Hur mycket har kemikalieskatten påverkat hårddiskpriserna?

Permalänk
Inaktiv

Hur mycket har kemikalieskatten påverkat hårddiskpriserna?

Är det någon som på rak arm kan ge en generell bild? Med tanke på att en hårddisk väger ett halv kilo så borde det bli en ganska stor prisökning?

Permalänk
Medlem

Ingen skatt på enskilda datorkomponenter vad jag läst. Så bör inte vara någon prishöjning på hårddiskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Noll kronor på interna.

Edit: Och externa tydligen, är en av KN-numren som inte punktbeskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Noll kronor på interna.

Japp. I teorin runt 60-120 spänn på externa 3.5", och bara ett par tior på en 2.5". Men sneglar man på Prisjakt ser man inte den effekten, åtminstone inte "än".
Det är möjligt att man kommer kunna titta bakåt och se att priskurvan för hur diskarnas pris faller, har kompenserats för skatten, men det skedde ingen abrupt höjning. Gissningsvis säljer leverantörerna fortfarande grejer som är "oskattade"...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Japp. I teorin runt 60-120 spänn på externa 3.5", och bara ett par tior på en 2.5". Men sneglar man på Prisjakt ser man inte den effekten, åtminstone inte "än".
Det är möjligt att man kommer kunna titta bakåt och se att priskurvan för hur diskarnas pris faller, har kompenserats för skatten, men det skedde ingen abrupt höjning. Gissningsvis säljer leverantörerna fortfarande grejer som är "oskattade"...

Det är inte någon kemikalieskatt för externa hårddiskar heller. Så 0 kr.

Skrivet av Streamdog:

Ingen skatt på enskilda datorkomponenter vad jag läst. Så bör inte vara någon prishöjning på hårddiskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är kemikalieskatt på nätverkskort. Dock är det ju inget som de flesta köper numera och även om så väger de inte särskilt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Det är inte någon kemikalieskatt för externa hårddiskar heller. Så 0 kr.

Den är ju lite märklig om det stämmer. Hur motiverar man det?
Interna diskar motiveras ju med att de är del av en enhet, där skatten är på helheten inte de individuella delarna...

Skrivet av Gropenator:

Det är kemikalieskatt på nätverkskort. Dock är det ju inget som de flesta köper numera och även om så väger de inte särskilt mycket.

Det gör det ju än mer galet. Rätt godtyckligt över hela linjen helt enkelt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Den är ju lite märklig om det stämmer. Hur motiverar man det?

Det gör det ju än mer galet. Rätt godtyckligt över hela linjen helt enkelt.

Den enda motiveringen är att man vill ha in skatt. Det finns ingen logik i denna skatt utan det är bara ett virrvarr a la nuvarande regering.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Den är ju lite märklig om det stämmer. Hur motiverar man det?
Interna diskar motiveras ju med att de är del av en enhet, där skatten är på helheten inte de individuella delarna...

Det gör det ju än mer galet. Rätt godtyckligt över hela linjen helt enkelt.

Det är bara vissa grupper av varor som omfattas, varor som inte faller inom dessa grupper (baserat på varans KN-nummer/varukod) omfattas inte. Tror t.ex. smartklockor har samma varukod som nätverkskort, likaså ditt ADSL-modem eller hemmarouter

Varukoder bestäms inte av Sverige utan är ett gemensamt system, så att undanta enskilda varor blir svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är bara vissa grupper av varor som omfattas, varor som inte faller inom dessa grupper (baserat på varans KN-nummer/varukod) omfattas inte. Tror t.ex. smartklockor har samma varukod som nätverkskort, likaså ditt ADSL-modem eller hemmarouter

Det förklarar ju varför nätverkskort är inkluderade, om inget annat. Smartklockor, och modem är ju helt klart komplette enheter, och bör, enligt presenterad logik, vara skattade.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.