Är det olagligt att ta gratis månader flera gånger?

Permalänk

Är det olagligt att ta gratis månader flera gånger?

Förlåt om jag postar detta i fel forum men jag hittade inget bättre. Men iaf som rubriken lyder är det "olagligt" att ta gratis månader flera gånger?

Tänkte mest på viaplay eftersom att jag tog en gratis månad med två olika mailadresser.

99kr i månaden är ju inte så jätte mycket men med tänke på att deras utbud av filmer/serier är jävligt kasst egentligen så skulle det ju vara smidigare att bara göra så.

Permalänk
Medlem

Olagligt nej, däremot bryter det antagligen mot företagets användarvillkor.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Måste inte man skriva in bankkort o så även i gratis månaden? Dem kan ju få reda på det. Vad dem nu gör har jag ingen aning om men vore inte fel o dra flera månaders betalning från dig. Då det egentligen är stöld..

Om en godisbutik har 1 sorts godis betyder det inte att alla ska in o snatta o äta gratis. Står det ett pris ska priset betalas om tjänsten eller saken ska utnyttjas.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde så några gånger på netflix. Använde Swedbanks e-korts tjänst och skapade nya kreditkort med 1kr gräns eller nått.

Men tillslut kände jag att 99kr i månaden var dom värda.

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Måste inte man skriva in bankkort o så även i gratis månaden? Dem kan ju få reda på det. Vad dem nu gör har jag ingen aning om men vore inte fel o dra flera månaders betalning från dig. Då det egentligen är stöld..

Om en godisbutik har 1 sorts godis betyder det inte att alla ska in o snatta o äta gratis. Står det ett pris ska priset betalas om tjänsten eller saken ska utnyttjas.

Stöld?!? Vet inte riktigt vad du bygger såna här resonemang på... Obegripligt rent ut sagt.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Stöld?!? Vet inte riktigt vad du bygger såna här resonemang på... Obegripligt rent ut sagt.

Eh? What? Klart det mer eller mindre är stöld. Om vissa inte vill se det så fine by me. Men om jag erbjuder en tjänst, vilket detta är. Om jag erbjuder ett smakprov på 1 månad, betyder det inte att du ska få det gratis hela tiden.

Det är t.ex. som när Ica Maxi har smakprov på typ någon viss matsort, så betyder det inte att du ska stå där o äta dig mätt.

Det kanske inte är just olagligt hos polisen t.ex. men stöld på något sätt är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Eh? What? Klart det mer eller mindre är stöld. Om vissa inte vill se det så fine by me. Men om jag erbjuder en tjänst, vilket detta är. Om jag erbjuder ett smakprov på 1 månad, betyder det inte att du ska få det gratis hela tiden.

Det är t.ex. som när Ica Maxi har smakprov på typ någon viss matsort, så betyder det inte att du ska stå där o äta dig mätt.

Det kanske inte är just olagligt hos polisen t.ex. men stöld på något sätt är det.

Är ju en hel del folk som står o mumsar såna smakprov tills de är mätta dock. Kan iofs förstå en del fattiga som behöver göra det för att gå runt ekonomiskt. Däremot så är det han gör snarare (om alls olagligt) att klassa som bedrägligt beteende gissningsvis. Detta då han utger sig för att vara ny kund för att få gratis testtjänst upprepade gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Är ju en hel del folk som står o mumsar såna smakprov tills de är mätta dock. Kan iofs förstå en del fattiga som behöver göra det för att gå runt ekonomiskt. Däremot så är det han gör snarare (om alls olagligt) att klassa som bedrägligt beteende gissningsvis. Detta då han utger sig för att vara ny kund för att få gratis testtjänst upprepade gånger.

Jojo, självklart. Sa ju att det säkert inte är olagligt, men i alla fall räknas det som stöld i mina ögon. Men tror inte dem som gör detta lär ha blivit glada om dem fick en faktura sedan eller något, Ellerhur? Då kan jag lova att samma personer hade vart här i SweC o försökt få tips på hur dem ska bestrida det... :/ Men du kanske hade det bättre ordet, bedrägligt beteende.

Permalänk
Medlem

Det står i användarvillkoren att man får en månad och sedan ska man betala, det står också att de har rätt att frysa ditt konto om de upptäcker att du inte har rätt till din gratismånad.

Det går inte att likställa med gratisprover, isåfall skulle ICA ha satt upp en lapp, "varsågod, ta en kaka, om du vill ha två så debiterar vi ditt Ica konto"

Jag tror inte att Netflix kommer göra något åt detta men det är inte värt att hålla på så här, de kan säkerligen göra en anmälan om de en dag tröttnar på det.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Jojo, självklart. Sa ju att det säkert inte är olagligt, men i alla fall räknas det som stöld i mina ögon. Men tror inte dem som gör detta lär ha blivit glada om dem fick en faktura sedan eller något, Ellerhur? Då kan jag lova att samma personer hade vart här i SweC o försökt få tips på hur dem ska bestrida det... :/ Men du kanske hade det bättre ordet, bedrägligt beteende.

Jo, tror definitivt att de gnällt sig hesa om de fått den faktura de i det avseendet förtjänar, men inte mycket att göra åt saken, sen är jag inte tillräckligt engagerad i Netflix för att bry mig mer än på ett moraliskt plan.

Permalänk
Medlem

Knappast olagligt, men stöld ur ett moraliskt perspektiv.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd

Olagligt? Nej. Rimligt om man tycker att deras utbud inte förtjänar 99kr? Kanske. Anser personligen att tjänster som Spotify kunde gett lite rabatt till studenter och unga, Som dom gör i USA

Permalänk
Medlem

Utbudet är ju uppenbarligen så bra att du var/är beredd att göra något som du är orolig för är olagligt..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Annars betala, ofta för man se på 2 enheter samtidigt och kan dela med polare det blir halva priset.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Inaktiv

Om deras utbud är kass så varför då kringgå deras skydd vid att prova tjänsten flera gånger? Göre istället som mig, använd deras tjänst 1 månad för fullpris, säg sedan upp abonnemanget, om 3-4 månader ta en månad till och så håller man på.

Att kringgå skyddet i detta fall så har man lämnat all information till dem och de har denna i en databas, om de anser problemet blir stort så kommer de agera. Försöka göra en rättslig process är bara kostsamt, enklare är en livstidsbann på de som har kringgått skyddet.. Och denna banning kan de göra på personnummer, så för att använda tjänsten ändå behövs en målvakt eller att man byter personnummer.

Permalänk
Medlem

Stöld är det väl inte, möjligen man kan dra det till bedrägligt beteende. Lite som gubbarna som står och mumsar sig mätt på gratis varmkorv på barnaktiviteter/mässor/invigningar osv.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem

*snip*

off topic /mod