Permalänk

Msi Z97 gaming 5 problem, kan ej starta

Hej idag så köpte jag en dator som innehåller:

Msi Z97 Gaming 5
Intel I7 4770k
16Gb ram
Gtx 780

Men jag ersatte diskarna som satt i med Samsung 850 evo samt gtx 980 från min andra dator till den nya.

Men till problemet, först så gick jag in i bios och kollade så moderkortet hittade igen ssdn och allt såg bra ut.

Men då blev det "Select a proper boot disk" ni vet, och försökte med olika boot-inställningar. Legacy/eufi osv.

Och sen i boot-menyn i bios så kunde jag snabbstarta direkt på ssdn och då hoppade Windows 7 igång som vanligt som den var på gamla datorn.

Men tänkte jag skulle installera om Windows 7 så det blev en fräsch installation. Men lyckades inte boota upp med usbstickan med Windows 7 som jag vet fungerat till andra installationer.

Och den startade istället med ssdn och kom till skrivbordet istället för att starta med Windows-installationen.

Vid detta stadie så startade den som vanligt till Windows när jag tröck på startknappen när den var avstängd.

Men sen efter jag försökt att boota med usbn (ändrat boot inställningar, valt endast olika usb medier i boot-menyn i bios etc) så slutade det fungera helt att komma in i Windows.

Efter kanske 10-15 försök med att få datorn att boota antingen från usb eller till Windows så slutade skärmen få signal vid start av datorn. Men efter några av och påstängningar så får skärmen helt plötsligt signal och denna bild kommer upp:

Okej tänkte jag den återställde bios och går in i bios och prövar att boota med original inställningar, funkade inte. Sen blev det ingen signal igen har jag för mig, efter flera försök ingen signal.

Prövade även ta ut och in cmos-batteriet utan någon förbättring.

Video på hur datorn är nu. Ingen signal och massa felkoder på leddisplayen som inte finns med i manualen.

Skrivet från telefon också så kan ha missat något eller att det är konstigt skrivet.

Jesper

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile