Permalänk
Medlem

Problem med Corsair Hydro h110i GTX

Halloj!

Jag har fått lite problem med min h110i GTX och skulle behöva lite hjälp med felsökningen. För några veckor sedan började min CPU bli väldigt varm under belastning (i7-6700k @ 4.5GHz 1.3V). Den har tidigare legat mellan 50–60 vid stresstest med AIDA64 men ligger nu på 80+. Efter att ha rengjort radiatorn och bytt kylpasta utan någon större effekt återställde jag processorn till stock. Den blir dock fortfarande sjukt varm... Börjar misstänka pumpen men om man känner på slangarna så är den ena slagen varm och den andra betydlig svalare. Någon som råkat ut för något liknande eller har några idéer om vad som kan vara felet?

Permalänk
Skrivet av gamehead:

Halloj!

Jag har fått lite problem med min h110i GTX och skulle behöva lite hjälp med felsökningen. För några veckor sedan började min CPU bli väldigt varm under belastning (i7-6700k @ 4.5GHz 1.3V). Den har tidigare legat mellan 50–60 vid stresstest med AIDA64 men ligger nu på 80+. Efter att ha rengjort radiatorn och bytt kylpasta utan någon större effekt återställde jag processorn till stock. Den blir dock fortfarande sjukt varm... Börjar misstänka pumpen men om man känner på slangarna så är den ena slagen varm och den andra betydlig svalare. Någon som råkat ut för något liknande eller har några idéer om vad som kan vara felet?

Tjena! Känn på kylaren så att den inte är varm först och främst. Sen kolla så att systemet får in ordrentligt med kall luft in i burken. Vad kör du för kylare samt chassi? Och vart är kylaren placerad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vincentswe95:

Tjena! Känn på kylaren så att den inte är varm först och främst. Sen kolla så att systemet får in ordrentligt med kall luft in i burken. Vad kör du för kylare samt chassi? Och vart är kylaren placerad?

Skickades från m.sweclockers.com

Med kylaren så antar jag att du menar radiatorn Kylaren i sig är kall eller sval. Har ett define S chassi som står rätt så öppet ( har flyttat på det för att se om det påverkade temperaturerna, no luck). Kylaren är placerad i fronten och kyls av två noctua NF-A14 3000 PWM.

Permalänk
Skrivet av gamehead:

Med kylaren så antar jag att du menar radiatorn Kylaren i sig är kall eller sval. Har ett define S chassi som står rätt så öppet ( har flyttat på det för att se om det påverkade temperaturerna, no luck). Kylaren är placerad i fronten och kyls av två noctua NF-A14 3000 PWM.

Hm. Placeringen är bra. Bytte du ut kylpastan? Testa att ställa fläktarna på 100% stresstestastresstest igen och se om det ger bättre resultat. Om det är så hade jag kikat på lösningar för att få mer luft att passera (Googla Push Pull konfig till vattenkylning) kylaren. Hjälper inte det så kanske du får använda mer kylpasta.

Jag har typ problem med min vattenkyling också. Kör en 360mm rad i toppen (Så den suger ut varmluften från chassit.) Men jag tycker den kör ovanligt varmt ändå trots att jag skruvat upp allt för mer luftflöde. Felsöker mitt system fortfarande så om jag kommer fram till någon bra lösing så delar jag med mig av det till dig såklart!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som nämnts tidigare, vilka RPM kör du fläktarna på?

Jag har även jag en H110i men monterad i toppen med pull, luft ut ur chassit. Detta plus två fläktar i fronten.

Vad har du för utblås?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vincentswe95:

Hm. Placeringen är bra. Bytte du ut kylpastan? Testa att ställa fläktarna på 100% stresstestastresstest igen och se om det ger bättre resultat. Om det är så hade jag kikat på lösningar för att få mer luft att passera (Googla Push Pull konfig till vattenkylning) kylaren. Hjälper inte det så kanske du får använda mer kylpasta.

Jag har typ problem med min vattenkyling också. Kör en 360mm rad i toppen (Så den suger ut varmluften från chassit.) Men jag tycker den kör ovanligt varmt ändå trots att jag skruvat upp allt för mer luftflöde. Felsöker mitt system fortfarande så om jag kommer fram till någon bra lösing så delar jag med mig av det till dig såklart!

Skickades från m.sweclockers.com

Yes, har testat att byta kylpastan utan att det gav någon tydlig effekt. Jag testade precis att plocka av frontpanelen och köra fläktarna på max under ett stresstest på ca 10 min. Fick då betydligt bättre temperaturer, kan det vara så att den inte kan dra in tillräckligt med luft genom frontpanelen?

Skrivet av Blofeld:

Som nämnts tidigare, vilka RPM kör du fläktarna på?

Jag har även jag en H110i men monterad i toppen med pull, luft ut ur chassit. Detta plus två fläktar i fronten.

Vad har du för utblås?

Utblåset är två 140mm fractal design (de som följde med chassit). Kanske lite klent med tanke på den volymen luft som noctua fläktningarna kan pressa in i chassit, men upplever inte att de övriga komponenterna blir varma.

Permalänk
Skrivet av gamehead:

Yes, har testat att byta kylpastan utan att det gav någon tydlig effekt. Jag testade precis att plocka av frontpanelen och köra fläktarna på max under ett stresstest på ca 10 min. Fick då betydligt bättre temperaturer, kan det vara så att den inte kan dra in tillräckligt med luft genom frontpanelen?

Ja det skulle jag vilja hävda. Eftersom den är frontmonterad så kan inte andra komponenter värma upp den som i mitt system. Kolla isåfall på en push/pull setup om du har plats och kanske kör en lite aggresivare fläktkurva?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Push/pull har visat sig göra marginell skillnad, vi snackar 1-2 grader i test (bla linus). Tror mer på bättre luftflöde.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av gamehead:

Halloj!

Jag har fått lite problem med min h110i GTX och skulle behöva lite hjälp med felsökningen. För några veckor sedan började min CPU bli väldigt varm under belastning (i7-6700k @ 4.5GHz 1.3V). Den har tidigare legat mellan 50–60 vid stresstest med AIDA64 men ligger nu på 80+. Efter att ha rengjort radiatorn och bytt kylpasta utan någon större effekt återställde jag processorn till stock. Den blir dock fortfarande sjukt varm... Börjar misstänka pumpen men om man känner på slangarna så är den ena slagen varm och den andra betydlig svalare. Någon som råkat ut för något liknande eller har några idéer om vad som kan vara felet?

Hej gamehead,

Har du fortfarande problem med temperaturen? Om du känner på blocket/pumpen, känns de att den vibrerar då? Har du Corsair Link installerat?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Skrivet av Corsair Johan:

Hej gamehead,

Har du fortfarande problem med temperaturen? Om du känner på blocket/pumpen, känns de att den vibrerar då? Har du Corsair Link installerat?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

hej-har en liknande snabbfråga:

Jag har en corsair H110i och ryzen 7 1700x. Pumphuvudet känns varmt-inte kohhett, ska det vara svalt?
Jag kan heller inte känna att det vibrerar-men bägge fläktarna snurrar.
Ska man kunna känna att själva pumphuvudet är svalt och att det vibrerar?

Bios visar 40-50 cpu temperatur.

Visa signatur

Ryzen 7 1700x@Corsair Vengeance, 16 GB(2x8Gb) DDR4, 3200 Mhz, CL16@Corsair h110i@Asus STRIX Radeon RX480 8GB DDR5 Strix gaming OC@Asus Prime X370-Pro@Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av swedwalker:

hej-har en liknande snabbfråga:

Jag har en corsair H110i och ryzen 7 1700x. Pumphuvudet känns varmt-inte kohhett, ska det vara svalt?
Jag kan heller inte känna att det vibrerar-men bägge fläktarna snurrar.
Ska man kunna känna att själva pumphuvudet är svalt och att det vibrerar?

Bios visar 40-50 cpu temperatur.

Hejsan,

Temperaturer i BIOS är ofta höga, vad har du för temperaturer i IDLE och LOAD i Windows?

Man måste inte behöva känna att den vibrerar eller är sval, men de kan ge ett hum.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Skrivet av Corsair Johan:

Hejsan,

Temperaturer i BIOS är ofta höga, vad har du för temperaturer i IDLE och LOAD i Windows?

Man måste inte behöva känna att den vibrerar eller är sval, men de kan ge ett hum.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Hej,
I Corsair link visas 45.1 grader celsius vid 1% load. Se http://imgur.com/a/Hfz9t (tryck på förstora upp för att se tydligare efter att länken öppnats)

I BIOS visas CPU temperaturen 37-40 grader Celsius.

Jag tycker nästan att temperaturerna borde vara mer "tvärt om", dvs att Corsair link temperaturen på 45.1% borde vara svalare än den i BIOS visade CPU-temperaturen på ca 37 grader celsius.

Kylaren är monterad i chassits topp med de två vattenkylarfläktarna på elementets undersida och blåser uppåt och ut.

Med vänlig hälsning
Swedwalker

Visa signatur

Ryzen 7 1700x@Corsair Vengeance, 16 GB(2x8Gb) DDR4, 3200 Mhz, CL16@Corsair h110i@Asus STRIX Radeon RX480 8GB DDR5 Strix gaming OC@Asus Prime X370-Pro@Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av swedwalker:

Hej,
I Corsair link visas 45.1 grader celsius vid 1% load. Se http://imgur.com/a/Hfz9t (tryck på förstora upp för att se tydligare efter att länken öppnats)

I BIOS visas CPU temperaturen 37-40 grader Celsius.

Jag tycker nästan att temperaturerna borde vara mer "tvärt om", dvs att Corsair link temperaturen på 45.1% borde vara svalare än den i BIOS visade CPU-temperaturen på ca 37 grader celsius.

Kylaren är monterad i chassits topp med de två vattenkylarfläktarna på elementets undersida och blåser uppåt och ut.

Med vänlig hälsning
Swedwalker

Okej så pass, har du möjlighet att testa vad temperaturerna är i LOAD? 45C i IDLE behöver itne säga jättemycket, egentligen LOAD tempsen som spelar störst roll.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Avstängd

@Corsair Johan:
Även om Idle inte spelar så stor roll.
Så tycker jag den ligger minst 15 grader för högt där.
Så nåt fel bör där vara.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

kör jag med corsair link påslaget visas 66 grader celsius vid 100% load under cinebench.

Vad jag förstått så är "package-temperaturen"= core(kärnornas)-temperatur, medan cpu temperaturen i hwmonitor är temperaturen på cpu-socketen.

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2226520/hwmonitor-re...

Visa signatur

Ryzen 7 1700x@Corsair Vengeance, 16 GB(2x8Gb) DDR4, 3200 Mhz, CL16@Corsair h110i@Asus STRIX Radeon RX480 8GB DDR5 Strix gaming OC@Asus Prime X370-Pro@Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

Det kan vara pumpen eller något annat, min Hydro 100GTXpacka ihop efter ~3 år, kontakta din återförsäljare då det är 5års garanti på hela deras hydro line och tydligen är de väldigt bra på att lösa det hos corsair. Jag fick fullvärde tillbaka från Webhallen direkt efter att de verifierat felet och kunde få köpa en helt ny H110 V2 och typ en hundring tillbaka ☺

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Kan tillägga att jag inte överklockat ännu. Package-temperaturen borde väl ligga under 40 grader celsius vid idle, då man har vattenkylning. Stock Kylpastan under corsair H110:an kändes lite torr då jag monterade kylaren-men den var applicerad i en jämn kvadrat på kylarens undersida. Tycker att stock kylpasta på t ex undersidan av luftkylare som be Quiet pure rock har varit mer fuktig.

Visa signatur

Ryzen 7 1700x@Corsair Vengeance, 16 GB(2x8Gb) DDR4, 3200 Mhz, CL16@Corsair h110i@Asus STRIX Radeon RX480 8GB DDR5 Strix gaming OC@Asus Prime X370-Pro@Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

Låter helt klart som pumpen dött. Som på väldigt många corsair kylare. Haft 3 själv, alla är på tippen nu. Luftkylare kanske inte är lika coolt(:-)) men de funkar

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem

@swedwalker: Pumpar brukar kunna bli varma. Man brukar kunna känna om de vibrerar men det enklaste sättet att "känna" om pumpen fungerar, förutom att höra den, är att klämma lite lätt på en av slangarna med fingrarna. Det borde skaka åtminstone litegrann. Men är vattenflödet väldigt lågt så kan det dock vara svårt. Man får prova sig fram här.

Om din pump hade gått sönder så skulle dina temperaturer stiga ganska fort, även vid idle. Då pratar vi dödligt fort också. Stänger jag av mina pumpar när datorn är på så stiger temperaturen till 80 grader vid idle. Dock kanske det är annorlunda i ditt fall, så du får säkerställa att din pump fungerar.

Det jag tror många inte blir informerade om är att vissa vattenblock fungerar bäst på en viss längd. Idag har de flesta CPUer en retangulärt "die", och den brukar oftast hamna vertikalt på moderkortet. Det vill säga att själva CPUn löper från norr till söder. Och många vattenblock för CPUer är utformade för att ge optimal kylning för detta.

Detta gäller även Corsair Hydro vattenblock om man tar en närmare titt innanför. Slangarna sitter på den rektangulära formens "lång" sida. Detta betyder att rent monteringsmässigt så skulle det vara eventuellt mer optimalt att montera Corsair Hydro kylare med slanganslutningarna på antingen vänster eller höger sida, inte ovantill eller nertill. Du kanske skulle tjäna in någon grad här och där genom att hitta din optimala montering.

Bilder:
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1cEFnLVXXXXcCaXXXq6xXFXXXD/Whol...

http://www.frostytech.com/articleimages/201205/CorsairH100_cu...

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Skrivet av Nephitis:

@swedwalker: Pumpar brukar kunna bli varma. Man brukar kunna känna om de vibrerar men det enklaste sättet att "känna" om pumpen fungerar, förutom att höra den, är att klämma lite lätt på en av slangarna med fingrarna. Det borde skaka åtminstone litegrann. Men är vattenflödet väldigt lågt så kan det dock vara svårt. Man får prova sig fram här.

Om din pump hade gått sönder så skulle dina temperaturer stiga ganska fort, även vid idle. Då pratar vi dödligt fort också. Stänger jag av mina pumpar när datorn är på så stiger temperaturen till 80 grader vid idle. Dock kanske det är annorlunda i ditt fall, så du får säkerställa att din pump fungerar.

Det jag tror många inte blir informerade om är att vissa vattenblock fungerar bäst på en viss längd. Idag har de flesta CPUer en retangulärt "die", och den brukar oftast hamna vertikalt på moderkortet. Det vill säga att själva CPUn löper från norr till söder. Och många vattenblock för CPUer är utformade för att ge optimal kylning för detta.

Detta gäller även Corsair Hydro vattenblock om man tar en närmare titt innanför. Slangarna sitter på den rektangulära formens "lång" sida. Detta betyder att rent monteringsmässigt så skulle det vara eventuellt mer optimalt att montera Corsair Hydro kylare med slanganslutningarna på antingen vänster eller höger sida, inte ovantill eller nertill. Du kanske skulle tjäna in någon grad här och där genom att hitta din optimala montering.

Bilder:
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1cEFnLVXXXXcCaXXXq6xXFXXXD/Whol...

http://www.frostytech.com/articleimages/201205/CorsairH100_cu...

Tack för utförligt svar-undrar om det kan ge något att låta fläktarna på undersidan av corsair-radiatorn(som sitter i chassits topp) dra in luft istället för att som nu de blåser uppåt och ut ur chassit.

Kabinettfläkten på kabinettets baksida blåser nu in luft. Det samma gör kabinettets andra fläkt som jag har satt på sidan så det blåser rakt mot grafikkortet och moderkortet.
Fast om jag gör på det sättet blir det två kolliderande luftströmmar(en uppifrån och en från sidan) och inget utsug

Det är två kabinettfläktar i chassit(fractal define r5)

Men har inte hunnit se närmare på pumpen ännu.

Visa signatur

Ryzen 7 1700x@Corsair Vengeance, 16 GB(2x8Gb) DDR4, 3200 Mhz, CL16@Corsair h110i@Asus STRIX Radeon RX480 8GB DDR5 Strix gaming OC@Asus Prime X370-Pro@Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

@swedwalker: En av de bättre lösningarna med en AIO är att montera den i fronten och låta den suga in luft i en Pull-konfiguration, samt att låta de bakre och topp fläktarna blåsa ut luft. Delvis får CPUn kall luft samt att den att radiatorn blir isolerad från grafikkortet. Dessutom påverkar inte varmluften från grafikkortet själva vattenblocket så det gör inget att varmluft sugs ut via de övre fläktarna.

Det som dumpar mest värme i hela datorn är faktiskt ett grafikkort med aftermarket kylare.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99