Vad har ni för grafikkort? Är det 1080 eller bättre som gäller?

Permalänk
Inaktiv

Vad har ni för grafikkort? Är det 1080 eller bättre som gäller?

Finns många trådar om vad man kan "komma undan" med i VR, en del som är nöjda mitt sitt GTX 960, osv....

Samtidigt har jag läst trådar där folk har upplevt som att VR inte blev riktigt bra fören de köpte typ ett 1080 ti och kunde supersampla i 2.5 och dra upp grafiken. Å andra sidan, hör jag folk säga att grafiken inte är det viktiga utan fps, dvs att man tänker mindre på grafiken i VR än på en vanlig skärm?

Ska definitivt ha införskaffat VR till Fallout 4 kommer men frågan är hur mycket jag faktiskt behöver lägga på grafikkort? Undrar även om det är det någon som testat F4 med vorpx och vet hur krävande det är att komma upp i bra fps i den spelmotorn?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Inaktiv

Jag körde HTC Vive med ett 1070 och kände mig inte begränsad.
Nu har jag ett 1080ti men av andra skäl (4K osv). Ett 1080 bör räcka gott och väl till VR. RX 480 marknadsfördes väl som VR-redo?

Permalänk
Inaktiv

Hmm, ok. Väntar nog tills det kommer benchmarks för Fallout 4 VR, den där spelmotorn är ju skum när det gäller höga FPS... vore trist att köpa t.ex. 980ti och sen visar det sig inte duga.

Permalänk
Medlem

Har ett 1070 och en vive. Kör utan problem och har inte upplevt lagg i något spel jag testat. Läser ibland om att spelet X inte fungerar alls för någon med en viss setup så kommer nästa kille och säger att det flyter för honom med samma grafikchip. Verkar hänga på annat i setupen för de som har problem. Rent grafikmässigt så räcker 1070 än så länge utan några som helst anmärkningar.

Permalänk

Skulle säga att 1060 6GB räcker till det mesta i VR, klassas ju som "VR ready". Hög och stabil framerate är defenetivt viktigare än grafiken, solid 90fps är ett måste enligt mig. Man kan ju safea och köpa ett 1070 om man är orolig inför kommande titlar.

Permalänk
Medlem

Gick från 980 till 1080 och nu 1080 ti. 1080 räcker bra för Vive/Rift och vr liren kommer förhoppningsvis bara bli bättre och bättre optimerade så det är nya headsets som kommer driva upp hårdvarukraven misstänker jag.

Med tanke på att det gick att köra en hel del med 980t så ja går säkert gå ner lite om man inte känner något behov av att maxa grafikinställningarna i VR.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

Jag kör ett Asus Strix 1060 3GB, enda spelet jag får problem med det är i Roborecall, där var jag tvungen att ställa ned inställningarna.

Lone Echo hackade på några få ställen precis utanför stationen men var helt perfekt i övrigt. Ryktas om en uppdatering också för att fixa lite prestanda.

Ska tillägga att jag brukar köra med en lätt överklockning både på processor och grafikkortet.

Det funkar alltså utmärkt med ett 1060, men vill man supersampla och sådant lär det inte gå så bra.

Permalänk
Medlem

Min personliga åsikt är att köpa ett så snabbt grafikkort som möjligt för VR. Kör på ett 1080ti själv, men hade gärna haft snabbare. Med ett 1080ti kan du köra supersampling på 1.5-1.7 i de alla flesta spel med grafiska inställningar på max. Och jag hade gärna haft högre supersampling än så..
Klarar du dig utan supersampling så klarar du dig säkerligen på ett 1070, men hade inte gått lägre.

Permalänk
Avstängd

Jag kör en 1080ti @ 2.1 ghz och 6ghz minne. 2x supersampling fungerar klockrent

Visa signatur
Permalänk
Medlem

1070 är absoluta minimum för VR annars kan man lika bra skita i det gtx1080 är absolut att rekommendera

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Kör med mitt 980Ti utan problem, det är om man börjar dra upp resolution i spelen till 1.6-2.0 som det kan bara lagga. Ligger på 1.5 i Lone Echo och det flyter kanon.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Skrivet av SpeedRebirth:

1070 är absoluta minimum för VR annars kan man lika bra skita i det gtx1080 är absolut att rekommendera

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör med ett GTX 970 och det kunde inte flyta bättre, har aldrig laggat till en enda gång.
Kört många timmar Project cars, assetto corsa och DiRT utan problem. Och ett par timmar Robo Recall och Pavlov.
Även provat med SLI 670 och det gick bra det med.