Router för Unifi för hemmabruk (eller Routerboard med Capsman?)

Permalänk
Medlem

Router för Unifi för hemmabruk (eller Routerboard med Capsman?)

Vi har bra fiberuppkoppling från ComHem men deras CPE (Thomson TG389) imponerar inte. Jag vill ha bättre täckning på tre plan i villan, gästnät som endast ger Internetaccess och kunna köra enkla grejer som port forward. Alltså inget orimligt 2017...

Min plan är att köra 2-3 Ubiquiti UniFi AP AC Lite som jag helst vill köra PoE till. Eftersom jag vill kunna sätta upp VLAN för gästnätet behöver jag en managerbar router istället för ComHems router. Jag har fastnat för EdgeRouter X SFP eftersom EdgeRouter PoE är alldeles för dyr. EdgeRouter X har inte PoE.

Funkar det att ersätta ComHem-routern med EdgeRouter X SFP? Den ser inte ut att ha en WAN-port men jag antar att man konfigurerar en av portarna som detta? Få borde den väl kunna ersätta min gamla med brandvägg mm?

Finns det andra vettigare alternativ med minst 4 portar (3 till AP's och en till switchen som idag ansluter NAS, TV mm)? Eftersom UniFi har "ful-PoE" måste jag ha deras injektorer om jag väljer en annan switch.

Kan EdgeRouter X SFP ersätta även fiberomvandlaren från ComHem eftersom den har optisk Ingång? För- eller nackdelar med det? Är det något som behöver konfigureras specifikt för ComHem för att det ska funka?

Till sist - jag funderar också på att köra Routerboard-grejer och Capsman för att täcka huset. Det blir kanske billigare men hittills har Mikrotik känts tungt att konfigurera och kanske mindre stabilt än UniFi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_anka:

Vi har bra fiberuppkoppling från ComHem men deras CPE (Thomson TG389) imponerar inte. Jag vill ha bättre täckning på tre plan i villan, gästnät som endast ger Internetaccess och kunna köra enkla grejer som port forward. Alltså inget orimligt 2017...

Min plan är att köra 2-3 Ubiquiti UniFi AP AC Lite som jag helst vill köra PoE till. Eftersom jag vill kunna sätta upp VLAN för gästnätet behöver jag en managerbar router istället för ComHems router. Jag har fastnat för EdgeRouter X SFP eftersom EdgeRouter PoE är alldeles för dyr. EdgeRouter X har inte PoE.

Edgerouter X har passiv 24V PoE passthrough på en port men i övrigt är det korrekt.

Skrivet av k_anka:

Funkar det att ersätta ComHem-routern med EdgeRouter X SFP? Den ser inte ut att ha en WAN-port men jag antar att man konfigurerar en av portarna som detta? Få borde den väl kunna ersätta min gamla med brandvägg mm?

Ja, du tar valfri port till WAN (vanligen eth0 eller eth5). Den har brandvägg, dhcp och en massa annat som vanliga dödliga inte behöver.

Skrivet av k_anka:

Finns det andra vettigare alternativ med minst 4 portar (3 till AP's och en till switchen som idag ansluter NAS, TV mm)? Eftersom UniFi har "ful-PoE" måste jag ha deras injektorer om jag väljer en annan switch.

Ubiquiti har sin USG (Unifi Safety Gateway) men den har bara tre portar inkl WAN och kan inte switcha mellan de två LAN-portarna. Den får man isf koppla till en switch, lämpligen deras någon ur US-serien (US-8-60W kanske skulle passa, finns även med högre effekt och fler portar). AP AC Lite är för övrigt numera 802.3af-kompatibel (äkta PoE) så du behöver inte bry dig om vilken PoE-matning du använder.

Fördelen med den här lösningen är att du isf kan sköta allt från ett och samma interface (Unifi Controller), med ERX och AP får du sköta routern i en mjukvara och accesspunkterna i en annan (bägge administreras genom webläsaren men de integrerar inte med varandra). Nackdelen är priset, kombon kostar tre gånger så mycket som bara en ERX SFP.

Skrivet av k_anka:

Kan EdgeRouter X SFP ersätta även fiberomvandlaren från ComHem eftersom den har optisk Ingång? För- eller nackdelar med det? Är det något som behöver konfigureras specifikt för ComHem för att det ska funka?

Till sist - jag funderar också på att köra Routerboard-grejer och Capsman för att täcka huset. Det blir kanske billigare men hittills har Mikrotik känts tungt att konfigurera och kanske mindre stabilt än UniFi.

Ingen aning. Mikrotiks GUI får ofta kritik för att vara stenålders men jag har inte provat själv.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar!

Då undrar jag bara om EdgeRouter X SFP ersätta även kan fiberomvandlaren jag har idag? Då försvinner en burk och det är aldrig fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_anka:

Tack för bra svar!

Då undrar jag bara om EdgeRouter X SFP ersätta även kan fiberomvandlaren jag har idag? Då försvinner en burk och det är aldrig fel!

Rimligen men jag lovar inget, du får se efter på omvandlaren vad det är för anslutning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_anka:

Tack för bra svar!

Då undrar jag bara om EdgeRouter X SFP ersätta även kan fiberomvandlaren jag har idag? Då försvinner en burk och det är aldrig fel!

Nej det kan den inte. En fiberomvandlaren är ett modem kan man säga, och EdgeRouter är en router.

Permalänk
Medlem

SFP är visserligen fiber, men det är inte samma sak som den fiber som din ISP levererar. SFP är för att koppla ihop routrar, switchar och servrar i ett serverrack.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Edgerouter X SFP har Passive PoE på alla fem portarna.

Det går troligtvis att koppla in fibern direkt i en av SFP portarna men är inte att rekommendera eftersom mediaomvandlaren ägs av nätbolaget och de vill ha sin egen uttrustning där.

En mediaomvandlare är i allmänhet en VLAN kapabel switch med en SFP port för fiber.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W