Permalänk

Får inte rätt på cpu tempen!

Hej,

Har byggt en dator med i7 6700k (oklockad) gigabyte moderkort, Pahnteeks evolve atx mm.

Kylaren är en NH-DH15.

Mina temps ligger på när jag spelar overwatch på ca 65 grader vilket jag tycker verkar vara rätt mycket för en oklockad i76700k med en Nhdh 15 kylare. Volten på cpun är på 1.236 med turboboost.

Kör två fläktar på insug, en på utsug samt 2st push n pull på kylaren.

Nån som har nått tips vad jag kan göra? eller är det bara o gilla läget?

Permalänk
Medlem

Låter väl bra tycker jag.
Vad tänker du att du ska få för temps, var har du sett andra/bättre temperaturer?

Kylare brukar inte trycka ner load-temperaturer jättelågt, utan snarare hålla dem under kontroll när man överklockar etc.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Hur varmt är det i rummet?
Har för mig att jag låg på runt 65-70 grader med min 7700K stock innan jag gjorde delid på min.
Då hade jag nog runt 25 grader i rummet.

Vet inte hur mycket skillnad det är mellan 7700K och 6700K dock.

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem

Är det mycket damm i cpu kylaren? Det kan hindra luft från att gå genom kylaren, kan själv relatera till det flera gånger.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk
Inaktiv

Inget fel på tempen. Sluta leta fel när inget finns.

Permalänk

Hade en pure rock kylare innan denna och låg då på runt 55 grader, Dock med ett annat moderkort, därför jag tycker det känns lite konstigt, dock kanske moderkort har olika temperatur sensorer?

Permalänk
Medlem

Tror inte det är så mycket fel på tempen men vet att ditt chassi har ganska dåligt luft flöde. Hade ett Noctis 450 och låg på ungefär 45C* och när jag byte till evolve så gick den upp till 55C*. Har dock en cystor loop.

Permalänk
Medlem

@Speedtriple3: Kombinationen av ett litet chassi med lågt luftflöde in men även ut samt ett aftermarket grafikkort brukar göra CPUn varm under spelande. Det är för att ditt grafikkort dumpar ur all värme i chassit och rakt vid grafikkortet dessutom.

Det du kan göra för att underlätta situationen är att fylla din Phantek Evolv med tre 120mm fläktar på både fronten och toppen, samt sätta grafikkortet lite längre ner. Då sitter inte grafikkortets PCB så nära CPUn.

Ett annat alternativt är att göra detsamma vad gäller top fläktarna, det vill säga tre 120mm i toppen. Men att sätta en AIO i fronten av chassit för CPUn. Exempelvis en 240mm eller 280mm Corsair eller något annat slutet vattenkylt märke.

Då får CPUn all kall värme samt att du isolerar värmen den dumpar ut direkt i vattnet och radiatorn. CPUn kommer inte påverka grafikkortet nämnvärt. Samtidigt håller du värmen från grafikkortet borta från CPUn då den värmen sällan far runt i fronten tack vare insugsfläktarna. Den luften kommer stiga rakt upp. Du kommer troligtvis kanske sen temperaturskillnad på ~10 grader rent monteringsmässigt, och sedan kanske ytterligare någon grad i själva kylningslösningen.

Ovanstående är ett av de bättre nuvarande och lättillängliga sätten att skilja CPUn och GPUn från varandra samt få ner temperaturen i större mängder. Denna lösning hade jag provat på om jag vore du.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99