Permalänk
Medlem

Ethernet kabel problem

Hej gott folk. I ca 5 år har jag haft ethernet sladden dragen på golvet under mattor och möbler sen genom dörrar. Jag kommer att bifoga en bil. Det ser inte ut så i verkligheten. Det är mycket värre. Men är nu less på att byta sladd hela tiden av att den blir sliten av dörren och att jag och alla andra snubblar på den. Finns det något sätt att får internet från ena sidan huset till det andra utan att göra hål i väggar eller att ha sladd överhuvudtaget?
Nuvarande exempel
är detta möjligt?

Jag har provat med kabelboxar, genom lister och liknande. Det funkar ej hos mig. Kom gärna med tips och länkar tack

Permalänk
Medlem

Varför kan du inte borra genom väggarna? Ser ut som en av de enklaste sladdragningar som varit upp på forumet.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Ja det är möjligt men nätverk via eluttag kan vara ett alternativ?
http://www.sweclockers.com/testpilot/24099-testpilot-devolo-d...

Permalänk
Medlem

Jag brukade tälja bort lite längst ner på dörrkarmen och måla i med lite tipex (på den tiden man var ung och fattig). Kabeln blir inte klämd när man stänger dörren och ingen hyresvärd klagade

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det är möjligt att göra en trådlös brygga men varför inte dra en kabel på seriöst sätt, se det som en investering i huset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zatacka:

Hej gott folk. I ca 5 år har jag haft ethernet sladden dragen på golvet under mattor och möbler sen genom dörrar. Jag kommer att bifoga en bil. Det ser inte ut så i verkligheten. Det är mycket värre. Men är nu less på att byta sladd hela tiden av att den blir sliten av dörren och att jag och alla andra snubblar på den. Finns det något sätt att får internet från ena sidan huset till det andra utan att göra hål i väggar eller att ha sladd överhuvudtaget?
Nuvarande exempel
är detta möjligt?

Jag har provat med kabelboxar, genom lister och liknande. Det funkar ej hos mig. Kom gärna med tips och länkar tack

Ser det ut så som du skissat eller ej? Är ju ganska relevant att du förklarar hur det ser ut för att få ett bra svar. Vad består väggarna av? Är det villa eller lägenhet? Hur gammalt är elsystemet?

Det bästa är alltid att dra en sladd. Så som du skissat så ser det ju inte ut att vara något problem att dra en sladd heller. Den behöver bara vara tillräckligt lång och så får man lägga ner lite jobb på det. Jag förstår att sladden tar stryk om den bara ligger slängd. Men om man fäster ner den ordentligt så som föreslagits i tråden så brukar det funka fint.

Annars prova med elnätsprylarna. Kom bara inte tillbaka och fråga varför du inte får ut full hastighet på ditt bredband sedan, eller varför pingen flyger i taket när du spelar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Varför kan du inte borra genom väggarna? Ser ut som en av de enklaste sladdragningar som varit upp på forumet.

Skrivet av mrqaffe:

Ja det är möjligt att göra en trådlös brygga men varför inte dra en kabel på seriöst sätt, se det som en investering i huset.

Skrivet av giplet:

Ser det ut så som du skissat eller ej? Är ju ganska relevant att du förklarar hur det ser ut för att få ett bra svar. Vad består väggarna av? Är det villa eller lägenhet? Hur gammalt är elsystemet?

Det bästa är alltid att dra en sladd. Så som du skissat så ser det ju inte ut att vara något problem att dra en sladd heller. Den behöver bara vara tillräckligt lång och så får man lägga ner lite jobb på det. Jag förstår att sladden tar stryk om den bara ligger slängd. Men om man fäster ner den ordentligt så som föreslagits i tråden så brukar det funka fint.

Annars prova med elnätsprylarna. Kom bara inte tillbaka och fråga varför du inte får ut full hastighet på ditt bredband sedan, eller varför pingen flyger i taket när du spelar.

Det är hyresrätt lägenhet och hyresvärden var redan bitchen sedan första dagen om att inte ändra på något eller göra några skador.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zatacka:

Det är hyresrätt lägenhet och hyresvärden var redan bitchen sedan första dagen om att inte ändra på något eller göra några skador.

Om du har för avsikt att bo där en överskådlig framtid så skulle jag nog spelat dum och gjort det ändå. Gör du det seriöst så märks det inte. Det låter som att det är en ganska liten hyresvärd (ej tex kommunal), men om det är en större hyresvärd så hade jag annars frågat om de kan göra det mot betalning, om du är osäker då

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zatacka:

Det är hyresrätt lägenhet och hyresvärden var redan bitchen sedan första dagen om att inte ändra på något eller göra några skador.

Så länge du inte tänker stanna väldigt kort period så har du rätt att spika upp en kabel, sätta upp hylla osv. Det är inte det samma som att ändra eller göra skador. En skada är om du slår näven genom en dörr, river på tapeten osv. Du ska inte tro att hyresvärden kommer att krypa längs listerna och kolla efter spikhål.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Ja det är möjligt men nätverk via eluttag kan vara ett alternativ?
http://www.sweclockers.com/testpilot/24099-testpilot-devolo-d...

Täck för tipset 💙 men är det här det enda som finns eller kanske du vet om? 100-300mbs är tillräckligt för mig som har 100 fiber. Det är oklart vad de hade för väggar om det var metall elr kartong men när de säger 1200 då ska det vara minst upp till 800 tycker man.

Permalänk
Medlem

@Zatacka: I min förra lägenhet, långt innan TV-nätet blev digital, så drog jag en TV-kabel från längst in i vardagsrummet genom hallen, köket och till sovrummet utmed listerna. Hyreslägenheten ifråga är en tvåa på ca 62 kvadrat. När jag flyttade i november förra året så lät jag kabeldragningen vara kvar, inte klagade hyresvärden när han besiktigade lägenheten.
Om du skaffar en tillräckligt lång nätverskabel och drar den utmed listerna på ett snyggt sätt, och ev. fixar en mindre hålighet i en list/karm där det finns dörr som ofta öppnas & stängs, då är det tveksamt om hyresvärden kommer dra fram ett rött kort.
Om du flyttar så kan du lämna kvar kabeldragningen,det kan rentav ge ett litet plus i kanten om det är snyggt draget och för att dölja den där ev. håligheten i dörrlisten/karmen. Trots allt så är det ingen jättesumma vi pratar om för själva kabeln.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zatacka:

Täck för tipset 💙 men är det här det enda som finns eller kanske du vet om? 100-300mbs är tillräckligt för mig som har 100 fiber. Det är oklart vad de hade för väggar om det var metall elr kartong men när de säger 1200 då ska det vara minst upp till 800 tycker man.

Som du ser av testet så kan du räkna med i bästa fall en tiondel av hastigheten som står på enheten. Den klarar 1200 över elnätet, men ger 100 eller lägre under normala driftsförhållanden. Den närmsta mätpunkten får man ju säga är nära optimal för enheten och knappast något man själv skulle installera.

Detta är säkert inte den bästa som finns, men de flesta kör samma protokoll, så du ska nog inte räkna med 2-3ggr hastigheten från en annan produkt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Herregud!

I ca 5 år har du haft ethernet sladden dragen på golvet under mattor och möbler sen genom dörrar ?

Hur orkar du! är du lat?

Lägg en söndag på att dra allt rätt, det finns kabelkanal på biltema.

Borra ett hål i väggafan!
Är det en gipsvägg är det bara att spackla igen o måla/tapetsera sen när du flyttar.
Är det en betongvägg, sprutar du in lite lagningsmassa

Lite svårt att se på "din ritning" vart storarummet är, men jag hade skarvat med en switch i storarummet för en bättre framtida lösning.

Så se till att få ut tummen, och dra en egen sladddragning, som du är stolt över......Det kommer att kännas bra efteråt, och kanske kommer du känna att det är roligt t o m

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Skulle satsat på att dra en kabel längs kanterna och hålla uppe dom med små clips eller vad dom heter som du bara spikar in lätt. Hyresvärden kan knappast klaga på det då spikarna är små som nålar.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Håller med Batman här ovan, sätt upp den längs listerna med såna här om du inte kan borra:

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@Zatacka:

Jag har borrat ett stort hål i betongen i en vägg för kabelgenomföring. Funderar på att sätta dit sådana här uttag på båda sidorna bara för att täcka hålet.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Håller med Batman här ovan, sätt upp den längs listerna med såna här om du inte kan borra:
https://www.harald-nyborg.se/media/catalog/product/cache/1/small_image/250x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/5/4/54196.jpg

Exakt såna jag syftade på, kommer inte på nåt lämpligt namn dock. Diskret och enkelt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Exakt såna jag syftade på, kommer inte på nåt lämpligt namn dock. Diskret och enkelt.

Kabelclips!

Själv föredrar jag kabelkanal, då man slipper se sladden. Och det smälter in bättre med all inredning.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Kabelclips!

Själv föredrar jag kabelkanal, då man slipper se sladden. Och det smälter in bättre med all inredning.

Tack! Så heter det

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Kabelclips!

Själv föredrar jag kabelkanal, då man slipper se sladden. Och det smälter in bättre med all inredning.

Skrivet av RVX:

Tack! Så heter det

tror de heter kabelklammer eller spikklammer har för mig clips är en annan typ.

har för ig det är storleken 5-7mm för rund kabel man ska ha till vanlig nätverkskabel.

ett alternativ är att som jag gjorde i min förra lägenhet är att slå bort trösklarna och fräsa/såga ur för kabeln under tröskeln och sen sätta tillbaks den

dock på din bild känns det 100ggr smidigare att göra ett litet 7-8mm hål i väggarna där det går och dra igenom en kabel

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tror de heter kabelklammer eller spikklammer har för mig clips är en annan typ.

har för ig det är storleken 5-7mm för rund kabel man ska ha till vanlig nätverkskabel.

Stämmer säkert, köpte mina på IKEA för ett antal år sen, typ 100 pack eller nåt liknande gör typ en 50-lapp. Finns nog lite varstans att hitta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Skit samma vad det heter!
Ärligt talat, TS har levt med detta problem i 5År!

Fem År!!

Jag tycker det är helt sinnes!

Jag själv hade ever never skapat en sådan här tråd.
För jag hade tagit itu med problemet.....Hur svårt kan det vara att dra en sladd snyggt?

Men det är ju jag.
Och alla är vi olika..

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv

@Zatacka: Om du inte är jättekräsen med hastigheten så kör via el nätet. Funkar utomordentligt