NAS och Rasberry Pi borta ur nätverket

Permalänk
Medlem

NAS och Rasberry Pi borta ur nätverket

Jag har stött på ett bekymmer jag inte kan få ordning på.

NASen är en D-Link DNS-323 med fast IP (alla enheter har fasta IPn i mitt nätverk).

I förrgår upptäckte jag att mappningen mot min NAS inte fungerade, samt att både NAS och min Raspberry Pi försvunnit ur Network-vyn i File Explorer där de funnits tidigare. TV, skrivare osv listas fortfarande.
Alla nämnda enheter är även på trådade anslutningar, PC och NAS är båda kopplade direkt i routern medan Raspberryn och Boxeen är via en switch.

Alla enheter svarar på ping, de listas i min router (Asus RT-N66U), NASens webinterface fungerar och jag kan fjärrstyra min Raspberry utan bekymmer med mstsc. Även min Boxee Box kan ansluta mot NASen utan problem som den alltid kunnat.

I Windows (10 Pro, 64-bitars) kan jag inte mappa upp mot NASen ens, får felmeddelande att "The specified network name is no longer available" oavsett om jag ansluter med NASens namn eller IP.

Så nu får jag sitta och överföra filer med FTP samt att mjukvaran för synkronisering inte kan ta backuper.

Jag har startat om allt som går att starta om, alla enheter har senaste versionen av respektive mjukvaror innan problemet dök upp och jag har inte hittat något nyttigt på nätet.
Har ändrat Jumbo Pack på både NAS och PC till 9000 som ett desperat försök, men det hjälpte inte heller.

Eftersom det enbart är i min windowsmaskin som detta fel utspelar sig så lade jag den i MS-win. Om den istället skulle till Nätverk får mod vänligen flytta den dit.

Tack på förhand!

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

Kolla om din Windows burk eller någon annan ip fått ett ip via dhcp som redan är taget statiskt,dvs om du har statiska IP-nummer i dhcp rangen.
En annan grej som kan spöka är om 2 enheter har råkat få samma netbios namn.
Hade en linux dist som alltid fick "linuxlite" ,oavsett vad jag döote den till,blev lite skumma fel när jag satte upp burk nr 2 med samma. Gick att döpa om manuellt sen men innan jag såg det ...

Permalänk
Medlem

@BABOON_ASS:

Nope, allt ser ut som det ska. Varje enhet på nätverket är unikt på alla sätt och vis och IPn är inom range.

Knepigt detta...

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig