Vattenpipas tobak in till sverige

Permalänk
Medlem

Vattenpipas tobak in till sverige

Hejsan, tänkte hör av er hur de är när de gäller att ta in vattenpipas tobak till sverige via flygplats. Asså ja menar hur mkt i kg får man max ta in för att slippa betala extra avgifter elr sånt. Om ni har någora info så är ja väldigt tacksam att ni delar de me mig.
Obs (de från turkiet till arlanda)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Räknas vattenpipas tobak som röktobak? Isf måste man ta me sig mmax 250g om ja har rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

Räknas vattenpipas tobak som röktobak? Isf måste man ta me sig mmax 250g om ja har rätt

Vad annars skulle det räknas som? Det är tobak du röker?

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

Räknas vattenpipas tobak som röktobak? Isf måste man ta me sig mmax 250g om ja har rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Vad skulle det annars räknas som?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Vad annars skulle det räknas som? Det är tobak du röker?

Ne men trodde att vattenpipas tobak räknas som.ngt annat pga de blandas typ fruktsmaker o inte som cigarett.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

Ne men trodde att vattenpipas tobak räknas som.ngt annat pga de blandas typ fruktsmaker o inte som cigarett.

Skickades från m.sweclockers.com

Borde väl om något göra det farligare?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Borde väl om något göra det farligare?

Lite väl förutfattat och förhastat utan att du har en aning eller?
Jag säger inte att du har fel men du skriver som att det är din uppfattning utan att verkligen veta.

Varför skulle fruktsmaker eller andra smakämnen per automatik göra tobak mer skadligt?

Att det räknas till tobak som vanlig tobak borde däremot rimligtvis vara fallet. Oavsett tillsatta ämnen.

Permalänk
Avstängd

Det räknas som vanlig tobak, alltså, max ett kvartskilo som sagt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Lite väl förutfattat och förhastat utan att du har en aning eller?
Jag säger inte att du har fel men du skriver som att det är din uppfattning utan att verkligen veta.

Varför skulle fruktsmaker eller andra smakämnen per automatik göra tobak mer skadligt?

Att det räknas till tobak som vanlig tobak borde däremot rimligtvis vara fallet. Oavsett tillsatta ämnen.

Jag har rökt vattenpipa flera ggr. Pga vänner från sån kultur där vattenpipa används.
Jag vet inte om det är farligt men jag som icke rökare och aldrig varit kan "röka" vattenpipa, kan känna lätt yrsel efter en stund men då slutar man bara. Antar att det är "rökfylla"
Iaf så är det gott till skillnad från cigaretter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

Räknas vattenpipas tobak som röktobak? Isf måste man ta me sig mmax 250g om ja har rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Ja... Måste, måste man inte.. du behöver inte ta med något alls.
Bättre för hälsan så.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

Ne men trodde att vattenpipas tobak räknas som.ngt annat pga de blandas typ fruktsmaker o inte som cigarett.

Skickades från m.sweclockers.com

250g gäller. Men beroende på vart du flyger ifrån är dom olika noggranna med det. Om du åker från t.ex Spanien så skulle jag inte tro att dom bryr sig lika mycket gentemot om du flyger från t.ex usa

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cappe97:

250g gäller. Men beroende på vart du flyger ifrån är dom olika noggranna med det. Om du åker från t.ex Spanien så skulle jag inte tro att dom bryr sig lika mycket gentemot om du flyger från t.ex usa

Skulle nog hävda att de är lika nogranna. Däremot så är Spanien med i EU vilket varken Turkiet eller USA är, så då är gränsen 1kg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag har rökt vattenpipa flera ggr. Pga vänner från sån kultur där vattenpipa används.
Jag vet inte om det är farligt men jag som icke rökare och aldrig varit kan "röka" vattenpipa, kan känna lätt yrsel efter en stund men då slutar man bara. Antar att det är "rökfylla"
Iaf så är det gott till skillnad från cigaretter

Skickades från m.sweclockers.com

Vattenpipa.... Fan det bringar tillbaka minnen från högstadiet. Kommer ihåg att en klasskompis storebror hade en gömd nånstans i sitt rum som vi brukade puffa på ett gäng efter skolan.
Fan att cykla hem sen vart plötsligt betydligt svårare

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Lite väl förutfattat och förhastat utan att du har en aning eller?
Jag säger inte att du har fel men du skriver som att det är din uppfattning utan att verkligen veta.

Varför skulle fruktsmaker eller andra smakämnen per automatik göra tobak mer skadligt?

Att det räknas till tobak som vanlig tobak borde däremot rimligtvis vara fallet. Oavsett tillsatta ämnen.

Självklart gör det inte tobaken mer skadlig, men det är lättare att du röker mer än du hade tänkt.
Sen kan man ju argumentera för att man inte röker vattenpipa lika ofta som cigaretter. Men o andra sidan kanske eller långsiktigt beroende är mer troligt och inte lika tydligt istället?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av tintinj:

Lite väl förutfattat och förhastat utan att du har en aning eller?
Jag säger inte att du har fel men du skriver som att det är din uppfattning utan att verkligen veta.

Varför skulle fruktsmaker eller andra smakämnen per automatik göra tobak mer skadligt?

Att det räknas till tobak som vanlig tobak borde däremot rimligtvis vara fallet. Oavsett tillsatta ämnen.

Dels för att man vid ett tillfälle lätt röker mer, och dels för att det vanligtvis är ofiltrerat. Sen kanske det sker mer sällan än "vanlig" rökning, så det kanske blir plus-minus-noll.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vattenpipa.... Fan det bringar tillbaka minnen från högstadiet. Kommer ihåg att en klasskompis storebror hade en gömd nånstans i sitt rum som vi brukade puffa på ett gäng efter skolan.
Fan att cykla hem sen vart plötsligt betydligt svårare

Osäker om vi pratar om samma sorts pipa i det här fallet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

En del "tobak" för vattenpipa innehåller dock ingen tobak, kan vara teblad etc.
Så det borde vara "fritt"

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Osäker om vi pratar om samma sorts pipa i det här fallet

Skickades från m.sweclockers.com

ÅJO! Minns att Det var nån äpplesmak av nåt slag

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@Anomi151: Tjänare.

Enligt tullen så gäller (för privat bruk):

"Du slipper betala skatt för tobak
som du tar med dig åt dig själv
eller till någon i din familj."tullen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overwatch:

@Anomi151: Tjänare.

Enligt tullen så gäller (för privat bruk):

"Du slipper betala skatt för tobak
som du tar med dig åt dig själv
eller till någon i din familj."tullen

Om det inte överskrider en viss mängd, ja.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frankof:

En del "tobak" för vattenpipa innehåller dock ingen tobak, kan vara teblad etc.
Så det borde vara "fritt"

Jag har för mig att det då gäller andra regler för livsmedel, samt att du måste betala tull och moms i Sverige för varor du tänkt sälja, eller som tullen misstänker att du har för avsikt att sälja, dvs som jag tolkar så måste det vara rimligt för tullarna att anta att du skall ha det för eget bruk. Så, tex kommer du med typ 20 kilo fruktröka så kan du ändå åka dit för skattebrott som jag tolkar det.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@ImTheMeaN: Det tycker jag inte det står någonstans? Kan du vara vänlig att ge oss ett mer välriktat referat?

Då man bevisligen får ta in "hur mycket alkohol som helst" (om det är för personligt bruk & EU-land till EU-land), vilket är testat av Erik och Mackan, och med mitt föregående citat från Tullverket, ser jag inte varför detsamma skulle kunna gälla för tobak? Erik och Mackan

Den enda tveksamheten är väl om Turkiet räknas som, med eller inte med, i EU.

Permalänk
Avstängd

En fråga här, om man kommer med säg 50 kilo bulk av röka som inte innehåller nikotin i en omärkt säck, hur gör då tullen värdering av det avseende tullavgift, mm?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

En fråga här, om man kommer med säg 50 kilo bulk av röka som inte innehåller nikotin i en omärkt säck, hur gör då tullen värdering av det avseende tullavgift, mm?

Då frågar dem dig om kvitto vad du har betalat samt vad påsen innehåller, Kan du inte redovisa bevis på det så går dem efter en tabell med likvärdiga varor vilket kan mycket väll bli att dem tar det under tobak ändå.

Det är din skyldighet att deklarera vad du har köpt och vad som skall tullas.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overwatch:

@donniedarko: Det tycker jag inte det står någonstans? Kan du vara vänlig att ge oss ett mer välriktat referat?

Då man bevisligen får ta in "hur mycket alkohol som helst" (om det är för personligt bruk & EU-land till EU-land), vilket är testat av Erik och Mackan, och med mitt föregående citat från Tullverket, ser jag inte varför detsamma skulle kunna gälla för tobak? Erik och Mackan

Den enda tveksamheten är väl om Turkiet räknas som, med eller inte med, i EU.

Turkiet är definitivt inget EU-land då man inte lyckades komma med innan man bestämde sig för att bli en islamistisk diktatur.
Det gör att importreglerna blir helt annorlunda gentemot om det hade varit ett EU-land. Inom EU ska det egentligen inte finnas några gränser i mängd så länge det kan räknas som personligt bruk. De siffror som pratas om inom EU brukar väl mest vara ungefärliga uppskattningar kring vad som kan ses som rimligt, men kan man förklara en större mängd ska det inte vara några problem, men som sagt, detta gäller enbart inom EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overwatch:

@donniedarko: Det tycker jag inte det står någonstans? Kan du vara vänlig att ge oss ett mer välriktat referat?

Då man bevisligen får ta in "hur mycket alkohol som helst" (om det är för personligt bruk & EU-land till EU-land), vilket är testat av Erik och Mackan, och med mitt föregående citat från Tullverket, ser jag inte varför detsamma skulle kunna gälla för tobak? Erik och Mackan

Den enda tveksamheten är väl om Turkiet räknas som, med eller inte med, i EU.

Om du ska ge råd till andra så kan det ju vara bra att ha koll på basal fakta iaf...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Heinel:

Om du ska ge råd till andra så kan det ju vara bra att ha koll på basal fakta iaf...

Skickades från m.sweclockers.com

Instämmer, fråga de som körde "finlandsbilarna" med sprit om detdär stämmer och de verkligen struntade i det...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frankof:

En del "tobak" för vattenpipa innehåller dock ingen tobak, kan vara teblad etc.
Så det borde vara "fritt"

Svaret på denna fråga är alltså:

Tar du in för försäljning, eller man har skäl att misstänka det i teorin, så är det 18% tull och på det 25% moms både på varan och på tullavgiften.

Tobak har samma tullavgift, men avsevärt högre skattesats.

Däremot har du rätt att få tillbaka skattepengar i de flesta länder där du handlat varan om varan skall föras ut ur landet.
Jag vet inte exakt hur det ser ut i Turkiet, men i teorin så betalar du bara varans värde där sedan betalar du skatt till Sverige enligt svensk skattesats när du avyttrar varan här, men alltid tull vid gränsen samt skatt på tullen...

Med risk för faktafel tolkar jag bestämmelserna så.

För företag gäller detta:
http://www.tullverket.se/sv/foretag/importeravaror/varormedim...

mer detaljerade Regler för privat införsel av tobak på en resa:
http://www.tullverket.se/sv/privat/handlaiettannatland/handla...
Edit, jag vet inte om detta är samma dokument som redan länkats här förut...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Heinel: Tjänare!

Försök i fortsättningen att hålla dig till det ämne som tråden faktiskt handlar om.