Behöver hjälp med val av fiberoperatör

Permalänk

Behöver hjälp med val av fiberoperatör

Hej har nu fiber och kan välja mellan i stort sett alla fiberoperatörer och funderar nu på vilken operatör jag ska välja. Kommer lista några av kraven i punktform. I dagsläget har jag ett ADSL abonnemang hos Telia med bredband, tv och telefoni 30 mbit. Ganska missnöjd med det då det är dyrt och ganska dålig hastighet för pengarna.

1) Hastigheten ska vara minst 100/100

2) Kommer vilja ha kvar den "vanliga telefonen"

3) TV via någon liknade lösning som Telia använder sig av är ett måste. Alltså digital tv. Vill inte ha någon Apple TV med streaming vill kunna se på direktsända program och TV genom vanliga tv kanaler.

4) Supporten måste vara bra

5) Priset får inte överstiga 500 kr månaden då mitt nuvarande är alldeles för dyrt för priset och själva fiberstartavgiften var rätt saftig.

Hoppas jag lyckades förklara vad jag menade.

Permalänk
Medlem

Vem är driftansvarig för ditt fibernät?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha 100mbit upp till om jag får fråga? Billigare med mindre om du ändå inte "använder" det.

Permalänk
Medlem

Jag får snart fiber installerat och kommer välja Bahnhof. Ligger med normal prisbild i vårt stadsnät. Värnar om integriteten och lämnar inte ut till höger och vänster. De har nyligen uppgraderat nätet, så hoppas inte på några prestandaproblem. Telefon kostar ingen extra ut över ATA-adaptern, då vi har ett gammalt nummer vi vill behålla ett tag till.

Sedan brukar man kunna välja TV separat från en annan leverantör. Hos oss finns zappa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag får snart fiber installerat och kommer välja Bahnhof. Ligger med normal prisbild i vårt stadsnät. Värnar om integriteten och lämnar inte ut till höger och vänster. De har nyligen uppgraderat nätet, så hoppas inte på några prestandaproblem. Telefon kostar ingen extra ut över ATA-adaptern, då vi har ett gammalt nummer vi vill behålla ett tag till.

Sedan brukar man kunna välja TV separat från en annan leverantör. Hos oss finns zappa.

Bahnhofs iptelefoni är inget vidare , får upptagetton efter ca 16 min, och supporten vet inget, har deras nya modem och det är lika dåligt som deras gamla. Hade comhem förut och där var det inga problem

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Vem är driftansvarig för ditt fibernät?

Minns inte men kan i stort sett välja på alla kända operatörer.

Permalänk
Skrivet av beejac:

Vad ska du ha 100mbit upp till om jag får fråga? Billigare med mindre om du ändå inte "använder" det.

Känner att 100 mbit numera är ett minimum eftersom allt mer saker kräver snabb uppkoppling. Vill kunna göra flera saker samtidigt. Streama musik från Spotify, Uppdatera spel på Steam, Spela online, Streama, använda mobilen med wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Bahnhofs iptelefoni är inget vidare , får upptagetton efter ca 16 min, och supporten vet inget, har deras nya modem och det är lika dåligt som deras gamla. Hade comhem förut och där var det inga problem

Kommer välja med separat ata-adapter samt kan ditt problem bero på adsl. Har glocalnet idag och det är inte helt felfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Minns inte men kan i stort sett välja på alla kända operatörer.

Dessvärre är det inte så enkelt, operatörerna tar olika priser och tillhandahåller olika tjänster beroende på vem som är driftansvarig. Bahnhof som är ett populärt alternativ på Sweclockers erbjuder sällan en smidigt IPTV-lösning, samt halvkass IP-telefoni och är inte heller kända för sin support.

Sen finns det också Telia, som också är ett populärt alternativ som erbjuder en smidigt och bra IPTV-lösning samt IP-telefoni endast begränsade till deras egna fiber med en relativt dålig support samt tar hyfsat bra betalt.

Bredbandsbolaget, Viasat och Boxer som är två stora operatörer, som tillhandahåller relativt bra IP-telefoni och TV alla begränsade på olika sätt. Visat erbjuder till exempel sällan hastigheter över 100/100 och alla tar olika betalt beroende på driftansvarig. För att därför undersöka vilken operatör som lämpar bäst för dina behov behöver jag veta vem som är din driftansvarig, alltså det företag som har sålt själva fibern till dig. Varav de två största är "IP-Only" samt "Telia öppen fiber" för att vara till nån hjälp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Dessvärre är det inte så enkelt, operatörerna tar olika priser och tillhandahåller olika tjänster beroende på vilken driftansvarig. Bahnhof som är ett populärt alternativ på Sweclockers erbjuder sällan en smidigt IPTV-lösning, samt halvkass IP-telefoni och är inte heller kända för sin support.

Sen finns det också Telia, som också är ett populärt alternativ som erbjuder en smidigt och bra IPTV-lösning samt IP-telefoni endast begränsade till deras egna fiber med den relativt dålig support samt tar hyfsat bra betalt.

Bredbandsbolaget, Viasat och Boxer som är två stora operatörer, som tillhandahåller relativt bra IP-telefoni och TV alla begränsade på olika sätt. Visat erbjuder till exempel sällan hastigheter över 100/100 och alla tar olika betalt beroende på driftansvarig. För att därför undersöka vilken operatör som lämpar bäst för dina behov behöver jag veta vem som är din driftansvarig, alltså det företag som har sålt själva fibern till dig. Varav de två största är "IP-Only" samt "Telia öppen fiber" för att vara till nån hjälp.

Kan säga att farten är ok får ca 20 högre fart än vad jag betalar för + att mailen är krypterad och jag betalar 254 ner för 119 och 18 upp och då sitter jag på 100/10 men jag tror ingen mu får dessa priser. Det har varit en massa strul med telenor som tillhandahåller nätet under en lång tid men det har löst sig nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Dessvärre är det inte så enkelt, operatörerna tar olika priser och tillhandahåller olika tjänster beroende på vilken driftansvarig. Bahnhof som är ett populärt alternativ på Sweclockers erbjuder sällan en smidigt IPTV-lösning, samt halvkass IP-telefoni och är inte heller kända för sin support.

Sen finns det också Telia, som också är ett populärt alternativ som erbjuder en smidigt och bra IPTV-lösning samt IP-telefoni endast begränsade till deras egna fiber med den relativt dålig support samt tar hyfsat bra betalt.

Bredbandsbolaget, Viasat och Boxer som är två stora operatörer, som tillhandahåller relativt bra IP-telefoni och TV alla begränsade på olika sätt. Visat erbjuder till exempel sällan hastigheter över 100/100 och alla tar olika betalt beroende på driftansvarig. För att därför undersöka vilken operatör som lämpar bäst för dina behov behöver jag veta vem som är din driftansvarig, alltså det företag som har sålt själva fibern till dig. Varav de två största är "IP-Only" samt "Telia öppen fiber" för att vara till nån hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Känner att 100 mbit numera är ett minimum eftersom allt mer saker kräver snabb uppkoppling. Vill kunna göra flera saker samtidigt. Streama musik från Spotify, Uppdatera spel på Steam, Spela online, Streama, använda mobilen med wifi.

Fast det behöver du inte 100mbit upp för. 100/10 räcker absolut för en vanlig användare! 😊 Visst din streaming kanal kommer tappa i kvalitet, men du får fråga dig själv om du tycker det är värt 50kr extra i månaden.

Permalänk
Skrivet av beejac:

Fast det behöver du inte 100mbit upp för. 100/10 räcker absolut för en vanlig användare! 😊 Visst din streaming kanal kommer tappa i kvalitet, men du får fråga dig själv om du tycker det är värt 50kr extra i månaden.

Jo 100/100 är värt att ha nuförtiden speciellt om man har flera enheter uppkopplade samtidigt som mobil, pc som man spelar på, streamar samtidigt. Sen kanske man vill samtidigt strömma musik från Spotify.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Kan uppdatera med att jag nu har fiber och har 250 mbit vilket jag tyckte var nödvändigt då alltblir mer krävande. Tex 4k kommer inom några år vara standard osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Kan uppdatera med att jag nu har fiber och har 250 mbit vilket jag tyckte var nödvändigt då alltblir mer krävande. Tex 4k kommer inom några år vara standard osv.

Operatör?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500