Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

"show off the impossible" ger mig vibbar på prestanda över 1080Ti.

Nä, radeon pro etc..för innehålls skapande som det kallas.

RX Vega lär sitta mellan 1080 och 1080ti

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Show off the impossible vid det här laget verkar ju vara att överhuvudtaget visa RX efter dom började skryta om det för 8 månader sen eller vad det nu är...

Fanns föresten rykten om vilka modeller av skärmar det var och om $300 dyrare kommentaren stämde och det var ett GTX1080 dom matchade den mot så räknade dom ut att RX Vega snarare kostar $600+ (dvs 7000kr+ här i skatteglada sverige). Spekulation var att RX Vega var den "mjukare" vänstra versionen på visningen (pga skärmen) och att dom förmodligen körde nån typ av super sampling för att stressa GTX1080 jämfört med RX Vega som förmodligen hantera det bättre, annars skulle Nvidia prestera bättre enligt kända benchmarks... Alternativt så var det ett GTX1070 istället, vilket skulle vara lite komiskt.

Om prisuträkningen stämmer så måste det vara 1080Ti prestanda eller *riktigt* nära annars lär ingen köpa det haha (framför allt inte som Nvidia lätt skulle kunna kontra med att sänka sina priser).

Permalänk
Medlem

Postat september 2016

Skrivet av SweDragon:

Har vi tur så får vi se lite siffror på vad Vega kan göra redan i år om ryktet nedan stämmer!

Our well-informed sources have confirmed that Vega 10, AMD’s first HBM 2 card will by announced before the end of this year, at least for the professional market.

One might expect that this launch could happen at this year’s Supercomputer show in November but we didn’t get a precise date. AMD could use Vega 10 for both the professional graphics market and the compute market.

At its highest end the Vega 10 GPU has 16GB HBM 2.0 memory, which is what you would see if you opened the bonnet of hte Nvidia P100 cards. There will be a version of the card with less memory too.

The fact that AMD / RTG plans to launch the card this year, doesn’t mean that they will have too many to sell. The general idea is to get the customers excited and ship in volume in early 2017.

http://www.fudzilla.com/news/graphics/41724-vega-10-with-hbm2...

Skickades från m.sweclockers.com

Inte så bra rykte med facit i hand 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Happen:

Postat september 2016

Inte så bra rykte med facit i hand 😂

Hah, nej! Men 16gb HBM 2 stämde för FE iallafall. Två siffror som var rätt är ändå bättre än ingenting alls 😁

Tråden har dock varit rätt kul att följa. Folk här har oftast postat nyheter ett dygn innan de kommit upp på Sweclockers nyheter. Ibland har stämningen AMD vs Nvidia fans varit gemytlig också 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

"show off the impossible" ger mig vibbar på prestanda över 1080Ti.

"The impossible" måste inte vara jämfört med ti-prestanda. Det kan ha att göra med möjligheten att köra 2 olika typer av rasterisers utan att behöva koda om, eller att släppa ett kort med HBM2 till ett"omöjligt pris" eller något annat fluff... Fast det kan ju ha att göra med hur mycket man kan höja prestanda med drivare

*håller tummarna*

Permalänk
Medlem

Intressant att följa era spekulationer. Kul att se om AMD lyckas nu med Vega och hur bra det är i jämförelse med pris/prestanda, och förhoppningsvis ger det dom lite fler marknadsandelar och högre aktiepris 🤑

Permalänk
Avstängd

@MinscS2:
Läs Triton 242 svar.
Grejen är att Amd ligger på max numera med sina värsting prylar.
Dom går helt enkelt inte högre än vad dom gör från fabrik.
Och vi som är nördar,vill gärna pilla och få det där lilla gratis extra.
Är därför jag kör Intel och Nvidia.
Tror inte jag är helt ensam om min åsikt.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Men folk på forum säger ju att det är omöjligt att strömförbrukning kommer vara i stort sett +/- 0 och att drivrutiner bara kan göra så mycket. Kan det inte vara en pik? Kanske bara läser det som jag vill..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@MinscS2:
Läs Triton 242 svar.
Grejen är att Amd ligger på max numera med sina värsting prylar.
Dom går helt enkelt inte högre än vad dom gör från fabrik.
Och vi som är nördar,vill gärna pilla och få det där lilla gratis extra.
Är därför jag kör Intel och Nvidia.
Tror inte jag är helt ensam om min åsikt.

Fast nu spekulerar du ju bara och det stämmer ju dessutom inte helt. Även om det inte är en gigantisk prestandavinst man kan göra med ryzen processorerna vilka jag gissar du syftar på så får du ju fortfarande mer för pengarna om du överklockar. På intels sida är det snarare dålig produktion som står i vägen för hög klockhastighet vilket jag skulle säga är värre när man dessutom betalar mer för en "K" modell.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@MinscS2:
Läs Triton 242 svar.
Grejen är att Amd ligger på max numera med sina värsting prylar.
Dom går helt enkelt inte högre än vad dom gör från fabrik.
Och vi som är nördar,vill gärna pilla och få det där lilla gratis extra.
Är därför jag kör Intel och Nvidia.
Tror inte jag är helt ensam om min åsikt.

Intel och nVidia!

Och du tror att du får någonting gratis?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Fast nu spekulerar du ju bara och det stämmer ju dessutom inte helt. Även om det inte är en gigantisk prestandavinst man kan göra med ryzen processorerna vilka jag gissar du syftar på så får du ju fortfarande mer för pengarna om du överklockar. På intels sida är det snarare dålig produktion som står i vägen för hög klockhastighet vilket jag skulle säga är värre när man dessutom betalar mer för en "K" modell.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu blev jag intresserad av att höra vad du menar med dålig produktion.

Du säger att AMDs Ryzen inte klockar så mycket men ändå genererar en viss prestandaförbättring vid klockning.
Du säger att Intel har dålig produktion, vad nu det betyder vet jag inte och skulle gärna få en förklaring på.

Intels K & X varianter klockar väl ändå ganska generellt bättre än AMD alternativen. Eller ja, bra sätt till för vad man förväntar sig idag och inte för 10 år sedan när detta faktiskt var något av värde.

Sedan handlade väl denna tråden om VEGA men ja ser gärna en djupare förklaring ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Nu blev jag intresserad av att höra vad du menar med dålig produktion.

Du säger att AMDs Ryzen inte klockar så mycket men ändå genererar en viss prestandaförbättring vid klockning.
Du säger att Intel har dålig produktion, vad nu det betyder vet jag inte och skulle gärna få en förklaring på.

Intels K & X varianter klockar väl ändå ganska generellt bättre än AMD alternativen. Eller ja, bra sätt till för vad man förväntar sig idag och inte för 10 år sedan när detta faktiskt var något av värde.

Sedan handlade väl denna tråden om VEGA men ja ser gärna en djupare förklaring ändå.

Borde förtydligat lite vad jag menar men jag satt med mobilen så du får ursäkta mig. Syftade på den värdelösa TIM som används även hos Intels dyraste modeller. Det är ju anledning till att många entusiaster deliddar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Borde förtydligat lite vad jag menar men jag satt med mobilen så du får ursäkta mig. Syftade på den värdelösa TIM som används även hos Intels dyraste modeller. Det är ju anledning till att många entusiaster deliddar.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja om man nu behöver delida, majoriteten verkar absolut inte behöva det och når ändå hastigheter runt 5ghz.
Vill man delida tar processen ca 5 minuter med ett skruvstäd och lite kartong och är ungefär lika svårt som att öppna ett paket mjölk.
Gjort det själv på min 4790k och det är verkligen intr svårt. Men som sagt de flesta kommer aldrig behöva det och kommer kunna klocka ändå.

I Vega fallet tror jag inte några sådana möjligheter kommer finnas. Chipet är troligen redan fabriksklockat till 7700k:s motsvarande 4,8ghz nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja om man nu behöver delida, majoriteten verkar absolut inte behöva det och når ändå hastigheter runt 5ghz.
Vill man delida tar processen ca 5 minuter med ett skruvstäd och lite kartong och är ungefär lika svårt som att öppna ett paket mjölk.
Gjort det själv på min 4790k och det är verkligen intr svårt. Men som sagt de flesta kommer aldrig behöva det och kommer kunna klocka ändå.

I Vega fallet tror jag inte några sådana möjligheter kommer finnas. Chipet är troligen redan fabriksklockat till 7700k:s motsvarande 4,8ghz nivå.

Men ska man behöva göra det när man betalar såpass mycket? Dessutom slänger man ju garantin ut genom fönstret. Du har för övrigt fel i det du säger, statistik från silicone lottery visar att 60% når 5 ghz och i den sägs dessutom inget om hur temperaturer ser ut. Om AMD pushar Vega till max eller inte återstår att se, det är ju knappast dåligt om man får maximal prestanda direkt ur kartong.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Saker och ting går inte ihop. Varför skulle den där MSI-snubben antyda att prestandan på RX Vega var bra för sina 300W om det bara är i nivå med 1080-prestanda?

Skrivet av Flopper:

helt relevant att jämföra med föregående kort
finns ju folk som betalar ockerpriser för allt det står nvidia på

Fast det funkar bara för Nvidia, för de är marknadsledande och många av deras kunder känner bara till Nvidia. Om AMD jämför med sig själva missar de alla som köper Nvidia av slentrian, vilket är de allra flesta. Om de kan jämföra sig som ett likvärdigt alternativ till Nvidia kan de fånga några av de kunderna. I den mån folk i allmänhet känner till Radeon tror de att det är i nivå med Matrox typ (lustigt nog nämnde någon annan Matrox efter att jag själv skrivit detta i ett utkast först)

Skrivet av murklor:

Och problemet är som man sagt tidigare: Om Vega Frontier kostar 13000 *hur i hela världen* skulle dom kunna få ner det till de ca 4000-5000kr det måste kosta för att folk ska bry sig? Vad kan dom strippa bort från kortet? Inget. Vega Frontier är fullstort och RX ska ju vara det också. Kanske tjänar dom några kronor på sämre VRM? Minska PCBn? Kan inte va mycket att tjäna där. 16gb vs 8gb kostar knappast den summan, enligt info så kostar 8gb ca 2000kr - dyrt jämfört med GDDR5 kanske men inte 8000kr dyrare.

Rent prismässigt så skulle en logisk kostnad för RX Vega hamna på ca 8000-9000kr, vilket vore vansinne för ett consumer gaming kort runt GTX1080 prestanda förstås, det skulle aldrig sälja.

Jag får det bara inte att gå ihop för att dom ska kunna tjäna nåt bra på Vega.

Angående att RX skulle va $100 billigare än GTX1080 är ju rent antagande på att AMD sagt på sin flummiga föreställning att hemliglådan med Nvidia kostade $300 mer än hemliglådan med AMD. Dvs $200 extra för Gsync + $100 mer för GTX1080. Skulle inte förvåna mig det minsta om detta är en "försköning" av sanningen, eftersom vi inte fick veta vad det var för några skärmar eller exakt vilka kort det handla om.

Skärmarna har man listat ut vilka de är.
Freesync Asus-MX34VQ https://www.computerbase.de/preisvergleich/asus-designo-curve...
https://pcmonitors.info/reviews/asus-mx34vq/
https://www.youtube.com/watch?v=HyyOP3ZI6qc

G-sync Asus RoG PG384Q enligt kommentarer https://www.youtube.com/watch?v=HyyOP3ZI6qc&lc=z12wtj4b2kmish...
https://www.youtube.com/watch?v=HyyOP3ZI6qc&lc=z12nytcxpkyhyj...

Skrivet av Triton242:

Fast överklockning handlade från början om att få gratis prestanda för ingen eller liten peng alt prestanda som inte finns att tillgå på marknaden än.
I Vega fallet verkar det inte finnas något mer att tillgå då tillverkaren redan maxat chipset över de vanliga sweetspots man tidigare varit van med.
Nu får kunden betala mer påkostade kyl och VRM lösningar för att hålla kortets effektåtgång och temperaturer i schack vare sig man vill eller inte. Detta för att tillverkaren klockat sina chip så högt att strömläckaget i kretsen sedan länge överskridits vad som nu kan tänkas vara normalt. Klart trevligare hade varit att låta kunden bestämma detta själv och till vilken nivå detta skall dras. Som det ser ut nu händer inte detta för att chipet i grund och botten inte presterar bättre och tillverkaren till varje pris vill få en produkt för att möta upp en konkurrents prestanda vars chip inte behöver klockas till absurda nivåer.
Den andra tillverkaren hade garanterat gjort samma sak åt andra hållet om nöden så krävde.
Skall faktiskt bli kul att se Vegas effektåtgång när man klockat ner det med säg 10/15%.

Tyvärr är detta något jag tror vi kommer se mer av i framtiden.
AMDs Ryzen ligger redan nu med sin 1800x och sniffar på vad som verkar vara en hård gräns för frekvensen.
Intels x299 klockar iofsig rätt bra men effektuttaget skenar värre än en gnuflock i Serengeti.
Nvidias kort klockar inte några extrema hastigheter även om de dock finns lite prestanda att hämta. Även dem har ju faktiskt lagt sina minnen på hastigheter utanför tillverkarens specifikationer på senare tid.

Nej svunna tider där man kunde få 50% mer prestanda genom att ändra på jumprar, byta en liten del på moderkortet för några kronor är förbi.
Men det är ju ganska bra enligt ditt sätt att se det
Vi får nu alla betala för denna klockning som jag förr kunde göra gratis

Det är ju till stor del en konsekvens av att vi är nära nivån för vad som är möjligt att tillverka. För 20 år sedan ansågs ett chip på 50W eller mer vara väldigt högt. Tanken på att behöva kyla enskilda finelektronikkomponenter var ganska främmande.

Jag tycker det är bra att folk får ut så mycket som chippen klarar och inte hålls igen av tillverkarnas bekvämlighet. Ytterst få överklockar, så den överväldigande majoriteten tjänar på det. Överklockarna går inte lottlösa heller, de får bibehållen garanti.

Skrivet av Happen:

Postat september 2016

Inte så bra rykte med facit i hand 😂

Skrivet av SweDragon:

Hah, nej! Men 16gb HBM 2 stämde för FE iallafall. Två siffror som var rätt är ändå bättre än ingenting alls 😁

Tråden har dock varit rätt kul att följa. Folk här har oftast postat nyheter ett dygn innan de kommit upp på Sweclockers nyheter. Ibland har stämningen AMD vs Nvidia fans varit gemytlig också 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Allt stämde ju utom tidpunkten.

förtydliganden
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Senaste gången jag tittade så var consumer releasen oftast nerstrippad i cores. Det är inte förren senare (nåt år) efter som det brukar släppas en Ti variant med liknande prestanda.

Eller menar du att ett GTX1080 på 7.2bn/314mm2 (GP104) med 2560 cuda cores är *exakt samma chip* som ett Titan X på 12bn/471mm2 (GP102) med 3584 cuda cores? Och med samma prestanda?

Problemet här är att allting indikerar att RX Vega och Vega FE faktiskt är exakt samma feta fullstora chip. Vi har endast sett rykten om en enda nerstrippad variant som ska vara low end vega liknande 1070vs1080.

Nu tror jag att du missförstod mig. Det fanns Titan och Quadro i förra generationen tror jag, där det endast var skillnad på mängden minne. Förutom en fantastiskt stor skillnad på prislappen (4x dyrare eller var det var).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Men ska man behöva göra det när man betalar såpass mycket? Dessutom slänger man ju garantin ut genom fönstret. Du har för övrigt fel i det du säger, statistik från silicone lottery visar att 60% når 5 ghz och i den sägs dessutom inget om hur temperaturer ser ut. Om AMD pushar Vega till max eller inte återstår att se, det är ju knappast dåligt om man får maximal prestanda direkt ur kartong.

Skickades från m.sweclockers.com

Man behöver som sagt inte delida. Många som når höga resultat ändå.
Sedan måste jag nog säga att kan man få så mycket som 60% fungerande kisel till en toppmodel och resterande kan hamna i billigare version, får det nog anses helt okey.
Precis så alla tillverkare gör med de chip som inte uppfyller alla kraven men ändå fungerar. Då kan du fortfarande få 100% användbara kisel i en och samma produktionslina.

Som sagt vi får väl se vart Vega landar men 375watt förbrukning och vattenkylning för att hålla största kretsen i drift är som sagt inget att skryta med.
Det är ändå 50% mer än konkurrenten som för övrigt verkar se ut att prestera bättre utan att behöva dyra komponenter för kylning & spänningsreglering.
Mer pengar kvar i fickan att kunna göra vinst och utveckling på.

Permalänk
Medlem

Mycket prat om delida nu.... kan vi prata lite om VEGA för det är nära nu! jag har tagit på mig säkerhetsbältet för snart kommer det!

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Inaktiv

2 dagar kvar, jag är helt inställd på flopp. Hade dock varit kul att han fel om detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

2 dagar kvar, jag är helt inställd på flopp. Hade dock varit kul att han fel om detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Inställd på det värsta och hoppas på det bästa.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

2 dagar kvar, jag är helt inställd på flopp. Hade dock varit kul att han fel om detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Två dagar? Nedräkningen hos videocardz.com säger 5½ dagar. Är det något event innan siggraph?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ylledjur:

Två dagar? Nedräkningen hos videocardz.com säger 5½ dagar. Är det något event innan siggraph?

Vet inte var jag fått 27e ifrån, måste ha blandat ihop det med Vega FE. Alternativt spekulationerna på diverse sajter.
30e Juli ska det vara.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nånstans runt ett 1080 inte ti och en hel del högre strömförbrukning ser det ut som, hmm.

https://seekingalpha.com/article/4089195-amd-vega-stillborn är en färgad artikel men underhållande som mycket på SA. Ett par punkter:

"And what’s ugliest is that the Vega Frontier Edition and the Vega RX are based on a monster 484mm2 die size and carry HBM2 memory. Why is this ugly? Because such massive and costly specs are used to perform at the GTX 1080 level, which uses a much smaller (and thus less costly) 314mm2 die and cheaper GDDR5X memory. In other words, these Vega cards are at a massive cost disadvantage"

"Nvidia is now bringing out its Volta architecture. The Volta architecture includes tensor cores specifically for AI jobs, which massively accelerate neural network training and inference. The Vega architecture has no such specific-purpose cores and thus will be unable to compete when it comes to AI applications."

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

RX Vega lär sitta mellan 1080 och 1080ti

Vad har hänt med dig? Jag trodde att du skulle säga att Vega skulle slå 1080 Ti med sisådär 60%.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av korda:

Vad har hänt med dig? Jag trodde att du skulle säga att Vega skulle slå 1080 Ti med sisådär 60%.

ja i strömförbrukning.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Inaktiv

Riktigt nära nu, spännande.

Permalänk
Medlem

@anon5930: Ja, äntligen är det snart release. Jag kommer köpa ett Vega om priset är bra, om prestandan är mellan 1080 och 1080Ti är det perfekt för 1440P.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att de NCU specifika förbättringar/implementeringar får kortet att flyga jämfört med det vi sett med FE, annars så verkar det som att AMD gjort sin vanliga mumbo jumbo pr-stunt genom att förstora upp(hypa) hur mycket mer prestanda NCU förbättringarna gör jämfört med gamla GCN.

Om prestandan kommer var samma som för Vega FE idag, så kommer jag faktiskt att tycka att det är fail pga hur stort å hur hungrigt det är, kommer inte spela någon roll om det skulle visa sig att det kostade strax över 1060 eller ej. Prisvärt kanske ja, men imponerande nää.

Men får la hoppas att jag blir positivt överraskad.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Vet inte om det redan postats, men https://videocardz.com/71090/amd-radeon-rx-vega-3dmark-fire-s....

Inga officiella siffror, men som videocardz.com säger så lär det knappast bli mer officiellt innan släppet.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.