Permalänk
Medlem

Hjälp med val av delar

Hej fellow nerds!

Behöver hjälp att bygga en Htpc men vet inte vad jag ska välja för delar, kikat på https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/180276-fract... men sen vet jag inte vad mer jag behöver?
Vill ha en blu-ray spelare i om det går

Ska surfa och spela upp blurayfiler mm

Mvh
Noobcake

Permalänk
Medlem

@Noobcake: jag sitter i en liknande sits. Själv tittar jag på olika varianter av NUC, men det finns ju hur många varianter som helst och frågan är hur mycket man behöver för just att bara titta på filmer (och sådant). En idé är att köpa en begagnad såklart, alternativt köpa en från Kina (billigare än Sverige, men vad är inte det).

https://www.intel.com/content/www/us/en/products/boards-kits/...

Permalänk
Medlem

@Geoghan: Hej,

Ja exakt samma sits då
Letar chassi just nu samt lite delar, skönt att kunna uppgradera senare om så önskas.
Ska se vad jag lyckas skrapa ihop, så kanske det är något för dig oxå

Permalänk
Medlem

Efter att ha kollat runt lite så har jag tänkt att testa Nvidia Shield:
https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/streaming-och-med...

Elgiganten, så 30 dagars öppet köp, ifall den inte är för mig
Bra recensioner på alla ställen jag sett, och verkar täcka alla mina behov i alla fall (vet inte om det samma gäller dig)
Inte otroligt billig, men billigare än om jag bygger själv (lär hamna på närmare 6 då jag vill ha bra delar). Går att få tusen spänn billigare om man väljer bort lagringsplats.

Men uppdatera gärna tråden med info om vad du väljer, så kan vi jämföra om inget annat!

Permalänk
Medlem

Uppdatering: köpte en Shield (m. 500GB disk)

Jag har aldrig använt en konsollkontroller tidigare, så kan inte uttala mig om hur den är jämfört med andra. Den är lite tyngre än jag förväntade mig, men å andra sidan så har jag hittills främst använt fjärrkontrollen (tänk en lite längre ipod).

Röstavkänning fungerade utan problem (har bara testat engelska, vet inte ens om svensk finns). Den hittade mitt nätverk, installerade Kodi, hittade mitt NAS...allt utan minsta problem. Den har kunnat spela upp allt jag testat hittills. Ska gå att casta från Chrome (har inte testat), från mobiltelefon (samt styra, men har inte testat det heller) och casta spel från en dator med ett GTX-kort (har inte testat det heller!).

Själva burken har ett litet surrande som hörs om man sitter väldigt nära (gissar fläkten, har inte hört något typiskt hårddiskljud än), men sitter man längre bort än 30 cm från burken så måste man anstränga sig för att höra det. Likt kontrollern så är maskinen tyngre än den ser ut, helt klart kvalitetskänsla över samtliga delar.

Så, alldeles för tidigt att ge något betyg, men hittills så är jag imponerad och har svårt att tänka mig att jag hade kunnat bygga något lika komplett för såpass få kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geoghan:

Uppdatering: köpte en Shield (m. 500GB disk)

Jag har aldrig använt en konsollkontroller tidigare, så kan inte uttala mig om hur den är jämfört med andra. Den är lite tyngre än jag förväntade mig, men å andra sidan så har jag hittills främst använt fjärrkontrollen (tänk en lite längre ipod).

Röstavkänning fungerade utan problem (har bara testat engelska, vet inte ens om svensk finns). Den hittade mitt nätverk, installerade Kodi, hittade mitt NAS...allt utan minsta problem. Den har kunnat spela upp allt jag testat hittills. Ska gå att casta från Chrome (har inte testat), från mobiltelefon (samt styra, men har inte testat det heller) och casta spel från en dator med ett GTX-kort (har inte testat det heller!).

Själva burken har ett litet surrande som hörs om man sitter väldigt nära (gissar fläkten, har inte hört något typiskt hårddiskljud än), men sitter man längre bort än 30 cm från burken så måste man anstränga sig för att höra det. Likt kontrollern så är maskinen tyngre än den ser ut, helt klart kvalitetskänsla över samtliga delar.

Så, alldeles för tidigt att ge något betyg, men hittills så är jag imponerad och har svårt att tänka mig att jag hade kunnat bygga något lika komplett för såpass få kronor.

Grattis! Jag har testat det mesta och allt fungerar som det ska för mig förutom lägga till extra lagringsminne såsom ssd via usb3.0.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 0p:

Grattis! Jag har testat det mesta och allt fungerar som det ska för mig förutom lägga till extra lagringsminne såsom ssd via usb3.0.

Det är inga problem om du gör det via en USBhub som har egen strömförsörjning. Shielden orkar inte driva en SSD via USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Det är inga problem om du gör det via en USBhub som har egen strömförsörjning. Shielden orkar inte driva en SSD via USB.

Den startade ju upp och så och jag kunde flytta över systemfilerna, men jag tyckte den frös lite sporadiskt och var inte lika responsiv som innan. Kan det bero på detta menar du? Och min tanke var ju att en ssd knappt drar någon ström.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 0p:

Den startade ju upp och så och jag kunde flytta över systemfilerna, men jag tyckte den frös lite sporadiskt och var inte lika responsiv som innan. Kan det bero på detta menar du? Och min tanke var ju att en ssd knappt drar någon ström.

Så blev det för mig oxo så jag testade med en strömförsörjd USB 3 hub och då fungerade det klockrent, så svaret borde vara ja på din fråga.

Jag kör med en https://www.inet.se/produkt/8906502/deltaco-usb-3-0-hubb-7-po... som fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Så blev det för mig oxo så jag testade med en strömförsörjd USB 3 hub och då fungerade det klockrent, så svaret borde vara ja på din fråga.

Jag kör med en https://www.inet.se/produkt/8906502/deltaco-usb-3-0-hubb-7-po... som fungerar utmärkt.

Okej det var bra att veta, men har du testat med separat strömsladd till ssd'n bara, det testade aldrig jag?

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Men om man inte har en dator, kan man ladda ner med uttorrent på shielden då tex? Samt surfa?

Känns som en mindre burk på blocket borde funka men för att kunna spela upp tex HD samt uhud vad krävs då som minst?

Permalänk
Medlem

@Noobcake
TLDR: Tips är att kolla på youtube, finns mängd klipp med tips där för Nvidia Shield

T.ex. https://www.youtube.com/watch?v=uofQpYWKCNg för att installera browsers. Jag har sett flera som kör utorrent på burken också.

En vanlig usel dator skulle funka också, om du...vill göra det man gör med en vanlig dator. Nackdelen för mig där var storleken och ljudet. Jag ville inte ha en dammsamlare på golvet, och skulle jag bygga en liten burk själv (med bra delar, och passiv kylning) så hade den kostat typ dubbla vad Nvidia-shielden kostade (och då tog jag med 500 GB), utan att få fjärrkontrollen (och kontrollern, om man vill ha en sådan).

Det är en Android-burk, så det finns apps från Google, det finns apps från andra, det finns folk som har hackat diverse olika saker. Youtube är din vän för vad du (eller andra) kan göra med Nvidia Shield.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 0p:

Okej det var bra att veta, men har du testat med separat strömsladd till ssd'n bara, det testade aldrig jag?

Nej har ingen sådan möjlighet.