Nybyggd stationär och endast tangentbordet vägrar fungera?!

Permalänk
Medlem

Nybyggd stationär och endast tangentbordet vägrar fungera?!

Byggde nyss ihop en stationär dator vari bl.a. moderkortet Asus Z170-i pro gaming är köpt begagnat här på marknaden, medan andra delar (t.ex. SSDn) var splitternya.

Allt fungerar med ett undantag; tangentbordet Func KB-460 flimrar som om det kopplas ur och in. Alltså, både bakgrundsbelysning och själva skrivfunktionen flimrar helt oregelbundet.

Några punkter/vad jag har testat:
- tangentbordet fungerar utmärkt inkopplat i min bärbara dator
- jag har testat tangentbordet i samtliga USB-portar på stationära både fram och bak och det funkar inte i någon
- musen (rival 300), usb-minnen osv känns av och fungerar i samtliga USB-portar på stationära...
- tangentbordet flimrade redan innan windows var installerat, i installationsmenyn
- jag har testat att ominstallera windows
- jag har testat att uppdatera USB-drivrutiner till mitt moderkort
- tangentbordet flimrar inte när jag är inne i BIOS
- jag har provat olika kombinationer av inställningar för USB via BIOS såsom "Legacy USB support" och "XHCI Hand-off" utan framgång
- märkligt nog står det i BIOS att "3 keyboards, 1 mouse och 1 hub" är inkopplade när tangentbordet sitter i, men när jag drar ur det står det "1 keyboard, 1 mouse"

Kan jag utesluta den tråkiga eventualiteten att det begagnade moderkortets USB-portar är trasiga eftersom t.ex. musen och annat fungerar i samtliga?

Är det någon som kan komma på något ytterligare, inställning eller justering, som jag kan prova?

Permalänk
Medlem

Låter underligt. Jag tror inte jag har någon fix, men du skulle kunna prova att stänga av power saving på dina USB. Om du går in i kontrollpanelen > power options. Välj high performance. USB settings > USB selective suspend setting, och välj Disable.

Hoppas de hjälper

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Prövat tangentbordet i annan dator främst?
Annars är det egentligen bara cns'as tips kvar innan garanti/nytt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Prövat tangentbordet i annan dator främst?
Annars är det egentligen bara cns'as tips kvar innan garanti/nytt

Han har testat tangentbord i bärbar dator utan problem... Står som punkt 2 i TS lista.
Jag tycker allt verkar väldigt mysko men tyvärr ingen bra lösning.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

om du installerat medföljande Func KB-460 programvara, testa att avinstallera den.... o boota om. Just programvaran får en del kritik...o vice versa tvärtom, har du inte installerat den, testa att installera den

Högerklicka enheten i device manager o välj "update" - kanske finns ngt att hämta

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Stefflo:

Han har testat tangentbord i bärbar dator utan problem... Står som punkt 2 i TS lista.
Jag tycker allt verkar väldigt mysko men tyvärr ingen bra lösning.

Punkt 1 faktiskt

Missade det totalt.. Nåt med viloläge känns ändå kanske rimligt eller nåt stift?