Permalänk
Avstängd

Hur pengar skapas…

Riksbanken skapar kontanter, men pengar är mera än kontanter. Mycket av pengarna är bankkrediter. Var kommer dessa kredit-pengar ifrån? Ingenstans ifrån! Pengarna skapas i det ögonblick dom lånas ut. Det kallas fractional reserve banking och innebär att bankerna kan låna ut mera än det egna kapitalet.

”Inom ekonomi innebär fractional-reserve banking (förkortat FRB) att banker kan skapa och låna ut N gånger det egna kapitalet. Som exempel kan multiplikatorn N vara 40. Då kan en bank med 1 miljard i kapital skapa 40 miljarder i krediter, vilka sedan ingår i penningmåttet M1.”
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fractional-reserve_banking

”Ungefär 98% av det vi dagligen använder som pengar är skulder i form av bankkrediter, som skapas av banker när de beviljar lån. Bara ca 2% av våra pengar är sedlar och mynt, skapade av Riksbanken.”
http://positivapengar.weebly.com/

Detta får konsekvenser för samhället:
http://positivapengar.weebly.com/konsekvenser.html

Vi måste betala mera skatt:
”När våra pengar skapas av privata banker tvingas vi betala högre skatter. Det beror på att vinsterna från att skapa nya pengar går till bankerna istället för till skattebetalarna.”
http://positivapengar.weebly.com/skatter.html

Föreslagna lösningar: Pengar ska skapas av en demokratisk och transparent myndighet, vara fria från skuld och komma i cirkulation i den reala ekonomin innan de når finansmarknaderna.
http://positivapengar.weebly.com/loumlsningar.html

”Alla nyskapade pengar ska användas för att finansiera offentliga utgifter, sänka skatterna, betala av statsskulden eller till och med helt enkelt distribueras till medborgarna. Det innebär att pengar påbörjar sin livscykel i den reala (icke-finansiella) ekonomin istället för att fastna i finansmarknaden genom spekulation, och i bostadsmarknaden genom bolån vilket sker idag.”

Vi kanske får digitala pengar från Riksbanken:
http://positivapengar.weebly.com/blogg/e-kronor-elektroniska-...
http://www.riksbank.se/sv/Press-och-publicerat/Tal/2016/Sking...

Hur mycket kan skatten sänkas om staten skapar alla pengarna? Vi kan inte skapa för mycket pengar för då blir det för mycket inflation, men om vi har en lagom ökning av penningmängden varje år, och alla nya pengar går till offentlig sektor först innan de hamnar i privat sektor, hur mycket kan vi då sänka skatten utan att få sämre välfärd?

Permalänk
Medlem

Detta är ett icke problem om några år när btc tagit över!

Permalänk
Inaktiv

Vi ska diskutera hur mycket skatten kan sänkas innan det påverkar välfärden? Eller vad ska vi diskutera?
Tror de störta pengarna kan göras genom att effektivisera den offentliga sektorn.

Permalänk
Medlem

@Rick69: Det som behövs är ekonomisk demokrati.
@anderjo4 Va skulle du göra om du har flera miljoner och blir hackad? Bye bye money money.

Permalänk
Inaktiv

Fast det är väl fortfarande inte "bankerna" som skapar pengarna? Det är väl riksbanken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Fast det är väl fortfarande inte "bankerna" som skapar pengarna? Det är väl riksbanken?

Riksbanken står väl för ca 10 procent av att trycka nya nollor på datorn? (cash)?

Permalänk
Hedersmedlem

Som @anon257891 säger så är det riksbanken som skapar pengar. Det ska inte förväxlas med att bankerna kan låna ut mer pengar än de har täckning för. Olika saker.

En relevant följdfråga är hur pengarna riksbanken trycker upp kommer ut i cirkulation. För de hamnar inte i statens ststskassa.

För krångligt att förklara i mobilen. Men börja där

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Förstår inte riktigt diskussionen här, ska vi diskutera ifall riksbanken är legitim och ska ha rätt att trycka fiatpengar eller ett upplösande av monopolet på utfärdare av pengar som riksbanken har idag?

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Andreas Cervenka (SvD) gästar Robban Aschberg under radio1-tiden. Ämnet "Vad är pengar". Ett bluffsystem eller ett hållbart system? Dra era egna slutsatser. Rekommenderas.

http://podtail.com/podcast/aschberg-pa-radio1/vad-ar-pengar/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

@anderjo4 Va skulle du göra om du har flera miljoner och blir hackad? Bye bye money money.

Samma som du får göra idag om du blir hackad eller rånad? Försäkringar och/eller ansvarig bank. Med det sagt så blir det svårare med återkallning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

riksbanken bara lånar ut pengar eller köper tillgångar. Majoriteten av alla pengar är lån vilket gör att alla pengar har någon form av ränta kopplad till sig även riksbankens. Om jag har förstått allt rätt så de enda pengarna som inte har ränta kopplad till sig är kontanter.
Så det enda sättet för det här systemet att överleva är att ta mer och mer lån för att betala räntekostnaderna. Om ett lån betalas tillbaka kommer du att minska mängden pengar.

Permalänk
Avstängd

Ränta. Är hur man skapa pengar. Och inflation.

Permalänk
Inaktiv

@tjokke:
Jag förstår inte! Att det lånas ut pengar betyder väl bara att "majoriteten" av alla _lån_ har ränta (räntesats) kopplade till sig.

Mängden pengar bestämmer fortfarande riksbanken!

Permalänk
Medlem

Mängden pengar bestäms inte av riksbanken men de kan påverka genom att höja och sänka räntan

Permalänk
Medlem

Majoritenten har ränta kopplad till sig menar jag alla pengar utan kontanter mynt och sedlar

Permalänk
Medlem

Här är en video som förklarar hur det funkar
https://www.youtube.com/watch?v=23DNe0cJhcU

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@tjokke:
Jag förstår inte! Att det lånas ut pengar betyder väl bara att "majoriteten" av alla _lån_ har ränta (räntesats) kopplade till sig.

Mängden pengar bestämmer fortfarande riksbanken!

Nej fel. Att trycka pengar gör privata banker till 90% av alla pengar som skapas (nordea m.fl). Endast 10 procent trycker riksbanken oftast, och bestämmer räntan. Att låna pengar av banken är också att skapa nya pengar, banken bara trycker ut dom från ingenstans (såklart har dom tillåtelse av riksbanken att göra så). Nyskapade pengar i from av lån har inget värde i sig själv om dessa inte har någon bäring i form av återbetalning (jobba, tjäna pengar och betala tillbaka = summa jobba). Bostadslån är därför mycket starkt att skapa cash på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rick69:

Riksbanken skapar kontanter, men pengar är mera än kontanter. Mycket av pengarna är bankkrediter. Var kommer dessa kredit-pengar ifrån? Ingenstans ifrån! Pengarna skapas i det ögonblick dom lånas ut. Det kallas fractional reserve banking och innebär att bankerna kan låna ut mera än det egna kapitalet.

”Inom ekonomi innebär fractional-reserve banking (förkortat FRB) att banker kan skapa och låna ut N gånger det egna kapitalet. Som exempel kan multiplikatorn N vara 40. Då kan en bank med 1 miljard i kapital skapa 40 miljarder i krediter, vilka sedan ingår i penningmåttet M1.”
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fractional-reserve_banking

Fast är det verkligen särskilt upprörande? Vad förväntar sig folk att bankerna gör med insatta pengar? Bara låser in dem i det stora valvet och låter dem ligga där? Anledningen till att man kan förvänta sig (numera förvisso låg) ränta är väl att banken får viss frihet att göra lite som de vill med resurserna. Numera är det väl förvisso inte den metoden tillåten, men förr kunde man annars mot en viss avgift ha sina pengar i bankfack.

Permalänk
Inaktiv

@tjokke:
OK, tröttnade efter 3minuter på videon (21minuter!)! (det kändes som de inte begrep skillnaden på nationalekonomi och privatekonomi (och väldigt vinklat på något sätt som jag inte begrep)

Förklara för en "mental 5åring": Vad är det för skillnad på: en enkrona i min hand, en krona på mitt bankkonto, en krona på mitt paybal-konto, en krona på mitt steam-konto En krona på mitt kredit-kort, En krona på mitt OK-konto? (Och väg in att vi inte längre binder valutan mot "guldfoten" (eller vad hette det-.. i.e. att vår valuta skulle motsvara en viss del av guldreserven: det avskaffades väl för länge sedan... 1992?)

Tror ni fortfarande att pengar(kontanter) har någon form av reelt "värde" mer än det "upplevda"?

"Kontanter" eller "pengar" har inget värde (om folk inte tror att de har det).

Men om banken lånar ut 100 tkr, får en säkerhet på 110tkr: då har de ju tillgångar att låna ut! Precis som du kan köpa aktier för 100 tkr, använda dem som säkerhet och köpa fler aktier!

Jag måste missa något väldigt vitalt här: så förklara gärna för mig (gärna utan video: som jag inte har tålamod för)

Det är fortfarande riksbanken som avgör hur mycket pengar det finns (oavsett om de har "printat" dem eller inte)

Permalänk
Medlem

Bankerna kan skapa pengar genom en knapptryckning på datorn.

Om en person sätter in 100kr på en bank kan banken sedan låna ut 1000kr.

Tänk kreditbubblan det kan skapa. Det fungerar så länge inte för många personer vill ta ut sina pengar

Permalänk

Läs gärna: Wikipedia - Money creation

Visa signatur

-

Permalänk
Inaktiv

Jag är nog tillbaka på:

Skrivet av TheCoLdSniPer:

Förstår inte riktigt diskussionen här, ska vi diskutera ifall riksbanken är legitim och ska ha rätt att trycka fiatpengar eller ett upplösande av monopolet på utfärdare av pengar som riksbanken har idag?

Jag förstår inte heller vilken diskussion vi för här! Givetvis kommer systemet kollapsa om alla vill ta ut sina pengar från banken samtidigt (precis som el-systemet (stam-nätet) kommer kollapsa om alla stänger av alla sina lampor samtidigt!)

Det är så systemet är uppbyggt!

Givetvis kan banken låna ut mer pengar än deras egna kapital:
Banken har 1,0 "morot".
Jag lånar den "moroten" av banken och lämnar 1,1 "morot" som säkerhet (som då är i bankens ägo). då har ju banken 1,1 morot kvar att låna ut? (rince and repeat) (vanligtvis så får ju banken bara "0,9 morötter" som säkerhet: därav grundproblematiken)
Vad är konstigt med det?

Ifrågasätt istället om vi ska ha en flytande valuta eller inte!

Jag missar antagligen fortfarande något vitalt så förklara gärna enklare, gärna så enkelt så att tom ngn som jag skulle kunna förstå!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Multithread:

Bankerna kan skapa pengar genom en knapptryckning på datorn.

Om en person sätter in 100kr på en bank kan banken sedan låna ut 1000kr.

Tänk kreditbubblan det kan skapa. Det fungerar så länge inte för många personer vill ta ut sina pengar

Så blir det i praktiken med en gräns på 10%, men modellen är väl snarare:
*A sätter in 100 kr
*Banken sparar 10% av dessa (10 kr) men kan göra som de vill med resten
*B lånar 90 kr och sätter in dem på sitt konto
*Banken sparar 10% (9 kr)
*C lånar 81 kr och sätter in på sitt konto
*Banken sparar 10% (8,1 kr)
...

FRB är väl främst ett sätt att begränsa bankernas utlåning; inte roten till allt ont.

Permalänk
Medlem

ränta är problemet enligt mig eftersom alla pengar har ränta på sig måste vi öka mängden lån hela tiden för att systemet ska överleva. Har svårt att se att det funkar i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjokke:

ränta är problemet enligt mig eftersom alla pengar har ränta på sig måste vi öka mängden lån hela tiden för att systemet ska överleva. Har svårt att se att det funkar i längden.

Det kommer inte fungera i längden....

Permalänk
Medlem

Rekomderar att läsa "Vad gör en bank?" av Andreas Cervenka.

http://www.adlibris.com/se/bok/vad-gor-en-bank-9789127150812

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk

Lösningen: lås pengars värde till något reelt, som tex guldfoten dollarn förr hade. Då kan inte mer pengar skapas då den är bunden till något som existerar.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

Detta är ett icke problem om några år när btc tagit över!

Fast kryptovalutor bygger egentligen på samma grund som alla andra valutor, nämligen förtroende. En hundralapp är värd 100 kr för att vi har kollektivt "kommit överens" om att det är så. Om förtroendet för en valuta försvinner så kommer den bli värdelös. Fiatvaluta som kryptovaluta.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tjokke:

ränta är problemet enligt mig eftersom alla pengar har ränta på sig måste vi öka mängden lån hela tiden för att systemet ska överleva. Har svårt att se att det funkar i längden.

Fast "pengar" har inte "ränta på sig": LÅN har "ränta på sig".

Men om du vill prata nationalekonomi så är "inflation" ett trevligt koncept att diskutera. Vilket för övrigt är en "klassutjämnare"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WonderPlatoon:

Lösningen: lås pengars värde till något reelt, som tex guldfoten dollarn förr hade. Då kan inte mer pengar skapas då den är bunden till något som existerar.

För det går inte att utvinna mer guld? /s

Edit: Ah!: btc=bitcoin?! tack!