Testpilot: Devolo dLAN 1200+WiFi ac

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Devolo dLAN 1200+WiFi ac

Nätverk via elnätet är en intressant lösning för dig som inte kan eller vill dra ethernet-kablar för att utöka till nätverk. Testpiloten Björn Endre sätter Devolo dLAN 1200+WiFi ac på prov.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Testpilot

Tack för en bra review!

Jag kan tänka mig att detta kan vara bra för villaägare som har stora ytor mellan rummen och som inte vill ha varken kablar längs listerna eller borra en massa hål. Jag skulle dessutom tippa på att "lotteriet" handlar mer om ledningarna i väggarna och hur allt är kopplat på elnätet än själva produkten i fråga

För svensson är nog detta produkten marknaden har väntat på

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Har en billigare devolo. Funkar skitbra på det uttag jag använder nu.
Hade mindre än hälften av hastigheten vid ett annat uttag. Nu har jag max.
Det beror på ledningarna i väggen. Inte produkten.
Har 100/10 från comhem.

Permalänk
Medlem

Bra och intressant artikel!

Kör en liknande lösning hemma, dock med Zyxels varianter av dessa. Jag får ut ungefär 80-100Mbit i min lägenhet, vilket räcker till det mesta och är överlägset alla trådlösa lösningar jag testat (Har ett kaklat badrum mellan som stör wifi signalen). Dock så dippar hastigheten ibland, speciellt vid strömning av video vilket är lagom irriterande. Ställer jag ner kvalitén lite fungerar det bättre (använder universal media server).

Hade vart kul att se tekniken utvecklas lite mer i framtiden för att få stabilare hastigheter, mycket verkar dock hänga på "kvalitén" i elnätet.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Ethernet i elnätet KAN vara bra om de skulle säkra upp produkterna så vem som helst kan koppla in sig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att "Nätverk via elnätet" är bra för lata människor som inte orkar dra nätverkskabel snyggt.

  1. Det går alltid att dra nätverkssladd, har man bara viljan, så går det att fixa, det kvittar hur långt det är, det går.

  2. Envisheten när det gäller att dra sladd i ett hus, när det gäller att bryta upp lister, spåra upp kanaler i en gipsväg, och sen spackla/måla/tapetsera, att ha den viljan för att få det man vill, det går

  3. Vill man, så kan man, kan man så ska man

Själv har jag många hundra meter CAT6 nätverkssladdar dragna i huset, det var både jobbigt o roligt att fixa (och det kostade en lite större slant) men helt klart värt det!!!

Har vänner som har en nätverkssladd som går över hela storarummet & hallen, som man snubblar på, det är sådana människor som är i behov av "Nätverk via elnätet"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Själv tycker jag att "Nätverk via elnätet" är bra för lata människor som inte orkar dra nätverkskabel snyggt.

  1. Det går alltid att dra nätverkssladd, har man bara viljan, så går det att fixa, det kvittar hur långt det är, det går.

  2. Envisheten när det gäller att dra sladd i ett hus, när det gäller att bryta upp lister, spåra upp kanaler i en gipsväg, och sen spackla/måla/tapetsera, att ha den viljan för att få det man vill, det går

  3. Vill man, så kan man, kan man så ska man

Själv har jag många hundra meter CAT6 nätverkssladdar dragna i huset, det var både jobbigt o roligt att fixa (och det kostade en lite större slant) men helt klart värt det!!!

Har vänner som har en nätverkssladd som går över hela storarummet & hallen, som man snubblar på, det är sådana människor som är i behov av "Nätverk via elnätet"

:här: Hade för några år sedan modem & telefon som gick från hallen till vardagrummet/dator med ett par TP kablar med de gick under hallmattan. Tummen sitter från födseln mitt i handen. Tänker inte ta parketten för någon kabel :-D. Därefter köpte ADSL modem som var i hallen typ ett år innan vi fick Telia Fiber 100/10 installerat av proffs som drog allt snyggt in längs lister i väggarna (fick och fick, det är en bostadsrättsförening så det var en upphandlad tjänst). Nu är iallafall alla de kablarna borta. En sådan här lösning som avhandlas här hade nog varit ett alternatiiv för mig tidigare.

Permalänk
Medlem

Kan väl vara bra alternativ på landställen och liknande med flera olika stugor osv...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GG25:

Ethernet i elnätet KAN vara bra om de skulle säkra upp produkterna så vem som helst kan koppla in sig

Skickades från m.sweclockers.com

Hur menar du nu?
Du kan slå på kryptering av datatrafiken mellan enheterna. 128 Bit AES.
Eller menar du att där är ett eller flera säkerhetshål i produkten?
Jag använder Devolo DLAN 500, och är väldigt nöjd med dem. Men om där är ett problem med säkerheten, får jag börja dra nätverkskablar.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11

Permalänk
Medlem

Det är helt klart en smidig produkt. Körde en del av nätverket via elnätet först tills jag orkade dra dom där 100 metrarna cat6 genom huset. Förstår dom som inte pallar eller ens finner det nödvändigt

Permalänk
Medlem

Använder du jordade uttag? Om jag inte missminner mig behöver du det för att få full prestanda med denna enhet.
Det hade varit kul att se en teoretisk mätning, där du kopplar båda i ett grenuttag och mäter prestandan.

Skrivet av skog1s:

Själv tycker jag att "Nätverk via elnätet" är bra för lata människor som inte orkar dra nätverkskabel snyggt.
Det går alltid att dra nätverkssladd, har man bara viljan, så går det att fixa, det kvittar hur långt det är, det går.

Jag ser nätverk via elnätet som ett alternativ till wlan, inte till ethernet. Man använder det när ethernet inte är möjligt och wlan inte fungerar. Dessutom är det inte alltid du får lov att borra hål eller spika fast kablage i den fastighet där du befinner dig.

Skrivet av Yatagarasu:

Jag skulle dessutom tippa på att "lotteriet" handlar mer om ledningarna i väggarna och hur allt är kopplat på elnätet än själva produkten i fråga

Det är stor skillnad mellan olika enheter men det hänger självklart massor på hur miljön ser ut.

Skrivet av TheBDZ:

Hade mindre än hälften av hastigheten vid ett annat uttag. Nu har jag max.
Det beror på ledningarna i väggen. Inte produkten.

Fast det är stor skillnad mellan olika produkter, särskilt som de kör olika standarder. Detta är också vad testarna från exempelvis smallnetbuilder visar. Varför säga något annat?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Fungerar tyvärr inte så bra om man har över-genomtänkt eldragning med separata elcentraler i fastigheten som separerar olika delar av fastigheten och byggnader över faserna...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Kan du inte prova att sätta båda i samma skarvsladd, och mäta? Det hade ju varit best case scenario med bara 10-20 cm koppar mellan dem...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Dessutom är det inte alltid du får lov att borra hål eller spika fast kablage i den fastighet där du befinner dig.

Jo visst är det så!

Men faktum är att jag sket i det i min förra bostad. Då bodde jag i en hyres tvårumslägenhet...med gipsväggar

När jag flyttade där ifrån, återställde jag allt spacklade, slipade o målade etc etc besiktningsmannen tyckte att lägenheten såg bättre ut då, än när jag flyttade in.

(i den lägenheten finns det fortfarande avklippta nätverkssladdar spacklade i väggarna)

Och hade det varit betongväggar, så hade jag borrat o billat upp spår, för att sen återställa det

Bara för att man inte får lov, måste man väl inte rätta sig in i ledet!
Lite måste man ju försöka för att få full hastighet på linan.
Går det, så går det.
Går det inte, så har man ju testat o göra det man kan!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Vore kul att se ett test i en fastighet med nydragen el samt ett "bänktest" i grenuttag.

Sen det där med att borra och spika i en hyresrätt.. Jag har aldrig hört talas om att det inte är tillåtet. Jag kan tänka mig att det är annorlunda om du bor i andra hand. Men är lägenheten din är det bara att borra på, du flyttar ju inte några väggar liksom..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att för att få bra hastighet måste väggkontakter ligga på samma fas (elskåp) . I vissa fall kan det var så illa om dem inte gör det att skiten inte ens fungerar eller med väldigt dåliga resultat som följd.
Har läst det någonstans för länge sen då jag letade efter en enkel lösning till övervåningen till mitt hus. Nu kör vi med en sån som är 300mbps tror jag och funkar ok.

Stod ingenting om det i test eller om produkten kräver det.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Själv tycker jag att "Nätverk via elnätet" är bra för lata människor som inte orkar dra nätverkskabel snyggt.

  1. Det går alltid att dra nätverkssladd, har man bara viljan, så går det att fixa, det kvittar hur långt det är, det går.

  2. Envisheten när det gäller att dra sladd i ett hus, när det gäller att bryta upp lister, spåra upp kanaler i en gipsväg, och sen spackla/måla/tapetsera, att ha den viljan för att få det man vill, det går

  3. Vill man, så kan man, kan man så ska man

Själv har jag många hundra meter CAT6 nätverkssladdar dragna i huset, det var både jobbigt o roligt att fixa (och det kostade en lite större slant) men helt klart värt det!!!

Har vänner som har en nätverkssladd som går över hela storarummet & hallen, som man snubblar på, det är sådana människor som är i behov av "Nätverk via elnätet"

Uhm.
Själv köpte jag en Devolo 1200ac som skötte både överföringen till övervåningen och trådlös distribution via .11ac, för dryga tusenlappen. Installationstid fem minuter. Nu var det ju "bara" 100/100Mbit internetfiber som skulle distribueras, men det sköttes utan vare sig dippar eller avbrott.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

Jag har för mig att för att få bra hastighet måste väggkontakter ligga på samma fas (elskåp) . I vissa fall kan det var så illa om dem inte gör det att skiten inte ens fungerar eller med väldigt dåliga resultat som följd.
Har läst det någonstans för länge sen då jag letade efter en enkel lösning till övervåningen till mitt hus. Nu kör vi med en sån som är 300mbps tror jag och funkar ok.

Stod ingenting om det i test eller om produkten kräver det.

Jag antar att du med väggkontakt menar vägguttag?
Sen är det normalt sett tre stycken faser i en elcentral för hemmabruk, oavsett om det är av en äldre typ, med porslinssäkringar sittandes i rader av tre, eller automatsäkringar på en samlingsskena. Om uttagen befinner sig på samma horisontella rad med porslinssäkringar i centralen, normalt sett, så ligger dessa på samma fas. Har du automatsäkringar, så är normalt sett säkring 1 på fas 1, säkring 2 på fas 2, säkring 3 på fas tre, 4 på 1 e.t.c

Så upplever man problem med inköpt utrustning, så kan man med fördel kontakta en elektriker för att se om denne kan lösa att de två uttag du önskar utnyttja för inköpt produkt, ligger på samma fas, alternativt distribuera om det så att det blir så.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Hedersmedlem

Några önskade resultat om jag satt båda adaptrarna i samma grenuttag. Jag testade det snabbt.

Med andra ord:

Vägguttag -> Jordat Grenuttag med 6 kontakter. - > Båda adaptrarna sitter i grenuttaget.
Kabel från adapter 1 till min ethernet-kontakt i väggen = gigabit från routern.
Kabel från adapter 2 (d v s AC-dosan) direkt till min Mac Book Pro
HP Spectre 13 som server som sitter med kabel vid routern.

Hastighet uppmätt med iPerf3: runt 150-250 Mbps.
D v s jag får ingen direkt förbättring mot de två vägguttagen som sitter några meter från varandra.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Kan väl vara bra alternativ på landställen och liknande med flera olika stugor osv...

Skickades från m.sweclockers.com

Hade det så. WiFi till ladan och el nätverk genom strömkabeln till stugan och där en WiFi-hotspot.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Några önskade resultat om jag satt båda adaptrarna i samma grenuttag. Jag testade det snabbt.

Med andra ord:

Vägguttag -> Jordat Grenuttag med 6 kontakter. - > Båda adaptrarna sitter i grenuttaget.
Kabel från adapter 1 till min ethernet-kontakt i väggen = gigabit från routern.
Kabel från adapter 2 (d v s AC-dosan) direkt till min Mac Book Pro
HP Spectre 13 som server som sitter med kabel vid routern.

Hastighet uppmätt med iPerf3: runt 150-250 Mbps.
D v s jag får ingen direkt förbättring mot de två vägguttagen som sitter några meter från varandra.

Det var ju lite förvånade... Samma resultat om man roterar den ena 180 grader?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

Lite biased artilkel tycker jag, men definitivt ett intressant ämne!
Har kört homeplugs sen de först kom ut för väldigt många år sedan, och har uppgraderat med jämna mellanrum. Sitter nu på devolon från artikeln, samt en nyare/bättre TP-Link, samt ett par äldre Netgear. I en stor villa så funkar dessa perfekt tycker jag. Får ut ca. 60 megabit/s på ett ställe samt ca. 30-40 megabit/s på andra änden av huset (som är avlångt som fan).

Att WiFi-repeaters anses vara bättre i artikeln förvånar mig. Har inga bra erfarenheter. De jag prövat har dålig räckvidd och framförallt dålig prestanda. Skulle jag köra på det skulle jag behöva runt 2-3 stycken (dyyyyrt) och då ska signalen hoppa alla de stegen, vilket resulterar i ännu sämre prestanda (än om man bara kör en) samt extra latency. Nä, när mesh-routrarna blivit bra om ett par år eller så kanske det är värt att investera 10k i sånt

Permalänk
Medlem

Har en sån liggande. Fungerade rätt bra till HTPCn i cirka ett år. Sedan lade den av helt och vägrar para ihop sig.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fgblomqvist:

Lite biased artilkel tycker jag, men definitivt ett intressant ämne!
Har kört homeplugs sen de först kom ut för väldigt många år sedan, och har uppgraderat med jämna mellanrum. Sitter nu på devolon från artikeln, samt en nyare/bättre TP-Link, samt ett par äldre Netgear. I en stor villa så funkar dessa perfekt tycker jag. Får ut ca. 60 megabit/s på ett ställe samt ca. 30-40 megabit/s på andra änden av huset (som är avlångt som fan).

Att WiFi-repeaters anses vara bättre i artikeln förvånar mig. Har inga bra erfarenheter. De jag prövat har dålig räckvidd och framförallt dålig prestanda. Skulle jag köra på det skulle jag behöva runt 2-3 stycken (dyyyyrt) och då ska signalen hoppa alla de stegen, vilket resulterar i ännu sämre prestanda (än om man bara kör en) samt extra latency. Nä, när mesh-routrarna blivit bra om ett par år eller så kanske det är värt att investera 10k i sånt

Jag har helt enkelt högre krav än du (vilket är varken mer rätt eller fel - vi alla har olika krav). 30-60 Mbps är för mig faktiskt inget att hänga i granen med, särskilt som jag i vårt hus på Gotland har 250/100 Mbps (får ut ännu mer) och 1000/1000 hemma i Huddinge. Självklart förväntar jag mig inte full hastighet men om jag ska förlänga mitt nätverk i huset så vill jag kunna hänga på fler enheter och fortfarande få ut bra prestanda.

Jag var lite tveksam om jag ändå skulle rekommendera denna då den ju gör det som den ska bra för att vara en homeplug. Men jag tycker helt enkelt det är lite för stort lotteri hur bra prestanda man får ut, särskilt om man faktiskt använder den för att förlänga nätverket en lägre bit. Men! Det finns definitivt tillfällen när Homeplug verkligen är det enda valet, t ex om det verkligen inte går att få bra WIFI-täckning även med bra placerade repeaters eller mediabrygga eller Mesh-nätverk.

Ang WIFI-repeaters så finns det många olika typer och vissa är bättre än andra. Jag har haft bra erfarenhet med vissa och sämre med andra. En annan variant är att köra en media-brygga, t ex två ASUS-routrar som ansluter till varandra via ett eget 5 GHz-nätverk och sen ger ut trådat ethernet (minns inte om du kan använda 2.4 GHz/5GHz-nätet på dessa även efter du satt den som mediabrygga) eller ansluta en egen accesspunkt till denna. Jag körde länge två ASUS-routrar mellan övervåningen på huset (huset man ser ritningen i TP-link-artikeln) och garaget som är en bra bit ifrån den första routern och kunde med rätt placering få ut cirka 600-700 Mbps.

Har man lite högre budget så tycker jag Mesh-nätverk nu är ett bra alternativ. Jag har Linksys Velop och den fungerar över förväntan i hela huset. Mina föräldrar kör en två-nods-Netgear-lösning som de också är väldigt nöjda med. Jag är lite sugen på att testa ASUS nya Mesh.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk

Det kan vara bra att veta om att det här med "powerline networking" egentligen är trådlös kommunikation.
Normalt i ett trådlöst nät så använder man en skärmad koax kabel som sedan är ansluten till en bit koppar "antennen" med en speciell längd & utformning.
Detta begränsar den trådlösa energin till ett visst band, tex 2.4Ghz (2412Mhz till 2472Mhz för kanal 1 till 13) för WiFi.

Men när man istället ansluter en trådlös sändare till en kapparledning av okänd längd & konfiguration då blir helt enkelt frekvensen obegränsad, det är så dessa "powerline networking" enheter fungerar.

Jag köpte själv för några år sedan Belkin Gigabit Powerline HD kit, detta störde helt ut FM sändingar när enheterna hanterade datatrafik.
Och prestandan var vedervärdigt dålig, ca 5Mbps, så dessa retunerades till säljaren vilket godkände detta med min motivation.

Följande två videor visar detta i väldig tydlighet, speciellt den första där enheterna inte ens är anslutna till samma elnät:
En är anluten till det kommersiella elnätet & en annan till hans 12v > 230v inverter, men de kan ändå kommunicera med varandra!

https://www.youtube.com/watch?v=utfUEEhmHYY

https://www.youtube.com/watch?v=kyYeTWHUnUk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josef:

Hur menar du nu?
Du kan slå på kryptering av datatrafiken mellan enheterna. 128 Bit AES.
Eller menar du att där är ett eller flera säkerhetshål i produkten?
Jag använder Devolo DLAN 500, och är väldigt nöjd med dem. Men om där är ett problem med säkerheten, får jag börja dra nätverkskablar.

Har inte kollat just denna, men flera sådana produkter har brister i Hur dem joinas.

Här är en snabb google länk till en av Dessa:https://www.bentasker.co.uk/documentation/security/282-infiltrating-a-network-via-powerline-homeplugav%20-adapters

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fråga. Det wifi som Devolo dLAN 1200+WiFi ac delar ut är inte samma som routern har va? Utan det blir ett helt sepparat?
Vill man ha samma wifi är det mesh som gäller?

Visa signatur

B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaseba:

Fråga. Det wifi som Devolo dLAN 1200+WiFi ac delar ut är inte samma som routern har va? Utan det blir ett helt sepparat?
Vill man ha samma wifi är det mesh som gäller?

Nejdå, de fungerar som wifi (och ethernet) extenders. Ett sömlöst nätverk. Ersatte min devolo 1200ac när jag skaffade 250Mbit internet, men hade tidigare i två olika hus fått ut 130-180Mbit. Funkade klockrent, aldrig strul i över två år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan man koppla den direkt till nätverksuttaget eller behövs det en router också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Nejdå, de fungerar som wifi (och ethernet) extenders. Ett sömlöst nätverk. Ersatte min devolo 1200ac när jag skaffade 250Mbit internet, men hade tidigare i två olika hus fått ut 130-180Mbit. Funkade klockrent, aldrig strul i över två år.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej jag undrar hur du får till det som extender då jag inte hittar nån inställning för det, vad ska jag ändra på för att få det att bli en extender?

Visa signatur

----------------------------------------------
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P; AMD Phenom II X3 720 BE(upplåst till x4);Saphire Radeon HD 6870 1GB ; LENOVO THINKVISION L220X;Corsair XMS3 DHX DDR3 1600MHz 4GB CL9 2st.