Permalänk
Medlem

Återskapa filer i OSX

Svärmor ringde tidigare ikväll och berättade med lätt panik i rösten att alla bilder hade försvunnit från hennes externa hårddisk. Disken snurrar och hittas av datorn men ser ut att vara tom. Det enda hon kunde påminna sig som har störst var när hon innan semestern försökte lägga in bilder från sin iPhone, då blev det "något tjafs" (men hon kunde inte säga exakt vad som strulat då).

Vilken file recovery-mjukvara rekommenderas till osx el capitan? Den får nog kosta en slant men hon kommer inte att sälja sin ena njure för att kanske få tillbaka sina bilder så om det finns en provversion är det ett stort plus.

(Jag har redan vid flera tillfällen poängterat vikten av en riktig backup för henne och erbjudit mig att ha den hemma hos oss men det har varit döva öron och jag vet inte om ens det här får henne att ändra sig).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Jag har märkt att om man kopplar från en USB disk från OSX felaktigt så vill den inte mounta disken innan man har gjort en kontroll av disken.
Men skulle filerna faktiskt ha raderats (och papperskorgen rensats) så är det bäst att inte låta disken röras innan man kan låta ett återställningsprogram ta över för att minska risken att filer skrivs över.
Vet du vilket filsystem som körs på disken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Jag har märkt att om man kopplar från en USB disk från OSX felaktigt så vill den inte mounta disken innan man har gjort en kontroll av disken.
Men skulle filerna faktiskt ha raderats (och papperskorgen rensats) så är det bäst att inte låta disken röras innan man kan låta ett återställningsprogram ta över för att minska risken att filer skrivs över.
Vet du vilket filsystem som körs på disken?

Jag bad henne dra ur kablarna och inte röra disken innan vi kommer dit i helgen och det skulle hon göra.

Är inte helt säker på vilket filsystem det är men jag tror det är HFS +.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

Jag har använt Stellar Phoenix Mac Data Recovery med bra resultat.

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Avstängd

Ni kan köra en skivkontroll via skivverktyget. Visar den lika mycket tillgängligt som totalt utrymme så är det nog något som gått ganska galet. Hon kan ju ringa Applecare på 020 100 520 annars, och be dom om hjälp.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

Nu sitter jag vid svärmors Mac och har ägnat mer än en timme åt att felsöka. Disken hittas då och då av datorn men kan inte alltid monteras. När den faktiskt monteras finns det inga filer på den, bara några tomma mappar. Att försöka montera mha diskutil i terminalen är lika fruktlöst.

Lösningen kom när jag upptäckte att varje gång jag satte in svärmors nya 2,5"-disk i usb-hubben (!) så försvann den gamla ur Finder. Jag drog helt sonika ut usb-hubben och pluggade in den gamla förmodat trasiga disken direkt i datorn och vips så fungerar den, inga som helst problem att läsa filer. Efter att ha flyttat om några småprylar så kunde jag ansluta den nya disken till en annan usb-port och den snurrade igång lika glatt.

Nu håller jag på och säkerhetskopierar svärmors bilder till den nya disken så att de inte försvinner nästa gång något strular.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.