Förhör på polisen imorgon (Tv-licens) Edit: Även dragen till tingsrätten i November. Edit: I won!

Permalänk
Föredetting

Ring in och anmäl TV-innehav mot att de droppar caset, sedan avanmäler du innehavet efter en vecka igen. Nog för att bevisbördan ligger på dem, men med tanke på hur det svenska rättssystemet fungerar hade jag inte blivit förvånad om du på något sätt kommer bli fälld.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jag hade definitivt tagit med skärmarna till rättssalen. Hade även haft ett stort leende på läpparna när jag går in och när jag går ut 12 min senare, icke dömd

Kan du inte även försöka få tomten från radiotjänst att bli stämd för att ljugit i en rättssak? angående att han har sett en TV som inte finns. haha

Permalänk
Medlem

Du känner ingen som jobbar på en datorbutik/återförsäljare för hifi som du kan kalla som expertvittne?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ipzen:

Synd att vi ska behöva vänta till november för att få reda på resultatet..

Känns dock sjukt att de ändå tog upp de till rätten för personen "tror" det är en tv..

PS: skulle du trotts allt bli fälld så bidrar jag gärna med en slant

Skulle @Allexz nu bli fälld så tror jag att många här skulle hjälpa till att betala. Går det så långt skapa "gofundme" eller vad det nu heter så kommer vi att hjälpa dig. Sweclockers medlemmar är en underbart community som ställer upp för varandra. Lycka till i fortsättningen.

Permalänk
Medlem

vilken dag är han kallad till tingsrätten ?

Permalänk
Medlem

Blir intressant att höra hur detta går, är dock cynisk och tror att tar han med skärmarna till tingsrätten så kommer nämndemännen se TV..., det är ju inte it-kompetent folk (antagligen) och det är inte heller en amerikansk rättegång där man kan kalla expertvittnen m.m., det är ett litet mål de kommer raskt avhandla och basera beslut på sin begränsade kunskap. Men jag kanske är för cynisk...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Har funderat på saken, skall se om det är möjligt.

Jag hade tagit med fodralet till Monsters Inc och bara viftat lite med det i förbifarten när du berättar att det var just den filmen som kidsen tittade på vid tillfället.

Undanröjer ju en massa andra tankar för nämndemännen så att de kan fokusera på frågan och inte tänka att "han laddade ju ner filmen så han är säkert elak med horn i pannan".
Alternativt att du talar om vilket streaming tjänst som den fanns på ...

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Blir intressant att höra hur detta går, är dock cynisk och tror att tar han med skärmarna till tingsrätten så kommer nämndemännen se TV..., det är ju inte it-kompetent folk (antagligen) och det är inte heller en amerikansk rättegång där man kan kalla expertvittnen m.m., det är ett litet mål de kommer raskt avhandla och basera beslut på sin begränsade kunskap. Men jag kanske är för cynisk...

Skickades från m.sweclockers.com

Tar han med skärmen kan det hävdas att han hade en TV och tagit med en skärm istället.
Inte vattentätt ändå.

Permalänk
Medlem

Blir ju svårt för honom att bevisa att han inte hade en tv vid tillfället

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av SUMITOMO:

Tar han med skärmen kan det hävdas att han hade en TV och tagit med en skärm istället.
Inte vattentätt ändå.

Det var vad jag tänkte också... Det kan ju vara vilken skärm som helst man tagit med, det behöver inte vara just den som stod hemma just då kontrollanten kom. Lika mycket ord mot ord som i övrigt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@storPutte:

Vilken tur att han inte behöver bevisa det. Åklagaren måste bevisa att han hade en TV vilket är 100% omöjligt. Förstår inte ens hur en åklagare kan ta upp detta fall, känns som ett tjänstefel, eller så behöver de ännu ett prejudicerande fall och väljer att göra det nu.

Hursomhelst ser jag det som 0% risk att bli fälld om det inte verkligen var en TV OCH han erkänner det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danzle:

Han har ju heller inte bevisat sig oskyldig. Hela den här historien hade ju kunna undvikas, tycker jag hade varit värt en titt.

Skickades från m.sweclockers.com

Är du för oskuldstester också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

@storPutte:

Vilken tur att han inte behöver bevisa det. Åklagaren måste bevisa att han hade en TV vilket är 100% omöjligt. Förstår inte ens hur en åklagare kan ta upp detta fall, känns som ett tjänstefel, eller så behöver de ännu ett prejudicerande fall och väljer att göra det nu.

Hursomhelst ser jag det som 0% risk att bli fälld om det inte verkligen var en TV OCH han erkänner det.

Finns det något sätt för på Swedc att skramla ihop till en försvarsadvokat?
Vi kan verkligen ge Rånartjänst och SVT en rejäl känga.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danzle:

Han har ju heller inte bevisat sig oskyldig. Hela den här historien hade ju kunna undvikas, tycker jag hade varit värt en titt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju inte TS som valt att driva frågan till rättegång.
TS är som alla andra svenskar mån om sina fri och rättigheter.

Vill du att saken skulle behandlats annorlunda får du väl ta kontakt med Radiotjänst och fråga dom om deras agerande.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Sötast
Skrivet av agitax:

vilken dag är han kallad till tingsrätten ?

Hurså? Sugen på besök? ^^

Skrivet av Mindfighter:

Blir intressant att höra hur detta går, är dock cynisk och tror att tar han med skärmarna till tingsrätten så kommer nämndemännen se TV..., det är ju inte it-kompetent folk (antagligen) och det är inte heller en amerikansk rättegång där man kan kalla expertvittnen m.m., det är ett litet mål de kommer raskt avhandla och basera beslut på sin begränsade kunskap. Men jag kanske är för cynisk...

Skickades från m.sweclockers.com

Har haft samma tankar, skall se vad jag har för möjligheter att kalla vittne.

Skrivet av storPutte:

Blir ju svårt för honom att bevisa att han inte hade en tv vid tillfället

Också haft denna tanke, men bör det inte vara upp till dem att bevisa ATT jag hade en tv den dagen och inte tvärtom?
Annars kan han likabra säga att jag haft en kärnvapen missil hemma också så kan de passa på att skicka mig till guantanamo!?

Permalänk
Inaktiv

Inom den den kognitiva psykologin har man sedan länge vetat att om man är på jakt efter något så tenderar hjärnan också att se det lite överallt. Wikipedia är alltid en användbar källa:

https://en.wikipedia.org/wiki/Perception

Se kap 5: Effect of motivation and expectation. Därav att det skjuts så mycket traktorer och joggare i älgjaktstider. När skytten står inför en traktor eller en joggare så gör skyttens hjärna så att den spelar upp en bild på en ståtlig älg för skytten som naturligtvis är rätt chanslös att göra rätt.

Samma problem finns med stridsflygare som attackerar olika mål. Det finns gott om fall där piloten är totalt övertygad att ha sett typ en fientlig stridsvagn när det i själva verket var något helt annat. Piloten kan efteråt inte förklara hur han sett fel. Piloter som visar tendenser åt det här hållet tar man ur drift. Finns ingen annan lösning. Det hjälper inte att skälla på dom.

Likadant med TV-kontrollanter. Räkna alltså med att kontrollanten är totalt och helt ärligt övertygad om att han verkligen har sett en TV. Det är just därför han så helt ärligt har uppfattat fel som han bör tas ur drift. Om han bara ljuger är han faktiskt ok, då har en hjärna som är mera pålitlig och inte så fantasifull.

Till sist, det har inget med kontrollantens ålder att göra. Stridsflygarna är unga killar med perfekt syn, det är hjärnan som spelar spratt för dom. På den punkten kanske det är du själv som inbillar dig vad du förväntar dig ...

Permalänk
Medlem

Jo, det är upp till dom att bevisa att du hade tv, men de har ögonvittne som sett tv:n och vars jobb är att identifiera tv (d.v.s. expert). VI vet att det kan ha varit annan utrustning, men det vet inte tingsrätten... tror tyvärr du är dömd på förhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

@Allexz: nej vill veta när man ska kolla i tråden igen efter updatering ...

Permalänk
Sötast
Skrivet av agitax:

@Allexz: nej vill veta när man ska kolla i tråden igen efter updatering ...

Kolla någon gång efter andra halvan ^^

Permalänk
Medlem

@ TS
Först och främst neka. Sedan nekar du. Sedan nekar du igen. Sedan ber du valfri vän som kan styrka att han varit hos dig vid mer än ett tillfälle vittna om vad du har för typ av Bildskärm.
Han behöver bildbevis för att påstå du har en TV, varpå detta Bildbevis samtidigt kommer bevisa att du faktiskt haft en bildskärm hela tiden, ingen TV.

Gör sedan en motanmälan snarast, han har klivit över lagens gräns på flera punkter som många pekat ut här.
Döms han för det du gör en motanmälan om, anlita en advokat och stäm sedan Radiotjänst då du inte längre känner dig trygg hemma, att du känner dig övervakad, osv. Kling kling i kassan.

Permalänk
Avstängd

erkänn aldrig.. man får ej värre straff för man nekar in i döden..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orfi:

@ TS
Först och främst neka. Sedan nekar du. Sedan nekar du igen. Sedan ber du valfri vän som kan styrka att han varit hos dig vid mer än ett tillfälle vittna om vad du har för typ av Bildskärm.
Han behöver bildbevis för att påstå du har en TV, varpå detta Bildbevis samtidigt kommer bevisa att du faktiskt haft en bildskärm hela tiden, ingen TV.

Gör sedan en motanmälan snarast, han har klivit över lagens gräns på flera punkter som många pekat ut här.
Döms han för det du gör en motanmälan om, anlita en advokat och stäm sedan Radiotjänst då du inte längre känner dig trygg hemma, att du känner dig övervakad, osv. Kling kling i kassan.

Bara lite grundläggande juridik här, om man stämmer någon på skadestånd och sedan förlorar så åker man på att betala motpartens rättegångskostnader. Även om nu kontrollanten mot förmodan skulle bli dömd för något så är det inte alls säkert att man är berättigad till skadestånd för det, i synnerhet inte via en stämning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Bara lite grundläggande juridik här, om man stämmer någon på skadestånd och sedan förlorar så åker man på att betala motpartens rättegångskostnader. Även om nu kontrollanten mot förmodan skulle bli dömd för något så är det inte alls säkert att man är berättigad till skadestånd för det, i synnerhet inte via en stämning.

Ja det var mycket grundläggande det lol
Om radiotjänstkillen döms för t.e.x trakasserier så är chansen för TS att civilrättsligt sedan få igenom skadestånd för just relaterade åkommor rejält mycket högre än ifall han out of the blue nu hade försökt stämma honom, inte sant? Grundläggande alltså?

Permalänk
Proffsmobbare

Om TS vinner i rätten, kan fallet användas som grund till beslut i framtida domar? Kan man hänvisa till det?

Om så är fallet vore det trevligt att ha det utskrivet och nära till hands nästa gång indrivaren kommer och knackar på. Jag blev också hotad om rättsliga åtgärder utifall att deras pejling skulle ge utslag. Den sura gubben påstod att man fortfarande "mätte kablarna" och skulle ha polis med sig nästa gång. Äger varken TV, radio eller någon form av TV-sändare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

Ja det var mycket grundläggande det lol
Om radiotjänstkillen döms för t.e.x trakasserier så är chansen för TS att civilrättsligt sedan få igenom skadestånd för just relaterade åkommor rejält mycket högre än ifall han out of the blue nu hade försökt stämma honom, inte sant? Grundläggande alltså?

Det har väl inget som helst med det citerade inlägget att göra? Det må vara hur sannolikt som helst. Allt som påstods var att fortfarande finns en risk för att man själv åker på notan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Denna tråden har verkligen tagit episka proportioner. Eloge till TS som pallar med att både fightas mot Radiotjänst och uppdatera tråden.

Permalänk
Medlem

Har inte denna tråden spridits på andra stora svenska forum än? Nyhetstidningarna?

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Det har väl inget som helst med det citerade inlägget att göra? Det må vara hur sannolikt som helst. Allt som påstods var att fortfarande finns en risk för att man själv åker på notan.

Hehe
Jag orkar verkligen inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

...eller så behöver de ännu ett prejudicerande fall och väljer att göra det nu.

Rätt säker på att det bara är högsta domstolen som kan utfärda vägledande domar (prejudicerande).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laine:

Om TS vinner i rätten, kan fallet användas som grund till beslut i framtida domar? Kan man hänvisa till det?

Om så är fallet vore det trevligt att ha det utskrivet och nära till hands nästa gång indrivaren kommer och knackar på. Jag blev också hotad om rättsliga åtgärder utifall att deras pejling skulle ge utslag. Den sura gubben påstod att man fortfarande "mätte kablarna" och skulle ha polis med sig nästa gång. Äger varken TV, radio eller någon form av TV-sändare.

En dom i tingsrätten spelar inte så stor roll. En dom i hovrätten har mera vägledande betydelse. En dom i HD kan vara prejudicerande men behöver inte vara det, det beror mycket på hur generellt applicerbar domen är. Detta då sagt utan att vara jurist till professionen.

Sedan har vi ju fri bevisprövning i detta landet. Man kan hänvisa till vad som helst.

Finns tydligen en del rätt stygga kontrollanter. Vi hade en snäll kille som kom och hälsade på runt en gång om året. Tredje gången kände vi igen honom och bjöd glatt in honom på en kopp kaffe. Sorgset tackade han nej och lommade iväg. Han såg ut som en bruten man. Att folk jäklas med honom kunde han stå ut med men att bli inbjuden på en kopp kaffe var tydligen ett tungt kors att bära. Såg honom aldrig mer. Detta var typ 10-12 år sedan. Ingen har knackat på sedan dess.

Underskatta aldrig kraften i en kopp kaffe.