Intel Core i9-serien får klockfrekvenser och TDP-värden

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Får delida den.

Är troligen ett måste om man ska överklocka denna best. Helst utan ihs också. Alltså naked die

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tobbbe__:

Är troligen ett måste om man ska överklocka denna best. Helst utan ihs också. Alltså naked die

Mm min polare köra de på 7900X

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Vi pratar mycket om effekt. Men hur mycket effekt klara moderkortet att transportera innan värmeutvecklingen blir för stor. Det är inga 1.5 kvadratmilimeterkablar vi pratar om intern på moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tjoho! Måste bli en sjuhelvetets värmeutveckling och energiåtgång med de TDP värdena vid överklockning när mer spänning tillförs på dessa nya processorers alla kärnor inkluderande hyperthreading. Att ens tänka på delidprojekt med tanke på inköpskostnaden är helt uteslutet. Men å andra sidan varför ska man överklocka en sådan här processor när den redan går i 4500 MHz med max Turbo Boost 3.0?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Härliga inlägg, blev dock lite förvånad över låg basfrekvens på 20000kr cpu:n.

Känns fortfarande som man borde få mer för pengarna på HEDT i röda laget den här gången. Jag har satt som ett krav med 10gbit och inget pci lanes stryp så vanliga serierna går bort tyvärr.

Är det 10 core 7900 på intel sidan av de cpu som ej stryper pci lanes och har bäst bang for the buck? Vad motsvarar den i threadripper prisklass? Är det samma pris på x299 och x399 moderkorten? (Vill helst ha ett med 10gbit direkt på MB).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av crion:

Härliga inlägg, blev dock lite förvånad över låg basfrekvens på 20000kr cpu:n.

Känns fortfarande som man borde få mer för pengarna på HEDT i röda laget den här gången. Jag har satt som ett krav med 10gbit och inget pci lanes stryp så vanliga serierna går bort tyvärr.

Är det 10 core 7900 på intel sidan av de cpu som ej stryper pci lanes och har bäst bang for the buck? Vad motsvarar den i threadripper prisklass? Är det samma pris på x299 och x399 moderkorten? (Vill helst ha ett med 10gbit direkt på MB).

Skickades från m.sweclockers.com

Ja visst ser det rätt bra ut med 44banor på 10core och uppåt. Alla professorerna under den borde vara helt uteslutet att köpa om man ändå ämnar att köra på x299 plattformen.

Trodde att det skulle vara 16 och 18 core som fick 44 banor.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Mm min polare köra de på 7900X

Som jag trodde angående deras 4.5ghz boost. Endast 2 kärnor.

One of the more interesting features of the new chips is what Intel calls an updated Turbo Boost Max Technology 3.0. (They apparently ran out of adjectives to describe it.) As Gordon Mah Ung showed in his review of Intel’s Broadwell-E chips, Turbo Boost Max Technology 3.0 identified one “best core” among all of the available models, varying from chip to chip. The chip could then bind CPU-intensive single-threaded applications to that one core, improving the overall performance.

The updated version of Turbo Boost Max Technology 3.0 identifies two “best cores,” and again assigns the most CPU-intensive threads to them. It’s a nod to games and applications that are better at taking advantage of more cores. Not every chip incorporates the new feature, though, including the new six-core and the two quad-core X-series chips.

Here’s Intel’s summary of (some of the) new speeds and feeds, below.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk

Asså, folk här på Sweclockers som tror att dom här cpuerna är inriktade till "vanliga" konsumenter...

Ska bli kul att se tester mellan alla i9or och threadripper. jag tror dock intel kommer leverera bäst prestanda men kanske inte per krona.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Bara en fråga... Vilka applikationer som syntetiskt får sämre prestanda kommer du uppleva några problem i? Spel är ändå till 90% gpu begränsade och webläsare och dylikt duger dessa bra till ändå. Jag skulle garanterat ha mer fördel än nackdel av det i alla fall. Fan, till och med cs go med 240 Hz skärm skulle ju fungera utmärkt trots låg upplösning..
Där man istället tjänar på fler kärnor där vinner man rejäl tid!

Skickades från m.sweclockers.com

Syntetiskt? Nästan alla applikationer presterar sämre. Photoshop, Painter, Premier, Final Cut, Maya, After Effects... De aspekter som drar fördel av fler trådar flyttas i allt större utsträckning över till GPU;n. Det är tämligen nischade saker där fler kärnor ger någon fördel i en skrivbordsdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Syntetiskt? Nästan alla applikationer presterar sämre. Photoshop, Painter, Premier, Final Cut, Maya, After Effects... De aspekter som drar fördel av fler trådar flyttas i allt större utsträckning över till GPU;n. Det är tämligen nischade saker där fler kärnor ger någon fördel i en skrivbordsdator.

Okej fine, för de saker du gör kanske, inte för min del iaf men jag jobbar lite nischat förvisso...
Men du menar inget av dessa program trådar så att du vinner något på fler kärnor? För att inte tala om ifall du jobbar aktivt i flera program samtidigt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Okej fine, för de saker du gör kanske, inte för min del iaf men jag jobbar lite nischat förvisso...
Men du menar inget av dessa program trådar så att du vinner något på fler kärnor? För att inte tala om ifall du jobbar aktivt i flera program samtidigt...

Skickades från m.sweclockers.com

De programmen talar en hel del för hur det ser ut ur ett mycket bredare perspektiv. De kräver processorkraft och bandbredd samtidigt många delar går att tråda hyfsat, och ibland väldigt, bra.
Vilka användningsområden behöver du fler kärnor till?

Nu säger jag inte att en tråd är optimalt. Photoshop kan tex dra fördel av kanske 4-6 trådar. Alltså, en högt klockad i5;a är hyfsat optimalt och med motsvarande i7;a har du garanterat så många trådar du behöver.

Det är så situationen ser ut bland de allra flesta applikationer. Give or take några trådar hit eller dit. Resten tenderar att ske på GPU;n (där finns förmodligen mer potential också, om man jämför motsvarande applikationer som t.ex. använder Metal).

Jag har för övrigt suttit på min 5820K sedan den lanserades. Tänkte ett par extra kärnor skulle göra gott. Jag kör ändå en del tunga applikationer. Det är bara att de tyngsta sakerna använder jag GPU;n till. Skylake som lanserades strax efteråt hade varit ett bättre val.

Nu snackar jag inte utifrån missnöje. Det är bara att jag har outnyttjad prestanda och onödig värmeutveckling. Prestandan per tråd är ändå såpass bra att jag kommer klara mig ett tag framöver (nu snackar vi med överklockning, annars hade situationen varit en annan).

En vanlig i7;a runt 5Ghz hade varit betydligt bättre än mina 6 kärnor i 4,4Ghz. Multitrådade benchmarks vinner jag, men det har ingen bäring på verkligheten.

Därför sitter jag också mest och suckar när det diskuteras Ryzen och i9. Vill du ha bästa prestanda för 99% av behoven är en överklockad i7 kung. Resten är antingen penismätning eller så hör du till den där ena procenten.

Kanske kommer det ändras lite framöver, men inte mycket. Om 2-3 år är kanske 6 kärnor optimalt och därifrån har jag svårt att se hur fler kärnor någonsin kommer vara relevant för skrivbordsapplikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

De programmen talar en hel del för hur det ser ut ur ett mycket bredare perspektiv. De kräver processorkraft och bandbredd samtidigt många delar går att tråda hyfsat, och ibland väldigt, bra.
Vilka användningsområden behöver du fler kärnor till?

Nu säger jag inte att en tråd är optimalt. Photoshop kan tex dra fördel av kanske 4-6 trådar. Alltså, en högt klockad i5;a är hyfsat optimalt och med motsvarande i7;a har du garanterat så många trådar du behöver.

Det är så situationen ser ut bland de allra flesta applikationer. Give or take några trådar hit eller dit. Resten tenderar att ske på GPU;n (där finns förmodligen mer potential också, om man jämför motsvarande applikationer som t.ex. använder Metal).

Jag har för övrigt suttit på min 5820K sedan den lanserades. Tänkte ett par extra kärnor skulle göra gott. Jag kör ändå en del tunga applikationer. Det är bara att de tyngsta sakerna använder jag GPU;n till. Skylake som lanserades strax efteråt hade varit ett bättre val.

Nu snackar jag inte utifrån missnöje. Det är bara att jag har outnyttjad prestanda och onödig värmeutveckling. Prestandan per tråd är ändå såpass bra att jag kommer klara mig ett tag framöver (nu snackar vi med överklockning, annars hade situationen varit en annan).

En vanlig i7;a runt 5Ghz hade varit betydligt bättre än mina 6 kärnor i 4,4Ghz. Multitrådade benchmarks vinner jag, men det har ingen bäring på verkligheten.

Därför sitter jag också mest och suckar när det diskuteras Ryzen och i9. Vill du ha bästa prestanda för 99% av behoven är en överklockad i7 kung. Resten är antingen penismätning eller så hör du till den där ena procenten.

Kanske kommer det ändras lite framöver, men inte mycket. Om 2-3 år är kanske 6 kärnor optimalt och därifrån har jag svårt att se hur fler kärnor någonsin kommer vara relevant för skrivbordsapplikationer.

Det jag framförallt kör är FEA simuleringar med comsol multiphysics. Där är det ofta optimalt att använda 8 kärnor, låser man det så går dessa i 100% hela simuleringen. Grejen är att jag samtidigt jobbar i SolidWorks, då är det bra att ha några kärnor över att distribuera. Sen händer det såklart att andra program körs samtidigt också. 16 kärnor skulle jag tycka var en bra avvägning för mig, förutsatt att de enskilda kärnorna är starka nog att inga program jag kör upplevs slöa..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Threadripper kommer ligga på 180W så det är ändå en bit under det (även om det inte är direkt jämförbart).
Undrar varför inte Intel väljer att lägga sig lite högre för att kunna skruva upp frekvenserna en aning? Kan det bero på att tandkrämen de använder inte klarar så hög värmeutveckling? VRM:erna borde ju inte vara något problem med tanke på att AMD ligger högre.

Vad svamlar du om egentligen? Deras high-end har lödd IHS, inte pasta.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

...Kanske kommer det ändras lite framöver, men inte mycket. Om 2-3 år är kanske 6 kärnor optimalt och därifrån har jag svårt att se hur fler kärnor någonsin kommer vara relevant för skrivbordsapplikationer.

Jag kan inte låta bli, "aldrig någonsin"? Är du en av de som 10 år sedan sade att 2 kärnor aldrig kommer vara aktuellt? Och sedan 4..och nu..16?

Skämt åsido, kunde inte låta bli såhär på kvällskvisten.

Permalänk
Medlem

Heliga Maria

Visa signatur

CPU: I7 3770K @4.5ghz | RAM: 16gb 1800mhz | MOBO: MSI z77a-gd65 | GPU: EVGA GTX1070 FTW2 | PSU: Corsair RM850x | Asus VG248QE 144hz/Samsung 24" | SSD: Samsung EVO 850 500GB/1TB HDD | Corsair K65 RGB Rapidfire | Corsair H115i | Logitech G502 | Phantek P400S Tempered glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Det jag framförallt kör är FEA simuleringar med comsol multiphysics. Där är det ofta optimalt att använda 8 kärnor, låser man det så går dessa i 100% hela simuleringen. Grejen är att jag samtidigt jobbar i SolidWorks, då är det bra att ha några kärnor över att distribuera. Sen händer det såklart att andra program körs samtidigt också. 16 kärnor skulle jag tycka var en bra avvägning för mig, förutsatt att de enskilda kärnorna är starka nog att inga program jag kör upplevs slöa..

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det är ju hyfsat nischat. Det borde även rimligen kunna flyttas över till GPU;n, något man gjort i bland annat Maya för fysiksimuleringar.

Skrivet av Dz2:

Jag kan inte låta bli, "aldrig någonsin"? Är du en av de som 10 år sedan sade att 2 kärnor aldrig kommer vara aktuellt? Och sedan 4..och nu..16?

Skämt åsido, kunde inte låta bli såhär på kvällskvisten.

Nej, jag är en av dem som ser att utvecklingen mot fler trådar har gått väldigt långsamt de senaste 10 åren och nästan kommit att stå helt stilla. Det är få saker som utnyttjar alla trådar i en i7;a optimalt, och då kom första modellen 2008 med 4c/8t samt i7 970 med 6c/12t i 2010. Vad vi istället sett är större användning av GPU;n.

Det är helt enkelt svårt att dela upp alla problem i flera trådar och de problemen som skalar bra till flera trådar hanteras ofta bäst av GPU;n. Problemen som sedan slängs över på flera trådar hos CPU;n behöver inte alls vinna mycket, eller något, på att öka antalet trådar.

Fler kärnor/trådar framstår därmed inte som någon långsiktig lösning utan det är mer frågan om att vi kanske kan klämma ut liiite mer prestanda den vägen. Därefter är vi tillbaka till problemet med IPC och klockfrekvens.

Framöver gissar jag dock att vi kommer få se lite "core wars" mellan AMD och Intel. Ryzen har ju vunnit mycket mark och många fanboys på att öka antalet kärnor/trådar. Det ser också bra ut i benchmarks, varför Intel svarar med samma mynt. De riktiga framstegen lär dock ligga i bättre tillverkningsteknik och hoppas på smarta innovationer innan det inte går att krympa saker mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, det är ju hyfsat nischat. Det borde även rimligen kunna flyttas över till GPU;n, något man gjort i bland annat Maya för fysiksimuleringar.

Nej, jag är en av dem som ser att utvecklingen mot fler trådar har gått väldigt långsamt de senaste 10 åren och nästan kommit att stå helt stilla. Det är få saker som utnyttjar alla trådar i en i7;a optimalt, och då kom första modellen 2008 med 4c/8t samt i7 970 med 6c/12t i 2010. Vad vi istället sett är större användning av GPU;n.

Det är helt enkelt svårt att dela upp alla problem i flera trådar och de problemen som skalar bra till flera trådar hanteras ofta bäst av GPU;n. Problemen som sedan slängs över på flera trådar hos CPU;n behöver inte alls vinna mycket, eller något, på att öka antalet trådar.

Fler kärnor/trådar framstår därmed inte som någon långsiktig lösning utan det är mer frågan om att vi kanske kan klämma ut liiite mer prestanda den vägen. Därefter är vi tillbaka till problemet med IPC och klockfrekvens.

Framöver gissar jag dock att vi kommer få se lite "core wars" mellan AMD och Intel. Ryzen har ju vunnit mycket mark och många fanboys på att öka antalet kärnor/trådar. Det ser också bra ut i benchmarks, varför Intel svarar med samma mynt. De riktiga framstegen lär dock ligga i bättre tillverkningsteknik och hoppas på smarta innovationer innan det inte går att krympa saker mer.

Ja, jag köper att mitt fall är nischat, men tror att det finns många som har större nytta än de tror av fler kärnor pga att normen går mot att göra fler och fler saker samtidigt på datorn. Men visst 16 kärnor är inte för alla och därför gör de även i7:or med 4-10 kärnor (eller vad det är). De skulle såklart göra högre klockade med bättre ipc, och ja det skulle vara ännu bättre för alla, men de verkar ha stött på en svår vägg på det området för tillfället, någon gång bryts den men verkar inte vara i år.

Åsikterna verkar gå isär huruvida man vinner speciellt mycket i fea simuleringar på att använda gpu, i vissa fall kan man det, andra inte. Och kostnaden för att använda gpu är stor, dels själva hårdvaran för att få simulerings gpuer med enormt minne men i synnerhet mjukvaran vet de att ta betalt för, i många fall extra för gpu feature, både årlig och uppstart...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Ja, jag köper att mitt fall är nischat, men tror att det finns många som har större nytta än de tror av fler kärnor pga att normen går mot att göra fler och fler saker samtidigt på datorn. Men visst 16 kärnor är inte för alla och därför gör de även i7:or med 4-10 kärnor (eller vad det är). De skulle såklart göra högre klockade med bättre ipc, och ja det skulle vara ännu bättre för alla, men de verkar ha stött på en svår vägg på det området för tillfället, någon gång bryts den men verkar inte vara i år.

Åsikterna verkar gå isär huruvida man vinner speciellt mycket i fea simuleringar på att använda gpu, i vissa fall kan man det, andra inte. Och kostnaden för att använda gpu är stor, dels själva hårdvaran för att få simulerings gpuer med enormt minne men i synnerhet mjukvaran vet de att ta betalt för, i många fall extra för gpu feature, både årlig och uppstart...

Skickades från m.sweclockers.com

Fast med en 4c/8t i7 lär du kunna spela, streama, tanka Linux-torrents, Facebooka och ha Spotify på i bakgrunden. Samtidigt. Typ. Släng på två kärnor och fyra trådar till, som ser ut att bli ny standard för i7, så har vi tagit höjd för de allra flesta behov ett bra tag framöver.
Jag tror snarare många överskattar nyttan av fler kärnor.

Låter som FEA simuleringar befinner sig någonstans där 3D-rendering var för några år sedan. En uppgift som förvisso lämpar sig extremt väl för GPU men dyrt, krångligt och dåligt utvecklat. Situationen har ändrats en del även om det finns en förvånansvärd seghet i utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Inga värmeproblem bara ren BS.
Går lösa alla dom sakerna utan problem.
Köper man den och överklockar på luft är man inte smart.

Skrivet av tvelander:

Går lösa allt, redan gjorts på OCN på 7900X.
Polare kör 7900X delidad med colab och allt funkar galant.

Tänkte det. Måste ju delidda annars är det hopplöst. Alla tidigare -X har ju varit fastlödda, vilket är en enorm skillnad med så här mycket effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fast med en 4c/8t i7 lär du kunna spela, streama, tanka Linux-torrents, Facebooka och ha Spotify på i bakgrunden. Samtidigt. Typ. Släng på två kärnor och fyra trådar till, som ser ut att bli ny standard för i7, så har vi tagit höjd för de allra flesta behov ett bra tag framöver.
Jag tror snarare många överskattar nyttan av fler kärnor.

Låter som FEA simuleringar befinner sig någonstans där 3D-rendering var för några år sedan. En uppgift som förvisso lämpar sig extremt väl för GPU men dyrt, krångligt och dåligt utvecklat. Situationen har ändrats en del även om det finns en förvånansvärd seghet i utvecklingen.

Aa, det är möjligt att det sker en revolution så småningom. Jag hoppas det, det har ju påbörjats lite smått.

Detta verkar vara COMSOL's ståndpunkt just nu:

"We are following the GPU hardware development closely and when we find that
GPUs become useful to solve problems in COMSOL, we will support them.

Currently we see a number of factors that limit the
usefulness of GPUs for solving COMSOL problems. The main solvers in COMSOL
are the direct solvers and the multigrid solvers.

The direct solvers are very useful to handle strongly coupled smaller size
multiphysics problems, but they also require a lot of memory. Currently,
dedicated general purpose GPUs have about 5-16 GB of internal memory. This
corresponds to small problem sizes for the direct solvers, in the range
where they do not yield a high scalablity on GPUs.

For larger size problems, where multigrid is most efficient, the current
memory available in GPUs is not sufficient. In addition, multigrid solvers
use direct solvers on the coarsest grid, which also means that the
scalability of the coarse grid problem is limited on GPUs.

kind regards
Niklas Rom"

Jag hoppas lite på att detta kan vara en bra lösning för det här problemet:

http://www.amd.com/en-us/press-releases/Pages/amd-radeon-pro-...