Permalänk
Medlem

Luftflöde i Chassi - Varmt GPU

Hallå där!

Märkte att grafikkortet blev oerhört varmt när jag spelade mer grafikkrävande spel som t.ex Overwatch.
Därför köpte jag två Noctua 120mm-fläktar och tog bort stock-fläktarna, men problemet kvarstod.
Har prövat idag att sätta in stockfläktarna men får inte till det ändå.
Just nu sitter de två uppe i taket som blåser in. Har testat att ha alla tre i fronten också men samma resultat.

För att undersöka temperaturen använder jag mig av Furmark och där uppgår temperaturen till 84-85 grader samt 71 grader med öppet case.

http://imgur.com/a/nyWuy

Den där bak blåser ut, fram in, och de två på toppen blåser in.
Grafikkortet är MSI Radeon 580X 8GB.
Chassi Fractal Design Define C (Utan fönster).

Något tips? Något jag missat?
Tacksam för svar, då detta irriterar mig oerhört. Öppet chassi är inget alternativ.

Permalänk
Medlem

@Njewken:

Jag skulle kört att fronten blåser in, bak och toppen ut.
Kan vara värt att kika på grafikkortets fläktkurva med.

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Medlem

@KentBrack: Jag kör runt fläkten på 65% ungefär när jag gör testerna, fläkthastigheten har jag koll på. Men tack för förslaget.
Du menar att jag ska köra en IN - front, två UT - Top, en UT - Bak? Känns so idet blir risk för dammsamling då. Osäker dock.

Permalänk

Testa montera grafikkortet på näst nedersta PCI-E platsen istället för på den översta som du har det konfigurerat just nu. Se om det gör någon skillnad. Beror givetvis på vilket moderkort du har.

Ställ in fläktkurvan i MSI Afterburner.

Kör fläktarna; Front - IN, Bak - UT och Bak topp UT.

Bäst om du har 2 st frontfläktar.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@Njewken:

Okej. Ja precis, front - in och topp + bak - ut.
Njah, dammet blir nog inget större problem. Det kommer att samlas i dammfiltret i fronten.

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Avstängd

Värmen går upp.
Så fläktarna i toppen ska båsa ut luften.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Har Gigabyte AB350M-Gaming 3, kan tyvärr inte montera grafikkortet på någon annan plats än vad den är nu.
Spelar det någon roll vart jag monterar fläktarna fram? Ska de vara riktade mot grafikkortet?
Likaså fläkten i toppen, ska den vara monterad mellan fläkten där bak och CPU-fläkten, eller mellan CPU-fläkten och fläktarna på framsidan för att få bäst prestanda?

Permalänk
Medlem

Det är bäst att ha frontfläktarna som in. Då blåser de in kall luft rakt mot grafikkortet.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Inaktiv

@Njewken: har det blivit någon förbättring?
Du vill dra ut så mycket värme som möjligt ur chassit, så sätt fläkten med lägst rpm i nederst i fronten så den blåser in kallt mot grafikkortet och alla fläktar i toppen att suga ut värme som stiger.

Permalänk
Medlem

Ser ut såhär nu: http://imgur.com/a/corgC

1 & 2 : 140 Noctua

3 : 120 Noctua

4 : 120 Fractal design

5 : 120 Noctua

6: 120 Fractal design

Har högre RPM på fläktarna som blåser in luft och lägre på de som blåser ut. Har fått en klar förbättring. Detta chassi ska vara ganska varmt för grafikkort också men ligger stabilt nu. Lite tråkigt att jagi nte kan få helt ljudlöst då fractal design-fläktarna låter lite. Man kanske är lite bortskämd när man smakat på Noctuas guld..

Permalänk
Avstängd

Furmark? 2000 talet ringde.
Furmark är skadligt, avinstallera det direkt.

Nästa gång du vill benchmarka datorn, kör 3DMark Fire Strike Stresstest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Furmark är skadligt, avinstallera det direkt.

Nej, det är det inte. Var ju bara en dålig ursäkt från tillverkare som utrustat sina kort med undermålig VRM kylning.
Mjukvara ska inte kunna skada hårdvara såvida vi inte snackar om skadlig kod i BIOS som fipplar med spänningar och dylikt. Om dom dör av det likförbannat, ja då har vi dålig design/snålhet ala EVGA och vilka dom andra nu var.

Om man belastar kortet tungt under mycket lång tid, som, exempelvis, kryptovalutsgruvisar gör så kommer kortet självklart att slitas och dö tidigare än ett kort som belastats "normalt", men att köra Furmark nån gång ibland för att kolla maxtemp och stabilitet kommer inte få det att explodera.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem i Define c. Jag gjorde en tråd om det för några dagar sedan. Jag har testat runt en del med olika fläktsetups och har hittat en ganska bra!

Jag kör:
2x nf-a14 @ 700-800 rpm i insug i fronten
1x nf-a14 @ 700-800 rpm utblås i toppen (bakre fläktplatsen), jag fann att två utblås i toppen gav högre gpu-temps
1x nf-S12a @ 1000 rpm utblås bak
1x nf-a8 @ 1200 rpm utblås på utsidan av chassit under grafikkortet. Jag tog bort alla PCI-skydden och satte dit fläkten med gummiplupparna från Noctua.

Den lille 80mm-fläkten sänkte gpu-temps med flera grader och numera låter inte grafikkortskylaren som en lövblåsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njewken:

Ser ut såhär nu: http://imgur.com/a/corgC

1 & 2 : 140 Noctua

3 : 120 Noctua

4 : 120 Fractal design

5 : 120 Noctua

6: 120 Fractal design

Har högre RPM på fläktarna som blåser in luft och lägre på de som blåser ut. Har fått en klar förbättring. Detta chassi ska vara ganska varmt för grafikkort också men ligger stabilt nu. Lite tråkigt att jagi nte kan få helt ljudlöst då fractal design-fläktarna låter lite. Man kanske är lite bortskämd när man smakat på Noctuas guld..

Du borde kunna få samma resultat temperaturmässigt på 4 fläktar om du tar bort fractal design fläktarna som gör mest ljud och tar bort fläktpositioner 3 & 6 på bilden kan jag tycka. Du kan istället experimentera med övertryck (mer luft in än ut vilket gör att varm luft trycks ut ur chassit) och undertryck (mer luft ut än in vilket gör att kall luft kommer in genom chassit, dock mer damm), för att hitta en lösning som passar ditt system genom att pröva olika RPM inställningar på dina fläktar i topp och i fram. I övrigt så kan de vara värt att titta på fläktkurvan på GPU:n i t.ex. MSI afterburner och se om inte problemet kan ligga där.

Permalänk
Medlem

@svaj: Har testat utan 3 & 6 och fick ett mycket sämre resultat. Denna setup verkar få bäst resultat.
Ligger ungefär på 66 grader när jag spelar spel som Overwatch och PUBG. I mindre krävande spel är temperaturen runt 55.
Det enda jag inte testat är att strutna i position 4 och bara använda mig av position 3 som utsug i toppen, men jag tror inte det blir någon förbättring där.

Är som sagt nöjd, förutom att man faktiskt hör fractal fläktarna och det är ju absolut inte lyhört.