Microsoft Xbox One X snart tillgänglig för förbokning

Permalänk
Medlem

Hej,
hoppas att ingen köpa för 6000.00 Kronor -Rena Rama Microsoft-
Mvh......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VadSaDu:

Och man måste pröjsa månadsvis för att kunna spela på den..(Online)

Man får även fyra spel "gratis" varje månad om man har Xbox Live Gold. Dessa spel behåller man på sitt konto och de fungerar även om man avslutar sitt Gold-abonnemang. Det tycker jag är en helt OK deal. Det brukar även vara bra spel, även om merparten är av det lite billigare slaget.

Icke relaterat till ovan citat:
Jag kommer att köpa en Xbox One X då jag föredrar Xbox-plattformen framför både PS4 och PC när det gäller spel. En stor fördel är att även gamla spel kommer dra nytta av den förbättrade prestandan i Xbox One X. Har samlat på mig en hel del Xbox-spel genom åren och jag uppskattar verkligen satsningen på bakåtkompatibiliteten med 360 och snart även original-Xbox(med nyrelease av den gigantiska handkontrollen som jag saknat).

Permalänk
Medlem

Skulle kunna köpa den bara för att kunna spela Forza och Halo. Länge sen jag hade en konsoll som var relevant. Å andra sidan så hade 6000 resulterat i ett nytt graffekort och ram-minne så det är svårt att motivera egentligen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av orginallinus:

Det är nog lite skillnad på "4K" på en konsoll och en PC...

Det är också skillnad på prislapp. De räknar väl med att många idag har 4k-apparater hemma, och fler blir de.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Avstängd

"företagets 4K-kapabla spelkonsol"

Fast den är ju inte 4K kapabel, det är ju en lögn. Det är som att marknadsföra och sälja en fruktjuice-centrifug eller vad det heter men sedan klarar den bara av att göra juice av blåbär och vindruvor men inga andra frukter eller bär. Är det en råsaftcentrifug? Ja.

Eller en kennel som säljer valpar och säger att den här rasen är barnvänlig. Men att den sedan bara är vänlig mot mörkhyade pojkar men inte mot alla andra. Är det en barnvänlig hund? Ja.

Eller som en ficklampa, fast den klarar vara av att lysa i 1 minut sedan måste man byta batterier. Är det en ficklampa? Ja.

Eller som en personbil, men den går bara 1 mil per tank och bara en person kan åka i den åt gången. Är den en bil? Ja.

Eller som en spelkonsol som marknadsförs som en 4K kapabel enhet men som bara levererar 4K i 10% av alla titlar som släpps till den. Är den en 4K kapabel konsol? Ja.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag vet inte många PC som kan driva ett spel i 4K och 60 fps för ca 5000 kr ny.

Finns nog många som kan driva spel i 4K@30Hz, Low settings

Permalänk
Skrivet av dblade:

Finns nog många som kan driva spel i 4K@30Hz, Low settings

Inte förrän PS5 och Nästa uppföljare till Xbox One X kommer så får vi se 4K på alla konsol spel, då lär det vara en standard som 1080p idag. Idag kör man med 1440p, 1800p checkerboarding på PS4 Pro, få spel har äkta 4K rakt igenom, Fifa och Crash trilogin är väl äkta 4k som jag fattar det, samt Wipeout collection.
Men om några år är konsolerna ikapp tror jag, när dom börjar ha runt 8-10 Tflops vilket kanske PS5 lär komma kunna prestera.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Till Microsofts försvar måste jag säga att det är ganska hyfsat pris för vad man får för pengarna. Försök själva plocka ihop en ny 4k kapabel PC för mellan 5000-6000 spänn. Man slipper ju liksom inte undan med en Pentium G4560 och GTX 1050 Ti direkt. Minst i5 plus GTX 1060-1070 alternativt Ryzen 5 1400/1500x/1600 med RX 580 8GB. Då är man redan uppe i åtskilliga tusenlappar, lägg där till resten av alla komponenter som svindyra minnen t.ex och priset har galopperat bortom horisonten. Vinstmarginalerna per box kan ju knappast vara imponerande men det är ju inte själva hårdvaran Microsoft tjänar pengar på heller utan snarare licenskostnaderna från spelutvecklarna/utgivarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addman:

Till Microsofts försvar måste jag säga att det är ganska hyfsat pris för vad man får för pengarna. Försök själva plocka ihop en ny 4k kapabel PC för mellan 5000-6000 spänn. Man slipper ju liksom inte undan med en Pentium G4560 och GTX 1050 Ti direkt. Minst i5 plus GTX 1060-1070 alternativt Ryzen 5 1400/1500x/1600 med RX 580 8GB. Då är man redan uppe i åtskilliga tusenlappar, lägg där till resten av alla komponenter som svindyra minnen t.ex och priset har galopperat bortom horisonten. Vinstmarginalerna per box kan ju knappast vara imponerande men det är ju inte själva hårdvaran Microsoft tjänar pengar på heller utan snarare licenskostnaderna från spelutvecklarna/utgivarna.

Alltså. Du tänker ganska fel här. En konsol är så väldigt mycket billigare att tillverka. Mycket enklare moderkort med inbyggd APU. Se det lite som ett grafikkort med tillbehör. Typ ett RX 480 med inbyggda jaguarkärnor, USB-kontroller och nätverkskontroller i kärnan som inte höjer priset så mycket egentligen. Sedan med tillhörande lagring och en 12v nätadapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addman:

Vinstmarginalerna per box kan ju knappast vara imponerande men det är ju inte själva hårdvaran Microsoft tjänar pengar på heller utan snarare licenskostnaderna från spelutvecklarna/utgivarna.

Jo, det är lätt att lockas till inköp av konsol. Många gånger jag varit nära, bara för att det är billig hårdvara. Förstår också att konsoler är utmärkt för dom som inte konsumerar så mycket spel. Jag och mina barn är storkonsumenter av spel och då inser man snabbt att PC är bättre på alla sätt. Det som irriterar mig mest är konsolexklusiviteter. Mina pengar får dom inte.

Permalänk
Avstängd

Föräldrarna undrar nog varför de ska köpa xbox one för 6000kr istället för det xbox one för 2000kr :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

6000 spänn för en dator med bulldozer arkitektur. Märkligt att dom inte passade på att uppdatera den till Ryzen. Bulldozer var ju allt annat än optimerad för spel. Dessutom måste man betala månadskostnad för att få internetaccess. Ja, alltid lockar det någon!

Ryzen Raven Ridge APU lanseras inte för desktop förräns 2018. De hade då fått vänta ca. 1 år till med förhandsbokningar. De vill ju gärna släppa på senhösten, gärna inför julhandel.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Hur menar du att det är lastgen? Xbox One X har inte släppts ännu och vilken annan konsol kan köra spel i 4K och 60 fps? (Sonys Playstation Pro räknas inte då den knappt klarar 4k i 30fps i de flesta spelen.)

Din fråga var vilken annan konsol som klarar 4K och 60 FPS, och svaret är PS4 Pro, som är 2000kr billigare. Bara för att Forza 7 drivs i 4K60 så betyder det inte att alla spel kommer att göra det.

Några exempel på hur de flesta titlarna till One X kommer att vara. Anthem är uppskalad checkerboard 4K och 30 FPS. Assassin's Creed Origins, uppskalad 4K och 30 FPS. Destiny 2 är bekräftat 30 FPS på One X, huruvida det blir native 4K återstår att se.

Så här kommer det att se ut för både PS4 Pro och One X. Ingen av dem är tillräckligt kraftfull för att klara open-world och modern grafik i native 4K och 60 FPS. Med tanke på att PS4 Pro är betydligt billigare och har ett mycket större spelutbud så lär One X bli ännu en katastrof. Vanliga One floppade totalt i början av sin livscykel pga att den var för dyr. Det var inte förrän den bantades ner genom att dumpa Kinect så den kunde matcha PS4:ans pris som den började sälja.

Sen får vi ju heller inte glömma att One X släpps inte förrän i slutet av året, och den innehåller redan föråldrad hårdvara (Jaguar) som är flera generation gammal. För att kunna bli en stark konkurrent på marknaden i november så skulle den ha haft samma lanseringspris på $399 som PS4 Pro hade förra hösten. One X får förmodligen bara ett år på sig att charma spelvärlden, sen kommer mest troligt PS5 någon gång under 2018.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

499 dollar är enligt valuta.se 4115 kr. Kemikalieskatt och Copy swede på detta tror jag för enkelhetens skull gör 485 kr vilket blir 4500 kr. Moms på det blir 5 625 kr. svenska ÅF-påslaget är då ca: 375 kr.

Förenklad cirka-matte. Konsolen kostar med svenska ÅF-påslaget 4 500 kr och det är billigt. Sedan att man vill ha bra pension, god mat i skolorna, polis, social trygghet, sjukvård mm plus stödja kulturarbetare och rädda naturen från flamskyddsmedel har vi alla röstat fram i demokratisk mening och tror det mesta gillas av alla (kanske inte CS och KS).

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

499 dollar är enligt valuta.se 4115 kr. Kemikalieskatt och Copy swede på detta tror jag för enkelhetens skull gör 485 kr vilket blir 4500 kr. Moms på det blir 5 625 kr. svenska ÅF-påslaget är då ca: 375 kr.

Förenklad cirka-matte. Konsolen kostar med svenska ÅF-påslaget 4 500 kr och det är billigt. Sedan att man vill ha bra pension, god mat i skolorna, polis, social trygghet, sjukvård mm plus stödja kulturarbetare och rädda naturen från flamskyddsmedel har vi alla röstat fram i demokratisk mening och tror det mesta gillas av alla (kanske inte CS och KS).

Räkna igen

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

@PeCe: Suger i matte

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv

Jag tror de flesta här tycker att det är kul med ny hårdvara. Men jag är nyfiken på vilka "killer apps" som Microsoft har i bagaget. Forza? En patch till GoW4? Jag kanske har levt under en sten sen utannonseringen men jag har verkligen inte hört något om spelen, alls. Jag tror det hade varit bättre med en ny generation om 1-2 år än en refresh i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Annars är den rätt mycket last gen. När en konsol funnits på marknaden så pass länge så kan man förvänta sig lägre pris än 6000:- även om det är en variant som råkar komma med mindre pixlar.

Dem har inte funnits länge på marknaden. Den har inte ens börjat säljas än.

När PS3 släpptes så låg den också på runt 6000.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jupp, men nu handlar det om Xbox X.

Gäller väl precis alla konsoler?

Varför klaga på just denna?

Förstår inte det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av XzaR:

Ska inte Xbox One ha 8GB DDR som är delat?

Jo...hurså? Denna tråd handlar ju om One X.

Kul tråd för övrigt. "Mindre pixlar" är det nya sättet att skriva "högre upplösning"?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

6000 spänn för en dator med bulldozer arkitektur. Märkligt att dom inte passade på att uppdatera den till Ryzen. Bulldozer var ju allt annat än optimerad för spel. Dessutom måste man betala månadskostnad för att få internetaccess. Ja, alltid lockar det någon!

Inte alls märkligt (om man har någon som helst koll).

Ryzen fanns inte färdig då, och finns inte ens ännu idag i SoC.

Nej, Internetaccess fungerar fint både via WiFi och ethernetkabel (du kör på samma som du redan har för övriga enheter i huset).

Skrivet av NoNamesWayne:

Är inte bulldozer arkitektur. Är Jaguarkärnor i Xbox och även PS4a.
Anledningen till att dom inte valde att uppgradera processorn till ryzen ligger nog i att dom vill behålla kompabilitet med tidigare konsoler.
Man behöver inte betala för "internetaccess" utan du betalar för att kunna spela online likt hos PS4 och snart Nintendo Switch.

Ryzen finns varken i mobilversion eller SoC.

Kommer med tiden, och då går både MS och Sony säkert över på den när den finns tillgänglig.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

6000 spänn för en dator med bulldozer arkitektur. Märkligt att dom inte passade på att uppdatera den till Ryzen. Bulldozer var ju allt annat än optimerad för spel. Dessutom måste man betala månadskostnad för att få internetaccess. Ja, alltid lockar det någon!

Inte ett dugg märkligt. Hade de stoppat in Zen i den hade den blivit ännu dyrare och den är redan på gränsen för dyr (för att vara riktigt relevant på konsolmarknaden).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Inte alls märkligt (om man har någon som helst koll).

Ryzen fanns inte färdig då, och finns inte ens ännu idag i SoC.

Nej, Internetaccess fungerar fint både via WiFi och ethernetkabel (du kör på samma som du redan har för övriga enheter i huset).

Ryzen finns varken i mobilversion eller SoC.

Kommer med tiden, och då går både MS och Sony säkert över på den när den finns tillgänglig.

Nu är det ju inte så att MS/Sony köper chip från hyllan och hade syftet med One X varit ett annat så hade MS säkert kunnat fått in en Zen baseras SOC till jul.

Men Zen behövs inte när huvudsyftet är current gen spel med finare grafik. Dessutom hade det blivit en dyr historia, Zen + 44 CUs blir en rätt stor krets.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av addman:

Till Microsofts försvar måste jag säga att det är ganska hyfsat pris för vad man får för pengarna. Försök själva plocka ihop en ny 4k kapabel PC för mellan 5000-6000 spänn. Man slipper ju liksom inte undan med en Pentium G4560 och GTX 1050 Ti direkt. Minst i5 plus GTX 1060-1070 alternativt Ryzen 5 1400/1500x/1600 med RX 580 8GB. Då är man redan uppe i åtskilliga tusenlappar, lägg där till resten av alla komponenter som svindyra minnen t.ex och priset har galopperat bortom horisonten. Vinstmarginalerna per box kan ju knappast vara imponerande men det är ju inte själva hårdvaran Microsoft tjänar pengar på heller utan snarare licenskostnaderna från spelutvecklarna/utgivarna.

Intressant artikel på NHW som är inne på samma sak:
https://www.nordichardware.se/artikel/xbox-one-x-konsol-gamin...

Skrivet av dblade:

Jo, det är lätt att lockas till inköp av konsol. Många gånger jag varit nära, bara för att det är billig hårdvara. Förstår också att konsoler är utmärkt för dom som inte konsumerar så mycket spel. Jag och mina barn är storkonsumenter av spel och då inser man snabbt att PC är bättre på alla sätt. Det som irriterar mig mest är konsolexklusiviteter. Mina pengar får dom inte.

Jo, spel är absolut flest och normalt klart billigast till dator.

Håller också med dig om att konsolexlusivitet är dumt, och bara ett fånigt sätt att blåsa oss kunder, och styra oss konsumenter.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Ryzen Raven Ridge APU lanseras inte för desktop förräns 2018. De hade då fått vänta ca. 1 år till med förhandsbokningar. De vill ju gärna släppa på senhösten, gärna inför julhandel.

Japp, och både Sony och MS kör dessutom lite mer strömsnåla APU SoC, som normalt kommer ännu lite senare i produktlivscykeln.

Skrivet av Gender Bender:

One X bli ännu en katastrof.

Härligt att du vet det på förhad (sedan beror det självklart vad du menar med begrepp som "karastrof" - är totalt ospecificerat av dig).

Skrivet av Gender Bender:

Sen får vi ju heller inte glömma att One X släpps inte förrän i slutet av året, och den innehåller redan föråldrad hårdvara (Jaguar) som är flera generation gammal.

Det är den senaste generationens hårdvara från AMD som finns i det formatet.

Säger du att Volvo XC60 är gammal i höst bara för att det då kanske släppts en ny drivlina till en Volvo lastbil?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Om de släpper mus & Tbord till Xbox One X så går det att släppa alla typer av spel till den.

Stark konkurrent till speldator my ass men en annan grej för en ofrälst - varför är inte det här vanligare? Utvecklarstöd som ska begränsas maximalt eller skulle en konsoll/TV inte klara tillräckligt snabba responser för att spela typ FPS med mus?

Tycker man ser förvånansvärt lite av det, borde vara en självklarhet som alternativ till kontrollerna även om det stökar till det lite för soff-co-op och sånt.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Nja inte särskilt sugen. Där konsoler glänser tycker jag framförallt är i sportspel, bilspel, plattformsspel. Men tex FPS och Strategi spel är ju hopplöst på konsol. Måste ha mus för det!
Skulle det bli en konsol för mig i dagens läge är det nog ett Nintendo det blir.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Läste precis nyheten under den här och känner att François Piednoël twitter inlägg passar in i den här tråden på något sätt...

Citat:

One thing I will not miss in the future is "fanboys",always ready to spit in your soup,just because they have picked a logo they like better

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Hur menar du att det är lastgen? Xbox One X har inte släppts ännu och vilken annan konsol kan köra spel i 4K och 60 fps? (Sonys Playstation Pro räknas inte då den knappt klarar 4k i 30fps i de flesta spelen.)

Lastgammal hårdvara...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

haha ni som seriöst tror att alla spel kommer köra 4K 60fps på den här

Kommer vara 4k 30fps eller 4k 60fps med lägre texturer, mindre objekt osv. Det är inget svårt att köra skit spel i 144fps 4k på en pc liksom.

Tror det kommer bli som med PS4 Pro faktiskt.
Några strö spel klarar det, andra får man välja själv om man vill ha mer fps eller högre upplösning etc.

Sen för alla xbox som krigar för dessa nya ground breaking funktionerna.
4K är inget nytt, 60fps är inget nytt, spela gamla spel är inget nytt. Allt har funnits på PC i flera år.

Visa signatur