Permalänk
Medlem

I7 7820X VS I7 8700k

Jag sitter i valet och kvalet då jag vill bygga nytt som är så framtidssäkert som möjligt.
Kommer nya 8700k vara bättre i spel än 7820x eller är 7820x mer framtidssäker?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk

Det kan jag med ganska stor säkerhet säga. Redan idag presenterar 7700k i de flesta fallen bättre än alla Skylake-X processorer i spel. Detta verkar bero på att den ändrade cache designen i Skylake-X fungerar sämre för vissa belastningar som exempelvis spel. Detta borde inte påverka nya 8700k och med 6st snabba kärnor kommer den troligtvis vara ett monster för spel. Väger man in pris också inser man att Skylake-X inte är det bästa valet om man bara ska spela.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Är ju ingen som vet, bästa och mest ekonomiska är att bygga en dator du är nöjd med just nu, och sen när du inte är nöjd med den så uppgradera.

både 6 eller 8 cores bör ju båda räcka ett tag in i framtiden, med tanke på hur länge konsumentprylar var fast på quadcore, om 6 cores med högre singletrådprestanda är bättre än 8 cores med högre total prestanda i framtida spel vet vi i framtiden, inte innan

Permalänk
Medlem

Det är ingen panik att bygga nytt då jag sitter på en i7 3930k som är lätt OC till 4.0Ghz på alla kärnor så jag väntar tills 8700k släpps och ser benchmarks.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Jag sitter i valet och kvalet då jag vill bygga nytt som är så framtidssäkert som möjligt.
Kommer nya 8700k vara bättre i spel än 7820x eller är 7820x mer framtidssäker?

Vet ju inte om nya kommande i7 8700k blir med traditionella 4/8 eller som nu med Kaby-Lake-X 6/12.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Datavetare

@jorgen69: alltid vanskligt att uttala sig om framtiden, men vad det gäller just spel så är jag väldigt nära 100 % säker att i7-8700K kommer slå allt annat på fingrarna.

TechSpot har rätt nyligen gjort en jämförelse mellan i7-7700K och i7-7800X, även överklockad till ungefär samma frekvens får i7-7800X stryk av i7-7700K. Det trots att vi sett med t.ex. Broadwell-E att flera av titlarna som testas har viss skalning med fler än fyra kärnor.

Tänk här på att SKL-S (i7-7700K) och SKL-X (i7-7800X) har exakt samma design på beräkningsenheterna! Vad detta test visar är effekten av att SKL-S och SKL-X har väldigt olika cache-design. Den senare har en cache-design som är optimerad för typiska serverlaster och har en design som gör det möjligt att skala upp kretsen till väldigt många CPU-kärnor. En typisk serverlast är att man har många helt eller nästan helt oberoende uppgifter!

SKL-S har en cache-design som är långt bättre för typiskt desktop-laster, d.v.s. fall där man har ett enda problem som man helst vill köra snabbare genom att slänga fler kärnor på problemet (det då det inte är möjligt att höja frekvensen mer). Den cache-design som SKL-S har är den bästa som vi så här långt känner till för laster där flera CPU-trådar ofta måste synkronisera med varandra. Problemet med den cache-designen är dock att den skalar väldigt illa förbi 8-10 kärnor, så den har varit ett ankare för Intels största server-kretsar.

Av allt att döma kommer Intel numera ha två separata spår för just cache-designen. Desktop/mobil-kretsarna kommer fortsätta köra ring-buss designen (i alla fall för Coffee Lake och Cannonlake) medan HEDT/servers kommer köra en annan cache-design.

Skrivet av Vangen:

Vet ju inte om nya kommande i7 8700k blir med traditionella 4/8 eller som nu med Kaby-Lake-X 6/12.

i7-8700K kommer av allt att döma få 6C/12T, finns redan flera läckta resultat från en CPU-modell som kör på en "Kaby Lake"-plattform (d.v.s. ett Z270 moderkort) men där det är 6C/12T.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@jorgen69: alltid vanskligt att uttala sig om framtiden, men vad det gäller just spel så är jag väldigt nära 100 % säker att i7-8700K kommer slå allt annat på fingrarna.

TechSpot har rätt nyligen gjort en jämförelse mellan i7-7700K och i7-7800X, även överklockad till ungefär samma frekvens får i7-7800X stryk av i7-7700K. Det trots att vi sett med t.ex. Broadwell-E att flera av titlarna som testas har viss skalning med fler än fyra kärnor.

Tänk här på att SKL-S (i7-7700K) och SKL-X (i7-7800X) har exakt samma design på beräkningsenheterna! Vad detta test visar är effekten av att SKL-S och SKL-X har väldigt olika cache-design. Den senare har en cache-design som är optimerad för typiska serverlaster och har en design som gör det möjligt att skala upp kretsen till väldigt många CPU-kärnor. En typisk serverlast är att man har många helt eller nästan helt oberoende uppgifter!

SKL-S har en cache-design som är långt bättre för typiskt desktop-laster, d.v.s. fall där man har ett enda problem som man helst vill köra snabbare genom att slänga fler kärnor på problemet (det då det inte är möjligt att höja frekvensen mer). Den cache-design som SKL-S har är den bästa som vi så här långt känner till för laster där flera CPU-trådar ofta måste synkronisera med varandra. Problemet med den cache-designen är dock att den skalar väldigt illa förbi 8-10 kärnor, så den har varit ett ankare för Intels största server-kretsar.

Av allt att döma kommer Intel numera ha två separata spår för just cache-designen. Desktop/mobil-kretsarna kommer fortsätta köra ring-buss designen (i alla fall för Coffee Lake och Cannonlake) medan HEDT/servers kommer köra en annan cache-design.

i7-8700K kommer av allt att döma få 6C/12T, finns redan flera läckta resultat från en CPU-modell som kör på en "Kaby Lake"-plattform (d.v.s. ett Z270 moderkort) men där det är 6C/12T.

Skulle jag vinna någon prestanda i spel om jag byter min i7 3930k till i7 7820x?
hittar inga tester som jämför dessa.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jorgen69:

Skulle jag vinna någon prestanda i spel om jag byter min i7 3930k till i7 7820x?
hittar inga tester som jämför dessa.

Ja. SKL-X är inte dålig i spel, vilket man ser både i SweClockers test av i9-7900X och även TechSpots jämförelse mellan i7-7700K och i7-7800X.

Dock har S-serien en design som lämpar sig bättre för just spel, den är uppenbarligen så pass mycket bättre att SKL-X i praktiken blir långsammare även om man klockar den lika högt och SKL-X har sex kärnor mot fyra. Givet hur pass lite skalning spel har förbi sex kärnor är det därför inte speciellt djärv gissning att i7-8700K kommer vara toppvalet för spel inom överskådlig framtid (eller ja, till dess att nästa S-serie släpps).

Jag tvivlar att SKL-X någonsin kommer ta sig förbi i7-7700K i spel (d.v.s. prestera bättre i genomsnitt), i alla fall under den tidsperiod dessa modeller kan anses relevanta. I genomsnittlig FPS är skillnaden ändå mindre, i7-7700K har ju största fördel i lägsta FPS jämfört med SKL-X (jag anser högsta möjliga lägsta FPS är långt viktigare än hög genomsnittlig FPS).

Finns självklart fall där SLK-X presterar långt bättre jämfört med S-serien, men spel är inte en av dessa. Rent generellt skulle jag säga att S-serien är ett bättre val för de flesta desktop-användare (väldigt få desktop-laster är befattade på det sätt som är optimalt för SKL-X, det är trots allt främst en server-krets), men allt beror ju på vad man anser ha högst prioritet av det man använder sin dator till.

Jämfört med i7-3930K är självfallet i7-7820X bättre på precis allt, är ju rätt många generationer mellan dessa. För specifikt spel presterar i7-7820X och i9-7900X i det närmaste identiskt, det då båda har samma maxfrekvens och samma "turbo boost 3.0" frekvens. Just Turbo boost 3.0 har visat sig påverka spelprestanda en hel del, vissa moderkort hade problem som gjorde att TB3.0 inte fungerade vid lansering.

Tweaktown körde sitt ursprungliga SLK-X test på ett moderkort där TB3.0 överhuvudtaget inte fungerade, man har nu kört om alla tester och just spel är nog det som påverkat mest i positiv riktning när TB3.0 faktiskt fungerar (resultaten markerade "Intel Optimized" är de med fungerande TB3.0).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Jag sitter i valet och kvalet då jag vill bygga nytt som är så framtidssäkert som möjligt.
Kommer nya 8700k vara bättre i spel än 7820x eller är 7820x mer framtidssäker?

Vad gäller spel vid lägre upplösning så är det först och främst klockhastigheten på processorn som avgör hur mycket frames du får. Så generellt så skulle du kunna säga att en 10 kärnig kontra en 6 kärnig inte borde ligga långt ifrån varandra om de var klockade till identiska MHz. Notera att de länkar som folk postat här på forumet inte har utfört några tester med 100% identiska hastigheter, så det kan vara något att ha i åtanke. 7700K och 7820X har olika bashastigheter samt turbohastighet, och de var även överklockade till 4.9 och 4.7 GHz. Det är inte att jämföra äpplen med äpplen utan mer äpple med päron.

Dock finns det en mycket viktig parameter att tänka på. Och det är moderkortet, för det är ju inte enbart processorn du köper utan även själva hjärtat av datorn. Och här finner du viktigare prestanda faktorer om du frågar mig. Det är inte processorn som framtidssäkrar dig utan det är själva moderkortet.

Visst, Intel byter socket och chipset med mellanrum så att köpa ett X299 moderkort garanterar inte uppgraderingsmöjligheter vad gäller processor. Men det viktiga är faktiskt vad moderkortet tillåter redan från början, som t.ex. USB3, SATA3, M.2 SSD och liknande. Köper du en 8700K med lägre grad av chipset så kanske du finner dig begränsad av moderkortet i framtiden.

Jag personligen brukar använda mina datorer ett tag så även om jag skulle använda en mer mainstream processor så skulle jag fortfarande lägga krut på moderkortsdelen. Man behöver inte köpa det värsta moderkortet, men ett välja en chipset över en annan kan vara skillnad mellan liv och död för bekvämligheten och kanske till och med plånboken (tajtare uppgradering).

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Jag sitter i valet och kvalet då jag vill bygga nytt som är så framtidssäkert som möjligt.
Kommer nya 8700k vara bättre i spel än 7820x eller är 7820x mer framtidssäker?

Eftersom vi inte har benchmarks från någon av dem och knappt några bekräftade siffror så är det ingen som vet.

Sitt lugnt i båten, och dina svar kommer till hösten

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Vet ju inte om nya kommande i7 8700k blir med traditionella 4/8 eller som nu med Kaby-Lake-X 6/12.

Av det jag kan döma så verkar coffee lake ha den gamla cache strukturen. Jag går efter storleken på l3 då.

i5(ej HT) har 6MB(1.5mb/core) vilket motsvarar hexa core i5 som har 9MB l3 cache(1.5mb/core)
i7 som så klart har HT har ju 8MB cache(2MB/core) vilket motsvarar hexacore i7 som har 12MB l3 cache(2MB/core)

Såg vi slipper skaylake-x cache strukturen för spel än så länge vilket bådar gott för jag trodde faktiskt att sky/kablylake-s skulle bli den sista cpun som presterar så bra per kärna, kalla det högt ipc/kärna men jag vill inte kalla det så.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx