Hjälp!!! 6 mån påkostad dator är obrukbar!

Permalänk
Medlem

Hjälp!!! 6 mån påkostad dator är obrukbar!

Jag spelade vanilla wow villet inte anstränger komponenterna och plötsligt reboota datorn utan fellmedelande.

Efter crashreboot laggade datorn och kändes lite som tempthrottle på cpu.

Men cpu å minnen låg på 10% load utan höga temps.

Har vengence 16gb 3200mhz.
i7 7700k
Zotac 1080
Ssd samsung 840 250gb
asus prime 270a moderkort.
En påkostad cpu tror de är av corsair.

Samtliga delar har klarat tyngre spel maxade såsom pubg, witcher 3 osv.

Personligen känns lagget som cpurelaterat men temp å load är stabilt. Datorn låste sig förövrig i stresstest i prime 95.

Tack på förhand.
Uthary

Permalänk
Inaktiv

Var köpte du den? Låter som garanti ärende.

Provat att klocka ner CPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Var köpte du den? Låter som garanti ärende.

Köpte delarna separat och monterade ihop själv. Behöver jag inte lokalisera felande komponenten innan garantin går in? Osäker på om de är cpu eller moderkort. Lr kanske t.o.m ram eller hdd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fungerar den som den skall nu efteråt? Kollat så att alla RAM-stickor sitter fast ordentligt? Om problemet kvarstår kan du ju alltid experimentera med att ta bort och byta plats på dem.

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk
Medlem

@Dorian Gray:

Nej! Räcker att jag startar för många flikar på chrome så rebootas den. Och skriver jag text så får jag spikes varje sekund så att texten hackar fram. Helt obrukbar kort sagt, blivit värre nästan sen första crashen. Forcerat cpu fläkten manuellt till 100% också för att försäkra mig om att temperaturerna aldrig överstiger godbara idletemps.

Skall testa köra ett minne åt gången i slot 1, å se om det är ngn skillnad.

Permalänk
Medlem

@anon81912:

Hade en OC från 4200mhz till 4500 innan och deta fungerade med bra temp i 6 månader utan problem. Efter crashen drog jag ner MHZ till 3800 medan cpuvolt är kvar på auto.

Inget gällande "throttle" problemet blev avklarat dock och jag är rätt att om jag lämnar in datorn så kommer en "felsökningsavgift" läggas på då den inte är köpt sm en komplett pc.

HDD är sparad från annat bygge och Grafikort köpt hos konkurrent då priset var bättre.

Resten inklusive chassi är alla köpta på Webhallen. Det är ju någon av "webhallens" delar som felar helt klart, men jag tänker att man kanske behöver lista ut vilken komponent det är innan man reklamerar varan som garantiärende.

Permalänk

Du har inte råkat få in någon oönskad mjukvara/virus i datorn?

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

Vilket program använder du för att kolla temps?

Har du kört memtest? Som tidigare nämnt så låter det som att något kan vara galet med minnena.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Ladda ner memtest86 på ett USB-minne och kör en sticka åt gången.
Låter som minnesrelaterat problem.

Du kan också ladda ner WhoCrashed och få en analys på loggen.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Vilket program använder du för att kolla temps?

Har du kört memtest? Som tidigare nämnt så låter det som att något kan vara galet med minnena.

Realtemp för cpu.

Laddar ner ngt memtest å testar å återkommer.

Just nu har jag testat minnena i slot 1 ensamma och problemet kvarstår. Känns högst otroligt att båda minnen skall tagit skada vid samma punkt tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat minnena med memtest86, eller du har kört Windows med bara ett minne i taget?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Ladda ner memtest86 på ett USB-minne och kör en sticka åt gången.
Låter som minnesrelaterat problem.

Du kan också ladda ner WhoCrashed och få en analys på loggen.

Håller på med usb minnet nu, återkommer med resultat!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Du har inte råkat få in någon oönskad mjukvara/virus i datorn?

Är väl möjligt men formaterat windows hdd och problemet kvartstod vid nyinstallation

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@solomon:

Alright, körde Memtest 86 på ett av minnerna och utgår nu ifrån att bara köra med detta minnet.

Problematiken kvarstår egentligen, har låg mem usage och det throttlar som ett as. Körde igång wow igen för att testa som ett expempel, 5% load på cpu å 25% på mem. Men det kom och gick riktigt med hack. Sen kan du få 10 sekunder av FLAWLESS spelande, sen kmr helt ospelbart igen. Detta utan att utsätta komponenterna på mer att räkna på utan i samma område.

Laddade även ner whocrash och försökte forcera en crash med prime95 men utan framgång. Som du ser i följande bild här så har jag 100% cpu usage samt rätt mkt på minnerna också men det fryslagg jag pratar om kvarstår i samma intervaller ungefär, sen ovanpå detta fryslagg kmr dedär "slöa" load lagget som uppstår då processorn är upptagen med annat. Men det är två olika typer av "lagg" känns det som nästan.

Så kortfattat. Mem86 säger att minnerna är ok. Temp peakade på 61 grader vid 100% usage på cpu efter ca 5-6 minuter.

Diverse parametrar kan ni läsa av på bilden också. Kom gärna med nya förslag. Finns det ngt stresstest för HDD kanske? Kan det vara hårdisken som krånglar, det är ju en SSD iof.

Permalänk
Medlem

Jo, det kan också vara ssd hade liknande problem med min dator.

Permalänk
Medlem

Finns det ngt program för att kontrollera SSD disken på ngt sätt?

Permalänk
Medlem

Har du något överspänningsskydd innan datorn?
Använde du ESD-armband eller ESD-matta när du monterade alla komponenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uthary:

Jag spelade vanilla wow villet inte anstränger komponenterna och plötsligt reboota datorn utan fellmedelande.

Efter crashreboot laggade datorn och kändes lite som tempthrottle på cpu.

Men cpu å minnen låg på 10% load utan höga temps.

Har vengence 16gb 3200mhz.
i7 7700k
Zotac 1080
Ssd samsung 840 250gb
asus prime 270a moderkort.
En påkostad cpu tror de är av corsair.

Samtliga delar har klarat tyngre spel maxade såsom pubg, witcher 3 osv.

Personligen känns lagget som cpurelaterat men temp å load är stabilt. Datorn låste sig förövrig i stresstest i prime 95.

Tack på förhand.
Uthary

Kan du kolla nätagget? Kan du byta nätagg bara för att utesluta det?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Svajiga spänningsvärden från PSU:n kanske ? Titta i UEFI eller ännu hellre byte till en annan PSU för att felsöka

Permalänk
Medlem

En polare hade liknande problem, då handlade det om ej tillräcklig ström till Ram.
Har du oc ram eller kör Xmp? Jag skulle isf testa att låta dem gå i stock/non-xmp och se om det blir nån förändring.

Har du varit och ändrat på page-file nånting?

Permalänk
Medlem

@Panzerfister:

Har inte ändrat ngn klockning eller något på 4 månader.

Permalänk
Medlem

@Panzerfister:

Hade xmp igång.

Gick in i bios och drog en default setup.

När jag sedan startade windows igen kändes de bra tyckte jag, sen gick de 15 sekunder och instabiliteten ökade igen. Lade även märke på att det tog en del tid att loada ett spel.

Nu kanske det inte är SSD'n som är problemet men jag har 2 st ssd, en med windows 1 med spel. Så tänkte dra en formatering och installera windows på speldisken istället och se om det flyter på bättre. Återkommer med resultat senare.

Har tyvärr inget extra nätagg liggandes men tror ni verkligen att det kan vara problemet?

Permalänk
Medlem

@Snubb1:

Nej, men var väldigt försiktig och montera nära en jordad punkt som jag nuddade inann montage av varje del för att neutralisera potentialen.

Datorn har förövrigt fungerat 6 månader efter montage.

Permalänk
Medlem

Nu måste det ju inte vara minnena, men kollar man tidpunkterna då alla poster i tråden är gjorda känns det som att du kört memtest i vad, en halvtimme till en timme? Du bör köra det iaf i 3-4 timmar, helst mer, typ över natten.

I övrigt kan det mycket väl vara SSD som inte fungerar som den skall, eller att nätagget inte skickar ut rätt spänning,

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uthary:

@solomon:

Alright, körde Memtest 86 på ett av minnerna och utgår nu ifrån att bara köra med detta minnet.

Problematiken kvarstår egentligen, har låg mem usage och det throttlar som ett as. Körde igång wow igen för att testa som ett expempel, 5% load på cpu å 25% på mem. Men det kom och gick riktigt med hack. Sen kan du få 10 sekunder av FLAWLESS spelande, sen kmr helt ospelbart igen. Detta utan att utsätta komponenterna på mer att räkna på utan i samma område.

Laddade även ner whocrash och försökte forcera en crash med prime95 men utan framgång. Som du ser i följande bild här så har jag 100% cpu usage samt rätt mkt på minnerna också men det fryslagg jag pratar om kvarstår i samma intervaller ungefär, sen ovanpå detta fryslagg kmr dedär "slöa" load lagget som uppstår då processorn är upptagen med annat. Men det är två olika typer av "lagg" känns det som nästan.

Så kortfattat. Mem86 säger att minnerna är ok. Temp peakade på 61 grader vid 100% usage på cpu efter ca 5-6 minuter.

Diverse parametrar kan ni läsa av på bilden också. Kom gärna med nya förslag. Finns det ngt stresstest för HDD kanske? Kan det vara hårdisken som krånglar, det är ju en SSD iof.

Du måste iaf köra memtest i 12h per sticka för att få någorlunda resultat.
Man kan kolla lagring med CrystalDiskInfo

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uthary:

Har tyvärr inget extra nätagg liggandes men tror ni verkligen att det kan vara problemet?

Behöver HELA namnet och ca ålder på ditt nätagg för att någon ska kunna se hur bra/dålig den är. Vissa är kända för att vara bra, budget eller skräp mm.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är ju att köra något live os på usbsticka och testa surfa runt lite, skriva lite eftersom du verkar märka instabilitet vid vanlig användning.

Dra ner Ubuntu eller liknande och kör in på usb och testkör lite.

Permalänk
Medlem

En kompis hade ett liknande problem, och för han det var CPU som klarade inte riktigt Ram minnena på 3200 MHZ, så han satte de på 2666MHZ och han inte haft blue screen sen dess.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2724DM- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

Går din AIO CPU-kylare som den ska, kan ju vara pumphaveri på den.
Hur varm blir den när datorn är i gång, kommer det nått oljud från den?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag har lokaliserat problematiken med datorn.

Slutfört det jag tidigare nämnde nämligen att formatera båda mina SSD.

SSD 250GB var min äldre 840 disk och den husade Windows tidigare.

SSD 500GB var min nyare "speldisk".

Installerade både spel och windows på 500GB disken efter formatering på båda och nu flyter allting utan problem. Skall i framtiden försöka installera ngt krävande spel på 250GB disken och se ifall problematiken är kvar där eller om det helt enkelt var ngt med mjukvara eventuellt?

Körde även memtest86 efter att allt fungerade över hela natten utan några errors.

Vill tacka alla för visat intresse och hjälpsamhet! Återkommer ifall problemet uppstår igen.

Tråden kan låsas!