Permalänk
Inaktiv

Aldrig mer Seagate

Andra gången som en hårddisk craschar för mig, från ett och samma märke och jag var glad över att det inte var min systemdisk (SATA, endast för filer). Den var placerad som femma av alla mina diskar men gjorde att datorn tog 1 minut att boota upp i slutändan. Tog ut disken för att prova om datorn startade snabbare vilket den också gjorde, så jag gjorde backup direkt på alla filer och gjorde en full formattering av hårddisken - hjälpte inte. Köpte en ny Caviar Blue SATA omgående och datorn startar upp på 7 sekunder igen. Seagate disken var bara ett år gammal och har aldrig blivit stött eller belastad av statisk elektricitet då jag alltid använder antistatarmband.

Slutsats: Vill bara varna er för detta märke, och använd det absolut inte som systemdisk. En vän till mig hade också en Seagate. När disken så småningom dog tog han loss etiketten (klistermärket ovanpå med specs) och under var en disk från Toshiba (köpt från en av Seagates återförsäljare, en känd datorbutik)...

Permalänk
Medlem

Det råkade inte vara en 3TB Seagate ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Inaktiv

@Elghinnarisa: Nej, den var på 1 TB.

Permalänk
Medlem

Seagate har haft ganska dåligt track record vad gäller pålitlighet, endast 4TB modellen har varit lite bättre statiskt på blackbaze, speciellt 3TB standard versionerna skulle jag undvika.

Jag har i skrivande stund en 4TB Seagate då jag ville ge en chans, so far so good i kanske 3 år (fingers crossed) tidigare hade jag köpt en Seagate disk som redan från starten hade såpass mycket oväsen och en lite misstänksam SMART värde som ändrade sig lite vid kopiering av data att jag aldrig tog i bruk den.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon154069:

@Elghinnarisa: Nej, den var på 1 TB.

Då lär det vara mest otur. Deras 3TB diskar är ökända för att dö direkt.

Men man kan inte alltid vinna. Är den relativt ny finns det ju garanti att nyttja.
Jag har också haft diskar som dött spontant. Massvis med WD diskar och specifikt Seagate 3TB. Runt 10 diskar totalt över 7 år. 4 Seagate, 6 WD av blandad kompott. Men majoriteten av dom deras green diskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Inaktiv

@Elghinnarisa: Yes, grejen var den att disken hann aldrig riktigt "krascha"... men jag började ana oråd när datorn helt plötsligt började starta långsamt. Inga konstiga ljud från disken märktes av heller, det enda jag riktigt började märka av var långsamheten, och det tog längre tid att spara filer till disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon154069:

@Elghinnarisa: Yes, grejen var den att disken hann aldrig riktigt "krascha"... men jag började ana oråd när datorn helt plötsligt började starta långsamt. Inga konstiga ljud från disken märktes av heller, det enda jag riktigt började märka av var långsamheten, och det tog längre tid att spara filer till disken.

Jag har aldrig varit med om att en disk låter konstigt. Bara blir segare än sirap på nordpolen och helt oanvändbar samt massor med dåliga sektorer.

Surt är det dock. Även om jag har alltid viktigt i massor av kopior på olika diskar och ställen så gör det inte att det känns bättre när en disk dör. Jobbigt var det när två 3TB diskar fulla till översvämning var på väg att dö. Inte direkt så jag hade 6TB ledigt att bara kopiera över till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon154069:

Andra gången som en hårddisk craschar för mig, från ett och samma märke och jag var glad över att det inte var min systemdisk (SATA, endast för filer). Den var placerad som femma av alla mina diskar men gjorde att datorn tog 1 minut att boota upp i slutändan. Tog ut disken för att prova om datorn startade snabbare vilket den också gjorde, så jag gjorde backup direkt på alla filer och gjorde en full formattering av hårddisken - hjälpte inte. Köpte en ny Caviar Blue SATA omgående och datorn startar upp på 7 sekunder igen. Seagate disken var bara ett år gammal och har aldrig blivit stött eller belastad av statisk elektricitet då jag alltid använder antistatarmband.

Slutsats: Vill bara varna er för detta märke, och använd det absolut inte som systemdisk. En vän till mig hade också en Seagate. När disken så småningom dog tog han loss etiketten (klistermärket ovanpå med specs) och under var en disk från Toshiba (köpt från en av Seagates återförsäljare, en känd datorbutik)...

Två diskar rasar och du tycker det är grund nog att "varna alla" och bojkotta ett märke för evigt? Jisses grabben, dags att ta en grundkurs i statistik kanske?
Varsågod, här är lite läsning åt dig att basera ditt nästa inköp på istället: https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-benchmark-stats-201...

Permalänk
Inaktiv

@Elghinnarisa: Samma här. Många pratar om det välbekanta klickljudet "Click of Death", men det har inte hänt mig heller. Antingen att den blir seg eller skickar ut BSOD's hela tiden så att man inte ens kan göra en backup då det är för sent (yngre dagar).

Permalänk
Inaktiv

Linus Tech Tips - How To Tell If Your Hard Drive is Failing
https://www.youtube.com/watch?v=TETQ_oCJgFI

Permalänk
Medlem

Min seagate 1tb har jag haft sen november 2012 ^__^
Kanske bara haft tur.

Permalänk
Inaktiv

@qaaka: Eller riktigt bra kylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon154069:

@qaaka: Eller riktigt bra kylning?

Kanske.
Har bara ett relativt luftigt chassi där diskarna är rätt långt ifrån grafikkort och processor. Inget inblås vid diskarna.

Permalänk
Medlem

Även om jag brukar vara PRO Seagate (Då jag har väldigt många lagringsdiskar av det märket) kan jag inte rekommendera dem som systemdiskar(OS-disk) har haft många konstiga problem i sådana sammanhang och det gäller ända sedan 40GB diskarna under tidigt 2000-tal.
Som lagringsdisk är jag dock helnöjd med Seagate vilken dag som helst.

Dock tror jag att det börjar tillhöra ovanligheterna att man kör mekaniska konsument-diskar som OS-disk idag, åtminstone om man hänger på detta forum.
Allt för mycket av systemets upplevda snabbhet förloras på att köra mekaniska diskar för OS.

Edit:
Har haft totalt 4st. Seagate-diskar som kraschat under drygt 7 år: 3x3TB samt 1x1TB.
3TB-diskarna är inget att undra över, den serien var i klass med forna IBM's Deskstar-serie (a.k.a. Deathstar)
1TB disken kraschade aldrig helt innan jag bytte ut den men den visade klara tecken på att vara påväg. S.M.A.R.T. meddelanden gick totalt bananas på den.
Har faktiskt haft fler WD-diskar som kraschat. Främst 1TB WD Caviar Black i mitt fall.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Eftersom man har backup på allt man bryr sig om skiter jag i märket och tar den hårddisk med längst garanti, och som uppfyller spec och prisklass jag letar efter.
Har aldrig haft en hårddisk som rasat utan anledning bara en extern men den ramlade ner i golvet från ett bord några dagar innan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Själv har jag en hög med mer eller mindre defekta och döda WD samt Toshiba-diskar liggandes på hög så alla de kvarvarande märkena har sina problem. Själv har jag undvikit just Seagate då de tidigare ofta hade problem med vissa modeller och ibland hela serier. Just den tidigare nämnda 3TB-disken är en av de värre de släppt.

Men nu idag? Senaste mekaniska hårddiskarna jag köpt har varit just Seagate. Alla externa diskar utom två och då har dessa externa varit 2,5" varianten. De som köpts det senaste halvåret har varit en extern 4TB HDD i 2,5" format, men även interna varianten av samma HDD samt en 2TB Firecuda, även den i 2,5" format. Alla fungerar fint och fortsätter de att fungera som de ska lär jag fortsätta köpa av Seagate.

Har sedan tidigare mest WD-diskar, min FreeNAS kör 4st 4TB WD Red som rullat i... tre år eller något nu. Har ett par externa WD-diskar som är backupdiskar respektive arkivdisk till min ZFS-array. Men även här hade jag nog valt Seagate idag pga bättre priser och inga direkta problem med själva produkterna. Deras 8TB-arkivdiskar hade varit trevliga som backup men så länge jag inte behöver byta någon HDD så håller jag på pengarna så länge det går.

Viktigaste är att man ser till att göra backup.

Permalänk
Medlem

Håller med att Segate dras med lite väl oförtjänt dåligt rykte att vara dålig sedan 20 MB-tiden på 1980-talet då namnet Seagate nästan alltid uttryckes i affekt när temat kommit upp på tal - medans man är väldigt förlåtande när andra diskmärken rasade i minst lika hög takt och slätade över det som 'en gång är ingen gång' på lokal nivå medans var det Seagate pekade man med fingret och minsann räknade varenda litet fel de gjorde globalt och på hela produktionen sedan företagets start...

Alla disktillverkare har haft sina dåliga serier och senast nu med Seagates 3TB-diskar som inte tålde den vibrerande miljön som det gärna blir i RAID-system, och den vekheten också gett lägre pålitlighet vid annan användning ute hos konsumenter

HGST har idag väldigt gott ryckte - men skulle folk tycka samma sak om diskarna fortfarande hade hetat IBM-deskstar som de faktiskt bygger på i grunden??? - ibland kanske namnbyte är det som krävs för att inte behöva dras med gamla rykten över hur dåligt produkterna var även 20-30 år senare...

Själv har jag fler trasig WD och WD som krånglat än Seagate (som är på noll fel fortfarande) - förut så hänvisade jag till att det beror på att jag helt enkelt hade fler WD-diskar igång under lång tid och därmed 'borde' få mer fel, men nu har jag haft så många Seagate-diskar igång under längre tid att det är bara att konstatera att Seagate-diskarna har hållit bättre då jag borde fått minst en havererad disk på denna tid på samma sätt när jag körde med WD-diskar i majoritet. tex WD-RED har jag haft oväntat mycket problem med i och med att de kastas ut ur NAS, oläsbara sektorer etc. men dessa felen har varit 'mjuka' - dvs. försvunnit helt när man har skrivit över diskytan från sektor 0 till sektor slut med nollor och inget finns noterat i SMART - men dessa betraktas nu som sekundär-backupdiskar då man inte vill ha sådana diskar med den typen av hyss i en NAS i produktion.

Och varje RAID1-par är numera parad med en varsin Seagate och en WD-red för att man inte skall riskera batchmässig haveri då diskar ur samma batch som stoppas in i en NAS och med samma antal drifttimmar tenderar att falla med korta mellanrum när den första disken väl ger sig i batchen och man börja med återställningen - har man två olika fabrikat så har de olika beteende vid olika tidsfönster och sannolikheten att ena disken är frisk och kan arbeta med marginal under återställningen när den andre falla i RAID-paret är större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Jag har aldrig varit med om att en disk låter konstigt. Bara blir segare än sirap på nordpolen och helt oanvändbar samt massor med dåliga sektorer.
Skickades från m.sweclockers.com

Är det bättre eller sämre än sirap på sydpolen?

Helt ärligt, HDD är vad HDD är... den billigaste biten av flertalet rörliga delar, byggda med extremt små toleranser och komplex hantering, så billigt det bara går att göra dem. De är alla skit... mer eller mindre.

Har gamla 1TB diskar från 2010 typ som aldrig dör... men 1TB idag dör som flugor. Tror det hänger på att för 5+ år sedan var största HDDna dyra, och man var noga med att göra dem bra, då man ville ha kunderna. Idag är samtliga tillverkare skit, då alla förväntar sig att du ska köpa en HDD, använda den, och slänga den och köpa en ny, så ofta du bara kan. Det är det som håller deras ekonomi uppe.

Att köpa diskar med längre garanti är helt klart en väg att gå, men du måste som många säger ovan ändå räkna med att de rasar från dag 1... så backup oavsett disk, oavsett pris, oavsett märke.

Ang Seagate... har jag lite blandade känslor. Delar av mig hatar dem... då de är de enda diskarna som har kostat mig data (Intern disk Seagate rasade, backup disk råkade vara en Seagate... läsfel och korrupt data). Men tror felet är lite mer slumpen än något annat.

Med det sagt... Seagate har gjort en satans massa dåliga diskar. Och vad som gör en lite förbenad är att de fortsatte sälja dessa trasiga, som om inget hade hänt till fler oväntade kunder. Ex på detta var först deras FW bugg i 1,5/1TB diskarna för några år sedan som brickades. Sen nu med 3TB diskarna som var bättre brevvikter än hårddiskar. Därför har jag personligen dåligt förtroende för märket. Så oförtjänt av sitt dåliga rykte... nej. De har gjort dig förtjänade av det.

Men... inte alla deras diskar är dåliga. Och andra märken har också haft en hel del bråkiga diskar, utan tvekan.

Permalänk
Medlem

Affektnivån beror nog på vilken diskmärke man förlorade sina viktiga data på, och eftersom Seagate är en dominerande leverantör så hamnar de ofta i skottgluggen...

och jag har inte varit Seagate-vänlig i många år efter just svidande dataförluster (disk-svarv - helt oräddningsbart eftersom det mesta av magnetskiktet var borta på skivorna...) utan det är först senaste åren som jag börjat använda dem och till lite förvåning har konstaterat att de har fungerat mer pålitligt än tex WD.

Nu har man också lärt sig och det är ekonomiskt möjligt att sprida ut sitt data över fler enheter och ha backupper, så en diskhaveri har inte så blodiga konsekvenser idag - det var annat förr när en HD kostade en arm och ett ben och man skulle ha ganska väl ställt om man köpte två nya på en gång och tänkte ha den ena för backup...

På den tiden så var floppydisk och tape-streamer som var backupmediat, om det gjordes några backupper alls vill säga...

Permalänk
Medlem

Man kan inte bedöma diskars pålitlighet utifrån några enstaka exemplar. Diskar görs i miljonupplagor och endast tillverkarens RMA statistik kan avgöra driftskvaliteten.

Lita aldrig på diskar - förlorar du data vid en krasch vittnar det om att du slarvat med backuppen.

Permalänk
Medlem

Sen kan man ju bara ha otur. Gissar på att folk gärna gnäller lite extra om man haft problem och det är en Seagate. jag har Haft två WD Black, båda är döda nu. Första dog inom 1,5år den andra hann inte bli ett ens tror jag... däremot kan eventuellt den spillda kylvätskan på den nya ha en viss inverkan...

Köpte en 3TB Seagate nu faktiskt för att den var billig, får se hur länge den överlever

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Något som hänt disken skulle jag tro kanske medans du inte varit hemma. Datorn varit igång så har den fått sig en knuff på chassiet av någon som går förbi o dammsuger t ex.
Eller flyttat skrivbordet medans burken varit igång för att komma åt bakom skrivbordet bättre.

Har en närmare 10 år gammal seagate 500 gb disk från en billig acer oem burk morsan köpte i mitten av 2007 snurrar på bra än. även fast den är lite seg ibland.
Använts som lagringsdisk sedan jag fick ssd på 60 gb 2012 efter man byggt egen burk sedan 2010.

Har blivit två gånger att den tappat partitioner pga att sata kablarna börjat glappa eller pga att man gjort något dumt men den har inte gjort något sånt själv.

T ex starta om datorn via reset när den hängt sig och man inte orkat vänta på att den ska göra klart något. (Acer burken var lite seg med dualcore på 1.6 ghz o 2 gb ram + mekanisk hdd med windows vista sp1
(Haft spel som man laddat ned igen bara på disken..)

En vända så körde acer burken igång medans man skulle öppna chassie sidan och lägga ned den.
Satte ned burken så försiktigt jag kunde och sedan stängde av den igen, det är nog det värsta den varit med om (de tycker inte direkt om att vara igång i udda vinklar utan ska ju vara så nära platt som möjligt.)
samt kanske lan på vintern hos kusin för att par år sedan gick med burken instoppad i sovsäck medans den var liggandes på en pulka och körde igång 40 minuter senare efter den värmt up sig lite inomhus.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Man kan inte bedöma diskars pålitlighet utifrån några enstaka exemplar. Diskar görs i miljonupplagor och endast tillverkarens RMA statistik kan avgöra driftskvaliteten.

Lita aldrig på diskar - förlorar du data vid en krasch vittnar det om att du slarvat med backuppen.

Givetvis är det så.

Jag skulle kunna skriva ett exakt spegelvänt inlägg jämfört med första inlägget i denna tråd. Det skulle jag i så fall basera på att jag ganska exakt i fyra år haft 5st Seagate 2TB 7200rpm i min LaCie 5big NAS Pro som rullat 14 timmar om dygnet under hela perioden. Diskarna kom med NAS:en och har funkat perfekt, köpte två extra diskar som legat i en byrålåda sedan dess. Skulle någon disk dö så är det inget större problem, går inte raiden att fixa så finns det backup på allt.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

(Ironi)
Hade en WD digital som dog efter 2 års användning. usch så dåligt. Köp aldrig en WD, varning till alla!

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

alltså får man ställa en liten fråga. Vad gör ni med allt utrymme på era datorer?

Permalänk
Avstängd

Enda sedan mina samtliga 256 gb seagate diskar dog helt plötsligt utan förvarning (de dog inte samtidigt utan med viss interval) så har jag skippat seagate så långt det bara går. Har kört på WD och/eller samsung sedan dess och har inte haft ett enda problem.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wasp:

alltså får man ställa en liten fråga. Vad gör ni med allt utrymme på era datorer?

Filmer och stora 60 GB+ spel. Gilla inte att avinstellera spel. Vill ha allt på hårddisken. Sitter på nästan 10 TB, önska att jag hade mer

Permalänk
Jacob Fanboy

Försöker hålla mig undan trådar som dessa då jag blir irriterad på att man smutskastar ett helt företag utan någon större grund, kan dock gå med på att varna för vissa diskar från den tillverkaren.

När det kommer till fallerande diskar så kan jag rekommendera Blackbaze rapport, intressant läsning och vill minnas att Seagate tidigare har toppat listorna på felande diskar.

Permalänk
Medlem

Har själv hemma bl.a. 8 stycken ST33000651SS som varit i ständig drift sedan december 2011. Snurrar än och ingen retur på någon av dom. Mer än 99.99% driftstid per år.

Baserat på tråden så skall dom rasa imorgon bitti.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Själv har jag en Seagate 4TB SSHD, den har funkat helt prima i över 2 år nu.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil