Permalänk

HP Spectre x360: i5 vs i7

Hejsan, jag letar efter en laptop som jag kan använda till mina studier, programmering samt lätt gaming. Det ska även gå att koppla in den i en docka till två externa skärmar och en mus och extra hårddisk.

Jag beslutade mig då för HP Spectre x360 med tanken att använda en thunderbolt-docka. Jag undrar nu ifall i5 modellen kommer att räcka? Eller är det värt att betala 4000:- mer för i7modellen?

Vad jag har förstått det som har i7-modellen de här fördelarna:

  • 4K - bryr mig inte om högre upplösning än 1920x1080, blir för smått ändå tycker jag.

  • 16h batteritid gentemot 12h - detta verkar rätt nice men 12h räcker nog för en arbetsdag ändå.
    EDIT: Verkar som att båda har upp till 16h batteritid.

  • 16 GB RAM gentemot 8 - vet inte hur aktuellt detta kommer bli.

  • i7 2.7 ghz gentemot i5 2,5ghz - vet inte om det är någon skillnad på cachestorlek, vet inte heller om jag kommer behöva den extra styrkan för mina ändamål?

  • 512GB SSD gentemot 256GB - en stor SSD är något jag älskar och en stor anledning till att jag funderar över i7-modellen.

Mitt drömscenario är att jag sitter med min laptop i min thunderboltdocka, spelar League of Legends på en skärm och har igång netflix på en annan? Tror ni detta är möjligt med i5-modellen? Är det ens möjligt med i7-modellen?

Tack för er tid.

EDIT: Värt att notera är att jag har studentrabbat och betalar 12k respektive 16k för modellerna.

i5-modell:
http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=1LL13EA...

i7-modell:
http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=1LL14EA...

Permalänk
Medlem

Jag tror inte de har samma batteritid, 4k-modellen lär vara klart sämre enligt vad jag har läst.
Skulle påstå att internminnet är avgörande här eftersom det inte går att uppgradera. Klarar du dig med 8GB så kör på i5 och uppgradera SSDn vid behov. Skillnaden i prestanda mellan i5 och i7 är inte speciellt stor, kanske 10%.

Permalänk
Skrivet av Weiman:

Jag tror inte de har samma batteritid, 4k-modellen lär vara klart sämre enligt vad jag har läst.
Skulle påstå att internminnet är avgörande här eftersom det inte går att uppgradera. Klarar du dig med 8GB så kör på i5 och uppgradera SSDn vid behov. Skillnaden i prestanda mellan i5 och i7 är inte speciellt stor, kanske 10%.

Aha, du tror att batteritiden är sämre på i7an? Det verkar rimligt faktiskt, men det stod "Upp till 16h" på båda, kanske bara ett marknadstrick då?

Det är lite det jag undrar, kommer 8GB RAM räcka för att två externa skärmar med diverse aktivteter som Overwatch + netflix (samtidigt) osv?

Hur relevant är de extra 10%? För de kommer ju enbart behövas när jag maxar antar jag? Det gör man ju inte särskilt ofta heller antar jag.
Förlåt för många frågor men köpte en riktigt dålig laptop förra gången och vill inte göra om det misstaget.

Permalänk
Medlem

@Chrilleeeeeeeee:

Har tyvärr dålig koll på om det är i5 eller i7 du behöver, men något att tänka på vad det gäller hp spectre x360 är att den enbart finns tillgänglig med amerikansk tangentbordslayout (alltså med liten enter-tangent och stor vänster shift-tangent). Det kanske inte spelar någon roll för dig och du kanske redan visste om det, men tänkte bara passa på att nämna det med tanke på att jag själv missade att så var fallet.

Permalänk
Medlem

Är det strikt nödvändigt att spela och kolla Netflix på samma gång?
Tangentbordet vänjer man sig vid rätt fort.