Asus släpper "RPi-dödaren" Tinker Board: GigabitLAN, 2GB DDR3, Cortex A17 på 1,8GHz och UHD-stöd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr_Lazy:

Finns ju också ODriod XU4 om man vill ha lite mer putt under dojjerna. eMMC och Gigabit LAN USB 3. Dock så börjar det bli mycket värme i dessa små kort.

Vilka operativsystem kan man köra på detta kort?

Permalänk
Medlem

@Ledstripes: DietPi (bygger på Debian) tex

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr_Lazy:

@Ledstripes: DietPi (bygger på Debian) tex

Finns Kodi till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Finns Kodi till det?

Kodi finns till Linux ja, sen om det specifikt fungerar på DietPi eller inte vet jag inte. Däremot så kan du ju ladda ner Android-image från Asus hemsida, där har du ju alla appar redan.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zahedee:

Kodi finns till Linux ja, sen om det specifikt fungerar på DietPi eller inte vet jag inte. Däremot så kan du ju ladda ner Android-image från Asus hemsida, där har du ju alla appar redan.

Finns även Cmore Play och Viaplay där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Finns även Cmore Play och Viaplay där?

Ja.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |

Permalänk
Medlem

@Ledstripes:
Du var inte mycket för att leta information
http://dietpi.com/phpbb/viewtopic.php?f=8&t=5#p5

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Det står även långt ner på sidan med liten text: "GPU features are disabled for this board (eg: Kodi, Desktop). Ideal for server usage.".
Det tolkar jag som att den funkar inget vidare som mediaspelare.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Datavetare

Hur bra/dåligt fungerar hantering av GPIO i Tinker Board?

Har hittat information kring att kärnan för detta kort implementerar APIet för GPIO via sysfs (d.v.s /sys/class/gpio/...), men hur är det med stöd för WiringPi biblioteket? Finns i alla fall att ladda ner här, så rimligen fungerar det så frågan är mer om någon testat och upplever att det inte är några konstigheter (har läst att just GPIO stödet var sådär runt lansering av Tinker Board).

Är främst intresserad av C APIet då jag föredrar att programmera pajerna med Go, har definierat ett eget Go API som mina applikationer använder och det går att anpassa till sysfs om inget annat finns. Men kör mot WiringPi på RPi3 då det är snabbast/effektivaste sättet att kommunicera med GPIO (är trivialt att anropa C-funktioner från Go).

Och hur är det med stabilitet mot SD-kort? Har en BananaPi, den har ju också 1 Gbit/s Ethernet och GPIO fungerar bra. Rent generellt fungerar BPi lysande men tyvärr har min BPi problem med att filsystemet blir korrupt. Tar allt från ett par dagar till ett par veckor, men händer för eller senare (och testat med en rad olika SD-kort, SD-kort som inte har några problem alls på RPi3).

Hade faktiskt samma problem på de första RPi1 jag hade, filsystemet blev korrupt. I både RPi1 och BPi fallet har jag noterat att 3,3 V linan ligger väl lågt (närmare 3,2 V). På mina RPi3 är det 3,30 V. Det med samma strömförsörjning så problemet ligger inte där (den är ju 5 V, är ju pajen som fixar en 3,3 V lina).

Edit: kan snart svara på mina frågor själv, passerade Webhallen idag så blev ett köp

Kör en del GPIO på RPi3 till vänster, om allt fungerar som det ska borde Tinker Board kunna köra samma källkod rakt av!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare

Har du kör med ASUS Tinker Board ett tag. Några reflektioner:

Positivt:

  • ASUS är överdriven absolut inte när de skriver dubbelt så snabb som RPi3, för CPU-bundna saker har jag sett allt från 1,8 upp till 2,5 gånger bättre prestanda

  • detta är nog första gången jag känner att en enkortsdatorn faktiskt är stark nog att inte vara rent jobbig att använda som en enklare dator, den stora flaskhalsen är dålig läs/skriv-prestanda mot minneskortet och löser man det är det en riktigt OK enkel surfdator

  • är man kapabel att ladda ner och bygga ett färdig paket från källkod var det enkelt att få igång WiringPi APIet, d.v.s. det API RPi använder för att styra GPIO-pinnarna

  • har inte haft några problem med instabilitet, vare sig kring att köra program eller med att minneskortet skulle bli korrupt (likt många andra fick jag aldrig min Banana Pi att fungera mer än ett par veckor innan filsystemet på minneskortet havererade, gick att komma runt med att köra SD-kortet "read-only" och köra ett skrivbart filsystem via USB eller NFS)

  • Trådbundet Ethernet har tillräckligt hög kapacitet att Tinker Board helt blir begränsad av USB2-gränssnittet om man vill använda enheten som en enkel NAS, d.v.s. jämfört med RPi3 får man i runda slängar fyra gånger bättre kapacitet i detta användarfall (har just nu en RPi3 som enkel NAS och hemma-server, kör min backup mot den disken och då det sker i bakgrunden kvittar det egentligen att kapaciteten är låg, kommer byta ut RPi3 mot Tinker Board för detta)

Negativt:

  • jag ser fortfarande enkortsdatorer som något man normalt kommer använda som en enklare server, dåligt av ASUS att det inte finns en nedskalad "server-image", krävs en del Linux-kunskap att konfigurera om TinkerOS (Debian för Tinker Board) till att boota i text-läge och endast köra minimalt med services. För något som vet processen är det dock något som tar rätt kort tid

  • även om WiringPI APIet finns och stödjer alla vanliga funktioner så har man inte implementerat de lite mer exotiska funktionerna, i vissa fall för att de faktiskt är RPi-specifika. Detta gör att vissa program kräver lite mer jobb för att porta till Tinker Board (detta är rätt mycket ett icke-problem för mig då jag ändå skrivit mina egna bibliotek i Go som jobbar mot C-APIet i WiringPi men kan ställa till det om man tänker köra färdiga paket)

  • egentligen inte negativt, men detta kort ligger nog lite på gränsen för vad som kan levereras via USB. Första USB-laddaren jag testade (den som följde med min Chromecast) orkade bara fram till att CPUn aktiverade alla fyra kärnor och klockade upp dem till 1,8 GHz (d.v.s. det går att köra med fyra kärnor, men inte på maxfrekvens). Med en Ipad-laddare är det dock helt stabilt.

  • WiFi har varit helt stabilt, men upplever att RPi3 har bättre signalkvalité jämfört med Tinker Board. Antennen på Tinker Board ligger väldigt nära GPIO-rader och det faktum att jag kopplat in rätt mycket på pinnarna kan ha skärmat av WiFi en del

Är man bara ute efter att köra lite IoT är egentligen både RPi3 och Tinker Board overkill, men som utvecklingsplattform är Tinker Board betydligt trevligare. Att köra Emacs + lite verktyg går märkbart snabbare med Tinker board. Visst fungerar det även med RPi3 då jag gör detta via SSH, men det lilla "lagg" man kan känna i vissa operationer med RPi3 är nu borta + kompileringstiderna bara hälften så långa på Tinker board (visst kan man sätta upp distcc och liknande, men i de flesta fall är det man gör på dessa kort inte stort nog för att motivera något sådant).

På det stora hela är jag väldigt positiv till Tinker Board. Skulle kalla det en "Banana Pi done right"!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Har du kör med ASUS Tinker Board ett tag. Några reflektioner:

Positivt:

  • ASUS är överdriven absolut inte när de skriver dubbelt så snabb som RPi3, för CPU-bundna saker har jag sett allt från 1,8 upp till 2,5 gånger bättre prestanda

  • detta är nog första gången jag känner att en enkortsdatorn faktiskt är stark nog att inte vara rent jobbig att använda som en enklare dator, den stora flaskhalsen är dålig läs/skriv-prestanda mot minneskortet och löser man det är det en riktigt OK enkel surfdator

  • är man kapabel att ladda ner och bygga ett färdig paket från källkod var det enkelt att få igång WiringPi APIet, d.v.s. det API RPi använder för att styra GPIO-pinnarna

  • har inte haft några problem med instabilitet, vare sig kring att köra program eller med att minneskortet skulle bli korrupt (likt många andra fick jag aldrig min Banana Pi att fungera mer än ett par veckor innan filsystemet på minneskortet havererade, gick att komma runt med att köra SD-kortet "read-only" och köra ett skrivbart filsystem via USB eller NFS)

  • Trådbundet Ethernet har tillräckligt hög kapacitet att Tinker Board helt blir begränsad av USB2-gränssnittet om man vill använda enheten som en enkel NAS, d.v.s. jämfört med RPi3 får man i runda slängar fyra gånger bättre kapacitet i detta användarfall (har just nu en RPi3 som enkel NAS och hemma-server, kör min backup mot den disken och då det sker i bakgrunden kvittar det egentligen att kapaciteten är låg, kommer byta ut RPi3 mot Tinker Board för detta)

Negativt:

  • jag ser fortfarande enkortsdatorer som något man normalt kommer använda som en enklare server, dåligt av ASUS att det inte finns en nedskalad "server-image", krävs en del Linux-kunskap att konfigurera om TinkerOS (Debian för Tinker Board) till att boota i text-läge och endast köra minimalt med services. För något som vet processen är det dock något som tar rätt kort tid

  • även om WiringPI APIet finns och stödjer alla vanliga funktioner så har man inte implementerat de lite mer exotiska funktionerna, i vissa fall för att de faktiskt är RPi-specifika. Detta gör att vissa program kräver lite mer jobb för att porta till Tinker Board (detta är rätt mycket ett icke-problem för mig då jag ändå skrivit mina egna bibliotek i Go som jobbar mot C-APIet i WiringPi men kan ställa till det om man tänker köra färdiga paket)

  • egentligen inte negativt, men detta kort ligger nog lite på gränsen för vad som kan levereras via USB. Första USB-laddaren jag testade (den som följde med min Chromecast) orkade bara fram till att CPUn aktiverade alla fyra kärnor och klockade upp dem till 1,8 GHz (d.v.s. det går att köra med fyra kärnor, men inte på maxfrekvens). Med en Ipad-laddare är det dock helt stabilt.

  • WiFi har varit helt stabilt, men upplever att RPi3 har bättre signalkvalité jämfört med Tinker Board. Antennen på Tinker Board ligger väldigt nära GPIO-rader och det faktum att jag kopplat in rätt mycket på pinnarna kan ha skärmat av WiFi en del

Är man bara ute efter att köra lite IoT är egentligen både RPi3 och Tinker Board overkill, men som utvecklingsplattform är Tinker Board betydligt trevligare. Att köra Emacs + lite verktyg går märkbart snabbare med Tinker board. Visst fungerar det även med RPi3 då jag gör detta via SSH, men det lilla "lagg" man kan känna i vissa operationer med RPi3 är nu borta + kompileringstiderna bara hälften så långa på Tinker board (visst kan man sätta upp distcc och liknande, men i de flesta fall är det man gör på dessa kort inte stort nog för att motivera något sådant).

På det stora hela är jag väldigt positiv till Tinker Board. Skulle kalla det en "Banana Pi done right"!

Kan man installera Kodi på denna, eller Plex Media Player direkt på den? För den stödjer väl x265?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Kan man installera Kodi på denna, eller Plex Media Player direkt på den? För den stödjer väl x265?

https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=311512

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Kan man installera Kodi på denna, eller Plex Media Player direkt på den? För den stödjer väl x265?

Istället för att ställa "samma" generella fråga med några veckors mellanrum så kan du väl ändå söka upp informationen själv, så svårt ska det väl ändå inte vara?

Visa signatur

: )

Permalänk
Medlem

Jag har haft lite tanke på att hjälpa mor sätta upp trådlösa ip kameror för att övervaka sitt hem och hästar, men pga snabbt utdaterad support och ifrågasättande säkerhet i konsumentprodukterna så har jag tittat runt lite på en RPi lösning med enklare webbkameror, motionEyeos och någon form av chassi/låda som denna https://www.teknikproffset.se/Datorer-Kringutrustning/Datorko...

Mjukvaran kan agera både som lokal enhet och IP, samma mjukvara kan få RPi kan agera centraliserad server för andra RPi "IP kameror" och på så vis ha översikt för allihopa. Men jag är fundersam på prestandan, en RPi med motioneyeos ska både hosta webserver för administrering, spotta ut en ström och använda det trådlösa nätverket (i det här fallet). Så det känns som att ett Tinkerboard hade räckt, men priset på hela setupen ökar då varje kamera (pga avståndet emellan) kommer ha sin egen enkortsdator och centralen kommer lagra samt vara översikten för alla kameror.

Funderade på om man kunde dra ner kostnaden med att en RPi/Tinker agerar för två webbkameror varav en kamera har förlängd USB, men då finns det risken med signalförlust utan strömförd repeater. En annan tanke var att köra USB över nätverk (och på så vis eliminera alla enkortsdatorer utom centralen) men dem flesta varianter är över kabel men andra wifi men högt pris och minskad USB bandbredd. Jag är inte heller helt hundra hur RPi/Tinker tolkar flera enheter över en sådan adapter.

En av kamerorna kommer vara längre bort än resterande två, så antingen Wifi repeater (routern har inte den bästa signalen) med risk för sämret bandbredd/prestanda eller LÅNG nätverkssladd.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Så synd att de ska envisas med USB2.. Enda anledningen att jag skippar Tinker board.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Permalänk

Har kört en Tinker Board en månad eller två nu.

Som surfdator är den OK för vanliga sidor men glöm musikvideo på youtube 1080p, det pallar den inte.

Har kört senaste beta Tinker OS (debian) 2.0.

Fungerar ganska OK men firefox (som är lite snabbare än chrome) krashar ibland efter någon dag när datorn varit igång. Men själva datorn är annars helt stabil.

Det som jag gillar på den är 2GB RAM, riktigt gigabit ethernet. Och den är hyffsat snabb på SD kort access jämfört med andra slöa kort.
Jag har bra wifi mottagning på min också. Går ju att koppla riktig extern antenn på den också.

Tycker priset är vettigt, ligger på 549 kr på netonnet.

Som mikro-server av något slag är den bra. Nätverksanslutningarna är bra, cpu hastighet är bra. SD är ju tyvärr bara SD och inte SSD men annars ok. Den bootar snabbt, 13-14 sekunder hela vägen till skrivbordet. Den blir ganska varm så det får man tänka på.

Som mediadator tycker jag inte den är bra nog men begränsade grafiska tillämpningar t ex surfning är ok.
Den är ju mycket snabbare än Raspberry Pi 3 på i princip allt. Det hade dock varit najs med något slags inbyggt flashmine eMMC, säg 8GB med bra hastighet.

Permalänk

Jag är ny här så det är mitt första inlägg!
Jag har en Tinker Board så det är ju bra att det finns en tråd.
Den verkar vara "allergisk" mot min nya 4K skärm- otroligt instabil.
Däremot går det bra med äldre skärmar som 1024x768.
Jag uppskattar 2GB ram och att den är snabbare än RPi3
Jag programmerar i C och Pascal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Jag är ny här så det är mitt första inlägg!
Jag har en Tinker Board så det är ju bra att det finns en tråd.
Den verkar vara "allergisk" mot min nya 4K skärm- otroligt instabil.
Däremot går det bra med äldre skärmar som 1024x768.
Jag uppskattar 2GB ram och att den är snabbare än RPi3
Jag programmerar i C och Pascal

4k-problemet, är du säker på att det inte är något knas med kabeln mellan eller strömförsörjningen till SOC:en?!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

@Mr_Lazy: HDMI-kabeln fungerar bra till PC så det borde fungera. Strömförsörjningen är samma som till RPI (5V/2.4A)

Permalänk
Medlem

Kör nu LibreELEC 8.90.009 (Kodi 18 RC2) på min, det är fortfarande en bit kvar upp till Pi 3B+.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@Greyguy1948: Tinkerboarden är ännu känsligare än Pi'n när det gäller strömförsörjningen.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Avståndet?

Skrivet av MatteN:

@Greyguy1948: Tinkerboarden är ännu känsligare än Pi'n när det gäller strömförsörjningen.

Jag har provat längre avstånd från skärmen. Det blev bättre.

Permalänk

Testa program med Valgrind

Tinker board har ju 2GB RAM så det borde gå att testa rätt stora program.
På PC har jag börjat prova Valgrind som är ett analysprogram (open source).
Där kan man se vad som händer under körnig typ "branch prediction missrate" och alla andra misstag.
Valgrind går att ladda ner för de flesta plattformar tex ARM 32-bitar. Än har jag inte fått igång det på Tinker board. Någon annan som provat?