Wish.com trovärdigt?

Permalänk
Medlem

Wish.com trovärdigt?

Hej

Jag hade tänk köpa ett par Razer Hammerhead Pro, men eftersom de kan kosta upp till 800kr började jag leta efter billigare hemsidor. Jag hittade hemsidan Wish.com och kostnaden på hörlurarna är bara 230kr, vilket jag tycker är väldigt skumt. Den väntande ankomsten är 20-30 dagar och vet inte om det har med det att göra.

Detta är en elektronisk sak så därför frågar jag om det är verkligen trovärdigt att köpa från wish.com.

Tack för svar på förhand!

Permalänk
Medlem

Gick in på hemsidan och blev lite fundersam. Nu har jag inte tänkt registrera mig på sidan för att se vad man får tillgång till då, men utan att ha registrerat sig kan man ju inte söka på något? Verkar ju dessutom bara vara kläder.

Inlägg redigerat. // MOD
Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag tror att sajten hämtar priser från dvs sidor, t.ex Alienexpress och lägger på lite extra på produkterna.

Inlägg redigerat. // MOD
Permalänk
Avstängd

Den är legit vad jag förstått men det finns mycket falska produkter.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Wish.com verkar vara en aliexpress kopia, baserad i San Francisco, http://merchant.wish.com/welcome
Kolla även www.wish.com/careers för lite mer info om företaget.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk

jag gjorde ett konto och hörlurarna finns och kostar 230kr, så jag tror inte att han/hon jobbar för sidan. Tycker dock att sidan verkar lite skum.

https://www.wish.com/c/54fd57ba24850b1fdb3cd0b2?th_s=1&rel_p=...

Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.

Permalänk
Medlem

Om man du vill köpa billigt så finns dom ju på Alienexpress.
http://www.aliexpress.com/item/3-5mm-in-ear-noise-isolation-s...

Inlägg redigerat. // MOD
Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Vi kan nog besvara TS fråga utan att blanda in teorier om andra bakomliggande motiv.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

@planta:

Alienexpress?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det, är denna samma sida som Aliexpress.com bara att det är mer "internationell". Dom köper in sakerna från Aliexpress och sedan höjer priserna med 10-20% som man kan nästan se på alla varor om man jämför mot aliexpress.

Jag har själv köpt via Aliexpress och det är helt legit, men det är en moral fråga också (påstås att många barnarbetare finns i deras bransch vilket är nog inte helt otippat med från vilket land sakerna kommer ifrån)

Men leveransen kan ta uppemot 3 veckor - 2 månader. Så har man ingen bråttom så kan man beställa utan problem. Men du får högre support från Aliexpress jämfört med Wish.com.

Tar ca 1 dag för dom att svara på ett mail, vilket är mer än godkänt med tanke på tidzonerna. Och oftast har dom Skype ID för att få snabbare support.

Permalänk
Medlem

@Dr.Pez
Haha, jag tror jag kollat på lite för mycket dokumentärer om aliens.
Foliehatten av

Permalänk

@planta:

Haha

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Recension

Såg nyss en recension och enligt den är Wish seriöst.. Här har man testat kundsupporten och beställt produkter, tagit fram statistik och liknande.. https://www.easycredit.se/nyheter/2015/wish-shopping-sveriges...

Permalänk
Medlem

Det är Wish som driver Geek appen. Wish använder man från Datorn och Geek Appen på mobilerna

Min fru har beställt där ifrån. Leveransen kom 10 dagar före utsatt leveransdatum

Lika min frus syster har beställt där ifrån många gånger. Inget har strulat

Permalänk
Inaktiv

Dem är trovärdiga, iaf med kläder.

Permalänk
Medlem

har beställt för över 1500 från där och fått mina saker

Permalänk
Medlem

Det tar bara längre tid. Det är ju Ex moms så om man beställer mängder så vet jag inte hur det blir med momsen

Permalänk

Trevligt att det går att välja klarna som betalningsalternativ men tyvärr så har man inte fått sin beställning innan förfallodatum på fakturan. Hur ställer sig klarna om man inte får sin beställning öht? Bara betala och se glad ut som gäller eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellanmjölk:

Trevligt att det går att välja klarna som betalningsalternativ men tyvärr så har man inte fått sin beställning innan förfallodatum på fakturan. Hur ställer sig klarna om man inte får sin beställning öht? Bara betala och se glad ut som gäller eller?

https://www.klarna.com/se/kundservice/kop-och-salj/jag-har-fa...

Skrivet av Klarna.se:

Jag har fått en faktura men ännu inte tagit emot mina varor

Du behöver så klart inte betala fakturan innan du har fått det du beställt. Om du har frågor om leveransen ber vi dig kontakta säljaren som du handlat av och kolla om denne har skickat din beställning. Du kan också logga in här och flytta fram förfallodatumet på fakturan med 10 dagar.

Om du mot förmodan inte har fått dina varor när det nya förfallodatumet närmar sig är du välkommen att kontakta Klarna kundservice, så hjälper vi dig

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

@Mellanmjölk:
Dat necro dou.

Jag har handlat mestadels verktyg och lite fixartillbehör, betalat med klarna direkt varje gång. Är väl ungefär som att betala förskott med sitt visa/mc.
En gång kom grejen inte fram, och en gång kom en produkt fram skadad/saknades delar i förpackningen. Båda gångerna hörde jag av mig till supporten, och bara efter ett par dagar hade jag samtliga pengar tillbaka på kontot, inkl frakt och allt. Väldigt bekymmersfritt faktiskt.

Permalänk
Medlem

Skaffade login hos Wish fick e-post erbjudande om USB-minne på 2TB.
Vilket j*** skit ställe.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk

Köpte en 3d skrivare där fick den gratis pga en plastpanel var sprucken pga DHLs hantering. Men limmade den och allt fungerar fint, så jag är nöjd med Wish.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Handla direkt från Ali istället. Wish är nonsens. Varor som påstås vara "gratis" har istället fraktkostnad som är dyrare priset + gratisfrakt om du istället handlar direkt från Ali. Wish har jag nämligen för mig samarbetar med dem. Allt du hittar på Wish hittar du på Ali, fast billigare.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Köpte en USB-hub där för runt 50-lappen om jag minns rätt. Dock så orkade inte driva något och det tog ca en dag att ladda mobilen fullt i den. Dock kostade den ju typ ingenting så jag fick väl vad jag betalade för

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk

Har köpt en hel del på både wish/geek (som är wish's mer teknikfokuserade affär).

Om man skall sammanfatta det snabbt:
Jag är skitnöjd med:

  • Wish/Geek's kundsupport

  • USB-kablar - tygvävda kablar till mobil/surfplattor etc

  • Kamerastativ

  • GoPro-tillbehör (väska med stuff i)

Jag är extremt missnöjd med:
Allt som innefattar elektronik (d.v.s.):

  • minneskort

  • led-belysning

Alla (ja, verkligen ALLA) minneskort har dött inom en eller några veckor, många har varit döda out-of-the-box/DOA
32GB MicroSD slutar spara vid typ 18GB... osv.
LED-slingor har tappat den ena led'en efter den andra efter kort stund även här.

Men har vid varje tillfälle fått tillbaka alla pengar (inkl frakt) samt fått behålla grejjerna (som t.ex 1 minneskort var trasigt/DOA i ett 3-pack men fick återbetalt för alltihopa. Snabba som fan är de att betala tillbaka med, tror aldrig det tagit mer än max 4 arbetstimmar från det att man registrerat felet, tills pengarna varit återbetalade)

Så allt "fysiskt" jag köpt funkar bra och jag är nöjd och rekommenderar.

Det elektroniska dock... övertygad om att det flesta är 2'a/3'e/40-elfte sortering på saker och ting som inte riktigt passerat QC-kontroll!

Permalänk
Medlem

https://m.aliexpress.com/s/item/32785427982.html?spm=a2g0n.se...

$18.65.
Lika äkta som de från wish. Tillverkare :sunbendo

Är något för.bra för att vara sant så är det troligen så, särskilt när det gäller kinaskit.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Wish är en "slit och släng"-affär.

Dvs köp inget som du skulle vilja ha kvalitet på, eller använda en längre tid.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

Man kan hitta MYCKET på Wish och Aliexpress som man sedan ser i svenska butiker men med 5-10 grs prispåslag (läs Clas Ohlson, Teknikmagasinet, Biltema, och speciellt "smarta produkt affärer" där typ allt är hämtat från Aliexpress)

Har köpt säkert över 100 gånger där och fått hem allt utom ett paket, och kvaliteten på allt är som förväntat och ibland mycket över förväntan.

Urval av grejer jag köpt till en bråkdel av Svenska priser och som funkar perfekt och troligen minst lika bra som om jag köpt i Sverige:
-Glasskydd till telefon
-USB sladdar
-"Budget" klockor (japp, det tickar på och håller tiden trots 1 år)
-Reservdelar till mobilen
-Klock-öppnarkit
-Solglasögon
-Nätverkskabelverktyg
-Skosnören, mössor, shorts
-Diverse ledlampor till bilen
-IR temperaturmätare
-Diverse skal till mobilen
-NFC tags till mobilen
-Bits-tillbehör (förlängare, växlar etc) till min skruvdragare

Brukar faktiskt göra såhär; hittar jag något intressant på teknikmagasinet eller kjell kollar jag alltid på Aliexpress och hittar 9 av 10 gånger där...

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

Känns lite arkeologist fynd här..

Lite sunt förnuft säger att 2T stickor är BS, visst det finns dom som tror på allt, men det är deras problem.

Har beställt massor från Wish/geek och aldrig haft problem, visst frakten är lite i överkant ibland när man beställer små saker, och Postmord som snor saker..

Men pengar har jag aldrig förlorat där, trasig eller varan inte uppfyller det som lovas = Cash tillbaka på någon timme..

DET ÄR KOPIOR, som sagt innan, det är fritt att tro vad man vill.

Man får vad man betalar för, men här i sverige får man oftast inte ens det, för höga priser.

Som exempel så beställde jag skärm till min Sony Z3, 150kr från wish, mytrendyphone ville ha 1800kr, same shit, kopia..
tog 4 veckor och den sprack direkt, handhavande fel men cash på kontot efter 2 timmar.
Mytrendytrash vill inte ens svara när det var trasig redan innan.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB