Nätverk via telekabel eller homeplug(elnätet)? [LÖST]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullen:

Hittade en 20 m category 5 cable, så antar att den inte är cat5e. Skulle det funka eller är det bara dumt att köra på något sämre än cat5e?

Skickades från m.sweclockers.com

Kjell har Solid cat5e kabel för 13kr/m:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/natv...

Sedan skaffar du två snygga infällda nätverksuttag. De kan vara cat6 eller cat5e.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Ok.

Köp cat 5e kabel. INTE PATCH KABEL, det är en annan sorts ledare (flera kardeler) och är gjorda att vara mer flexibla. Du kan givetvis köpa det, men dom funkar inte så bra i permanenta vägginstallationer då LSA plintar är gjorda för SOLIDA ledare.

Iaf. Köp en dragfjäder. Be någon sitta på andra sidan väggen och se om kabel rör sig om du drar i den. Utag i lägenheter sitter i regel i serie (in-a-b-c-d) och då är det egentligen bara en fråga om att hitta vilken ordning dom är i.

När du lyckas få en dragfjäder från A till B, försök först med din ethernet kabel. Går det inte (för tight, motstånd) dra igenom och avlägsna den gamla telelinjen.

Förr eller senare kommer du få igenom kabeln. Det är här dragfjädern är hjälpsam, om du råkar tappa kabeln nånstans mitt emellan så har du större chans att pröva igen. Att knyta ihop gamla kabeln med nya funkar ofta, men fastnar den och sliter loss så kan det bli ett projekt.

Hursom, när du väl har kabeln sätt ett uttag på varje sida (sån där ethernet väggkontakt).

I framtiden när du flyttar, ta bort vägg kontakten och klipp av ethernet tråden och anslut dom till telekontakten igen. Ethernet funkar lika bra som tele-slinga som dom gamla grejerna, det är i regel bara två trådar mellan varje par telekontakter.

----

Edit: som sagt, om ingen använder fasta telefonen så kan du låta dom vara urkopplade och bara återställa sen när du flyttar.
Alternativt kan du splitta ethernet kabeln men då får du bara 100mbps, då gigabitt kräver alla 8 ledarna.

Ett diagram du kan kolla på om du inte får plats med en färdigjord splitter: http://www.peakelec.co.uk/art/econ.gif

Det låter bra, men om jag försöker dra i telekablarna händer inget alls. Dom ger inte med sig för fem öre. Måste man dra jättehårt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Kommer antagligen vara väldigt ostabilt om det överhuvudtaget ens fungerar.

Hej. Testade precis med telekabel. Fick 92 Mbit/s ner och 85 Mbit/s upp. Tror du det kommer vara ostabilt över tid? Något tips på hur jag kan kolla att allt funkar? Pinga modemet eller en server? Stabilitet över tid märker jag väl :p.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Skaffa Pingplotter och kör ett par dygn så ser du om det håller sig.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Skaffa Pingplotter och kör ett par dygn så ser du om det håller sig.

Kan du rekommendera något gratis alternativ? Skulle typ gping funka? https://sourceforge.net/projects/gping/

EDIT: Verkar som att det finns ett gratis alternative av pingplotter. Ska testa det.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullen:

Hej. Testade precis med telekabel. Fick 92 Mbit/s ner och 85 Mbit/s upp. Tror du det kommer vara ostabilt över tid? Något tips på hur jag kan kolla att allt funkar? Pinga modemet eller en server? Stabilitet över tid märker jag väl :p.

Skickades från m.sweclockers.com

Kul att höra att det initialt verkar fungera. För framtida referens, hur bar du dig åt? 😊

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Kul att höra att det initialt verkar fungera. För framtida referens, hur bar du dig åt? 😊

Kommer uppdatera första inlägget när jag är säker på att allt gick bra. Men jag använde dosorna jag länkade till tidigare helt enkelt.

Så här ser dubbeljacket ut inuti

Som du kan se på föregående sida så gick det två kablar med 4 små kablar vardera mellan båda telejacken. Kopplade enligt denna instruktion, dvs. till 1a, 2a, 3e och 6e.

Jag hade nog tur för telekabeln är ganska kraftig.

Det som var jobbigast var att få fast de små kabeltrådarna i rj45 uttagen. Men jag gjorde nog fel. Jag skalade kabeln först och sedan tryckte ner den med en liten skruvmejsel. Hade nog inte behövt skala dom. Men om någon vet hur man ska få dit dom på ett lätt sätt får ni gärna dela med er.

Samt att borra från ena sidan väggen till andra då det var tuff betong emellan och min borr inte gick hela vägen igenom. Hade borrat i en vinkel då telejacket som jag borrade i var mitt framför dörrkarmen i det andra rummet. Var tvungen att räkna ut var det skulle komma och försöka möta det genom att borra från andra sidan. Men jag lyckades och är ganska stolt måste jag säga.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullen:

Kommer uppdatera första inlägget...

Det finns så kallade "Punch down"-verktyg som är till för att få fast kabeln i de där uttagen.
Brukar dock fungera helt okej med vanlig liten spårmejsel och vilja.
Mycket riktigt så brukar man inte behöva skala kabeln, men jag ser inte att det skulle kunna ha gjort din installation sämre så du behöver (troligen) inte göra om något för den sakens skull.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Skaffa Pingplotter och kör ett par dygn så ser du om det håller sig.

Vad är det jag ska kolla efter. Den verkar bara visa historik för 10 minuter tillbaka. Är det några speciella inställningar jag ska göra?

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Efter 12 timmar med pingplotter, inga alerts eller tappade paket vad jag kan se och en genomsnittlig ping på 2.7 ms så känns det ju rent spontant som det här projektet är lyckat. Jag återkommer om en månad med långtidsuppdaterin samt kanske till och med en guide på hur jag gick till väga.

Tack för all hjälp.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Eller så tar du 2 st billiga VDSL-modem och använder 4 tråd alternativt 2 adslmodem och använder 2 tråd.

Permalänk
Skrivet av Tullen:

Efter lite efterforskning har jag förstått att homeplug (via elnätet) är lite hit and miss. Såklart vi kan köpa och testa, men borde rimligtvis inte vara samma fas i köket och mitt rum vilket tydligen kan påverka.

varför skulle inte ditt rum och köket kunna ligga på samma fas?

eftersom det endast finns 3 faser i svergies elsystem så ser inte jag det som en omöjlighet att de skulle kunna ligga på samma.

tror du det du tänker på är samma säkring vilket man kan ha en jäkla massa men har ingen större inverkan på prestandan hos dessa pluggar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack för fortsatt intresse men det är redan löst. Någon som vet hur man kommer i kontakt med en moderator som kan lägga till (löst) i rubriken?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Skrivet av Tullen:

Tack för fortsatt intresse men det är redan löst. Någon som vet hur man kommer i kontakt med en moderator som kan lägga till (löst) i rubriken?

Skickades från m.sweclockers.com

tror du kan ändra titeln själv genom att editera ditt första inlägg

annars bara anmäl ditt första inlägget och skriv vad du vill lägga till i titeln

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows