Dator startar ej, fläktarna snurrar till sen händer det inget mer. Hjälp tack!

Permalänk
Medlem

Dator startar ej, fläktarna snurrar till sen händer det inget mer. Hjälp tack!

Hej! Fläktarna i datorn snurrar till när jag trycker på start knappen men inget mer händer. Jag har varit borta en vecka och datorn fungerade utmärkt tidigare. Och nu när jag kom tillbaka så startar den inte, bara fläktarna som snurrar ett varv och sen stängs av efter 1 sekund. Vad kan felet bero på? Har kollat alla kontakter att dem sitter och det är inget glapp nånstans.

Permalänk
Medlem

Liknande hände mig häromdan när jag lekte med fläktarna i min rig, fick panik tänkte fan har jag bränt något vid enkelt fläkt byte, men icke, det visade sig att jag stängt av strömmen på PSUn på baksidan, så kolla det.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Liknande hände mig häromdan när jag lekte med fläktarna i min rig, fick panik tänkte fan har jag bränt något vid enkelt fläkt byte, men icke, det visade sig att jag stängt av strömmen på PSUn på baksidan, så kolla det.

Hahaha okok =), den är tyvärr på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0bbel:

Hahaha okok =), den är tyvärr på...

Då var är det tråkigt, vet inte vad det kan vara om du redan kollat alla kontakter och den fungerade innan. Låter väldigt mysko, lycka till hoppas det visar sig vara något banalt.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk

Hej!

Hade ett liknande problem för ca. 1 år sedan. Om jag minns rätt så räckte det att stänga av datorn samt PSUn och vänta i cirka 15 - 30 min, sedan startade jag den igen och då fungerade allt som vanligt.

Permalänk
Medlem

@g0bbel:
I liknande situationer så är det dåligt nätagg eller så är det något som kortsluter. Du kan också prova dra ur strömkabeln. En del problem har löst sig genom att göra enheten strömlös ett tag. Gällande kortslutningar så kopplar ur allt som inte måste vara inkopplat. Kolla usb-uttagen så inga pinnar är böjda. Dra även ur ev interna usb-kontakter på moderkortet och powerleds och dylikt. Så bara powerknappen är inkopplad. Du kan även prova utan den och kortsluta manuellt.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Då var är det tråkigt, vet inte vad det kan vara om du redan kollat alla kontakter och den fungerade innan. Låter väldigt mysko, lycka till hoppas det visar sig vara något banalt.

Yes, det allt verkar sitta som det ska. Tackar ! vill helst inte lägga ut pengar =(

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheShipMunk:

Hej!

Hade ett liknande problem för ca. 1 år sedan. Om jag minns rätt så räckte det att stänga av datorn samt PSUn och vänta i cirka 15 - 30 min, sedan startade jag den igen och då fungerade allt som vanligt.

Okej konstigt. Har haft PSUn avstängd i dryga 2 timmar nu men samma problem uppstår...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@g0bbel:
I liknande situationer så är det dåligt nätagg eller så är det något som kortsluter. Du kan också prova dra ur strömkabeln. En del problem har löst sig genom att göra enheten strömlös ett tag. Gällande kortslutningar så kopplar ur allt som inte måste vara inkopplat. Kolla usb-uttagen så inga pinnar är böjda. Dra även ur ev interna usb-kontakter på moderkortet och powerleds och dylikt. Så bara powerknappen är inkopplad. Du kan även prova utan den och kortsluta manuellt.

Okej tackar. Ska testa!

Permalänk
Medlem

@g0bbel: Bor du nånstans där man måste vara försiktig med åska och sånt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

@g0bbel: Bor du nånstans där man måste vara försiktig med åska och sånt?

Nej det har ej åskat eller varit strömavbrott.

Permalänk
Inaktiv

@g0bbel bror min hade samma problem vi försökte med allt, sen tillslut så monterade jag bort processorn och kylaren sen satte tillbaka det jag sen så funkade det efter det 😊

Permalänk
Medlem

Testade en annan PSU och då gick den igång. Så det var PSUn som var trasig.