Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Skrivet av backspace:

@Agustavsson: Det är just såna där myspysfoton som får mig att vilja skaffa en rör-förstärkare, sen om det låter bättre/sämre än vad jag redan har spelar mindre roll för mig.

Ja man kör ju rör för mysets skull, och kanske också att man kan köpa lite olika "gadgets" Som man ändå inte kan höra så stor skillnad på. En hipstergrej helt enkelt

Skrivet av maLakai:

Köpte ett par "Tennmak Pro Dual Dynamic Driver Professional In-Ear" för ha när man är på vift. För det priset är dom verkligen grymma.
http://forumbilder.com/images/2017/07/27/IMG_20170727_192417.jpg

Bra köp, mycket prisvärda. Jag har alltid ett par med mig i väskan

Permalänk
Skrivet av maLakai:

Köpte ett par "Tennmak Pro Dual Dynamic Driver Professional In-Ear" för ha när man är på vift. För det priset är dom verkligen grymma.

Ser trevliga ut. Varifrån?

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tinardirith:

Ser trevliga ut. Varifrån?

Har likadana, enda in ear jag behållit förutom givetvis Shure SE846 som jag med nöje lyssnar på dagligen. Tennmak Pro kan jämföras med in ear som kostar 2000kr. Priset på knappt 300kr med fri frakt till Sverige som tog c.a två veckor från Kina är löjligt billigt.
https://www.aliexpress.com/store/product/Tennmak-Tenmk-Pro-Du...

Permalänk
Skrivet av Србо:

Har likadana, enda in ear jag behållit förutom givetvis Shure SE846 som jag med nöje lyssnar på dagligen. Tennmak Pro kan jämföras med in ear som kostar 2000kr. Priset på knappt 300kr med fri frakt till Sverige som tog c.a två veckor från Kina är löjligt billigt.
https://www.aliexpress.com/store/product/Tennmak-Tenmk-Pro-Du...

Tack så mycket, det var bättre än de få jag hittade på ebay.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Har likadana, enda in ear jag behållit förutom givetvis Shure SE846 som jag med nöje lyssnar på dagligen. Tennmak Pro kan jämföras med in ear som kostar 2000kr. Priset på knappt 300kr med fri frakt till Sverige som tog c.a två veckor från Kina är löjligt billigt.
https://www.aliexpress.com/store/product/Tennmak-Tenmk-Pro-Du...

Jag har tittat på dessa många ggr men inte riktigt kommit till skott ännu. Hur är det med ljudisolering mot yttre ljud jämfört med t.ex 846orna?
Hur låter de jämfört mot 846orna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

haha typ samma som jag tänkte. Men har inga HD600....ännu.

Beställt den nu. Måste bestämma mig på vilken DAC jag ska ha bara. Lutar åt Modi Multibit, men osäker på om det finns bättre alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Är det någon som märkt större skillnad på ljud från AKG K7XX efter en del "break in"?
Mina lurar har varit kopplade på en annan dator ett tag.. Helt sådär bara så låter de inte alls tamt längre, nu genom DAC/amp. Vilket är mycket uppskattat.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oatp1b1:

Beställt den nu. Måste bestämma mig på vilken DAC jag ska ha bara. Lutar åt Modi Multibit, men osäker på om det finns bättre alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Grymt. Nu blir jag otålig på intryck.

Har bara hört en av Schiits Multibit DACar. Yggdrasil. Och den var ju bra och så. Men jag trillade inte av stolen då iallafall
Finns ju så sjukt mycket DACar, och sen hitta en som spelar magiskt med OTL-röris och HD600. Hoppas du hittar lite objektiva rekommendationer.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

@Mumu55: Ja, jag vet. Kommer nog faktiskt inte köra på Schiiten utan ta en begagnad Hegel istället. Har en HD11 i mitt stereosystem redan som jag är väldigt nöjd med och som inte kostar så mycket så ska leta efter en begagnad sådan. Bara att hoppas att den spelar lika bra tillsammans med en rörförstärkare, med det ger sig. Har helst en som är liten men som har både coax och optiskt och då är det inte superlätt faktiskt. Får förhoppningsvis förstärkaren om 3 veckor eller något.

På tal om något annat så såg jag att det ligger ett par HD650 uppe på Blocket för 1400 kronor. Väldigt bra pris imho.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oatp1b1:

@Mumu55: Ja, jag vet. Kommer nog faktiskt inte köra på Schiiten utan ta en begagnad Hegel istället. Har en HD11 i mitt stereosystem redan som jag är väldigt nöjd med och som inte kostar så mycket så ska leta efter en begagnad sådan. Bara att hoppas att den spelar lika bra tillsammans med en rörförstärkare, med det ger sig. Har helst en som är liten men som har både coax och optiskt och då är det inte superlätt faktiskt. Får förhoppningsvis förstärkaren om 3 veckor eller något.

På tal om något annat så såg jag att det ligger ett par HD650 uppe på Blocket för 1400 kronor. Väldigt bra pris imho.

Tror nog Hegel kan bli helt ok. De är ju lite mer smooth än vissa aggressiva DACar tycker jag. Har en Hegel integrerad och den har DAC out så jag är bekant med hur Hegel låter. Bör gifta sig bra med rör och HD600. Dyker ofta upp HD11 och HD12 på hifimagasinet.

Jo såg dom där HD650. Bra pris om de är i ok skick.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på ett snyggt ställ för hörlurar? Ska placeras på skrivbordet.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Någon som har tips på ett snyggt ställ för hörlurar? Ska placeras på skrivbordet.

Sieveking Omega! Behövs inget annat!

Permalänk
Medlem

@IntelAti:
Hfm det föll mig inte riktigt i smaken..
Skulle nog varit lite mer detaljerad, vill nog ha ett i aluminium eller rostfritt.

Edit: Det får nog bli detta
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv-tillbehor/mobler...

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

@220volt: Det är helt okej! Lite kort bara om man har hörlurarna "utspända" till max eller liknande, för då tar kablarna i. Lite dyrt kanske, men skulle du vilja byta i framtiden så titta lite på Woo Audio's hörlursställ. Jag lyckades hitta ett begagnat i Sverige för 400 kronor, och jag tycker det är ett sjukt bra ställ faktiskt.

@Mumu55: Lyckades hitta en HD11 i nyskick för 3000 spänn. Bra timing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

@220volt: Det är helt okej! Lite kort bara om man har hörlurarna "utspända" till max eller liknande, för då tar kablarna i. Lite dyrt kanske, men skulle du vilja byta i framtiden så titta lite på Woo Audio's hörlursställ. Jag lyckades hitta ett begagnat i Sverige för 400 kronor, och jag tycker det är ett sjukt bra ställ faktiskt.

@Mumu55: Lyckades hitta en HD11 i nyskick för 3000 spänn. Bra timing.

Jag har Fidelio X2 och när de vilar på sin egen tyngd så stannar de i sitt minsta läge så höjden borde inte vara några problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet att Hifiman He-400i och samtidigt har erfarenhet av andra lite bättre hörlurar? Tänkte hur de står sig jämfört med andra med tanke på ljudkvalitet och pris. Tänkte eventuellt köpa en födelsedagspresent till mig själv om några veckor.

https://www.hifitalo.fi/hifiman-he-400i

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Någon som har tips på ett snyggt ställ för hörlurar? Ska placeras på skrivbordet.

https://www.amazon.co.uk/dp/B01KXDX7LM/ref=cm_sw_r_cp_apip_EA...

Riktigt nöjd!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KungFredda:

Jag har tittat på dessa många ggr men inte riktigt kommit till skott ännu. Hur är det med ljudisolering mot yttre ljud jämfört med t.ex 846orna?
Hur låter de jämfört mot 846orna?

Ljudisoleringen är bra med medföljande foamen. Inte lika ljudisolerande som 846, men det duger. Ljudet går givetvis inte att jämföra med 846, men dåligt är det definitivt inte, bra bas, soundstage, etc. Priset är förvånansvärt lågt, blev glatt överraskad när jag lyssnade på dom första gången.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Någon som har erfarenhet att Hifiman He-400i och samtidigt har erfarenhet av andra lite bättre hörlurar? Tänkte hur de står sig jämfört med andra med tanke på ljudkvalitet och pris. Tänkte eventuellt köpa en födelsedagspresent till mig själv om några veckor.

https://www.hifitalo.fi/hifiman-he-400i

Mycket bekväma och välljudande. Ingen svaghet. Har ägt Sennheiser HD650 som är bra men kommer inte upp i samma höga ljudkvalité som 400i. Enda over ear som jag har kvar och har inga funderingar att göra mig av med den. Bor du Stockholm kan du nog provlyssna den i någon av HIFI butikerna i centrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Mycket bekväma och välljudande. Ingen svaghet. Har ägt Sennheiser HD650 som är bra men kommer inte upp i samma höga ljudkvalité som 400i. Enda over ear som jag har kvar och har inga funderingar att göra mig av med den. Bor du Stockholm kan du nog provlyssna den i någon av HIFI butikerna i centrum.

Tack! Verkar lovande. Jag bor i Finland så därför jag tänkte köpa från en finsk sida. "Kräver förstärkare" Jag förmodar att det är tillräckligt med hörlursutgången på en vanlig förstärkare/CD-spelare? De är ju ändå bara på 35 Ohm.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Tack! Verkar lovande. Jag bor i Finland så därför jag tänkte köpa från en finsk sida. "Kräver förstärkare" Jag förmodar att det är tillräckligt med hörlursutgången på en vanlig förstärkare/CD-spelare? De är ju ändå bara på 35 Ohm.

Vad har du för förstärkare och CD-spelare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Tack! Verkar lovande. Jag bor i Finland så därför jag tänkte köpa från en finsk sida. "Kräver förstärkare" Jag förmodar att det är tillräckligt med hörlursutgången på en vanlig förstärkare/CD-spelare? De är ju ändå bara på 35 Ohm.

Jag använder 400i med LG V10 i high impedance mode, det räcker och blir över i kraft, men för det mesta är det i kombination med HiFime Sabre 9018 DAC, klart fylligt ljud tillräckligt med kraft.

Permalänk

@anon8870: Har kört med mina nu i några månader och tycker dom har lyft sig lite grann i alla fall! Funkar riktigt bra med en Schiit combo och funkar till det mesta i min mening. Förträfflig bas utan att vara överdrivna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Vad har du för förstärkare och CD-spelare?

Skickades från m.sweclockers.com

Yamaha A-S1100
"Headphone Jack Rated Output Power CD etc. (1 kHz, 32 Ohm, 0.2% THD) 25 mW + 25 mW"

Marantz SA8005
"Headphone output: 30 mW / 32 Ω/ohms
(variable maximum)"

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Edit: beställning lagd

Sitter och funderar på att skaffa ett par hörlurar och en modmic istället för det gaming headsettet jag har.

Sitter och tittar på dessa 2 just nu men är DT990 värt dem extra 600:- jämfört med DT770?
https://www.komplett.se/product/499134/tv-ljud-bild/horlurar/...
https://www.komplett.se/product/798758/tv-ljud-bild/horlurar/...

Jag har bara original ljudkort ifrån mitt moderkort så jag lär väl behöva en DAC också? Någon som har några tips? Gärna relativt billig men vill ända ha lite kvalité i det hela!

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Kanske är det här tråden som kan hjälpa mig att hitta rätt hörlurar?

Jag letar efter ett par hörlurar med mikrofon för att använda när jag spelar Xbox, men samtidigt kommer de också att bli mina hembio och musiklurar (lyssnar mest på metal). Finns det något som skulle kunna täcka upp alla mina behov i en lur?

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Sitter och funderar på att skaffa ett par hörlurar och en modmic istället för det gaming headsettet jag har.

Sitter och tittar på dessa 2 just nu men är DT990 värt dem extra 600:- jämfört med DT770?
https://www.komplett.se/product/499134/tv-ljud-bild/horlurar/...
https://www.komplett.se/product/798758/tv-ljud-bild/horlurar/...

Jag har bara original ljudkort ifrån mitt moderkort så jag lär väl behöva en DAC också? Någon som har några tips? Gärna relativt billig men vill ända ha lite kvalité i det hela!

jag har 770 nu, har varit väldigt nöjd men tänkte prova 990 som jag hört mycket bra om.
Vet inte var det skiljer 600:- men kolla prisjakt så hittar du 990 Pro 256 ohm för 1221:- ink frakt!
(https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18752)
[edit] med 256ohm vill du nog ha hörlursförstärkare, men mer kompetent folk kanske kan ge dig bättre svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av L¡MPAN:

jag har 770 nu, har varit väldigt nöjd men tänkte prova 990 som jag hört mycket bra om.
Vet inte var det skiljer 600:- men kolla prisjakt så hittar du 990 Pro 256 ohm för 1221:- ink frakt!
(https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18752)
[edit] med 256ohm vill du nog ha hörlursförstärkare, men mer kompetent folk kanske kan ge dig bättre svar!

Blir ett bar 770 då dem är stängda.

Och att det skiljde i pris var för att jag bara vart inne på komplett och kollat

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Yamaha A-S1100
"Headphone Jack Rated Output Power CD etc. (1 kHz, 32 Ohm, 0.2% THD) 25 mW + 25 mW"

Marantz SA8005
"Headphone output: 30 mW / 32 Ω/ohms
(variable maximum)"

Jag körde mina HD600 genom min Marantz SA-15 och det lät förvånansvärt bra faktiskt så testa det innan du köper något annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@Hypnotize91: Jepp, mina fick lite fylligare ljud, gjorde iofs en omformat av datorn. Men det ska ju inte spela in på ljudet egentligen, då de körs från DAC och amp. Men jag är mer nöjd med dem nu än vid inköpet.

Jag körde AKG K7XX från min Fiio E10, det var bara en enda gröt av ljud från den.. frågan är ju då om inte den följde med förra moderkortet i någon strömspik.. Hur som, från Magni2/Modi2 så spelar det på bra.