10 års macbook pro användare -> annat?

Permalänk
Medlem

10 års macbook pro användare -> annat?

Hej!

Det är så att min kära Macbook pro 15 (2015 modell) blev bestulen förra veckan. Fick tillbaka försäkringspengar som absolut inte räcker till för att köpa en ny macbook pro (cirkus 24k för ny).

Efter datorn blev bestulen så tänkte jag utan tvekan att jag skulle köpa en ny och fortsätta på apple spåret. Men nu så börjar jag fundera på ifall jag ska testa något nytt, apple har ju ändå ändrat alla uttag på dom nya datorerna. Gillar Apples design på sina datorer och tycker många bärbara datorer från övriga märken ser/känns plastiga.

Jag är för nuvarande en student (4 året) i Civ Datavetenskap, dvs jag är programmerare och funderar på o köra dualboot med windows/linux då jag sitter i linux när jag programmerar. Jag använder aldrig bärbara för att spela spel eller liknande, men vill kunna spela upp film och streama utan att fläkten ska explodera eller datorn laggar sönder. Kanske köra någon VM och annat praktiskt som man kan göra för olika projekt.

Jag undrar då ifall ni har någon rekommendation på en bärbar dator som passar för en programmerar?

Budget: desto lägre desto bättre.

Skärmstorlek : 15 tum skulle vara behagligt.

Tack i förhand!

Mvh

Permalänk
Medlem

Du kommer få en massa svar om alternativ men jag tror att dessa datorer kommer förarga dig efter en kort tids användande.

Köp ny mbp 15

Permalänk
Medlem

Jag kör själv en Macbook Pro och kikar på Asus Zen book.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Du kommer få en massa svar om alternativ men jag tror att dessa datorer kommer förarga dig efter en kort tids användande.

Köp ny mbp 15

Haha jo jag har på känn att dom kommer de. Men det känns lite onödigt att köpa en macbook pro + adaptrar o skit bara för en snygg dator och ett mysigt OS. Värsta som kan hända är att jag köper nästa macbook pro

Skrivet av Celebmir:

Jag kör själv en Macbook Pro och kikar på Asus Zen book.

Varför just den? Vad gör du på datorn?

Permalänk
Medlem

Om att det endast finns USB-C på 2017-modellerna är ett stort hinder så finns det ju faktiskt återförsäljare som fortfarande har vissa konfigurationer av 2016-modellerna(Gamla kontakterna) av MacBook Pro kvar. Bara en tanke

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonywalk:

Om att det endast finns USB-C på 2017-modellerna är ett stort hinder så finns det ju faktiskt återförsäljare som fortfarande har vissa konfigurationer av 2016-modellerna(Gamla kontakterna) av MacBook Pro kvar. Bara en tanke

Jo det är ju sant! Men det är väl mer att jag kommit på att jag inte använder min bärbara tillräckligt mycket för att de ska vara värt det. Har en stationär på universitetet + en bra stationär hemma i kontoret. Så behöver en där som tar hand om allt annat, dvs koda när jag är på fri fot samt plugga in i tv:n för att se lite film etc eller ligger i sängen. Känner inte riktigt att det är värt det just som macbook pro är just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lokso:

Hej!

Det är så att min kära Macbook pro 15 (2015 modell) blev bestulen förra veckan. Fick tillbaka försäkringspengar som absolut inte räcker till för att köpa en ny macbook pro (cirkus 24k för ny).

Efter datorn blev bestulen så tänkte jag utan tvekan att jag skulle köpa en ny och fortsätta på apple spåret. Men nu så börjar jag fundera på ifall jag ska testa något nytt, apple har ju ändå ändrat alla uttag på dom nya datorerna. Gillar Apples design på sina datorer och tycker många bärbara datorer från övriga märken ser/känns plastiga.

Jag är för nuvarande en student (4 året) i Civ Datavetenskap, dvs jag är programmerare och funderar på o köra dualboot med windows/linux då jag sitter i linux när jag programmerar. Jag använder aldrig bärbara för att spela spel eller liknande, men vill kunna spela upp film och streama utan att fläkten ska explodera eller datorn laggar sönder. Kanske köra någon VM och annat praktiskt som man kan göra för olika projekt.

Jag undrar då ifall ni har någon rekommendation på en bärbar dator som passar för en programmerar?

Budget: desto lägre desto bättre.

Skärmstorlek : 15 tum skulle vara behagligt.

Tack i förhand!

Mvh

Rent kvalitetsmässigt tror jag bara HPs och Lenovos high end bärbara kan jämföra sig med MBP i fråga om byggkvalité osv, Dell är inte så nära som dom skulle önska. Men bortsett från det är t.ex. XPS15 en rätt trevlig maskin, dessutom till ett väsentligt lägre pris. Asus verkar också rätt trevliga, även om min enda erfarenhet av dom (har för mig det var UX501) mest kändes som en budget MacBook Pro. Nu har dom väl börjat få ut flera datorer med quad core också, om det nu är nu något man vill ha, annars är det mycket dualcore på många bärbara, förutom MacBook Pro och XPS15. Gigabytes nya, som jag har för mig heter Aero 15 eller något sådan, verkar också rätt intressant. Då får du dessutom ett GTX1060 i den om jag minns rätt.

Men allt hänger väl på om du vill köra MacOS (ev parallellt med Windows), då blir alternativen genast klart färre, även om det går att göra på en "vanlig" PC också men då genast med mycket mera meckande.

Permalänk

Kan varmt rekommendera DELL xps 15

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag använder en 2016 Dell Latitude, för skärmen och tangentbordet. Finns i många utföranden. Gick från Macbook till den och skulle absolut inte vilja använda en vanlig konsument-PC.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Jag använder en 2016 Dell Latitude, för skärmen och tangentbordet. Finns i många utföranden. Gick från Macbook till den och skulle absolut inte vilja använda en vanlig konsument-PC.

Dells Latitude är väl om jag minns rätt ganska så ordinära datorer där man får mycket för pengarna men att det knappast är några high-end produkter? Vilket så klart inte behöver vara något fel i sig, ska man köpa in typ 10 000 datorer till företaget är nog Latitude ett bra val. Pålitliga arbetshästar med andra ord men inte direkt upphetsande som så, dessutom är väl deras skärmar si så där jämfört med en del annat som Dell erbjuder. Eller menar du möjligtvis Precision som väl är Dells high end serie på företagssidan?

Men visst, jämfört med en "vanlig konsumt-PC" står dom sig väl rätt bra, men en MacBook Pro är knappst en sådan

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

Lenovo Thinkpad X, T eller P serie beroende på krav, Dell XPS, HP EliteBook.

Förväntar du dig premiumkänsla som på en macbook får du ta och stanna i premiumsegmentet, Du kan inte jämnföra en 7kkr dator med en 25kkr dator.

http://www.dell.com/se/p/xps-laptops
https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/List.aspx?sel=NTB&fc_s...
http://www3.lenovo.com/se/sv/laptops/c/LAPTOPS

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av saturday_sun:

Jag använder en 2016 Dell Latitude, för skärmen och tangentbordet. Finns i många utföranden. Gick från Macbook till den och skulle absolut inte vilja använda en vanlig konsument-PC.

Har själv en 3 månader gammal dell latitude e7470 (nån specialvariant med bättre specs än på deras hemsida).
Den är trevlig på flera sätt och jag är helnöjd med det jag har.

However, hade jag själv fått välja så hade jag valt en dell xps 15 före latitudeserien. Trevligare skärmpanel och tunnare ramar runt skärmen, tunnare format, bättre design, gillar materialvalen mer. Mer känsla av att det är premium helt enkelt. Och dyrare på grund av detta givetvis.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lokso:

Hej!

Det är så att min kära Macbook pro 15 (2015 modell) blev bestulen förra veckan. Fick tillbaka försäkringspengar som absolut inte räcker till för att köpa en ny macbook pro (cirkus 24k för ny).

Efter datorn blev bestulen så tänkte jag utan tvekan att jag skulle köpa en ny och fortsätta på apple spåret. Men nu så börjar jag fundera på ifall jag ska testa något nytt, apple har ju ändå ändrat alla uttag på dom nya datorerna. Gillar Apples design på sina datorer och tycker många bärbara datorer från övriga märken ser/känns plastiga.

Jag är för nuvarande en student (4 året) i Civ Datavetenskap, dvs jag är programmerare och funderar på o köra dualboot med windows/linux då jag sitter i linux när jag programmerar. Jag använder aldrig bärbara för att spela spel eller liknande, men vill kunna spela upp film och streama utan att fläkten ska explodera eller datorn laggar sönder. Kanske köra någon VM och annat praktiskt som man kan göra för olika projekt.

Jag undrar då ifall ni har någon rekommendation på en bärbar dator som passar för en programmerar?

Budget: desto lägre desto bättre.

Skärmstorlek : 15 tum skulle vara behagligt.

Tack i förhand!

Mvh

Du verkar vara ok med att släpa på en dator på 2 kg, så skulle rekommendera att spana in lenovo yoga 720 15,6". Har pekskärm och stöd för aktiv penna (skärmen vobblar inte när man skriver på tangentbordet enligt recension, vilket vissa 2-in-1 datorer lider av). Prestandan är bra med 4-kärnig processor och har gtx1050 2GB (hört att det räcker bra, men ska nog komma med 4GB även till Sverige). Ska dessutom vara väldigt tyst, även vid hög belastning.

Anslutningarna är lite dåliga. Har bara usb-portar. Men usb-c porten har thunderbolt 3, så du kan driva upp till två 4k displayer i 60 hz samtidigt (stödjer dock inte laddning).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Har själv en 3 månader gammal dell latitude e7470 (nån specialvariant med bättre specs än på deras hemsida).
Den är trevlig på flera sätt och jag är helnöjd med det jag har.

However, hade jag själv fått välja så hade jag valt en dell xps 15 före latitudeserien. Trevligare skärmpanel och tunnare ramar runt skärmen, tunnare format, bättre design, gillar materialvalen mer. Mer känsla av att det är premium helt enkelt. Och dyrare på grund av detta givetvis.

Precis, vidhåller fortfarande att MBP har högre byggkvalité än XPS15 (har en av varje själv) men XPS15 är ändå det närmaste jag kommit i PC väg om man tar allt i beaktande. Om man dessutom tar med det faktum att Apple i år fått solstring och t.ex. begränsat RAM till 16 GB så är XPS15 tom bättre på ett och annat. Denna gång verkar årets XPS15 också vara utan många av de sanslöst många buggar som fanns när den ursprungligen lanserades (i denna upplaga så at säga). Sen ska man inte bortse från de överpriser som Apple tar, nog för att MBP är riktigt bra på mkt, men så bra som prislappen är dom inte.

Hade inte Lenovo satt in pisskärmar i sina Workstations (iaf P50 och P51) hade det kunnat bli en sådan istället, gillar konceptet med proffsdatorer som så.

Edit:

Verkar som om Lenvo äntligen insett att dom inte ska sätta in en skräppanel i sina bästa 15" datorer, då blir den genast mer intressant. Dock är det en annan typ av dator än MBP och man får betala rätt mkt extra för proffs-GPUerna.

https://www.notebookcheck.net/Lenovo-ThinkPad-P51-Xeon-4K-Wor...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@helmet:

Vad konstig att han inte använder Apple.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av pergro:

@helmet:

Vad konstig att han inte använder Apple.

Varför då?

Permalänk
Medlem

@improwise:

Jag läste detta för ett tag sedan "Linus Torvalds: Apple's HFS+ is probably the worst file system ever"

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av pergro:

@helmet:

Vad konstig att han inte använder Apple.

Skrivet av improwise:

Varför då?

ja varför skulle han göra det? gissningsvis är hårdvara som har linuxstöd ganska högt på priolistan. jag har förvisso inte kollat upp hur det ligger till med apples hårdvara, men jag skulle inte tro stödet är ens i närheten av 100 %-igt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pergro:

@improwise:

Jag läste detta för ett tag sedan "Linus Torvalds: Apple's HFS+ is probably the worst file system ever"

Och jag läste att jorden var platt.

Permalänk
Medlem

Jag har en Dell XPS (dock 13") som jag älskar och har tidigare haft Asus. Föredrar Dell före asus och kan tänka mig att en Dell XPS 15" skulle vara rena drömmen, även om några har haft strul med dem.

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Kan varmt rekommendera DELL xps 15

Instämmer till 100%. Använder mig av både Mac/Win i arbetet - om du inte har preferenser gällande vilket OS du vill använda så är det här en maskin som lever upp till kvalitetsintrycken jag har från Mac. (Ha dock i åtanke den rätt dumt placerade kameran - men det var ingen dealbreaker för mig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Dells Latitude är väl om jag minns rätt ganska så ordinära datorer där man får mycket för pengarna men att det knappast är några high-end produkter? Vilket så klart inte behöver vara något fel i sig, ska man köpa in typ 10 000 datorer till företaget är nog Latitude ett bra val. Pålitliga arbetshästar med andra ord men inte direkt upphetsande som så, dessutom är väl deras skärmar si så där jämfört med en del annat som Dell erbjuder. Eller menar du möjligtvis Precision som väl är Dells high end serie på företagssidan?

Men visst, jämfört med en "vanlig konsumt-PC" står dom sig väl rätt bra, men en MacBook Pro är knappst en sådan

Det beror förstås på vilken konsument-PC man menar - med "konsument-PC" menar jag förstås inte Macbook Pro.

Jag skulle inte kalla det "low-end" i alla fall. Kolla på t.ex. E7470.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lokso:

...
Varför just den? Vad gör du på datorn?

Jag gillar hur den känns (De dyrare varianterna)
Jag gör inget avancerat. Några VMs (bland annat Windows och Linux) och redigerar foto. Någon gång kör jag simulator i den virtuella Windows burken. Jag gillar OSX men kommer inte (under pågående trend) köpa någon ny hårdvara från Apple. Att de blockar senare hårdvaruuppgraderingar är en dealbreaker för mig.
Kör OSX på en hackintosh hemma istället och på det bärbara får det bli Win 10. Med hjälp av https://www.tonymacx86.com/ så är det hyffsat enkelt att bygga och underhålla en hackintosh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Det beror förstås på vilken konsument-PC man menar - med "konsument-PC" menar jag förstås inte Macbook Pro.

Jag skulle inte kalla det "low-end" i alla fall. Kolla på t.ex. E7470.

Nej, absolut inte low end, snarare "Middle-end" där man får mkt för pengarna och grejerna förmodligen fungerar som de ska (skriver förmodligen för det är ändå Dell vi pratar om här, inte direkt synonymt med QC ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Jag gillar hur den känns (De dyrare varianterna)
Jag gör inget avancerat. Några VMs (bland annat Windows och Linux) och redigerar foto. Någon gång kör jag simulator i den virtuella Windows burken. Jag gillar OSX men kommer inte (under pågående trend) köpa någon ny hårdvara från Apple. Att de blockar senare hårdvaruuppgraderingar är en dealbreaker för mig.
Kör OSX på en hackintosh hemma istället och på det bärbara får det bli Win 10. Med hjälp av https://www.tonymacx86.com/ så är det hyffsat enkelt att bygga och underhålla en hackintosh.

Vad är det för hårdvaruuppgraderingar de blockerar? Eller menar du att det inte finns något man själv kan göra i datorn rent hårdvarumässigt, typ byta SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vad är det för hårdvaruuppgraderingar de blockerar? Eller menar du att det inte finns något man själv kan göra i datorn rent hårdvarumässigt, typ byta SSD?

Jag menar att allt numer är lödat så inget går att byta ut. Jag kräver på en bärbar dator en möjlighet att byta SSD/Hårddisk och minnen utan problem. Nu har de även förstört Mac Mini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Jag menar att allt numer är lödat så inget går att byta ut. Jag kräver på en bärbar dator en möjlighet att byta SSD/Hårddisk och minnen utan problem. Nu har de även förstört Mac Mini.

Det är väl inget större problem för 99 av 100 köpare gissar jag, eller snarare 99 av 99 iom att de som vet med sig att dom behöver göra detta inte köper någon. Sen vet jag inte i vilken mån det faktiskt är så att Apple "blockerar" detta eller om det snarare är en konsekvens av en ultraslimmad design, dvs ett nödvändigt ont. Kanske eg kvittar i detta sammanhang dock, det är väl som det är

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det är väl inget större problem för 99 av 100 köpare gissar jag, eller snarare 99 av 99 iom att de som vet med sig att dom behöver göra detta inte köper någon. Sen vet jag inte i vilken mån det faktiskt är så att Apple "blockerar" detta eller om det snarare är en konsekvens av en ultraslimmad design, dvs ett nödvändigt ont. Kanske eg kvittar i detta sammanhang dock, det är väl som det är

Jo, det är pga. den slimmade designen som komponenter löds fast. Apple är dock inte ensamma om det..

Vill man kunna byta komponenter, så får man skaffa sig en tjocklaptop.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD