Permalänk
Medlem

Är någon komponent trasig?

Tjenare!

Köpte nyss lite uppgraderingar till datorn. ett nytt mb crosshair hero vi med tillhörande ryzen 7 1800x, även nya ram och ett gtx 1080 ti.

Allt fungerar fint, förutom när jag spelar.. När jag kör BF1, ligger jag bara runt 60fps som max och trillar ner på 20fps så fort det smäller lite. Det jag har läst ska denna kombo ligga minst på 100fps och upp emot "250fps", vad jag läst. Har läst lite överallt på internet om fps drops, bottlenecking och allt möjligt. Har provat installera om drivrutiner till grafikkortet, spelet, windows, ändra massor a inställningar osv, osv. Min sista teori är att ryzen 7 och gtx 1080 ti inte lirar så bra ihop än (med tanke på drivrutiner osv kanske inte är utvecklade ordentligt), eller att det är skärmen som är för gammal?

Någon med samma problem, eller vad det beror på?

Permalänk
Avstängd

@Oxian:

Är det så i alla spel du spelar eller är det bara i BF1?

Edit: Uppdatera din BIOS så både problemet vara löst.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

börja med att kolla drivrutiner, samt om du har senaste BIOS för moderkortet? vet att det kommit lite optimeringar men senare BIOSar, jag fick en bra prestanda skjuts när jag la in senaste på mitt B350M mortar som jag har med min R5 1600 samt 3200MHz minnen.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

@Oxian:

Är det så i alla spel du spelar eller är det bara i BF1?

Edit: Uppdatera din BIOS så både problemet vara löst.

Det är i alla spel. spelar mest bf1, därför jag tog det som referens.

Ska kolla igen om dom släppt någon ny bios-uppdatering, kollade för någon dag sen och då var jag up to date.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

börja med att kolla drivrutiner, samt om du har senaste BIOS för moderkortet? vet att det kommit lite optimeringar men senare BIOSar, jag fick en bra prestanda skjuts när jag la in senaste på mitt B350M mortar som jag har med min R5 1600 samt 3200MHz minnen.

Ska ta och kika på det igen, var 2-3 dagar sen jag kikade på allt sånt sist.

Permalänk
Medlem

Släng in MSI Afterburner och slå på OSD med RAM, CPU, GPU och VRAM. Då ser Du vart det flaskar när Du spelar.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Har du stängt av V-sync? Om du nu kör med 60hz skärm

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Har du stängt av V-sync? Om du nu kör med 60hz skärm

Jajjemen tror jag har löst det nu, var massa manuella inställningar i cmos osv osv.. google <3