Någon med Linuxkunskap och Qubes OS

Permalänk
Medlem

Någon med Linuxkunskap och Qubes OS

Har intstallerat Qubes 3.2 och försöker få programet att lira trots mycket beränsade Linuxkunskaper.
Deras site har dock en väldigt bra beskrivning.

Nu har jag stött på problem då jag ska uppdatera Debian 8 till debian 9

Allt går som beskrivit men till slut då den slutliga installationen ska ske så får jag upp meddelandet "unable to solve host debian-9".
Har letat runt men inte hittat någon lösning.

Ska få NetworkManager i Debian 9 att fungera där man kan använda funktionen som döljer eller randomiserar MAC-adressen.

Länk till beskrivningen så ni förstår vad jag vill göra.

Qubes OS

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Vid vilket steg eller kommando får du felmeddelandet?

Kan det vara samma fel som det här: https://askubuntu.com/questions/59458/error-message-when-i-ru...

Permalänk
Medlem

@Lorenz:

Jajjamensan!

Precis så står det.

Men helt plötsligt annonserades att det fanns en uppdatering till Debian 9 tillgänglig. Tidigare har det inte funnits någon kontakt med servern alls.

Men att få till MAC-adress spoofing verkar jag inte få till.
Har inte sysslat alls med Linux mer än testat redan installerade datorer.

Får jag bara till att dölja MAC-adress och får in VPN från OVPN så tror jag att jag fixar resten.

Har haft jäkla problem trots säkerhetsprogram och VPN med med hackning av min dator. Sisst gick den helt åt helsike och gick inte att fixa.

Hoppas stort på att Qubes ska lösa mina problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kulan:

Får jag bara till att dölja MAC-adress och får in VPN från OVPN så tror jag att jag fixar resten.

Kommer nätverkskortet ligga direkt mot Internet utan någon bredbandsdelare?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

@Veni:

Huuu tack för din fråga.

Ingen aning vad det innebär. Kör med Netgear router med DD-WRT v26.
Jah har köpt en laptop som ska vara gjord för Qubes. En HP EliteBook 8460p. 5i och 8 gb minne. Testa den annan men det strulade rejält med den.
Jag kör med datorns nätverkskort, men har fått rådet att även köpa en antenn som kopplas till USB med eget nätverkskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kulan:

@Veni:

Huuu tack för din fråga.

Ingen aning vad det innebär. Kör med Netgear router med DD-WRT v26.
Jah har köpt en laptop som ska vara gjord för Qubes. En HP EliteBook 8460p. 5i och 8 gb minne. Testa den annan men det strulade rejält med den.
Jag kör med datorns nätverkskort, men har fått rådet att även köpa en antenn som kopplas till USB med eget nätverkskort.

Då behöver Du inte mecka med MAC-adressen om den datorn ej skall anslutas direkt till Internet. MAC-adressen ligger på lager 2 och lager 2 paket som når en NAT enhet(sådan Netgear som Du har) trafikeras ej vidare utan en helt ny lager 2 ram skapas och då är det MAC-adressen på WAN sidan som presenteras för den första routern som din NAT låda hemma pratar med, d.v.s. din dators MAC-adress följer ej med i lager 2 protokollet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.