Bästa hörlurarna samt mikrofon för priset?

Permalänk
Medlem

Bästa hörlurarna samt mikrofon för priset?

Tja, har för närvarande ett HyperX Cloud 2 som jag skulle vilja byta ut nu när jag uppgraderat min setup lite så vill jag skaffa de bästa hörlurarna samt den bästa mikrofonen för priset, vill helst inte betala över 2k styck så gärna under det. Har tittat på Audio Technica ATH m50x och fadern min har ett par. Tycker de är bra men känns som att det borde finnas något lite lite bättre? Har även funderat på en Blue mikrofon såsom Snowball eller Yeti. Kommer förmodligen inte att ha en sådan dära "boom arm" som micen sitter på, utan antagligen standard-stativet, iallafall tills jag införkskaffar en sådan arm.

Vad har ni för tips då, på hörlurar med svinbra kvalité samt en riktigt bra mic?

Permalänk
Medlem

Om du tänker betala 2000 styck hade jag kört på antingen m50x eller DT770.

När det kommer till mikrofonen hade du kunnat köpa en Shure SM58, någon billig arm och köra allt igenom en Focusrite Scarlet 2i2 eller en Steinberg UR22. (Då Shure micken kräver XLR).

Allt som allt lär det hamna inom din prisklass, beror ju lite på om du vill satsa mer på mikrofonen eller hörlurarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: R5 3600 + RX6800XT
OS: Arch + i3
Telefon: OnePlus 5T
OS: LineageOS 20

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera det jag själv använder.
Philips Fidelio X1 och en Samson Meteor

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

M50x + ModMic 4 eller 5 är ju inte en helt fel kombo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xian:

Om du tänker betala 2000 styck hade jag kört på antingen m50x eller DT770.

När det kommer till mikrofonen hade du kunnat köpa en Shure SM58, någon billig arm och köra allt igenom en Focusrite Scarlet 2i2 eller en Steinberg UR22. (Då Shure micken kräver XLR).

Allt som allt lär det hamna inom din prisklass, beror ju lite på om du vill satsa mer på mikrofonen eller hörlurarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Tanken var inte helt att betala 2000 styck, budgeten är på det

Men skulle ett par m50x funka? Och fall det skulle bli en mick från Blue, vilken? Värt att lägga dubbla och få en Yeti eller ska man nöja sig med en Snowball?

Vad är det ens för skillnad på m50x och m70x?

Permalänk
Medlem

@Xian: Har hört flera klaga på att scarlett går sönder och strular mycket.

Permalänk
Medlem

@StickanN Ja m50x är bra för priset, har inte testat m70x så vågar ej svara på det. När det kommer till mic hade jag personligen inte valt någon av dom, men Yeti om du ska välja mellan just de två.

@timergu Specifikt 2i2? Hört mycket bra om den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: R5 3600 + RX6800XT
OS: Arch + i3
Telefon: OnePlus 5T
OS: LineageOS 20

Permalänk
Medlem

Skulle inte köpa en snowball, den plockar upp för mycket ljud från rummet m.m.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Skulle inte köpa en snowball, den plockar upp för mycket ljud från rummet m.m.

Tips på annan mick som man kan ha då? Tänker helst en som inte tar upp att man skriver på tangentbordet etc

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska lyssna på m50x innan du köper dom. De har ett väldigt speciellt ljud. En del gillar, en del ogillar.

Permalänk
Avstängd

Skulle själv rekommendera att lyssna på m50x, då jag själv använder de, och upplever ljudet som fylligt, både vad gäller att basen finns där i genrer som techno, trance, rave, metal, heavy metal, rock samt hårdrock exempelvis.

Men även i genrer som äldre, klassisk musik, samt opera och dylikt så upplever jag musiken varm även, och de ljusa tonerna finns där helt klart (har väldigt bred musiksmak jo )

Men att jag rekommenderar att åka och lyssna på olika hörlurar garanterat, om du har den möjligheten.

Som mikrofon rekommenderar jag att inte ens överväga Blue, men att det är en subjektiv åsikt, som jag bildat utifrån deras lägre prissatta mikrofoner, som Snowball, men även Yeti som är byggd utifrån att stå på ett bord med dess stativ, därav går den bort i min värld, sedan går det väl även att demontera stativet och använda shockmount exempelvis, och då vet jag inte hur den presterar dock.

Med tanke på din budget på 2 tusen för mikrofon, så kan jag exempelvis rekommendera Audio Technicas AT2020 USB+.

Då den dels har USB, så du slipper att få mono (XLR-kopplingen som är på professionellare mikrofoner oftast, har endast mono-signal, medan den mikrofon jag rekommenderar har två lägen, ett stereo-läge, samt ett mono-läge, och har USB-kpppling.

Och för att avgöra vid vilken decibel som mikrofonen ska börja plocka upp ljud vid, så kan jag rekommendera gratisprogrammet Audacity.

Så kan du ställa in mikrofonen så den inte tar upp ljudet ifrån tangentbordet, utan börjar ta upp ljud först när du pratar.

Plus att Audio-Technica:n har en "avskärmare" i mikrofonens konstruktion, så du kan rikta mikrofonen mer mot dig även.

Den lyser även blått när den är inkopplad till datorn(kan vara en nice bonus eventuellt, men tänkte så du vet.)

Dock rekommenderar jag billigare shockmount, samt ett separat stativ som står fristående, för att undvika fortplantning ifrån bordet, där du förmodligen har tangentbordet,samt för att motverka lite rörelser i golvet, alternativt fästa den i ett fäste från väggen.

Kan varmt rekommendera följande sida: thomann.de.

De går alltid att lita på, vet inte hur många gånger jag beställt ifrån dem nu, därifrån jag beställer studiomonitorer, rack-relaterat m m.

Plus att, då det är ifrån ett EU-land, så slipper du tull-avgifter, och att du även slipper svenska prispåslag.

Men att snåla inte på mikrofonen, och stirra dig inte blind på prislappen, då det är värt om den kostar upp emot 2 tusen som du nämner som dyrast.

Då den troligen kommer att följa med dig en lång tid, och då anser jag, av subjektiv mening, att det är värt att investera i kvalité istället för kvantitet (så jag själv ser på modmic:arna samt Blue som märke exempelvis, men att det är min subjektiva åsikt.)

Och kan även rekommendera mikrofonmärket RÖDE, och att kolla på deras mikrofoner, då de tycks ha väldigt trevliga specifikationer.

Satsar du dock på XLR så kan jag rekommendera Behringer U-Phoria UMC202HD då den har en härlig hörlursföstärkare, och ger mycket "bang for the buck" i mitt tycke.

Hör f ö till den skaran som haft problem med min Scarlett Focusrite 2i2, första generationen, och den strulade så mycket så sålde den, medan Behringer:n jag tipsade om, både är billigare, och jag upplever hörlursföstärkaren betydligt bättre, och ger mer tryck i basen, och "levererar" mer enligt mig.

Enda som är med den, men det kan jag leva med, är att med mina M50x så har jag strax över hälften på volymreglaget, men vid högre uppvriden volym så hör man ett tydligt brus, men upplever det inte alls vid strax över 50% volym, men reglerar resten av volymen via tangentbordet, då volymen räcker till och blir över, brukar ha 6 på volymen i Windows 10, ibland 4 beroende på vad jag gör, och hör klart och tydligt.

Ledsen f ö för ett långt inlägg, men att jag hoppas att du finner det matnyttigt och att det gav lite klarare klarhet och alternativ

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Jag tycker du ska lyssna på m50x innan du köper dom. De har ett väldigt speciellt ljud. En del gillar, en del ogillar.

Skrivet av RazerBlader:

Skulle själv rekommendera att lyssna på m50x, då jag själv använder de, och upplever ljudet som fylligt, både vad gäller att basen finns där i genrer som techno, trance, rave, metal, heavy metal, rock samt hårdrock exempelvis.

Men även i genrer som äldre, klassisk musik, samt opera och dylikt så upplever jag musiken varm även, och de ljusa tonerna finns där helt klart (har väldigt bred musiksmak jo )

Men att jag rekommenderar att åka och lyssna på olika hörlurar garanterat, om du har den möjligheten.

Som mikrofon rekommenderar jag att inte ens överväga Blue, men att det är en subjektiv åsikt, som jag bildat utifrån deras lägre prissatta mikrofoner, som Snowball, men även Yeti som är byggd utifrån att stå på ett bord med dess stativ, därav går den bort i min värld, sedan går det väl även att demontera stativet och använda shockmount exempelvis, och då vet jag inte hur den presterar dock.

Med tanke på din budget på 2 tusen för mikrofon, så kan jag exempelvis rekommendera Audio Technicas AT2020 USB+.

Då den dels har USB, så du slipper att få mono (XLR-kopplingen som är på professionellare mikrofoner oftast, har endast mono-signal, medan den mikrofon jag rekommenderar har två lägen, ett stereo-läge, samt ett mono-läge, och har USB-kpppling.

Och för att avgöra vid vilken decibel som mikrofonen ska börja plocka upp ljud vid, så kan jag rekommendera gratisprogrammet Audacity.

Så kan du ställa in mikrofonen så den inte tar upp ljudet ifrån tangentbordet, utan börjar ta upp ljud först när du pratar.

Plus att Audio-Technica:n har en "avskärmare" i mikrofonens konstruktion, så du kan rikta mikrofonen mer mot dig även.

Den lyser även blått när den är inkopplad till datorn(kan vara en nice bonus eventuellt, men tänkte så du vet.)

Dock rekommenderar jag billigare shockmount, samt ett separat stativ som står fristående, för att undvika fortplantning ifrån bordet, där du förmodligen har tangentbordet,samt för att motverka lite rörelser i golvet, alternativt fästa den i ett fäste från väggen.

Kan varmt rekommendera följande sida: thomann.de.

De går alltid att lita på, vet inte hur många gånger jag beställt ifrån dem nu, därifrån jag beställer studiomonitorer, rack-relaterat m m.

Plus att, då det är ifrån ett EU-land, så slipper du tull-avgifter, och att du även slipper svenska prispåslag.

Men att snåla inte på mikrofonen, och stirra dig inte blind på prislappen, då det är värt om den kostar upp emot 2 tusen som du nämner som dyrast.

Då den troligen kommer att följa med dig en lång tid, och då anser jag, av subjektiv mening, att det är värt att investera i kvalité istället för kvantitet (så jag själv ser på modmic:arna samt Blue som märke exempelvis, men att det är min subjektiva åsikt.)

Och kan även rekommendera mikrofonmärket RÖDE, och att kolla på deras mikrofoner, då de tycks ha väldigt trevliga specifikationer.

Satsar du dock på XLR så kan jag rekommendera Behringer U-Phoria UMC202HD då den har en härlig hörlursföstärkare, och ger mycket "bang for the buck" i mitt tycke.

Hör f ö till den skaran som haft problem med min Scarlett Focusrite 2i2, första generationen, och den strulade så mycket så sålde den, medan Behringer:n jag tipsade om, både är billigare, och jag upplever hörlursföstärkaren betydligt bättre, och ger mer tryck i basen, och "levererar" mer enligt mig.

Enda som är med den, men det kan jag leva med, är att med mina M50x så har jag strax över hälften på volymreglaget, men vid högre uppvriden volym så hör man ett tydligt brus, men upplever det inte alls vid strax över 50% volym, men reglerar resten av volymen via tangentbordet, då volymen räcker till och blir över, brukar ha 6 på volymen i Windows 10, ibland 4 beroende på vad jag gör, och hör klart och tydligt.

Ledsen f ö för ett långt inlägg, men att jag hoppas att du finner det matnyttigt och att det gav lite klarare klarhet och alternativ

Skickades från m.sweclockers.com

Jo farsan har ett par m50x och diggar ljudet rejält i dem

En sådan Rode NT-USB då? Har hört att de är riktigt bra de med

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StickanN:

Jo farsan har ett par m50x och diggar ljudet rejält i dem

En sådan Rode NT-USB då? Har hört att de är riktigt bra de med

Det låter härligt att du gör, och att du även uppskattar ljudet i dem.

Och vad jag fått uppfattningen av, när jag kollat reviews o dylikt på Youtube (vill minnas att de ställde dem mot varann i någon review även), så spelar Rode/Röde NT-USB i samma liga som Audio-Technica AT2020 USB+:en jag nämnde, så jag tror omöjligt att du kan gå fel med den micken.

Var det märket jag tänkte på f ö när jag nämnde märket Röde

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

Det låter härligt att du gör, och att du även uppskattar ljudet i dem.

Och vad jag fått uppfattningen av, när jag kollat reviews o dylikt på Youtube (vill minnas att de ställde dem mot varann i någon review även), så spelar Rode/Röde NT-USB i samma liga som Audio-Technica AT2020 USB+:en jag nämnde, så jag tror omöjligt att du kan gå fel med den micken.

Var det märket jag tänkte på f ö när jag nämnde märket Röde

Skickades från m.sweclockers.com

Aa, lite så när jag kollar reviews nu också. Tycker dock att RODE NT-USB är snyggare

Permalänk
Medlem

Tycker det är konstigt hur alla hyllar AT M50x.Tycker personligen att de låter tråkigt och platt. Skulle absolut inte rekommendera dem, allra minst till spel pga. bristande ljudbild.
Måste du ha slutna lurar? Om öppna fungerar rekommenderar jag starkt AKG K712 pro:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1848381

Några hundringar över budget men de fungerar outstanding till gaming och låter mycket bra för sitt pris. Hyffsat neutrala men inte tråkiga/kliniska som vissa studiolurar kan vara.

Permalänk
Medlem

@Xian: Osäker, kommer bara ihåg att det pratades om scarlett.

Permalänk
Medlem

Om stängda lurar är det du söker rekommenderar jag att kolla recensioner på bl.a.

- NAD HP50
- SoundMAGIC HP200 Closed Back (börjar bli svårt att hitta längre)
- Yamaha HPH-MT220
- Focal Spirit One S
- Sony MDR-1A

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Hur som hur. Beställde precis ett par ATH M50X samt en Rode NT USB, får se hur det blir