Permalänk
Inaktiv

@crew seven:
Då är det väl enklast att du blir god man till din oansvarige bror?
(och jag begriper fortfarande inte varför din bror "är näste i ledet")

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nu vet jag inte hur släktskapsförhållandena ser ut er emellan, men ha i åtanke att ett testamente inte kan åsidosätta gifta makars eller bröstarvingars (barn till den avlidne, eller barnbarn om barnet ifråga också är avlidet) arvsrätt.

Det kan man visst göra. Testamenterar man bort hela sitt arv till någon, så måste bröstarvingen jämka för sin lagliga rätt till arvsrätten.
Bröstarvingar är endast berättigade till 50% av arvet tillsammans. Resterande 50% får man testamentera bort som man vill.

Detta innebär att man kan testamentera bort 100%, och om ingen jämkning kommer in från bröstarvingen, så går hela beloppet så som testamentet har sagt. Kommer en jämkning in, så går 50% av arvet till samtliga bröstarvingar att dela på.

Sedan undrar jag hur familjeträdet ser ut, uppenbarligen är TS och hens bror släkt nte släkt i rakt led, vilket innebär att denna släkting inte ens kan ge bort hela sitt arv om denne har några bröstarvingar, dvs. barn/barnbarn enligt ovan.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@crew seven:
Då är det väl enklast att du blir god man till din oansvarige bror?
(och jag begriper fortfarande inte varför din bror "är näste i ledet")

Jag är yngst han är äldst.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Jag är yngst han är äldst.

Och nu svarar du inte på hur ni är släkt. Helsyskon? Halvsyskon? Är någon av er adopterad?
Och hur är ni släkt med släktingen?

Att du vägrar svara på hur ni alla är släkt säger en hel del...

Permalänk

Är det upprättat i testamentet att din bror faktiskt skall ärva den summan?

I övrigt kan man binda pengarna på fasträntekonto, men eftersom det handlar om låg ränta och summan överskrider insättningsgarantin är det ett dåligt val ur en ekonomisk synpunkt.

Det bästa är att tala med en jurist ...

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Och nu svarar du inte på hur ni är släkt. Helsyskon? Halvsyskon? Är någon av er adopterad?
Och hur är ni släkt med släktingen?

Att du vägrar svara på hur ni alla är släkt säger en hel del...

Helsyskon vart har jag vägrat svarat på frågan? Han är min Bror

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Detta är min kära släkting som kommer att gå bort inom en snar framtid och förbereder mig inför framtiden försöker du va spydig?

Du har bett om hjälp och får ett flertal hjälpsamma svar här i tråden, varav ett flertal efterfrågar mer information för att någorlunda korrekt kunna besvara dina frågor. Du väljer att inte lämna ut någon av den efterfrågade informationen om exempelvis släktskapsförhållanden utan fortsätter kommentera på ett sätt som indikerar att du inte förstår något av den bakomliggande juridiken.
Jag föreslår att du läser på lite här och här eller på valfri annan advokatbyrå/begravningsbyrå/wikipedia där information om ämnet finns att tillgå. Därefter tar du och andra inblandade kontakt med en advokat eller annan juridiskt kunnig och betalar för en konsultation så att ni får era frågor besvarade.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du har bett om hjälp och får ett flertal hjälpsamma svar här i tråden, varav ett flertal efterfrågar mer information för att någorlunda korrekt kunna besvara dina frågor. Du väljer att inte lämna ut någon av den efterfrågade informationen om exempelvis släktskapsförhållanden utan fortsätter kommentera på ett sätt som indikerar att du inte förstår något av den bakomliggande juridiken.
Jag föreslår att du läser på lite här och här eller på valfri annan advokatbyrå/begravningsbyrå/wikipedia där information om ämnet finns att tillgå. Därefter tar du och andra inblandade kontakt med en advokat eller annan juridiskt kunnig och betalar för en konsultation så att ni får era frågor besvarade.

Du får ursäkta men du lät väldigt spydig i ditt inlägg som jag själv skriver jag ber om hjälp men får nu väldans mycket skit.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv

Släkförhållandet är ju fortfarande högintressant att få veta (för att kunna ge relevanta svar):'

Men är det så enkelt att T.S. har sett för många amerikanska filmer och inte vet hur svenska arvsrätt fungerar? Efterlevande ärver lika delar: oavsett när spermien träffade ägget! (i.e. varje "barn" får lika stor del av arvslotten, oavsett vem som är äldst!)

Permalänk
Medlem

@ Crew seven

Vad vi vet om är att du är lillebror och att din storebror skall få ett arv, samt att han är oansvarig.

Om du vill ha hjälp så måste du ju ge ut den information diverse medlemmar efterfrågar. Det är ju ingen som vet om vem du är, du är ju "bara" ett användarnamn här så det är ju bara att köra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Helsyskon vart har jag vägrat svarat på frågan? Han är min Bror

Har frågat tidigare, men du har aldrig svarat. Syskon kan lika väl gälla halvsyskon, adopterade syskon, barn från två olika äktenskap där en förälder från det ena gift sig med en förälder från det andra. Det beror lite på hur man ser på saker och ting.

Men bra, ni är helbröder.

Hur är ni då släkt med släktingen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crew seven:

Du får ursäkta men du lät väldigt spydig i ditt inlägg som jag själv skriver jag ber om hjälp men får nu väldans mycket skit.

Vilket enkelt kan åtgärdas om du svarar på HUR ni är släkt (inte du och din hel-bror: det vet vi nu) men släktskapet mellen dig och den som (sorgligt nog!) är på väg att gå bort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Har frågat tidigare, men du har aldrig svarat. Syskon kan lika väl gälla halvsyskon, adopterade syskon, barn från två olika äktenskap där en förälder från det ena gift sig med en förälder från det andra. Det beror lite på hur man ser på saker och ting.

Men bra, ni är helbröder.

Hur är ni då släkt med släktingen?

Detta är min mormor som kommer gå bort inom en snar frsmtid

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv

Och din mor har redan gått bort? (låter krasst: förlåt! Men det är fakta som krävs för att kunna svara på din fråga!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Detta är min mormor som kommer gå bort inom en snar frsmtid

Om du och din bror är de enda bröstarvingarna, så har du rätt att genom jämkning kräva 750.000 (om arvet är på 3 miljoner).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Och din mor har redan gått bort? (låter krasst: förlåt! Men det är fakta som krävs för att kunna svara på din fråga!)

Min kära mor finns inte med i bilden korrekt

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Är brodern myndig och inte omyndigförklarad? Om så så kan man inte bli påtvingad en förvaltare...

Omyndigförklarad kan man inte längre bli i Sverige. Det avskaffades 1 januari 1989 och ersattes med förvaltarskap. Förvaltarskap är extremt svårt att få i dag och det ska dessutom krävas speciella omständigheter och läkarintyg / utredning för att få igenom det. Dessutom så ändrar det inte dina rättigheter då du fortfarande har exempelvis rösträtt i allmänna val.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Omyndigförklarad kan man inte längre bli i Sverige. Det avskaffades 1 januari 1989 och ersattes med förvaltarskap. Förvaltarskap är extremt svårt att få i dag och det ska dessutom krävas speciella omständigheter och läkarintyg / utredning för att få igenom det. Dessutom så ändrar det inte dina rättigheter då du fortfarande har exempelvis rösträtt i allmänna val.

Helt sant. Och det är verkar ju vara det som TS vill, att själv kunna förvalta pengarna på brodens konto. Svårt att se att han kommer få igenom det.

Permalänk
Inaktiv

@crew seven:
Och hade din mor några syskon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Helt sant. Och det är verkar ju vara det som TS vill, att själv kunna förvalta pengarna på brodens konto. Svårt att se att han kommer få igenom det.

Helt fel jag vill se till att min broder inte kommer satsa allt på rött eller naiv som han är gå på nån scam då arvet skall gå till boende och att trygga familjens framtid.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@crew seven:
Och hade din mor några syskon?

Inga som jag vet om

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@crew seven: Är ni båda myndiga?

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

@crew seven: Är ni båda myndiga?

Korrekt

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crew seven:

Inga som jag vet om

Och ni är inte fler syskon än du och din bror?

Edit: och har det skrivits något testamente eller inte?

Permalänk

Du och din bror att ärva 50% (om ni är enda syskonen) var av hennes kvarlåtenskap om hon inte har testamenterat allt till din bror. Då kan du ärva 25% som @gropenator sa om du begär din arvslott. Har för mig att det är i tingsrätten man bestrider arv. Ta hjälp av en jurist.

Men om din mormor testamenterar allt till din bror, kan hon villkora arvet om hon är orolig till exempel att arvet betalas ut lite i taget eller inget betalas ut före ett giftemål eller något annat.

Är du orolig för vad din bror ska göra med arvet är inget du kan göra något åt när han väl har fått det. Det är något du måste prata med din mormor om innan hon somnar in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Om du och din bror är de enda bröstarvingarna, så har du rätt att genom jämkning kräva 750.000 (om arvet är på 3 miljoner).

Finns det inget testamenterat och bröderna är dom enda bröstarvingarna (vilket verkar vara fallet) så finns det väl inget att jämka?
Hela arvslotten i detta fallet går väl då till bröderna per automatik? Alltså 1,5 miljon till respektive bror?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Skrivet av Barak:

Finns det inget testamenterat och bröderna är dom enda bröstarvingarna (vilket verkar vara fallet) så finns det väl inget att jämka?
Hela arvslotten i detta fallet går väl då till bröderna på automatik? Alltså 1,5 miljon till respektive bror?

Precis

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Jag är yngst han är äldst.

Om din mor inte har några syskon och din mor inte heller är i livet samt att du inte har några andra syskon så kommer du och din bror att dela på arvet om inget annat angetts i ett testamente. Han kommer inte att ärva allt eftersom han är äldst. Det låter som om du behöver läsa på lite om arvslagstiftningen.

Till problemet i sig att du vill se till att han inte använder sin del av arvet på ett ansvarsfullt sätt finns det inte mycket du kan göra. Det han ärver är hans och han får göra precis vad han vill med det, oavsett vad du eller någon annan tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Helt fel jag vill se till att min broder inte kommer satsa allt på rött eller naiv som han är gå på nån scam då arvet skall gå till boende och att trygga familjens framtid.

Ärver han pengarna är det hans pengar. Det är en sak att förhindra att han spelar bort eller blir avlurad dem, det är vad en god man är för.
Att använda dem för att "trygga familjens framtid" är inte vad en god man får bestämma, om det inte är så att det är vad din bror vill.
Återigen, det är hans pengar, inte familjens.

Permalänk
Medlem

Kan inte pengarna läggas i en stiftelse som har som uppdrag att betala ut pengar till din bror enligt specifika regler? Eller det kanske kostar mer än det smakar i administrativa kostnader.

För övrigt så tror jag att du fick lite småspydiga svar pga att du pratar om "först i ledet" och "han är äldst jag är yngst" när sådant inte har någon som helst betydelse i modern arvsrätt. Sedan om din mormor vill ha det så är en helt annan fråga.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."