja spara till "pension" i ett ISK, ca 300kr /månaden. har kollat in på barnportföljen på rikatillsammans och det låter bra för den spartid jag har tänkt, 40+ år. men vill ha en andra åsikt om fonderna.

eller

Länsförsäk global indexnära (75%)
SPP Sverige (10%)
Länsförsäk tillväxt indexnära (10%)
Evli Frontier (5%).

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic