Specifikationer för en trio processorer ur Intel Coffee Lake hittar ut på webben

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Joker Production testar faktiskt alla 3 Crysis med RX 580 vs GTX 1060, riktigt roligt att se hur det spelet ändå kräver en hel del av hårdvaran idag.

https://www.youtube.com/watch?v=3qCSaVAwnw0&t=455s

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av TurboFreak68:

@Yoshman: Joker Production testar faktiskt alla 3 Crysis med RX 580 vs GTX 1060, riktigt roligt att se hur det spelet ändå kräver en hel del av hårdvaran idag.

https://www.youtube.com/watch?v=3qCSaVAwnw0&t=455s

Det är still snortungt i höga upplösningar i allt max.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En reflektion folk kanske borde göra kring spel är att Crysis, ett spel som släpptes 2008 d.v.s. mindre än två år efter att quad-cores i någon mening blev mainstream, faktiskt presterade väsentligt bättre på 4-kärniga modeller jämfört med 2-kärniga.
https://techspot-static-xjzaqowzxaoif5.stackpathdns.com/articles-info/379/bench/CPU_01.png
(checka skalningen hos Athlon X2, X3 och X4!!! Noter också frekvensen på C2D jämfört med C2Q modellerna, den senare är lägre klockad men presterar väsentligt bättre tack vare 4 kärnor)

9 år senare: finns enstaka titlar där 4C/8T inte får högsta genomsnittlig FPS mot modeller med fler kärnor, men det är i princip clean-sweep för 4C/8T vad det gäller lägsta FPS.

Borde inte det, ihop med saker som Amdahls lag och span/work law ändå ge en liten vink om att just spel är ett exempel på problem som har en begränsad inneboende parallellism. Vi har inte nått max ännu men det är nog ändå lite som IPC och frekvens för CPUer, vi börjar närma oss gränsen vilket betyder att man knappast ska förvänta sig några gigantiska uppsving.

Spel är ändå speciella i att de är rent fiktiva. Är självklart möjligt att framtida spel har en spelmekanik som innehåller långt fler moment som är CPU-tunga och som kan skala med CPU-kärnor. Detta är då ett exempel på applicering av Gustafsons lag (d.v.s. det är möjligt att effektivt utnyttja många kärnor om man bara skalar upp svårigheten på den del som kan köras parallellt tillräckligt mycket).

Edit: ser att jag råkade länka Crysis 2, ska lägga in en Crysis 1 länk när jag är vid en dator (inte idag). Även första Crysis presterar klart bättre på quads.

Intressant också att en 2 kärnig i3 med HT prestera ungefär lika bra som dess 4 kärniga i5a iofsig nåpgot högre klockad. Skillnaden uppåt är sedan inte heller jätte stor.
Tyder endera på att gpun bli flaskhals vid 2500k eller att spelet må hantera 4 trådar men att någon eller några av trådarna belastar cpun klart mindre och därför får HT så stort genomslag. Cpu användningen på i3an borde därför vara mycket högre än på motsvarande I5a.

Permalänk

Om det visar sig att jag behöver mera kärnor framöver, så hoppas man med ett bra BIOS till Asus Z170 pro gaming för Coffee Lake. I annat fall funkar AMD rätt bra. Har några X2 X3 X4, Optereon, Barton, Duron, Athlon, K6-2 och K6 3d som funkar bra om man tänker på åldern. Sedan skall jag inte tala om Intel samlingen!

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Fel.
Den var planerar långt tidigare Ryzen lanseringen.
Därför ja bad om utveckling från det uttömmande och också felaktiga uttalandet som så många verkar baita...
Tråkigt men ack så vanligt.
@sparkar_boll verkar inte heller ha något svar på sitt uttalande vilket än mer stärker misstankarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag menade med mitt uttalande, var att om jag väntar med mitt processorköp så kanske jag får bättre prestanda från en processor med Coffee Lake-arkitektur än om jag skulle köpa en processor med Kaby Lake-arkitektur nu för samma pengar.

//sparkar_boll

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Vad jag menade med mitt uttalande, var att om jag väntar med mitt processorköp så kanske jag får bättre prestanda från en processor med Coffee Lake-arkitektur än om jag skulle köpa en processor med Kaby Lake-arkitektur nu för samma pengar.

//sparkar_boll

Sorry mannen. Varför faktiskt BSKs namn som var tänkt där och inte ditt.
Jag såg helt enkelt fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Sorry mannen. Varför faktiskt BSKs namn som var tänkt där och inte ditt.
Jag såg helt enkelt fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen fara! Sånt händer!
//Sparkar_boll

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.