Spillde juice på laptopen, vägrar starta med tangentbordet inkopplat

Permalänk
Medlem

Spillde juice på laptopen, vägrar starta med tangentbordet inkopplat

Spillde juice på laptopen och hade den rengjord, den fungerar som den ska om jag kopplar ur tangentbordet men är det inkopplat så vill den inte starta. Hade tänkt att beställa ett nytt tangentbord (någon som har tips på vart man kan beställa ett?) men går det att veta om det är fel på tangentbordet eller själva kontakten som sitter i moderkortet?

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa tangentbordet i en annan dator så bör du få svar ganska snabbt. Ifall den nya datorn inte funkar med tangentbordet ikopplat så är det tangentbordet med all säkerhet, annars laptopen.

Men i.o.m att du spillde på laptopen så misstänker jag, oavsett om den funkar nu osv, att det är mer fel på den som komma skall.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte säkert att det stannat vid kontakten. Juice på moderkortet lär vara väldigt obra och fräta sönder saker över tid.

Hur rengjordes den?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det är inte säkert att det stannat vid kontakten. Juice på moderkortet lär vara väldigt obra och fräta sönder saker över tid.

Hur rengjordes den?

lämnades till lokala "it butiken" är en släktings dator så jag vet inte riktigt var de gjorde med den. Jag antar att den rengjordes riktigt för jag kunde inte se några avlagringar, men man vet ju aldrig. Men om man skulle beställa ett nytt tangentbord och pröva är det ebay som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin967:

lämnades till lokala "it butiken" är en släktings dator så jag vet inte riktigt var de gjorde med den. Jag antar att den rengjordes riktigt för jag kunde inte se några avlagringar, men man vet ju aldrig. Men om man skulle beställa ett nytt tangentbord och pröva är det ebay som gäller?

Eller direkt från tillverkaren, men de brukar ta fina överpriser ofta. Tänk på att ta svensk/nordisk layout!

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra