Testpilot: Komplett Gamer Xtreme a70

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Komplett Gamer Xtreme a70

För den kräsne gamern som bara vill starta upp datorn och börja lira står numera även AMD på menyn hos Komplett. Testpiloten Simon Alling granskar prestandapaketet Gamer Xtreme a70.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket roligare att bygga själv för dessa pengarna

Permalänk
Medlem

Kloka tankar gällande processorvalet och Intel kontra AMD, vad gäller spelande idag

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Mycket roligare att bygga själv för dessa pengarna

Tveksam att målgruppen är dom som vill bygga själv.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Lilla Tiger:

Tveksam att målgruppen är dom som vill bygga själv.

Det vore väldigt konstigt haha
Som säga, mycket roligare bygga egen bil.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

23k och man får inte ens ett 1080 TI-kort? Komplett spottar på oss ännu en gång.

Permalänk
Medlem

Som renodlad speldator är denna färdigbyggda PC "skräp" för pengarna.

R7 1800X känns totalt onödigt, och ett GTX 1080 i en dator för 23.000:- känns minst sagt mesigt.

En i7-7700k eller en R7 1700 och ett GTX 1080 Ti hade varit en bättre kombination.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av MinscS2:

Som renodlad speldator är denna färdigbyggda PC "skräp" för pengarna.

R7 1800X känns totalt onödigt, och ett GTX 1080 i en dator för 23.000:- känns minst sagt mesigt.

En i7-7700k eller en R7 1700 och ett GTX 1080 Ti hade varit en bättre kombination.

Man kan ändra om bygget via deras egna konfiguration och få en 1700 + 1080 Ti och även spara en hundring!
https://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=11251

Permalänk
Inaktiv

@TheMadPanda: Då faller hela konceptet med att köpa en komplett dator om man iaf måste in och ändra en massa komponenter. Fattar fortfarande inte målgruppen, de som har råd att kosta på en dator för 23k lär knappast klicka hem denna, eller?

För 23k får man 2x GTX 1080 och ändå 11.000kr över till resten av datorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon277728:

@TheMadPanda: Då faller hela konceptet med att köpa en komplett dator om man iaf måste in och ändra en massa komponenter. Fattar fortfarande inte målgruppen, de som har råd att kosta på en dator för 23k lär knappast klicka hem denna, eller?

För 23k får man 2x GTX 1080 och ändå 11.000kr över till resten av datorn.

Hur menar du nu? Det är ju fortfarande en komplett och färdigbyggd dator även om du ändrar någon komponent som du inte gillar eller vill ändra på. Svårt att bygga en dator som är exakt som alla vill ha den, så valfrihet är väl bra?

Permalänk
Medlem

Själv hade jag nog tagit något ur 5 serien och lagt mellanskillnaddn på ett TI kort om det är speldator som är tanken.

8 kärnor i spel är ändå flera Nvidia grafikkorts lansering borta innan det verkligen behövs.
Valde att inte skriva AMD kort då deras lanseringar av bättre kort verkar vara rätt oberäknelig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon277728:

23k och man får inte ens ett 1080 TI-kort? Komplett spottar på oss ännu en gång.

Skrivet av MinscS2:

Som renodlad speldator är denna färdigbyggda PC "skräp" för pengarna.

R7 1800X känns totalt onödigt, och ett GTX 1080 i en dator för 23.000:- känns minst sagt mesigt.

En i7-7700k eller en R7 1700 och ett GTX 1080 Ti hade varit en bättre kombination.

Intressant att ni också gjorde den reflektionen (om 1080 Ti).

Jag var kluven angående det, ty jag kände inte att grafikkortet var det jag själv skulle ha ändrat på (om jag skulle hålla mig inom samma budget), samtidigt som jag misstänkte att de flesta skulle prioritera ett bättre grafikkort. Det som till slut låg till grund för att inte kritisera Komplett på den punkten var den "lilla" prestandaskillnaden mellan 1080 och 1080 Ti, relativt till exempel skillnaden i ljudnivå mellan HDD och ingen HDD.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Mycket bra genomgång!

Tycker som andra redan nämnt att för 23 lakan ska det vara 1080 TI dock. Snålt av dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jawik:

Hur menar du nu? Det är ju fortfarande en komplett och färdigbyggd dator även om du ändrar någon komponent som du inte gillar eller vill ändra på. Svårt att bygga en dator som är exakt som alla vill ha den, så valfrihet är väl bra?

Deras sk "valfrihet" är riktigt begränsad och verkar baseras på komponenter de vill få undan från deras lager.
Det går att köpa kompletta datorer med "samma" prestanda för under 19k och ändå ha 4000kr över till en större SSD.

Edit: I övrigt en jättebra genomgång!

Permalänk
Medlem

Ni hittar svaret på all er kritik i kolumnen "Garanti". Komplett lämnar 3 års garanti, vilket innebär att de måste handskas med diverse n00b-frågor under 3 års tid och de måste de ta höjd för. Lägg på en snittkostnad på kanske 3-4000 kr i support per dator så blir inte marginalen så hög. Skulle du själv ge tre års garanti på ditt eget bygge?

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk

Riktigt bra genomgång.
Mer sånt

Permalänk
Medlem

Tur att man inte föddes med tummen mitt i handen, 10k över min budget och fortfarande en sämre dator.
Förbyggda datorer fyller en funktion, men 1800X är en fruktansvärt dålig processor för en speldator (fps/krona).
Ryzen-5 serien hade varit ett betydligt bättre val och ett 1080ti istället.
MSI GTX 1080 Armor är också ett av de sämsta 1080 korten och när vi ändå klagar är minneshastigheten för dålig för ryzen.

Snyggt chassi och är nog det ända positiva jag kan säga om datorn.
För 23k skulle jag kunna bygga en dator med dubbla 1080-kort och fortfarande ha pengar över till en skärm.

Permalänk

Någon som vet om Corsair har gjort bort sig på 400c också?

Toppen på mitt 600c går inte att lyfta av även om jag följer instruktionerna, i/o håller den på plats och jag hittar inte det steget som saknas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag ser väldigt många problem som jag skulle vilja påpeka bara genom att titta på spec-sheeten:

Ryzen för gaming, helt okej man får grymt många trådar och mycket CPU för pengen men på grund av valet så ifrågasätter jag en hel del grejer:

1. Om de ändå ska sälja hela datorer kan de lika gärna kasta in en Ryzen 7 1700 eller 1700X, spara lite pengar och överklocka, eftersom de redan lagt ner pengar på en helt ok kylare.

2. Kylaren är dock överprisad, för de där pengarna hade man kunnat köpa en bra mycket bättre luftkylare.

3. Ryzen men bara 2400MHz DDR4 minnen? Ryzen presterar bra mycket bättre med höga minneshastigheter så jag tycker allt under 2666 är konstigt och som sagt för den här pengen så skulle jag förväntat mig 2933 eller 3200MHz

4. Corsair gör helt ok nätagg, men deras lägre klasser, typ TX nätaggen är inget jag skulle koppla in en 8-core CPU för, hellre ett 600W bra guld 80+ typ EVGA GQ än något sånt här.

5. GTX 1080 Armor är en av de billigare 1080 och den kylare ganska dåligt med tanke på ljudnivån,

6. Återigen X370 är bara slöseri på high-end moderkort för OC och SLI/CF support när bara ett grafikkort är med och CPUn antagligen redan nått maximum då 1800X redan är fabriksklockad.
Hade varit bättre att köpa typ MSI Gaming 1080 och ett B350 än ett MSI Armor och ett X370, lite obalanserat enligt mig.

7. Garantin, jag förstår att de är något som komplett "bjuder på" men faktum är att många komponenter har 3-7 års garanti eller mer och att bara påstå att de har minimum garanti känns inte som en stark säljpunkt.

Så jag hade hellre sett, lite billigare moderkort B350 krets, billigare chassi, minnen med högre frekvenser, byt nätagg för mindre effekt och bättre kvalité, och kasta in några hundra och få ett mycket bättre grafikkort.

Jag skulle nog siktat på något sånt här, och med en SM961 hade man kunnat dra ner priset mer,

8. hade också skippat SSHDn och bara kört en större SSD.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10556045/komplett-bygge-battre

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

7. Garantin, jag förstår att de är något som komplett "bjuder på" men faktum är att många komponenter har 3-7 års garanti eller mer och att bara påstå att de har minimum garanti känns inte som en stark säljpunkt.

Fast komplett lämnar garanti på hela systemet, inte bara på de enskilda delarna vilket är något helt annat. Bör tillägga att jag egentligen inte tycker att systemet verkar vara någon hit men att det är viktigt att förstå att en supporterad lösning alltid är dyrare än bara summan av dess komponenter. Och att det är no such thing as free lunch. Kunden får alltid stå för kalaset i slutändan oavsett om det är garanti eller vad det nu är.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Skrivet av wounds:

Fast komplett lämnar garanti på hela systemet, inte bara på de enskilda delarna vilket är något helt annat. Bör tillägga att jag egentligen inte tycker att systemet verkar vara någon hit men att det är viktigt att förstå att en supporterad lösning alltid är dyrare än bara summan av dess komponenter. Och att det är no such thing as free lunch. Kunden får alltid stå för kalaset i slutändan oavsett om det är garanti eller vad det nu är.

Jo, men garantin brukar ändå gå igenom komplett, även om säg, GPUn dör efter 2 år, så skulle man ändå skicka in den till Komplett så kör de garantin genom MSI. Men jag förstår vad du säger, känner fortfarande inte att de gör att priset är försvarbart. Det här är en 15000kr dator som de säljer för 23000kr.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Tycker som @wounds att priset inte helt går att direkt jämföra mot system i delar.
Supporten/garantin gäller ett helt fungerande system blir mer än för styckedelar som köps om än i samma köp men ändå var för sig ur garantisynpunkt. Eventuella följd fel av tex nätaggregat som går sönder och förstör annan hårdvara måste tex täckas. Även eventuella framtida produktfel som skapar inkompitabilitet med anna hårdvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man kan väl inte köpa en dator med glassida om man vill att det ska vara heltyst? Fånigt att klaga på då tycker jag. AiO-kylaren hjälper väl inte heller.

Dock så har jag själv ett Carbide 600Q och det inte är helt knäpptyst, men det är inte långt ifrån det bästa, så länge man håller sig till vanliga lösningar.

Permalänk
Medlem

Som vissa påpekar så får man ju smidigare support och garanti på hela datorn från Komplett jämnfört med sätta ihop datorn själv men det man ska tänka också är att prisjakt listan är lägsta priserna från alla olika datorbutiker så det är priset kommer man aldrig ner i.
Det kommer till en hel del för frakt.

Sen så är det så klart så att man själv sätter ihop en dator billigare och bättre om man har koll men detta är ju för dem som inte har den möjligheten eller orkar bry sig.

I övrigt en bra recension tycker jag.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog föredragit: https://www.webhallen.com/varukorgen/195517/
Om man nu ska ha fönster på chassit samt färdigt med garanti.

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ramlösa:

när vi ändå klagar är minneshastigheten för dålig för ryzen.

Skrivet av Bloodstainer:

3. Ryzen men bara 2400MHz DDR4 minnen? Ryzen presterar bra mycket bättre med höga minneshastigheter så jag tycker allt under 2666 är konstigt och som sagt för den här pengen så skulle jag förväntat mig 2933 eller 3200MHz

[…]

Så jag hade hellre sett […] minnen med högre frekvenser […]

Jag var också kritisk till valet av minnen först, och jag tycker fortfarande att man kunde ha använt högre specade minnen, och låtit dem ticka i 2 400 MHz. För det måste nämnas att Ryzen faktiskt inte stöder mer än 2 400 MHz officiellt. Jag antar således att Komplett valt att helgardera sig på den punkten.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ramlösa:

Tur att man inte föddes med tummen mitt i handen, 10k över min budget och fortfarande en sämre dator.
Förbyggda datorer fyller en funktion, men 1800X är en fruktansvärt dålig processor för en speldator (fps/krona).

Att 1800X är ovärd i sammanhanget kan jag hålla med om.

Citat:

Ryzen-5 serien hade varit ett betydligt bättre val och ett 1080ti istället.

Det är mycket möjligt att du slår huvudet på spiken här!

Citat:

För 23k skulle jag kunna bygga en dator med dubbla 1080-kort och fortfarande ha pengar över till en skärm.

Skulle du kunna länka en sådan lista/kundvagn som du tänker dig då? (Kom ihåg att montering är värt ca 700 kr, att Windows kostar en tusing och att man inte får någon garanti på systemet om man bygger själv.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Nixzore:

Man kan väl inte köpa en dator med glassida om man vill att det ska vara heltyst? Fånigt att klaga på då tycker jag. AiO-kylaren hjälper väl inte heller.

Det hade gått utmärkt att bygga en mycket mycket tyst dator i 400C om man kör enbart SSD och givetvis finare fläktar från Noctua istället för medföljande budgetfläktar. Och AIO är fel väg då ja; jag hade personligen valt NH‑U12S eller någon annan modell från österrikarna.

Och att datorn har fönster betyder inte att jag inte tänker ta upp ljudnivån under avsnittet "Att leva med …", för ljudnivån är det som har störst potential att förstöra min vardagliga upplevelse av en stationär dator. Här var det, som jag hoppas att recensionen tydliggör, dessutom fråga om oljud som inte hade behövt finnas där, nämligen hummandet från hårddiskens vibrationer och ljudet från de ickestyrda fläktarna.

Citat:

Dock så har jag själv ett Carbide 600Q och det inte är helt knäpptyst, men det är inte långt ifrån det bästa, så länge man håller sig till vanliga lösningar.

Det verkar som att du lägger större ansvar för ljudnivån på chassit än jag gör. Min uppfattning är att det går att bygga en ohörbar dator i de flesta chassin genom att välja rätt komponenter (om man klarar sig undan coilwhine).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Patrik356b:

Någon som vet om Corsair har gjort bort sig på 400c också?

Toppen på mitt 600c går inte att lyfta av även om jag följer instruktionerna, i/o håller den på plats och jag hittar inte det steget som saknas.

Jag tror att toppen är en del av stommen i 400C, och det nämns ingenting om att det skulle gå att ta loss den i manualen, till skillnad från i 600C:s manual.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Bloodstainer:

Jo, men garantin brukar ändå gå igenom komplett, även om säg, GPUn dör efter 2 år, så skulle man ändå skicka in den till Komplett så kör de garantin genom MSI. Men jag förstår vad du säger, känner fortfarande inte att de gör att priset är försvarbart. Det här är en 15000kr dator som de säljer för 23000kr.

Hur är det en 15 000-kronorsdator? Kan du utveckla det påståendet?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers