Permalänk
Medlem

Inneboende, skaffa eget internet?

Hej!

Jag kommer att bo inneboende hos en familj till hösten, och jag kommer att ha tillgång till deras WIFI.
Ifall detta skulle fungera dåligt, vad har jag för möjlighet att fixa detta?
Ska ha min stationära dator, som inte har något extra nätverkskort.
Kan jag fixa eget bredband, eller dra en egen kabel?
Vad har jag för möjligheter till att kunna få fiber genom ethernet?

Tack på förhand!

//David

Permalänk
Medlem

Tvivlar väldigt starkt på att lägenheten/huset du ska bo i har möjlighet till att ha flera bredbandsabonnemang samtidigt. Vad du dock kan göra, vilket jag dessutom skulle ha föreslagit i vilket fall som helst eftersom det känns som en mycket smidigare lösning, är att fråga ifall dom du hyr av skulle kunna köpa ett annat bredbandsabonnemang och att du betalar mellanskillnaden.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

precis som morxy säger, jag hade betalat hela bredbandet om dom höjde det
eller mellanskillnaden om dom hår med på det. men vissa är lite shady att ändra andras abonnemang bara så att du har med dig det ^^ kan var känsligt haha

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

Jag ska bo i ett fritidshus på deras tomt. Ändrar detta något?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det bästa om det fungerar är att skaffa homeplugs. Eller ett bra wifi-kort men troligen har de telias standardrouter eller liknande.

Att skaffa eget blir ett mobilt och det är heller inget vidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det bästa om det fungerar är att skaffa homeplugs. Eller ett bra wifi-kort men troligen har de telias standardrouter eller liknande.

Att skaffa eget blir ett mobilt och det är heller inget vidare

What this guy said
Förhoppnignsvis går strömmen i deras fritidshus till elcentralen i källaren på deras villa, gör den det kan det funka med homeplugs ut till stugan och köra nätverk över det, kommer inte bli fantastiskt, men med all sannorlikhet way better än att köra trådlöst utifrån en stuga. WiFi och ytterväggar är sällan goda vänner, framför allt inte när ytterväggarna är två.
Lycka till och köp ingenting innan du flyttat in skulle jag säga, bättre att undersöka förutsättningarna noga istället för att bara köpa och hoppas på det bästa!