Stör ni er på "fakerea" ?

Permalänk
Rekordmedlem

Stör ni er på "fakerea" ?

Jag irriterar mig på usla rea annonser, idag så snubblade jag över en röd prislapp som jag blev lite smått ilsken på

4 kronor sänkning på en pryl för 3000kr är inget man borde sätta en röd prislapp på eller vad tycker ni ?
Det står visserligen inga rearubriker men tanken med stora feta röda prislappar är ju att signalera reor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag irriterar mig på usla rea annonser, idag så snubblade jag över en röd prislapp som jag blev lite smått ilsken på
https://www.pixeltopic.com/files/2017/7/gcmzjmjvmvsmoua.png
4 kronor sänkning på en pryl för 3000kr är inget man borde sätta en röd prislapp på eller vad tycker ni ?
Det står visserligen inga rearubriker men tanken med stora feta röda prislappar är ju att signalera reor.

Idiotiskt såklart. Jag tror dock det snarare är inkompetens/lathet än girighet. Webkillen sätter regeln if(pris<ordinarie_pris) then color=red;. Marndskillen ser att han borde sänka med 4 kr för att hamna under konkurrenten på prisjakt.se utan att tänka på färgen på fonten.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Inaktiv

Ja, dels när det är som i ditt exempel eller för den delen som denna: https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/257994-...
-100kr på en vara för över 8000kr är ingen rea.

Sedan exempelvis Dustin som bluffrear ganska ofta. Prislappen blir kvar men kallas reapris och det ordinarie priset är fabricerat och höjt till en nivå för att få en intressant procentsats.

Svenska återförsäljare letar ständigt sätt att fula till sig pengar helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Mediamarkt körde ju med realappar ovanför ordinariepriset i sina butiker. Reapriset visade sig vara precis samma pris som ordinarie. Sen har vi butiker som smyghöjer sina priser en bra bit i förväg för att senare rea ut priset till samma pris som det var innan höjningen.

Blir så less på skiten.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av oTiuZ:

Mediamarkt körde ju med realappar ovanför ordinariepriset i sina butiker. Reapriset visade sig vara precis samma pris som ordinarie. Sen har vi butiker som smyghöjer sina priser en bra bit i förväg för att senare rea ut priset till samma pris som det var innan höjningen.

Blir så less på skiten.

Den här trenden stör jag mig mer på. Sååå vanligt nuförtiden att en vara sätts ner med "50%", fast egentligen har man bara höjt priset långt över vad det var innan rean och sen sänkt det igen.

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem

Om de faktiskt skriver REA är det bara att anmäla, dock undviker företag ofta just de orden som är lagstadgade och kallar det allt möjligt annat som ger intrycket av REA.
Lagen borde anpassas och inkludera allt som på något sätt antyder att det är REA :/

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

"Ord. pris" måste ju vara en farsot som fått härja fritt i konsumismens tecken i flera decennier nu.

Folk, de sämst bemedlade, oinsatta och äldre, går ju fortfarande på det så det är klart.. Heja heja! Nejmen det är ju vuxna människor som tar informerade beslut av fri vilja.. ja. Varför inte bara bannlysa all typ av märkning/marknadsföring som hänvisar till ett påstått gammalt pris? Ett bra pris är ju ett bra pris? Det går förstås inte eftersom både politiska beslutsfattare och alla inom detaljhandeln mycket väl vet att man lockar folk att konusmera (hurra!) mer genom att få dom att tro att de gör en bra deal. Och detta slår då mot samhällets viktigaste grundpelare, tillväxten. Tillväxten är helig.

Permalänk
Medlem

REA i alla sina former gränsar väl i området: "jorden är platt" "vi åkte aldrig till månen" "nisse heter bengt och kommer från mars" eller "tänk dig frisk från ebola".

Vill man bli lurad så blir man lurad.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag stör mig nog mer på att det "alltid" är rea överallt dygnet runt. Det gör att rea inte betyder någonting längre och speciellt inte de "Äkta" reorna. Priserna är såpass pressade idag att det inte går att få ner dem mer utan att gå i konkurs.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Var på Lidl för några månader sen. Präst o Herrgårds ost JUST NU! 89.95 istället för 90.95!
Amen för jävelen...1kr billigare....är det nåt o skylta om??

Elektronikaffärers reor och "reor" bryr jag mig inte om. Kollar prisjakt o ser vad varor går på sen tar jag oftast det billigaste så påverkar inte mig.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd

Haha, nää, verkligen ingenting jag stör mig på, då finns det riktiga dilemman att störa sig på

"Jag såg, jag noterade, jag gick vidare"
Men att det är bara min egna subjektiva åsikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk

Var in till Elgiganten i början på november för några år sen, kan ha varit 2012 eller 2013 och köpte en Panasonic 32" IPS TV för ordinarie pris 2250kr. Sen till julrean det året gick jag förbi Elgiganten bara för att se hur mycket jag hade sparat om jag hade väntat 1.5 månader med teve köpet och döm om min förvåning, nu gick samma teve för rea priset 2750kr nedsatt från 3250kr.

Det var väl ungefär då man började fatta hur det fungerade, sen förstår jag att dom måste gå med vinst och då blir det dom här knepen med prisjusteringar etc.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Tråden påminner mig starkt om Väskshopens strategi.

Dom kör "Rea" året om på gissningsvis 75% av deras lokala sortiment, då det sitter små röda klisterlappar på var och varannan produkt. Detta tänker man såklart inte på i första taget som konsument, utan upptäcker det först om man exempelvis vill utnyttja "öppet köp"

Då hänvisar dom till just "Rean" och att öppet köp inte gäller dessa varor. Fair känner jag, om det inte vore för att "Rean" som pågår dygnet runt inte annonseras någonstans i butiken i form av planscher där det står "EXTRAPRIS" eller vad vet jag.

Riktigt äckligt säljtrick, men kanske ännu värre är att jag gått på tricket inte bara en, utan två gånger...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Detta är simpel säljpsykologi, man utnyttjar våra sinnen att söka efter prisklipp. Man kan göra en stor display på varor, göra en stor skylt som visar ord. pris på varan och öka försäljningen med flera hundra procent. Kunder är guldfiskar, många glömmer bort värdet på saker och ting. När dessa guldfisk-kunder ser dessa skyltar så kickas impulsen in. De tror att de har gjort ett kap och mår bra av det.

Minns att ett ICA i området jag tidigare bott i hade "extrapris" på Granolamüsli, trots att det skyltade priset var 1 krona högre än ordinarie etikett gömd under skylten. Men alla som gick förbi tog ett paket och fortsatte sin rutt utan att tänka.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Nej, stör mig inte nämnvärt. Jag har koll på vad jag vill köpa och vad jag anser det vara värt. Vad produkten kostade tidigare intresserar mig inte.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Om jag stör mig på det, nja. Jag har snarare lärt mig leva med det.
Men visst, jag håller med dig om att ordet rea missbrukas alltför många gånger i dagens samhälle.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag irriterar mig på usla rea annonser, idag så snubblade jag över en röd prislapp som jag blev lite smått ilsken på

Skrivet av Stefanp67:

Var in till Elgiganten i början på november för några år sen, kan ha varit 2012 eller 2013 och köpte en Panasonic 32" IPS TV för ordinarie pris 2250kr. Sen till julrean det året gick jag förbi Elgiganten bara för att se hur mycket jag hade sparat om jag hade väntat 1.5 månader med teve köpet och döm om min förvåning, nu gick samma teve för rea priset 2750kr nedsatt från 3250kr.

Just elgiganten är ökända för detta men alla gör det.
Även om inte AF är världens säkraste källa:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20108105.ab

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Inflation i begreppet helt klart. Är det en vara på nätet så räcker en snabb sökning på Prisjakt för att se om det är en "äkta" prissänkning eller inte. Ibland händer det.

En variant som mataffärerna kör om och om igen är "Passa på! 2st för 25kr", där ordinarie pris är 12.90/st. Dvs man sparar hela 80 öre på detta fantastiska erbjudande. Där man köper två när det nog hade räckt med en.

Permalänk
Avstängd

Mest irriterande är lockpris..skriver en sak på nätet, och tidningarna...en annan sak i verkligheten..nästan så att man gör en sak man ångrar mot diverse ÅF som gör på detta sätt..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Mest irriterande är lockpris..skriver en sak på nätet, och tidningarna...en annan sak i verkligheten..nästan så att man gör en sak man ångrar mot diverse ÅF som gör på detta sätt..

Den klassiska "Den är slut men om du lägger på en tusenlapp får du en myyyycket bättre vara"

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Avstängd

Och antagligen har ingen anmält när man tycker det är felaktigt.
Konsumentverket jobbar nästan uteslutande på anmälningar man får in.
Vill man ha förändring så krävs det att fler anmäler.

http://www.konsumentverket.se

Permalänk
Inaktiv

Jag vet en butik i en stad som säljer mattor som har haft en megastor skyllt på sig där det står utförsäljning halva reapriset och detta har de typ haft i 2år. Det senaste halvåret har de en annan skylt där det står konkurs allt vräkes bort o.s.v. Jag kan ej begripa varför någon som ej bor i staden reagerar.

Permalänk
Inaktiv

Fast det är ju inte fake-rea om det är några kronor billigare.

Då stör jag mig mer på "MAXI PRIS" på Ica Maxi (designat som om det skulle röra sig om faktiskt rea), eller "Billigt Pris" direkt tryckt på en produkt. Det har enbart till syfte att vilseleda och skapa associationer till riktiga reaor.

Effekten blir att folk inte höjer på ögonbrynen när det skyltas med REA överallt, hela tiden, varje dag.

Permalänk
Medlem

Rea är väl det äldsta marknadsföringstricket i boken och jag tycker väl att säljare ska få använda sig av det.
I slutändan är det konsumenten som avgör vad denne tycker något är värt.
Jag störde mig mycket på reor som yngre, men har slutat störa mig på reor och ändrat mitt eget beteende:
Jag försöker endast köpa det jag verkligen behöver oavsett Rea eller inte.
Sen är det klart att om jag vet att det är Black Friday några veckor fram och det finns något speciellt jag vill köpa, så väntar jag.

Som någon annan sa: Prisjakt är din vän.

Spello
Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Har lärt mig att kolla prisjakt så fort man vill ha något.

En annan sak är när man går i korvdisken och ser en fet röd lapp "70%" och under med pytteliten text "köttinnehåll".

Permalänk
Medlem

Jag är inne på @Herr Kantarell's spår, utgå från en behovsgrundad konsumtion så är detta en icke-fråga.

När det väl finns ett behov gästas Prisjakt flitigt(vilken är en bra tjänst). Jag skulle vilja ha något ännu bättre eller att Prisjakt tar nästa steg i konsumtionsvägledning, det finns stor potential inom området.

Formatering
Permalänk
Medlem

@Herr Kantarell: Mycket bra skrivet men håller inte riktigt med om att prisjakt är ens vän. Tex sorterar man på pris/GB kan butiker med orimliga fraktkostnader dra upp vissa varor i listorna och man får manuellt lägga ner mycket extra tid på sökningen. Har haft uppe detta med prisjakt innan men de kör prompt på med att folk brukar beställa fler varor från en butik och då blir + fraktkostnaden missvisande. Jag håller absolut inte med om detta men kanske har ett annorlunda beteende med att t.e.x. bara vilja ha en SSD/HD för några tusenlappar. eller en TV.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Jag är trött på affärer som ligger långt över lägstapris på prisjakt, som sedan drar på en rätt bra procentuell rabatt på priset, men som ändå inte matchar det pris som resten av konkurrenterna ligger på.

Sen är det ju även många som anger "riktpris" som ordinariepris vid deras "rea" och på så sätt försöker få rabatten att se bättre ut.

När prisjakt finns så förstår jag inte varför butikerna öht försöker med dessa två "knep"?

Permalänk
Föredetting

Bättre förr var det:

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Vi har ju problemet att de lägger ut specifika varor med ett pris på prisjakt. Sen har de samma vara men som kostar mer utanför prisjakt...

Det är betydligt fulare än meningslös rea på 4 kr som ju tja ändå inte behöver va någon egentlig rea. Vi köper sällan saker till inköpspris av naturliga skäl så jag blir inte så upprörd över hur de väljer att prissätta. Man får göra en bedömning själv angående prisvärde.

Det har kommit ett nytt begrepp i klädbutiker speciellt där de kör Sale istället. Känns som ett bättre begrepp än rea det är ju det det handlar om. Att sälja. Byt ut Rea mot Sälja helt enkelt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x